Sivujen sisällön hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on hyvän sisällön tuottamista, ja sitä voi tehdä kuka tahansa luku- ja kirjoitustaitoinen – ei tarvitse koodata tai käyttää mitään ohjelmia. Sisällön hakukoneoptimoinnissa ei tarvita teknistä kikkailua. Riittää, kun pääset itse hallitsemaan sivujesi sisältöä, eli käytössäsi on julkaisujärjestelmä, kuten WordPress.

Sisällön hakukoneoptimointi

Tässä artikkelissa käsittelen lyhyesti tekstisisällön hakukoneoptimointia. Kun huomioit nämä asiat sisältöä kirjoittaessasi, hakukoneoptimointi on jo hyvällä mallilla.

Järjestä sivujen sisältö loogisesti

Kirjoita yhdellä sivulla yhdestä asiasta, toisella sivulla toisesta asiasta. Näin eri aihepiirit jakautuvat eri sivuille, ja Google osaa ohjata vaikkapa kissanruokaa etsivät kissanruokasivulle ja koiranruokaa etsivät koiranruokasivulle.

Kirjoita riittävästi sisältöä

Kirjoita riittävästi sisältöä. Google ei rekisteröi sivua, jos siellä on vain muutama sana. Sanoja pitäisi olla ainakin 300, jotta Google indeksoisi sivun.

Aiheesta kuin aiheesta pystyy kirjoittamaan syvällisemmin. Tekstiä ei kannata kuitenkaan venyttää vain hakukoneoptimoinnin vuoksi – jos sisältö ei ole laadukasta, ei sitä kukaan myöskään lue, ja näin ollen Googlekaan ei sitä arvosta. Eli ei hätää, jos ei ihan joka sivulla ole kolmeasataa sanaa. Riittää, jos tärkeimmillä sivuilla on. Blogikirjoituksissa pituus voi vaihdella paljonkin.

Tärkeiden hakutermien käyttäminen sisällössä

Kun kirjoitat sisältöä, käytä tärkeitä hakutermejä erityisesti sivun pääotsikossa, sivun alkuosassa, väliotsikoissa ja kappaleiden alkuosissa. Sieltä Google niitä erityisesti etsii.

Otsikot ovat tärkeitä

Käytä otsikoissa sanoja ja termejä, joilla toivot löytyväsi hakukoneilla. Google tekee päätelmiä erityisesti otsikoiden perusteella. Sisällön ja otsikoiden pitää kuitenkin liittyä toisiinsa ja kuulua samaan aihepiiriin.

Järjestä otsikot loogisesti.

  • H1 (Otsikko 1) on sivun pääotsikko, ja käytä sitä vain kerran.
  • H2 (Otsikko 2) on seuraava alaotsikko, jonka alla voi olla sitten H3-tasoisia otsikoita, ja niiden alla H4-otsikoita ja niin edelleen.

Tee tekstisisällöstä helppolukuista

Muista kappalejako ja pidä kappaleet lyhyinä. Näytöltä on hankala lukea monimutkaisia lauseita ja pitkiä kappaleita, toisin kuin paperilta. Etenkin puhelimella pitkien pätkien lukeminen on vaikeaa.

Käytä väliotsikoita, listoja, tehosteita (lihavointi, kursivointi) sekä värejä helpottamaan silmäilyä ja lukemista.

Lisää joukkoon sopivasti kuvia ja muuta grafiikkaa, jotka on myös optimoitu.

Käytä kappaleiden alussa tärkeitä hakutermejä. Siis kappaleiden ensimmäisissä lauseissa. Toki muuallakin, silloin kun on tarpeen.

Käytä hakutermejä myös muualla tekstissä – mutta luonnollisella tavalla. Niitä ei saa tunkea liikaa, sillä sopiva osuus on vain muutama prosentti. Jos niitä näyttää olevan enemmän, kannattaa käyttää enemmän vaikkapa synonyymeja.

Ennen vanhaan hakutermejä sullottiin sivut täyteen, ja ulkoasua muokattiin niin, että hakusanojen massat eivät välttämättä näy lukijoille, mutta hakukoneille näkyvät. Joukossa saattoi olla termejä, joilla ei edes ollut mitään tekemistä koko sivuston sisällön kanssa. Älä tee niin, sillä Google rankaisee tästä.

