Hakukoneoptimointi - tee sisältöä, joka löytyy!

Hakukoneoptimointi (SEO, Search engine optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joiden ansiosta yrityksesi nettisivut löytyvät paremmin ja niille tulee enemmän kävijöitä. 

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on löytyä nimenomaan Googlen maksuttomien hakutulosten kärkipäästä, jolloin ihmiset näkevät linkkisi ja todennäköisesti klikkaavat sitä.

Ihmiset hakevat tietoa, tuotteita ja palveluita Googlesta, ja haluavat löytää ne nopeasti. Ne sivut, jotka löytyvät hakutulosten kärjestä, saavat eniten klikkauksia (2023):

  • 39,8 % Google-hakijoista klikkaa ensimmäistä orgaanista hakutulosta
  • 18,7 % Google-hakijoista klikkaa toista orgaanista hakutulosta
  • 10,2 % Google-hakijoista klikkaa kolmatta orgaanista hakutulosta.

Eli lähes 69% hakijoista klikkaa jotakin kolmesta ensimmäisestä orgaanisesta hakutuloksesta!

Hakukoneoptimointiin kannattaa siis panostaa, sillä hakukoneiden kautta saat myös asiakkaita – mikäli he vain löytävät sinut hakutuloksista!

Hakukoneoptimointia voi tehdä itse

Hakukoneoptimointia voi tehdä ihan itse – ja ilmaiseksi. Hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on hyvä sisältö, ja sitä voi tehdä kuka tahansa luku- ja kirjoitustaitoinen – ei tarvitse koodata tai käyttää mitään ohjelmia. Ja huomioi, että hyvän sisällön ei tarvitse olla pelkkää tekstiä – hyödynnä myös videon ja äänen voima hakukoneoptimoinnissa!

Sisällön hakukoneoptimoinnissa ei tarvita teknistä kikkailua. Riittää, kun pääset itse hallitsemaan sivujesi sisältöä, eli käytössäsi on julkaisujärjestelmä, kuten WordPress.

Sisällön hakukoneoptimointi

Tässä artikkelissa käsittelen erityisesti tekstisisällön hakukoneoptimointia, sillä hyvä, kohderyhmääsi kiinnostava laadukas sisältö on tärkeintä, kun halutaan löytyä hyvin hakukoneista. Kun huomioit nämä tämän artikkelin asiat nettisivujen sisältöä kirjoittaessasi, hakukoneoptimointi on jo hyvällä mallilla.

Jos haluat tietää lisää hakukoneoptimoinnista, näistä artikkeleista löydät lisää tietoa:

Ajattele ensisijaisesti sivujesi kävijää – mahdollista asiakastasi

Hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on ajatella sivujesi kävijää ja potentiaalista asiakasta. Mistä hän haluaisi tietoa, mitä tietoa hän etsii? Kun tarjoat sivuillasi niitä asioita, joita kävijä haluaa lukea (tai katsoa), olet jo pitkällä hakukoneoptimoinnissa! Tällöin kävijä haluaa tulla sivuillesi ja haluaa selata niitä. Strategisilla valinnoilla pystyt ohjaamaan kävijää oikeaan suuntaan, kohti sivujen tavoitetta. Lue tarkemmat ohjeet: näin teet tehokkaat, myyvät nettisivut.

Strategisilla valinnoilla pystyt ohjaamaan kävijää oikeaan suuntaan, kohti sivujen tavoitetta.
Strategisilla valinnoilla pystyt ohjaamaan kävijää oikeaan suuntaan, kohti sivujen tavoitetta.

Tee sivuista kävijän kannalta toimivat ja helppokäyttöiset. Tarjoa tieto selkeässä muodossa. Jos sivut eivät toimi kunnolla tai näyttävät kököltä, hankalalta tai epäluotettavalta, kävijä poistuu. Tämä on Googlelle merkki siitä, että sivut ovat huonot, eikä näkyvyytesi ainakaan parane.

