Vältä katastrofi ja harkitse, mistä tilaat nettisivut

Facebookin yrittäjäryhmissä on jaettu bloggausta, jossa yrittäjä kertoo ikävästä kokemuksestaan nettisivujen teettämisessä.

Nettisivuprojekti oli mennyt kaiken kaikkiaan pieleen:

  • aikataulu ei pitänyt
  • työ ei vastannut sitä, mitä oli sovittu
  • laskutusperusteet olivat epäselvät
  • kommunikointi oli vaivalloista
  • eikä tietenkään kirjallista sopimusta.

Yrittäjä oli alun alkaenkin hieman epäillyt tekijän soveltuvuutta, mutta oli kuitenkin päättänyt luottaa hänen sanaansa.

Tällaista on tapahtunut varmasti monelle muullekin. Olen itsekin kuullut lukuisia kertomuksia asiakaspalvelun ja osaamisen loppumisesta, ja puutteellisen kommunikaation pohjalta on vaikea määritellä, mikä mättää ja onko ongelmia helppo vai vaikea ratkaista.

Olinko tyhmä, kun en osannut ottaa tiettyjä asioita huomioon? Olinko hankala, kun pyysin tällaista? Vaadinko liikaa? Pystyykö tällaista edes tekemään?

Ei, et missään tapauksessa ollut tyhmä ja sinun ei tarvitsekaan osata huomioida kaikkea mahdollista. Se on nettisivujen tekijän tehtävä!

Miten katastrofin – ja vaikka pienemmätkin yllätykset, väärinymmärrykset tai vastoinkäymiset voisi välttää jo etukäteen?

Keskustele suunnitelmistasi nettisivujen tekijän kanssa jo ennen sopimuksen tekoa

Nettisivujen tekijän tehtävänä on alusta alkaen huolehtia, että kaikki tarvittavat asiat otetaan huomioon jo ennen sopimuksia ja yksityiskohtaisia suunnitelmia.

Ammattilainen osaa kysyä sinulta oikeat kysymykset. Osaava nettisivujen tekijä pystyy keskustelemaan suunnitelmistasi, miettimään juuri sinulle sopivia ratkaisuja, ehdottamaan toteutustapoja ja pohtimaan kokonaisuutta myös koko sivuston elinkaaren kannalta. Kun kerrot tekijälle tavoitteen, hän kehittää kanssasi keinot sinne pääsemiseen!

Laadi aina kirjallinen sopimus nettisivujen teosta

Sanaan tuleekin aina luottaa, ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Mutta tällaiset parin tonnin nettisivuprojektit pitää ehdottomasti sopia aina kirjallisina. Siksi, että molemmat osapuolet tarkkaan tietävät, mitä ollaan tekemässä, mikä on aikataulu ja paljonko se maksaa. Tekijä sitoutuu tekemään sovitut työt, ja tilaaja sitoutuu maksamaan näistä töistä.

Jos sopimuksen sisältö on suurin piirtein että “nettisivut maaliskuussa 2500 euroa”, siinä ei todellakaan määritellä, mitä ollaan tekemässä, vaikka hinta ja kuukausi siinä on jo mainittukin. Nettisivut kun saattavat pitää sisällään aivan mitä tahansa. Asiakkaan ja suunnittelijan käsitys työn sisällöstä voivat olla aivan erilaiset, ellei työn sisältöä ole käyty läpi.

Huomioi, että sopimuksessa tulee myös määritellä, että kuka tekee, mitä tekee – ja milloin tekee. Kuka kirjoittaa sisällöt ja milloin niiden pitää olla valmiit? Onko logo olemassa – ja jos ei, niin kuka sen tekee ja milloin se on käytettävissä? Kuka hommaa kuvituksen? Kuka hoitaa käännöstyöt ja milloin käännökset ovat valmiit? Milloin tekijä saa materiaalit? Kuka laittaa sisällöt paikoilleen? Sisältyykö työhön hakukoneoptimointi – siis oikeaa hakukoneoptimointia? Ja niin edelleen. Alustava suunnitelma työn vaiheista olisi hyvä olla kaikkien tiedossa.

Valitse tekijä, joka tuntuu oikealta

Selkeän sopimuksen lisäksi neuvon luottamaan omaan intuitioon. Tuntuuko tekijä sellaiselta, jonka kanssa voisit työskennellä? Kuunteleeko tekijä sinua? Jos sinua epäilyttää tekijän osaaminen – tai jokin asia esimerkiksi kommunikoinnissa mättää, etsi sinulle paremmin sopiva tekijä. Niitä on pilvin pimein – sekä ammattilaisia että harrastajia. Joka toinen on nykyään webdesigner tai web-suunnittelija – ja joka ikisen mainostoimiston valikoimissa on myös nettisivut.

Mutta mikä sitten on webdesigner tai web-suunnittelija? Nettisivujen tekijä, graafinen suunnittelija, koodaaja, vai mikä? Webdesigner tai web-suunnittelija voi olla mitä tahansa näistä, tai sitten ihan kuka tahansa, joka vain keksii tituuleerata itseään sellaiseksi. Hän saattaa olla kokenut huippuammattilainen tai sitten ei. Koska WordPressin avulla kivan näköiset nettisivut voi kasata ihan kuka tahansa, niitä voi myös ryhtyä myymään muille, vaikkei varsinaista tietoa tai kokemusta asiasta olekaan.

