Nettisivujen tekijän valinta ei ole aina helppoa. Onnistu nettisivuprojektissasi valitsemalla juuri sinulle sopiva tekijä!
Päivitetty 2024

Nettisivun tekijän valinta ei aina mene nappiin. Facebookin yrittäjäryhmissä on jaettu bloggausta, jossa yrittäjä kertoo ikävästä kokemuksestaan nettisivujen teettämisessä. Nettisivuprojekti oli mennyt kaiken kaikkiaan pieleen:

  • aikataulu ei pitänyt
  • työ ei vastannut sitä, mitä oli sovittu
  • laskutusperusteet olivat epäselvät
  • kommunikointi oli vaivalloista
  • eikä tietenkään kirjallista sopimusta.

Yrittäjä oli alun alkaenkin hieman epäillyt tekijän soveltuvuutta, mutta oli kuitenkin päättänyt luottaa hänen sanaansa. Työn edetessä ilmeni, että sivujen teko ei edennyt odotusten mukaisesti. Lopputuloksena oli siis katastrofi: yrittäjä menetti aikaa ja rahaa, eikä saanut toiveidensa mukaisia nettisivuja.

Tällaista on tapahtunut varmasti monelle muullekin. Olen itsekin kuullut lukuisia kertomuksia asiakaspalvelun ja osaamisen loppumisesta, ja puutteellisen kommunikaation pohjalta on vaikea määritellä, mikä mättää ja onko ongelmia helppo vai vaikea ratkaista.

Olinko tyhmä, kun en osannut ottaa tiettyjä asioita huomioon? Olinko hankala, kun pyysin tällaista? Vaadinko liikaa? Pystyykö tällaista edes tekemään?

Ei, et missään tapauksessa ollut tyhmä ja sinun ei tarvitsekaan osata huomioida kaikkea mahdollista. Se on nettisivujen tekijän tehtävä!

Miten katastrofin – ja vaikka pienemmätkin yllätykset, väärinymmärrykset tai vastoinkäymiset voisi välttää jo etukäteen?

Keskustele suunnitelmistasi nettisivujen tekijän kanssa jo ennen sopimuksen tekoa

Nettisivujen tekijän tehtävänä on alusta alkaen huolehtia, että kaikki tarvittavat asiat otetaan huomioon jo ennen sopimuksia ja yksityiskohtaisia suunnitelmia.

Ammattilainen osaa kysyä sinulta oikeat kysymykset. Osaava nettisivujen tekijä pystyy keskustelemaan suunnitelmistasi, miettimään juuri sinulle sopivia ratkaisuja, ehdottamaan toteutustapoja ja pohtimaan kokonaisuutta myös koko sivuston elinkaaren kannalta. Kun kerrot tekijälle tavoitteen, hän kehittää kanssasi keinot sinne pääsemiseen!

Laadi aina kirjallinen sopimus nettisivujen teosta

Sanaan tuleekin aina luottaa, ainakin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Mutta nettisivuprojektit pitää ehdottomasti sopia aina kirjallisina. Siksi, että molemmat osapuolet tarkkaan tietävät, mitä ollaan tekemässä, mikä on aikataulu ja paljonko se maksaa. Tekijä sitoutuu tekemään sovitut työt, ja tilaaja sitoutuu maksamaan näistä töistä.

Jos sopimuksen sisältö on suurin piirtein että “nettisivut maaliskuussa 2500 euroa”, siinä ei todellakaan määritellä, mitä ollaan tekemässä, vaikka hinta ja kuukausi siinä on jo mainittukin. Nettisivut kun saattavat pitää sisällään aivan mitä tahansa. Asiakkaan ja suunnittelijan käsitys työn sisällöstä voivat olla aivan erilaiset, ellei työn sisältöä ole käyty läpi.