Huolehdi, että nettisivusi näyttävät hyviltä ja toimivat sujuvasti myös mobiililaitteilla ja tableteilla. Näin varmistat, että kävijä haluaa tutustua sivuihisi ja etenee sivuillasi toivomaasi suuntaan!

Jos nettisivujen käyttö mobiililaitteilla on hankalaa, se huonontaa hakukonenäkyvyyttä.
Jos nettisivujen käyttö mobiililaitteilla on hankalaa, se huonontaa hakukonenäkyvyyttä.

Avainsanojen määrittely on tärkeä osa hakukoneoptimointia

Määrittele avainsanat, joilla toivot sivujesi löytyvän. Sinun pitää siis tutkia, millaisia hakutermejä ne ihmiset käyttävät, jotka etsivät hakukoneesta juuri sinun tarjoamiasi tuotteita, palveluita tai tietoa. Miten pääsisit kiipeämään hakutulosten kärkeen näillä hakutermeillä? Lue lisää avainsanojen määrittelystä ja käytöstä täältä >>

Etsi oikeat avainsanat.
Hakukoneoptimoinnissa oleellista on pohtia, millä hakusanalla tai sanayhdistelmällä haluat kävijöiden löytävän sivusi. Kun olet määritellyt relevantit hakutermit eli avainsanat, pystyt käyttämään niitä sivuillasi eli tuottamaan oikeanlaista sisältöä ja optimoimaan sisältöäsi näille avainsanoille. Ja kun sivusi on hyvin optimoitu, Google tarjoaa niitä hakutuloksissaan yhä paremmilla paikoilla.

Järjestä sivujen sisältö loogisesti

Kirjoita yhdellä sivulla yhdestä asiasta, toisella sivulla toisesta asiasta. Näin eri aihepiirit jakautuvat eri sivuille, ja Google osaa ohjata vaikkapa kissanruokaa etsivät kissanruokasivulle ja koiranruokaa etsivät koiranruokasivulle.

Järjestä sivut loogisesti – mieti, miten saisit kävijän löytämään tärkeät asiat helposti, mahdollisimman vähäisillä klikkauksilla, eksymättä.

Kirjoita riittävästi sisältöä

Kirjoita riittävästi sisältöä. Google ei rekisteröi sivua, jos siellä on vain muutama sana. Sanoja pitäisi olla ainakin 300, jotta Google indeksoisi sivun.

Sisällön määrä vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen.
Sisällön määrä vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen – mutta määrä ei korvaa laatua.

Aiheesta kuin aiheesta pystyy kirjoittamaan syvällisemmin. Tekstiä ei kannata kuitenkaan venyttää vain hakukoneoptimoinnin vuoksi – jos sisältö ei ole laadukasta, ei sitä kukaan myöskään lue, ja näin ollen Googlekaan ei sitä arvosta. Eli ei hätää, jos ei ihan joka sivulla ole kolmeasataa sanaa. Riittää, jos tärkeimmillä sivuilla on. Blogikirjoitusten pituus voi vaihdella paljonkin. Blogi onkin erinomainen väline tarjota sisältöä, jonka parissa kävijä voi käyttää aikaa – ja jota voit myös käyttää asiakkaan informoimiseen ja luottamuksen kasvattamiseen – samalla kun hakukoneoptimoit sisältöä!

Ja jos kirjoittaminen ei maistu, niin…

Myös videot ja podcastit ovat osa hakukoneoptimointia

Huomioi, että sisällön ei tarvitse aina olla tekstiä. Videot ovat erinomaista sisältöä ja toimivat tehokkaasti hakukoneoptimoinnin välineenä: kun kävijä klikkaa sivuillasi tai blogissasi olevan videon auki, hän myös tulee käyttäneeksi aikaa sivullasi. Ja hakukoneillehan tämä on merkki siitä, että sivuillasi on kiinnostavaa sisältöä – eli sivujasi kannattaa näyttää hakutuloksissa.

Videot on helppo upottaa WordPress-sivuille, joten teknistä osaamista ei tässäkään tarvita. Ohjeet löytyvät tarvittaessa täältä: Videon lisääminen nettisivuille.