 

Luo laadukasta sisältöä

Kirjoita lukijalle hyödyllistä sisältöä, ja kirjoita se kiinnostavalla tavalla. Jos teksti on pitkää pötköä tai kökköä hakusanojen toistelua, kävijä sulkee sivun. Mutta jos sisältö on kiinnostavaa ja lukijan kannalta hyödyllistä, lukija viihtyy ja siitä Google tykkää. Toisin sanoen: Jos saat ihmiset käyttämään aikaansa sivustollasi, Google parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.

Oikolue tekstisi, ja pyydä vaikkapa ulkopuolista henkilöä tarkistamaan ainakin tärkeimpien sivujen sisältö. Usein toistuvat kirjoitus- ja kielioppivirheet vievät uskottavuutta ja saattavat herättää epäluottamusta.

Älä kopioi tekstiä muilta sivuilta tai edes omilta sivuiltasi

Tuplasisältö huonontaa hakutuloksia. Jos joka sivulla on (suunnilleen) samaa sisältöä, sivut “kilpailevat keskenään” hakukonenäkyvyydestä, jolloin mikään sivu ei voi löytyä ja erottua kunnolla. Äläkä kopioi sisältöä vaikkapa valmistajan sivuilta – Google tipauttaa pian teidät molemmat listoiltaan.

Blogin optimoiminen

Jos sivuillasi on blogi, kannattaa jokainen uusi kirjoitus optimoida. Jos blogissasi on paljon vanhoja, optimoimattomia kirjoituksia, ei vanhoja tekstejä tarvitse alkaa hirveästi muokkaamaan – mutta jokusen tärkeän voisi hyvinkin optimoida.

Kun luot uuden blogitekstin, kiinnitä huomio muutamaan pikku asiaan, joilla parannat näkyvyyttä helposti:

1. Blogikirjoituksen otsikko
Sisällytä artikkelin nimeen tärkeä hakutermi.

2. Artikkelin URL-osoite
Sisällytä myös osoitteeseen tärkeä hakutermi!

Sivujen sisällön hakukoneoptimointi - kirjoita osuva otsikko ja valitse järkevä kestolinkki

Tämä esimerkki on siis WordPressin käyttäjälle. Muokkaa kestolinkkiä sellaiseksi, että se sisältää myös jonkun tärkeän hakutermin – mielellään saman kuin otsikossa. Termin on hyvä löytyä sitten myös leipätekstistä ja sen otsikoista.

Älä kuitenkaan muokkaa vanhan artikkelin kestolinkkiä, sillä samalla vaihdat koko artikkelin osoitteen! Muokkaa siis kestolinkkiä vain silloin, kun olet luomassa uutta artikkelia.

Huomioi, että kestolinkissä ei saa olla ääkkösiä tai kovin erikoisia merkkejä, sillä kaikki selaimet eivät niitä ymmärrä. Toisaalta WordPressiä käytettäessä ääkköset muuttuvat automaattisesti aakkosiksi.

Ja seuraavaksi, kun kirjoitat sivuille sisältöä, muista käyttää hakutermejä otsikoissa, kappaleiden alussa, kuvien vaihtoehtoisissa teksteissä ja niin edelleen – mutta luonnollisesti ja helppolukuisesti. Älä tunge hakusanoja sekaan väkisin. Tekstin pitää olla luettavaa ja kiinnostavaa, jotta lukija viihtyy.

Kun lisäät kuvia, muista jo ennen sivuille siirtoa nimetä kuva oikean nimiseksi (ks. kuvien optimointi). Lisää kuvalle otsikko, kuvaus, vaihtoehtoinen teksti ja tarvittaessa kuvateksti.

Meta title ja meta description

Näistä olet varmasti kuullut, jos olet tutustunut hakukoneoptimointiin. Ne ovat tärkeitä, sillä ne kertovat Googlelle, mitä sivulla on. Ne myös näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Meta title on se, joka näkyy otsikkona Googlen hakutuloksissa, sinisellä.
Meta description on se teksti, joka näkyy siinä otsikon alla.

