Kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimointi

Tekstin hakukoneoptimointi on selkeää: kun pysytään asiassa, teksti sisältää automaattisesti niitä tärkeitä hakusanoja, joilla Googlen tulisi sivut löytää.

Kuvien kanssa on toisin.

Google ei näe, mitä kuvissa on. Voit kuitenkin auttaa Googlea ymmärtämään, mitä kuvissa on. Nämä pienet toimenpiteet voivat vaikuttaa näkyvyyteen yllättävän paljon.

Nimeä kuvat oikein

Kun lisäät sivuillesi kuvia, ne kannattaa alun perinkin nimetä oikein. Jos kuvassa on kissa, kuvan nimi voi olla “kissa.jpg”, “musta_kissa.jpg” jne. Google osaa lukea kuvan nimen.

Muista, että kuvien nimiin ei kannata laittaa ääkkösiä, erikoismerkkejä tai välilyöntejä, sillä kaikki selaimet eivät niitä ymmärrä – ja tällöin kuva ei ehkä näy kaikille, vaikka se sinulle näkyisikin.

Vaihtoehtoinen teksti

Kuvalle on myös määriteltävä vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti. Hakukoneiden lisäksi tämä teksti on tärkeä myös silloin, jos käyttäjä ei voi nähdä kuvaa, esimerkiksi, jos käyttäjän selain ei näytä kuvia. Kirjoita alt-tekstiin, mitä kuvassa on – ja huomioi samalla hakukoneet, esimerkiksi: “Musta kissa syö kissanruokaa”. Jos alt-teksti ei liity mitenkään kuvaan, vaan siihen on vain tungettu kuvaan liittymättömiä hakusanoja, Google voi huonontaa sijoitusta listoillaan.

Kuvateksti

Kuvalle kannattaa kirjoittaa myös osuva kuvateksti (paitsi siinä tapauksessa, jos et halua kuvan yhteydessä kuvatekstiä näkyviin). Kuvatekstiä suunnitellessa kannattaa käyttää taas järkeviä hakutermejä, jos mahdollista, mutta muista, että kuvatekstin tarkoitus on kuitenkin infota kävijää – ihmistä, ei siis pelkästään hakukonetta.

Mitä voit tehdä WordPressin mediakirjastossa

Esimerkiksi WordPressissä voit mennä Mediakirjaston kautta selaamaan kuviasi. Siellä voit muokata niiden otsikkoa (title), kuvatekstiä, vaihtoehtoista tekstiä (alt-teksti) sekä kuvausta (description).

Esimerkki:

Miten voi parantaa kuvien löytymistä hakukoneilla - esimerkkikuva WordPressista

Olen siirtänyt sivuilleni tämän pyöreän kuvan, jossa on oma naamani. Tämän kuvan esimerkissä kuva olisi voitu jo ennen sivuille lataamista nimetä vaikkapa nimellä miia_ylinen.png – tai mikä parempi, esimerkiksi nettisivujen_suunnittelija.png. Nyt se on vain omakuva.png, joka ei Googlelle kerro mitään, mitä ehkä haluaisin sen kertovan.

Otsikkona on oma nimeni – eli se mitä kuvassa on. Tämä otsikko ei näy varsinaisella sivustolla, mutta hakukoneelle se näkyy, ja jos joku hakee kuvahaulla tätä kuvaa, otsikko ja kuvaus voivat näkyä tuloksissa.

Kuvatekstiä en ole tähän esimerkkikuvaan lisännyt, sillä se tulisi sitten näkyviin myös sivuille. Tämän kuvan tapauksessa en halunnut kuvan oheen kuvatekstiä, mutta jossakin toisessa kuvassa se voi olla ihan paikallaan.

Vaihtoehtoinen teksti on tärkeä: kerro tässä siis, mitä kuvassa on, jotta hakukone ja ne ihmiset, jotka eivät kuvaa näe, saisivat tietää, mitä siinä on. Vaihtoehtoinen teksti ei näy sivuilla, jos kuva näkyy.

Kuvaus-kenttään voi kirjoittaa vielä tarkemminkin, mitä kuvassa on. Tämä teksti ei näy nettisivuilla, mutta Googlen kuvahaussa se taas voi näkyä otsikon alapuolella.

Näitä asioita voit kuitenkin vielä muuttaa siinä vaiheessa, kun laitat kuvan tietylle sivulle tai muokkaat sitä siellä:

Kirjoita kuvalle vaihtoehtoinen teksti eli ALT-teksti, Title-teksti sekä tarvittaessa kuvateksti

Vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti
Kirjoita vaihtoehtoinen teksti, joka siis näkyy silloin, kun kuvaasi ei voi näyttää.

Title
Lisää myös title-attribuutti – kun kävijä laittaa hiiren kuvan päälle, näkyviin tulee tuo kuvan title-attribuutti. Tämä on tärkeä etenkin silloin, jos kuvasta on linkki vaikka johonkin sivustosi sivuun.

Tämä oli siis kuvien hakukoneoptimointia.

Joskus puhutaan kuvien optimoinnista, mutta tarkoitetaan kuvien koon optimointia. Laadukas kuva on riittävän iso ja tarkka, mutta jos sivuille laittaa tosi isoja kuvatiedostoja suoraan kamerasta, kuvan latautuminen voi olla todella hidasta – ja samalla koko sivusto hidastuu. Monta isoa kuvaa samalla sivulla saa kyllä sivut kuin sivut hidastelemaan. Ja vielä, jos käytössä on tavallinen, hidas webhotelli, kuvien latautumista voi joutua odottelemaan nopeammillakin yhteyksillä.

Jos sivujen latautuminen kestää ja kestää, ei sitä kukaan jaksa odotella, ja sivuilta poistutaan. Tämä taas vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen!

Google arvostaa sivuja, joilla viihdytään eli vietetään aikaa. Tällöin Google kokee, että sisältö on laadukasta, ja sijoittaa sivun paremmin hakutuloksissaan.

Siispä kuvat kannattaa optimoida myös koon suhteen. Se on helppoa – klikkaa tästä ohjeisiin!

Luitko jo artikkelin, miten voit tehdä itse tekstisisällön hakukoneoptimointia?

2017-06-12T15:34:51+00:00

Leave A Comment