Huomioi, että sopimuksessa tulee myös määritellä, että kuka tekee, mitä tekee – ja milloin tekee. Esimerkiksi:

  • Kuka kirjoittaa sisällöt ja milloin niiden pitää olla valmiit?
  • Onko logo olemassa – ja jos ei, niin kuka sen tekee ja milloin se on käytettävissä?
  • Kuka hommaa kuvat – käytetäänkö valokuvaajaa? Milloin kuvat ovat käytettävissä?
  • Jos tehdään kieliversioita, kuka hoitaa käännöstyöt ja milloin käännökset ovat valmiit?
  • Milloin tekijä saa materiaalit?
  • Kuka laittaa sisällöt paikoilleen?
  • Sisältyykö työhön hakukoneoptimointia? Jos sisältyy, niin mitä tämä hakukoneoptimointi pitää sisällään?
  • Jos sinulla on jo ennestään nettisivut, niin pitääkö niiden hakukonenäkyvyys hyödyntää vai heitetäänkö mäkeen? Hoitaako tekijä uudelleenohjaukset?

Ja niin edelleen. Alustava suunnitelma työn vaiheista pitää olla kaikkien tiedossa kirjallisena.

Valitse tekijä, joka tuntuu oikealta

Selkeän sopimuksen lisäksi neuvon luottamaan omaan intuitioon. Tuntuuko tekijä sellaiselta, jonka kanssa voisit työskennellä?  Kuunteleeko tekijä sinua? Jos sinua epäilyttää tekijän osaaminen – tai jokin asia esimerkiksi kommunikoinnissa mättää, etsi sinulle paremmin sopiva tekijä. Niitä on pilvin pimein – sekä ammattilaisia että harrastajia. Joka toinen on nykyään webdesigner tai web-suunnittelija – ja joka ikisen mainostoimiston valikoimissa on myös nettisivut.

Mutta mikä sitten on webdesigner tai web-suunnittelija? Nettisivujen tekijä, graafinen suunnittelija, koodaaja, vai mikä? Webdesigner tai web-suunnittelija voi olla mitä tahansa näistä, tai sitten ihan kuka tahansa, joka vain keksii tituuleerata itseään sellaiseksi. Hän saattaa olla kokenut huippuammattilainen tai sitten ei. Koska kivan näköiset nettisivut voi kasata ihan kuka tahansa, niitä voi myös ryhtyä myymään muille, vaikkei varsinaista tietoa tai kokemusta asiasta olekaan.

Hirveän moni harrastaja ja graafinen suunnittelija tekeekin nettisivuja nimenomaan ulkoasu edellä. Mikä näyttää kivalta, miten voi toteuttaa itseään? Mikä on nyt IN?

Valitse tekijä, jonka työn jälki kasvattaa liikevaihtoasi

Yrityksen nettisivujen tarkoitus on kuitenkin lähes poikkeuksetta LISÄTÄ MYYNTIÄ JA SAADA ASIAKKAITA, ei siis pelkästään näyttää kivalta.

Tällöin suunnittelun lähtökohtana täytyy olla seuraavat asiat:

  • mikä on kohderyhmä – eli kuka on sinun asiakkaasi?
  • mikä on sivujen tavoite?
  • miten potentiaaliset asiakkaat löytävät sivuille?
  • miten potentiaaliset asiakkaat saadaan ostamaan?

Riittävien taustatietojen pohjalta on mahdollista suunnitella toimiva strategia, tehdä juuri oikeanlaista sisältöä, esittää se kohderyhmää kiinnostavalla tavalla ja tietysti varmistaa, että sivut löytyvät hakukoneista.

Ulkoasun tehtävänä on tukea sisältöä. Ei siis niin päin, että ensin suunnitellaan kaunis ulkoasu ja sen jälkeen mietitään, mitä sivuilla pitäisi sanoa!