YouTube-videoiden käyttö parantaa hakukonenäkyvyyttäsi myös muilla tavoin:

  • Moni käyttää YouTubea hakukoneena hakiessaan tietoa aiheesta. Jos olet optimoinut YouTube-videosi, löydyt hyvin myös YouTubesta – joka on muuten osa Googlea.
  • Google tarjoaa hakutuloksissaan myös Youtube-videosisältöä, jos relevanttia sisältöä vain löytyy. Video onkin nopea keino päästä hakutulosten kärkeen – ja se myös osuu silmiin paremmin kuin pelkkä teksti!
Hakukoneoptimointi - video erottuu hakutuloksissa.
Video erottuu hakutuloksissa, ja on siksi erinomainen hakukoneoptimoinnin väline. Tämä video avautuu YouTubessa eli ei ohjaa kävijää suoraan omille nettisivuille, mutta YouTube-videosta, videon kuvauksesta ja omasta kanavasta voi houkutella kävijöitä omille sivuille!

Myös ääni on sisältöä! Podcastin teko ja upottaminen sivuille on teknisesti helppoa. Koska todennäköisesti osaat kertoa asiakasta kiinnostavia asioita, tuo se esille myös sivuillasi!

Mutta muista kuitenkin, että et laita videota pyörimään automaattisesti heti kun joku saapuu kyseiselle sivulle. Ainakaan silloin, jos videolla on ääni. Itsestään käynnistyvä video tai ääni kasvattaa välitöntä poistumisprosenttia, sillä se saa kävijän äkkiä sulkemaan ikkunan. Siten Autoplay-toiminto huonontaa myös hakukonenäkyvyyttä. Se vie myös paljon kaistaa hitailta mobiiliyhteyksiltä.

Kun siis julkaiset videoita tai podcasteja, anna kävijän itse klikata se päälle silloin kun hänelle parhaiten sopii!

Tärkeiden hakutermien käyttäminen sisällössä

Kun kirjoitat sisältöä, käytä tärkeitä hakutermejä (avainsanoja) erityisesti sivun pääotsikossa, sivun alkuosassa, väliotsikoissa ja kappaleiden alkuosissa. Sieltä Google niitä erityisesti etsii.

Käytä otsikoissa sanoja ja termejä, joilla toivot löytyväsi hakukoneilla. Google tekee päätelmiä erityisesti otsikoiden perusteella. Sisällön ja otsikoiden pitää kuitenkin liittyä toisiinsa ja kuulua samaan aihepiiriin.

Järjestä otsikot loogisesti ja semanttisesti oikein.

  • H1 (Otsikko 1) on sivun pääotsikko, ja käytä sitä vain kerran.
  • H2 (Otsikko 2) on seuraava alaotsikko, jonka alla voi olla sitten H3-tasoisia otsikoita, ja niiden alla H4-otsikoita ja niin edelleen.

Tee tekstisisällöstä helppolukuista

Muista kappalejako ja pidä kappaleet lyhyinä. Näytöltä on hankala lukea monimutkaisia lauseita ja pitkiä kappaleita, toisin kuin paperilta. Etenkin puhelimella pitkien pätkien lukeminen on vaikeaa.

Käytä väliotsikoita, listoja, tehosteita (lihavointi, kursivointi) sekä värejä helpottamaan silmäilyä ja lukemista.

Lisää joukkoon sopivasti kuvia ja muuta grafiikkaa, jotka on myös optimoitu.

Käytä kappaleiden alussa tärkeitä hakutermejä eli määrittelemiäsi avainsanoja. Siis kappaleiden ensimmäisissä lauseissa. Toki muuallakin, silloin kun on tarpeen.

Käytä avainsanojatermejä myös muualla tekstissä – mutta luonnollisella tavalla – älä ylioptimoi! Avainsanoja ei saa tunkea liikaa, sillä sopiva osuus on vain muutama prosentti. Jos niitä näyttää olevan enemmän, kannattaa käyttää enemmän vaikkapa synonyymeja.