Jos et määrittele näitä erikseen sivun asetuksissa, Meta titleksi valikoituu automaattisesti sivun otsikko ja meta descriptioniksi leipätekstin alku. Tärkeille sivuille nämä kannattaa muokata “käsin”, käyttämällä esimerkiksi YoastSEO -lisäosaa.

Jos sivuillesi on asennettu Yoast SEO, voit vaikuttaa itse myös siihen, miten Google näyttää sivusi tiedot hakutuloksissa. YoastSEO-lisäosan asentaminen WordPressiin ei siis sinänsä paranna hakutuloksia, mutta voit vaikuttaa siihen, miten Google näkee meta titlen ja meta descriptionin sekä kuinka kiinnostavalta sivusi näyttää ihmisten silmiin siellä muiden hakutulosten joukossa. Jos olet laittanut YoastSEOn asetuksiin hyvän otsikon (meta title) ja houkuttelevan, aiheeseen liittyvän kuvauksen (meta description), ne voivat houkutella klikkaamaan juuri sinun sivuillesi!

Lue tästä Yoast SEO -lisäosan ohjeet.

 

Muita asioita, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

Monet, monet muutkin tekijät vaikuttavat siihen, miten sivustosi löytyy – ihan palvelimesta lähtien. Joitakin esimerkkejä kuitenkin:

Sivuston ikä vaikuttaa. Uudet sivut eivät välttämättä löydy heti Googlesta. Ajan mittaan sijoitus paranee.

Domainillakin on merkitystä. Jos sivuston verkkotunnuksessa on tärkeä hakusana, näkyvyys paranee. Jos siis et ole vielä varannut verkkotunnusta, ota tämäkin huomioon.

Nopea palvelin. Jos sivut ovat todella hitaat – joko sivujen tekniikasta, sisällöstä tai palvelimesta johtuen – tai jos palvelin ei aina ihan toimi eli sivut ovat käytännössä pois näkyvistä, myös hakukonenäkyvyys voi kärsiä. Ei ole Googlen etujen mukaista johdattaa kävijöitä sivustolle, joka ei sitten aukeakaan – olkoon sisältö kuinka hyvin optimoitu. Mieti siis myös tätä, kun varaat palvelintilaa.

Responsiivisuus. Jos sivut eivät näy oikein mobiililaitteilla, hakutulokset huononevat. Varmista, että sivusi ovat responsiiviset! Huomaa, että nykyisinkin on vielä nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee mobiilioptimoituja, responisiivisia sivuja.

Linkitys. Muilta sivuilta tapahtuva linkitys parantaa sijoitusta. Tietysti kannattaa itse jakaa sisältöjään somessa. Voit pyytää yhteistyökumppaneita ja muita aihepiiriin liittyviä laittamaan omille sivuilleen linkin sivuillesi. Ja ajan mittaan hyödylliseen, kiinnostavaan sisältöön linkittää myös moni muukin – joten luo sitä hyvää sisältöä.

Kannattaa myös linkittää sisäisesti: luo linkkejä myös omaan sisältöön. Esimerkiksi blogikirjoituksessa voit viitata johonkin asiaan, josta kerrot tarkemmin toisessa blogikirjoituksessa. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon.

 

YHTEENVETO

Hakukoneoptimointi on siis laadukkaan sisällön kirjoittamista. Laadukas sisältö on hyvin jäsenneltyä, helppolukuista, helposti silmäiltävää ja aihepiiriltään kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Vinkki: Jos haluat kirjoittaa kiinnostavaa tekstiä, kirjoita ikään kuin yhdelle unelma-asiakkaallesi! Kuvittele, miten kertoisit asiat tälle yhdelle henkilölle! Näin tekstistä tulee puhuttelevampaa, kuin jos suuntaisit kirjoituksesi ”koko maailmalle”.

Hyödyllisiä linkkejä:

Kuvien hakukoneoptimointi

Näin muokkaat sivujesi metatietoja ja erotut paremmin Googlen hakutuloksissa

Kotisivujen sisällön suunnittelu – mitä tehdä, kun sisällön luominen tuottaa vaikeuksia

 

2017-04-25T14:34:56+00:00

Jätä kommentti