Varaa aikaa nettisivujen tekoon – vaikket tekisikään niitä itse

Tekijää ei kannata valita kiireellä. Saan itsekin usein tarjouspyyntöjä, joissa toivotaan tehokkaiden, hakukoneoptimoitujen nettisivujen valmistuvan seuraavan kahden viikon kuluessa. Ja jos tällöin sivujen teettäjällä ei ole kuin jonkinasteinen idea siitä, mitä hän nettisivuiltaan toivoo – ei niitä sivuja tehdä kahden viikon sisällä. Teknisesti toki saadaan pystyyn vaikka tunnissa, mutta eivät ne tule löytymään hakukoneista tai kiinnosta asiakasta, jos taustatöitä ei ole tehty ollenkaan. (Mutta jos taustatyöt on jo tehtynä, silloin toki onnistuu nopeastikin).

Ennakointi kannattaa myös siksi, että hyvät tekijät eivät ole saman tien käytettävissä. Osaavalle, kokeneelle toteuttajalle voi olla jopa useamman kuukauden jono.

Aloittavalle nettisivujen tekijälle jonoa ei välttämättä vielä ole, ja hintakin saattaa olla hyvin edullinen.

Varmista, että kävijät eivät eksy nettisivujen uudistuksen jälkeen

Tämä asia koskee sinua, jolla ennestään on jo nettisivut ja olet teettämässä uusia. Ja tätä asiaa ei voi liikaa korostaa. Jos et kiinnitä tähän asiaan huomiota, saatat sössiä vuosikausien aikana rakennetun ilmaisen näkyvyyden ja käytännössä voit menettää helposti vähintään tuhansien eurojen arvosta näkyvyyttä ihan tuosta noin vain sivustouudistuksen yhteydessä.

Jos aikaisempia nettisivuja ei ole, tästä aiheesta ei tarvitse tässä vaiheessa välittää – nettisivujen tekijä voi aloittaa puhtaalta pöydältä.

Mutta jos sinulla on jo ennestään nettisivut – tai useampia – tai eri domaineja, varmista, että nettisivujesi tekijä tietää mitä tekee sivustoa uudistaessaan, tai että projektissa on mukana hakukoneoptimoinnin ammattilainen.

Vanhoilla nettisivuillasi on ennestään vähintäänkin jonkinmoinen hakukonenäkyvyys, ja sen linkkiä on jaettu somessa ja mahdollisesti muilla nettisivuilla. Sivuille siis löydetään näiden linkkien kautta. Ja jos olet saavuttanut niin onnellisen aseman, että asiakkaasi löytävät sinut hyvin Googlesta tai muista hakukoneista, niin sitä suuremmalla syyllä valitse nettisivujesi uudistaja huolella. Varmista, että tekijä oikeasti tietää, miten hakukoneet toimivat ja kysy, mitä hän tekee sen eteen, että hakukoneet löytävät sivut myös nettisivu-uudistuksen jälkeen!

On tavattoman yleistä, että tämä vaihe unohtuu kokonaan. Nettisivujen tekijä vain poistaa vanhat sivut, ja tilalle laitetaan uudet sivut. Tai vanhat sivut poistetaan, domainkin vaihdetaan. Ja se on siinä.

Sitten ihmetellään, kun hakukoneiden kautta tulevien kävijämäärä laskee prosenttiin siitä mitä se oli ennen.

Tai mikä hauskinta – ei edes katsota kävijätilastoja, vaan ihmetellään, mihin asiakkaat katosivat. Vanhat asiakkaat ehkä vielä asioivat tutussa paikassa, mutta uusia ei tulekaan muutoin kuin puskaradion kautta. Mistä tietäisivätkään tulla, kun palvelua googlettaessaan eivät löydä enää sivujasi? Onneksi kuitenkin kilpailijoiden sivut löytyvät, jolloin asiakas löytää tarvitsemansa palvelun. Harmillista kuitenkin yrittäjän kannalta, kun uudet, lähes varmat asiakkaat valuvat nyt kilpailijoille.