Ennen vanhaan erilaisia hakutermejä sullottiin sivut täyteen, ja ulkoasua muokattiin niin, että hakusanojen massat eivät välttämättä näy lukijoille, mutta hakukoneille näkyvät. Joukossa saattoi olla termejä, joilla ei edes ollut mitään tekemistä koko sivuston sisällön kanssa. Älä tee niin, sillä Google rankaisee tästä. 

Lue lisää antiikinaikaisista hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä, joita ei enää kannata tehdä >>

Luo laadukasta sisältöä

Kirjoita lukijalle hyödyllistä sisältöä, ja kirjoita se kiinnostavalla tavalla. Jos teksti on pitkää pötköä tai kökköä hakusanojen toistelua, kävijä sulkee sivun. Vältä siis ylioptimointia. Mutta jos sisältö on kiinnostavaa ja lukijan kannalta hyödyllistä, lukija viihtyy ja siitä Google tykkää. Toisin sanoen: Jos saat ihmiset käyttämään aikaansa sivustollasi, Google parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.

Vaikka ihminen yleensä käyttää enemmän aikaa pitkän tekstin lukemiseen kuin lyhyen tekstin lukemiseen, pelkkä sanamäärä ei vaikuta hakukonenäkyvyyteen. Vähäinenkin sisältö voi löytyä, jos sivut on muuten hakukoneoptimoitu hyvin, ja sisältö kiinnostaa kävijää. Vastaavasti: vaikka sivulla olisi tuhansia sanoja, mutta sitä ei kukaan jaksa lukea, hakukonenäkyvyys ei ainakaan parane.

Tee kiinnostavaa sisältöä nettisivuillesi.
Tee sisältöä, jota yleisösi rakastaa.

Vaikka siis neuvon aina tuottamaan sivuille (runsaasti) sisältöä, se ei saa olla mitä tahansa höttöä sivuntäytettä. Tee sisältöä, jota halutaan lukea, katsoa tai kuunnella – jonka parissa halutaan käyttää aikaa. Se on parasta hakukoneoptimointia.

Oikolue tekstisi, ja pyydä vaikkapa ulkopuolista henkilöä tarkistamaan ainakin tärkeimpien sivujen sisältö. Usein toistuvat kirjoitus- ja kielioppivirheet vievät uskottavuutta ja saattavat herättää epäluottamusta.

Älä kopioi tekstiä muilta sivuilta tai edes omilta sivuiltasi

Tuplasisältö huonontaa hakutuloksia. Jos joka sivulla on (suunnilleen) samaa sisältöä, sivut “kilpailevat keskenään” hakukonenäkyvyydestä, jolloin mikään sivu ei voi löytyä ja erottua kunnolla.

Älä kopioi omaa tai toisten sisältöä - tuplasisältö huonontaa hakukonenäkyvyyttä.
Älä kopioi omaa tai toisten sisältöä – tuplasisältö huonontaa hakukonenäkyvyyttä.

Äläkä kopioi sisältöä vaikkapa valmistajan sivuilta – Google tipauttaa pian teidät molemmat listoiltaan – tai ainakin kopioijan. Google siis näkee, mikä samanlaisista sisällöistä on ollut olemassa ensin.

Blogin hakukoneoptimointi

Jos sivuillasi on blogi, kannattaa jokainen uusi kirjoitus optimoida. Voit myös optimoida jälkeenpäin vanhoja postauksiasi, mikäli et ole ennen tätä tehnyt. Täällä lisää tietoa blogin hakukoneoptimoinnista.

Kun luot uuden blogitekstin, kiinnitä huomio muutamaan pikku asiaan, joilla parannat näkyvyyttä helposti:

1. Blogikirjoituksen otsikko
Sisällytä artikkelin nimeen tärkeä hakutermi – se, jolla toivoisit artikkelin löytyvän hakukoneista. Hyödynnä avainsanatutkimuksesta saamaasi tietoa.

2. Artikkelin URL-osoite
Sisällytä myös osoitteeseen tärkeä hakutermi!

Sivujen sisällön hakukoneoptimointi - kirjoita osuva otsikko ja valitse järkevä kestolinkki
Käytä myös kestolinkissä eli sivun osoitteessa tärkeää avaintermiä. Sivun pääotsikon ja kestolinkin olisi hyvä vastata toisiaan.