Hirveän moni harrastaja ja graafinen suunnittelija tekeekin nettisivuja nimenomaan ulkoasu edellä. Mikä näyttää kivalta, miten voi toteuttaa itseään? Mikä on nyt IN?

Valitse tekijä, jonka työn jälki kasvattaa liikevaihtoasi

Yrityksen nettisivujen tarkoitus on kuitenkin lähes poikkeuksetta LISÄTÄ MYYNTIÄ JA SAADA ASIAKKAITA, ei siis pelkästään näyttää kivalta.

Tällöin suunnittelun lähtökohtana täytyy olla seuraavat asiat:

  • mikä on kohderyhmä – eli kuka on asiakas? (-> Taustatyöt)
  • miten potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuille? (-> Strategia, sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi)
  • miten potentiaaliset asiakkaat saadaan ostamaan? (-> Strategia ja sisältö)

Ulkoasun tehtävänä on siis tukea sisältöä! Ei siis niin päin, että ensin suunnitellaan kaunis ulkoasu ja sen jälkeen mietitään, mitä sivuilla pitäisi sanoa!

Varaa aikaa nettisivujen tekoon – vaikket tekisikään niitä itse

Tekijää ei kannata valita kiireellä. Saan itsekin usein tarjouspyyntöjä, joissa toivotaan tehokkaiden, hakukoneoptimoitujen nettisivujen valmistuvan seuraavan kahden viikon kuluessa. Ja jos tällöin sivujen teettäjällä ei ole kuin jonkinasteinen idea siitä, mitä hän nettisivuiltaan toivoo – ei niitä sivuja tehdä kahden viikon sisällä. Teknisesti toki saadaan pystyyn vaikka tunnissa, mutta eivät ne tule löytymään hakukoneista tai kiinnosta asiakasta, jos taustatöitä ei ole tehty ollenkaan.

Ennakointi kannattaa myös siksi, että hyvät tekijät eivät ole saman tien käytettävissä. Osaavalle, kokeneelle toteuttajalle voi olla jopa useamman kuukauden jono.

Aloittavalle nettisivujen tekijälle jonoa ei välttämättä vielä ole, ja hintakin saattaa olla hyvin edullinen.

Nettisivujen hinta – teettäisinkö kalliit vai halvat nettisivut?

Yrityksen sivut on ehdottomasti teetettävä ammattilaisella. Jos sivut eivät toimi tai edes löydy hakukoneista, niistä ei ole mitään hyötyä – nettisivuihin sijoittamasi raha meni taatusti hukkaan, oli se sitten satasia tai tuhansia. Voi siis sanoa, että jos sivut eivät löydy, toimi tai kiinnosta asiakkaita, nettisivujen teko on silloin kallista.

Jos hinta on sinulle kynnyskysymys, et varmaankaan edes odota, että nettisivuista tulee olemaan sinulle hyötyä. Tällöin voit huoletta teettää sivusi siellä, mistä ne halvimalla saat, ja odotuksesi täyttyvät. Saatat saada kauniit sivut – tai sitten et saa – niin tai näin, niihin meni jonkin verran rahaa, mutta ne eivät todennäköisesti tuota lisää rahaa.

Jos kuitenkin haluat nettisivut, jotka houkuttavat kävijöitä ja saavat heidät ostamaan tai ottamaan yhteyttä – hanki ne sellaiselta tekijältä tai digitoimistolta, joka ymmärtää, että

  • hakukoneoptimointi on muutakin kuin Yoast Seo-lisäosan asennus
  • sisällön osuus nettisivujen budjetista/ajankäytöstä on todennäköisesti enemmän kuin puolet
  • yrityksen sivuja ei toiveistasi huolimatta asenneta halvimmalle mahdolliselle palvelimelle.

Kun sivut tehdään asianmukaisesti, saat sivujen kautta myös myyntiä ja asiakkaita. Tämä tarkoittaa sitä, että saat nettisivuihin sijoittamasi rahat takaisin.

Kun siis olet löytänyt muutaman potentiaalisen nettisivujen tekijän, mistä tunnistaa, kenet kannattaa valita?

Tutki nettisivujen tekijän omia sivuja. Vakuuttavatko ne sinut? Tutki mm. seuraavia asioita:

    • yleisilme (näyttääkö hyvältä ja luotettavalta?)
    • viestintä (puhutteleeko sinua?)
    • miltä vaikuttaa tekijän osaamisen taso mm. hakukoneoptimoinnin, sisällön tuotannon, strategisen osaamisen, ulkoasun suunnittelun, tekniikan ja turvallisuuden suhteen? NIITÄ KAIKKIA TARVITAAN. Intohimo ja innovatiivisuus eivät riitä!

Tutki nettisivujen tekijän referenssejä. Näyttävätkö ne kiinnostavilta ja toimivatko ne hyvin?

Millaista palautetta aiemmat asiakkaat ovat antaneet?

Eikä ole pakko ostaa niitä minulta

Teen mielelläni sinunkin nettisivusi, mutta maailma on täynnä muitakin osaavia nettisivujen tekijöitä. Toivon siis, että vaikket valitse minua, valitse huolella joku muu ammattilainen. Jos haluat suosituksia, ota yhteyttä!

Onnea nettisivujen tekijän valintaan – sitäkin ehkä tarvitaan!

Mikäli aiot perustaa nettisivut lähiaikoina, sinua saattaisivat kiinnostaa seuraavat artikkelit:

 

 

2018-06-21T14:02:06+00:00

Kommentoi tai kysy!