Varmista siis, että nettisivujesi tekijä ottaa huomioon aikaisemmin saavutetun näkyvyyden. Varmista, että tekijä osaa ja viitsii tehdä uudelleenohjaukset oikein. Harvoin riittää, että vanhan sivuston etusivu ohjataan uuden sivuston etusivulle. Etenkään, jos sivustolla on sivuja ja artikkeleja, jotka ovat löytyneet hakutulosten kärjestä tärkeillä hakutermeillä!

Näin Googlen kautta tulevien kävijöiden määrä voi romahtaa, kun uudelleenohjauksia ei tehdä oikein:

Hakukonenäkyvyyden romahtaminen nettisivu-uudistuksen jälkeen.

Ylemmässä kuvassa näkyy sinisellä maksuttoman Google-haun kautta tulleiden kävijöiden määrä nettisivustolle, joka on perustettu muutama vuosi sitten. Nettisivut ovat pienen paikallisen palveluyrityksen nettisivut, joille kävijöiden toivottiin saapuvan esimerksi hakutermeillä, joissa on palvelun nimi ja paikkakunta. Ala on hyvin kilpailtu, eli jos potentiaalinen asiakas hakee hakukoneesta tietoa, hakukone tarjoaa kärkisijoilla niitä sivustoja, jotka ovat kävijöiden keskuudessa suosittuja ja tunnettuja. Uusi toimija joutuu tekemään töitä, jotta pääsee kiipeämään hakutuloksissa näiden pitkään toimineiden yritysten ohi.

Kuten kuvasta näkyy, sivuja perustettaessa lähdettiin täysin nollasta. Pian kävijät alkoivat löytää hakukoneiden kautta sivuille, sillä nämä sivut oli hyvin hakukoneoptimoitu ja niille myös tuotettiin uutta ajantasaista sisältöä. Sivut nousivat nopeasti hakutulosten kärkipäähän ja ajan kuluessa sijoitukset paranivat entisestään. 2020 alkupuolella kävijämäärissä havaitaan noin 50% pudotus, sillä “koronakeväänä” 2020 näiden palvelujen kysyntä lakkasi ja moni laittoikin lapun luukulle joko tilapäisesti tai kokonaan. Mutta alkujärkytyksen jälkeen palveluja alettiin taas tarvita, ja nousukiito oli hurjaa heillä, joiden sivut löytyivät hyvin. Kävijät löysivät hakukoneista sivuille ja varauskirjat täyttyivät.

Alamäki kävijämäärissä lähti heti sivustouudistuksen jälkeen. Hakukoneista tuli vielä ennen uudistusta parisentuhatta kävijää kuukaudessa, ja se on aika hyvin pienen paikkakunnan palveluyritykselle. Mutta sivut ja domain uudistettiin, ja uudelleenohjaukset tehtiin perinteisesti “etusivu riittää”-periaatteella. Kymmenet arvokkaat palvelujen sivut ja luetut artikkelit hukattiin johonkin, josta ne eivät ainakaan ihan heti löydy.

Ennen sivustouudistusta nämä nettisivut löytyivät hienosti Googlen top-3:sta 13-16 tärkeällä hakutermillä. Sijoituksilla 4-10 oli yli 40 tärkeää hakutermiä. Noin kuukaudessa kaikki putosi nollaan:

Avainsanat.

Uudistuksen jälkeen sivuille tulee Googlesta parisenkymmentä kävijää kuukaudessa. Aikamoinen pudotus kahdesta tuhannesta. Tämä oli vain yksi esimerkki, ja lisää voi katsoa minkä tahansa nettisivuston tilastoista, jota on vuosien varrella muokkailtu ja uudisteltu. Osa sivustoista lähtee uudistuksen jälkeen löytymään, osan näkyvyys saattaa kadota kuten ylläolevassa esimerkissä.

En usko, että haluat päätyä vastaavaan tilanteeseen. Valitse siis nettisivujesi uudistajakin huolella, ja varmista, että hänellä on hakukoneoptimoinnin perusasiat hallussa!

Nettisivujen hinta – teettäisinkö kalliit vai halvat nettisivut?