Tämä esimerkki on siis WordPressin käyttäjälle. Muokkaa kestolinkkiä sellaiseksi, että se sisältää myös jonkun tärkeän hakutermin – mielellään saman kuin otsikossa. Termin on hyvä löytyä sitten myös leipätekstistä ja sen otsikoista.

Älä kuitenkaan muokkaa vanhan artikkelin kestolinkkiä, sillä samalla vaihdat koko artikkelin osoitteen! Muokkaa siis kestolinkkiä vain silloin, kun olet luomassa uutta artikkelia. (Jos olet kuitenkin mennyt muokkaamaan artikkelin kestolinkkiä, tee uudelleenohjaus.)

Huomioi, että kestolinkissä ei saa olla ääkkösiä tai kovin erikoisia merkkejä, sillä kaikki selaimet eivät niitä ymmärrä. Toisaalta WordPressiä käytettäessä kestolinkkien ääkköset muuttuvat automaattisesti aakkosiksi.

Ja seuraavaksi, kun kirjoitat sivuille sisältöä, muista käyttää hakutermiä (avainsanaa) otsikoissa, kappaleiden alussa, kuvien vaihtoehtoisissa teksteissä ja niin edelleen – mutta luonnollisesti ja helppolukuisesti. Älä tunge hakusanoja sekaan väkisin. Tekstin pitää olla luettavaa ja kiinnostavaa, jotta lukija viihtyy.

Kun lisäät kuvia, muista jo ennen sivuille siirtoa nimetä kuva oikean nimiseksi (ks. kuvien optimointi). Lisää kuvalle otsikko, kuvaus, vaihtoehtoinen teksti ja tarvittaessa kuvateksti.

Meta title ja meta description

Näistä olet varmasti kuullut, jos olet tutustunut hakukoneoptimointiin. Ne ovat tärkeitä, sillä ne kertovat Googlelle, mitä sivulla on. Ne myös näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Meta title on se otsikko, joka näkyy Googlen hakutuloksissa, sinisellä.
Meta description on se teksti, joka näkyy siinä otsikon alla.

Muokkaa metatiedot sellaisiksi, että hakija klikkaisi mieluiten sinun sivuillesi.
Muokkaa hakukoneissa näkyvät metatiedot kiinnostaviksi, jotta erotut muista ja houkutat kävijöitä klikkaamaan juuri sinun sivuillesi.

Jos et määrittele näitä erikseen sivun asetuksissa, Meta titleksi valikoituu automaattisesti sivun otsikko ja meta descriptioniksi leipätekstin alku. Tärkeille sivuille nämä kannattaa muokata “käsin”, käyttämällä esimerkiksi YoastSEO -lisäosaa tai SEOPressiä (mutta ei molempia yhtäaikaisesti!).

Jos sivuillesi on asennettu Yoast SEO tai SEOPress, voit vaikuttaa itse siihen, miten Google näyttää sivusi tiedot hakutuloksissa. YoastSEO- tai SEOPress-lisäosan asentaminen WordPressiin ei siis sinänsä paranna hakutuloksia, mutta voit vaikuttaa siihen, miten Google näkee meta titlen ja meta descriptionin sekä kuinka kiinnostavalta sivusi näyttää ihmisten silmiin siellä muiden hakutulosten joukossa. Jos olet laittanut YoastSEOn tai SEOPressin asetuksiin hyvän otsikon (meta title) ja houkuttelevan, aiheeseen liittyvän kuvauksen (meta description), ne voivat houkutella klikkaamaan juuri sinun sivuillesi!

Lue tästä Yoast SEO -lisäosan ohjeet ja täältä SEOPress-lisäosan ohjeet.

Muita asioita, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

Monet, monet muutkin tekijät vaikuttavat siihen, miten sivustosi löytyy – ihan palvelimesta lähtien. Joitakin esimerkkejä kuitenkin:

SSL-sertifikaatti. Varmista, että sivuillasi on SSL-suojaus, ja että se toimii oikein. Mikäli lukon kuvaa ei näy, selvitä syy esim. Why Not Padlock -sivun avulla ja korjaa virheet.