Yrityksen sivut on ehdottomasti teetettävä ammattilaisella. Jos sivut eivät toimi tai edes löydy hakukoneista, niistä ei ole mitään hyötyä – nettisivuihin sijoittamasi raha meni taatusti hukkaan, oli se sitten satasia tai tuhansia. Voi siis sanoa, että jos sivut eivät löydy, toimi tai kiinnosta asiakkaita, nettisivujen teko on silloin kallista.

Jos hinta on sinulle kynnyskysymys, et varmaankaan edes odota, että nettisivuista tulee olemaan sinulle hyötyä. Tällöin voit huoletta teettää sivusi siellä, mistä ne halvimalla saat, ja odotuksesi täyttyvät. Saatat saada kauniit sivut – tai sitten et saa – niin tai näin, niihin meni jonkin verran rahaa, mutta ne eivät todennäköisesti tuota lisää rahaa.

Jos kuitenkin haluat nettisivut, jotka houkuttavat kävijöitä ja saavat heidät ostamaan tai ottamaan yhteyttä – hanki ne sellaiselta tekijältä tai digitoimistolta, joka ymmärtää, että

  • hakukoneoptimointi on muutakin kuin Yoast Seo-lisäosan asennus
  • sisällön osuus nettisivujen budjetista/ajankäytöstä on todennäköisesti enemmän kuin puolet
  • yrityksen sivuja ei toiveistasi huolimatta asenneta halvimmalle mahdolliselle palvelimelle.

Kun sivut tehdään asianmukaisesti, saat sivujen kautta myös myyntiä ja asiakkaita. Tämä tarkoittaa sitä, että saat nettisivuihin sijoittamasi rahat takaisin.

Kun siis olet löytänyt muutaman potentiaalisen nettisivujen tekijän, mistä tunnistaa, kenet kannattaa valita?

Tutki nettisivujen tekijän omia sivuja. Vakuuttavatko ne sinut? Tutki mm. seuraavia asioita:

  • yleisilme – näyttääkö selkeältä ja luotettavalta?
  • viestintä – puhutteleeko sinua?
  • miltä vaikuttaa tekijän osaamisen taso mm. hakukoneoptimoinnin, sisällön tuotannon, strategisen osaamisen, ulkoasun suunnittelun, tekniikan ja turvallisuuden suhteen? NIITÄ KAIKKIA TARVITAAN. Intohimo ja innovatiivisuus eivät riitä vaikka ne ihanalta kuulostavatkin.

Tutki nettisivujen tekijän referenssejä. Näyttävätkö ne kiinnostavilta ja toimivatko ne hyvin?

Millaista palautetta aiemmat asiakkaat ovat antaneet?

Eikä ole pakko ostaa niitä minulta

Teen mielelläni sinunkin nettisivusi – ota vain yhteyttä niin sovitaan soittoaika. Keskustelun perusteella selviää, miten kannattaisi edetä.

Mutta maailma on täynnä muitakin osaavia nettisivujen tekijöitä ja voi olla, että joku muu sopii sinulle paremmin. Toivon siis, että vaikket valitse minua, valitse huolella joku muu ammattilainen. Jos haluat suosituksia, ota yhteyttä!

Onnea nettisivujen tekijän valintaan – sitäkin ehkä tarvitaan!

Mikäli aiot perustaa nettisivut lähiaikoina, sinua saattaisivat kiinnostaa seuraavat artikkelit:

Hostaanin SmartWP-webhotelli sisältää valmiiksi asennetun WordPressin, jonka päivityksistä huolehdimme automaattisesti ja toimintatestatusti. Sinä voit unohtaa tekniikan ja keskittyä sisältöön.

Hostaanin SmartWP-webhotelli* sisältää valmiiksi asennetun WordPressin, jonka päivityksistä Hostaan huolehtii automaattisesti ja toimintatestatusti. Sinä voit unohtaa tekniikan ja keskittyä sisältöön.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!