Nopeuta ja tehosta löytymistä lähettämällä sivukartat Googlelle Search Consolen kautta. Täältä löydät ohjeet Search Consolen käyttöönottoon >>

Ota käyttöön Google My Business eli Google yritysprofiili! Lue täältä miksi tätä ilmaista palvelua kannattaa käyttää, ja miten saat siitä parhaan hyödyn!

Sivuston ikä vaikuttaa. Uudet sivut eivät välttämättä löydy heti Googlesta. Ajan mittaan sijoitus paranee.

Domainillakin on merkitystä. Jos sivuston verkkotunnuksessa on tärkeä hakusana, näkyvyys paranee. Jos siis et ole vielä varannut verkkotunnusta, ota tämäkin huomioon.

Nopea palvelin. Jos sivut ovat todella hitaat – joko sivujen tekniikasta, sisällöstä tai palvelimesta johtuen – tai jos palvelin ei aina ihan toimi eli sivut ovat käytännössä pois näkyvistä, myös hakukonenäkyvyys voi kärsiä. Ei ole Googlen etujen mukaista johdattaa kävijöitä sivustolle, joka ei sitten aukeakaan – olkoon sisältö kuinka hyvin optimoitu. Mieti siis myös tätä, kun varaat palvelintilaa ja valitse vakaa, nopea palvelin.

Responsiivisuus. Jos sivut eivät näy oikein mobiililaitteilla, hakutulokset huononevat. Varmista, että sivusi ovat responsiiviset! Huomaa, että nykyisinkin on vielä nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee mobiilioptimoituja, responisiivisia sivuja.

Linkitys. Muilta sivuilta tapahtuva linkitys (eli ulkoinen linkitys eli backlinkit) parantaa sijoitusta. Tietysti kannattaa itse jakaa sisältöjään somessa. Voit pyytää yhteistyökumppaneita ja muita aihepiiriin liittyviä laittamaan omille sivuilleen linkin sivuillesi. Ja ajan mittaan hyödylliseen, kiinnostavaan sisältöön linkittää myös moni muukin – joten luo sitä hyvää sisältöä.

Kannattaa myös linkittää sisäisesti: luo linkkejä myös omaan sisältöön. Esimerkiksi blogikirjoituksessa voit viitata johonkin asiaan, josta kerrot tarkemmin toisessa blogikirjoituksessa. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Lue täältä ohjeet sisäiseen linkitykseen!

YHTEENVETO

Hakukoneoptimointi on siis laadukkaan sisällön kirjoittamista, ja sitä voi tehdä itse ja ilmaiseksi. Laadukas sisältö on hyvin jäsenneltyä, helppolukuista, helposti silmäiltävää ja aihepiiriltään kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Vinkki: Jos haluat kirjoittaa kiinnostavaa tekstiä, kirjoita ikään kuin yhdelle unelma-asiakkaallesi! Kuvittele, miten kertoisit asiat tälle yhdelle henkilölle! Näin tekstistä tulee puhuttelevampaa, kuin jos suuntaisit kirjoituksesi “koko maailmalle”.

Hyödyllisiä linkkejä hakukoneoptimointiin liittyen

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle

Avainsanojen määrittely ja käyttö

Sisäinen linkitys parantaa hakukonenäkyvyyttä

Kuvien hakukoneoptimointi

Näin muokkaat sivujesi metatietoja ja erotut paremmin Googlen hakutuloksissa YoastSeo-lisäosan avulla

Näin muokkaat sivujesi metatietoja erotut paremmin Googlen hakutuloksissa SEOPress-lisäosan avulla

Kotisivujen sisällön suunnittelu – mitä tehdä, kun sisällön luominen tuottaa vaikeuksia

Näin teet nettisivut, jotka tuovat sinulle asiakkaita

Google My Business -postausten avulla enemmän näkyvyyttä

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!