Silloin tällöin kuulen väitteen, että yrityksen Facebook-sivut ovat aivan riittävät – nettisivuja ei tarvita lainkaan.
Väärin! Yrityksesi tarvitsee nettisivut!
(Mutta en tarkoita, että sinun pitäisi tilata ne juuri minulta! Asiakkaana vain olen niitä monesti etsinyt. En ole Facebookissa ja vaikka olisin, en todennäköisesti löytäisi yritystäsi sieltä ellen olisi jo asiakkaasi.)
Miksi pelkkä Facebook-sivu ei riitä?
Vaikka tarjoat yrityksesi Facebook-sivuilla kaiken oleellisen informaation, jota tuleva asiakkaasi tarvitsee, Facebook-sivu ei riitä. Miksi?
Siksi, koska potentiaalinen asiakkaasi ei kahlaa läpi Facebook-seinääsi, kun hän tarvitsee jotakin.
Erityisesti paikallisia palveluja etsiessäni olen monesti törmännyt siihen, että tietoa ei kertakaikkiaan löydy. Facebook ei ole hakukone, vaikka siellä onkin hakutoiminto. Haku on hyvä silloin, kun hakija tietää täsmälleen, minkä nimistä yritystä etsii (ja kirjoittaa yrityksen nimen sitten oikein hakukenttään).
Facebook-sivutkin toki ovat hyödylliset, ja ne kannattaa ehdottomasti luoda, mikäli asiakkaasi ovat Facebookissa! Jos yritykselläsi ei ole vielä omaa Facebook-sivua, luo se näiden ohjeiden avulla!
Facebook-päivitykset eivät näy hakukoneiden tuloksissa
Facebook-päivityksesi eivät näy Googlen hakutuloksissa. Kun ihmiset hakevat tietoa tuotteista, palveluista, saatavuudesta ja hinnasta Googlesta, he eivät löydä Facebook-päivityksiäsi.
Vastaavasti, tuotteita ja palveluja ei yleensäkään haeta yrityksen Facebook-sivuilta – eikä niitä sieltä edes löydä, ellei hae yrityksen nimellä, kuten aiemmin mainitsin.
Ja vaikka kävijä tulisi Facebook-sivuillesi, ei hän todennäköisesti kelaa ja selaa sivua, josko siellä jossain vaiheessa vastaan se tieto jota hän etsii. Ei, tietoa siis haetaan Googlesta. Ja jos Google ei löydä sinun sivujasi, se kyllä näyttää kilpailijasi sivut, ja sieltähän potentiaalinen asiakas sitten tuotteensa ja palvelunsa hankkii.
Kaikki eivät olekaan Facebookissa
Entä sitten ne, jotka eivät ole Facebookissa? He eivät näe Facebook-sivujasi.
Tai ne, jotka ovat Facebookissa, mutta eivät tykkää sivuistasi (koska eivät ehkä ole koskaan kuulletkaan sinusta ja yrityksestäsi, mutta saattavat silti olla potentiaalisia asiakkaitasi).
Facebook rajoittaa näkyvyyttäsi
Facebook-julkaisusi näkyvät siis vain kouralliselle fanejasi. Viime vuonna yrityssivun Facebook-päivitykset näkyivät vain parille prosentille yrityksesi Facebook-sivun tykkääjistä. Ihan kiva, jos tykkääjiä on miljoona, mutta jos tykkääjiä on 1000 tai 100?
Mihin Facebookia sitten tarvitaan?
Facebook, kuten muutkin sosiaalisen median kanavat, ovat väyliä, joita pitkin kävijät ohjataan “kotipesään”, siis omille nettisivuille. Ja siellä nettisivuilla on sitten se pihvi, jonka asiakkaasi haluaa! Valitse siis oikeat somekanavat kohderyhmäsi perusteella, ja ole somessa edelleen aktiivinen – mutta hyödynnä nyt hyvänen aika se nettisivujen voima!
Omien nettisivujen etuja verrattuna Facebook-sivuun
Omistat itse omat nettisivusi.
Facebook-sivujesi omistaja on Facebook, ja se voi tehdä niille mitä hyvänsä, kuten nyt esimerkiksi
- rajoittaa näkyvyyttäsi (kuten se nyt rajoittaa pariin prosenttiin sivujesi tykkääjistä)
- rajoittaa julkaisujasi (jos julkaisu ei Facebookin tai jonkun käyttäjän mielestä ole soveliasta tai Facebookin käyttöehtojen mukaista)
- estää pääsysi Facebook-sivujesi hallintaan tai poistaa Facebook-sivusi kokonaan näkyvistä (tätäkin on tapahtunut)
Ja missä on Facebook muutaman vuoden kuluttua? Onko sitä edes? Kuinka paljon aikaa, vaivaa ja ARVOKASTA SISÄLTÖÄ valuu hukkaan? Muutamia vuosia sitten oli MySpace – ihmiset eivät tarvinneet nettisivuja, koska oli MySpace – missäs se nyt on?
Nettisivujen käyttömahdollisuudet ovat valtavat.
- Voit luoda sisältöä
- Kirjoittaa blogia
- Järjestää verkkokursseja
- Tarjota ajanvarauksen
- Myydä tuotteita tai palveluja verkkokaupassa
- Ohjata kiinnostuneet tilaamaan sinulta lisää tietoa esim. uutiskirjeen muodossa
- Ja parantaa hakukonenäkyvyyttäsi rajattomasti.
Facebook tai mikään muukaan ulkopuolinen taho ei vaikuta sinun nettisivuihisi – ne eivät yhtäkkiä lakkaa näkymästä, kun pari prosenttia potentiaalisista kävijöistä on vieraillut siellä. Ne eivät myöskään katoa Googlen hakutuloksista. Lisäksi voit itse parantaa löydettävyyttäsi – ihan itse ja ilmaiseksi. Voit siis hankkia kävijöitä – uusia asiakkaita – koko ajan lisää!
Näkyvyysvertailua Facebookin ja omien nettisivujen käytöstä viime viikolta
Omia tilastojani viime viikolta (15. – 22.1.2018) – kummassakaan en ole tehnyt maksullista mainontaa. Facebookiin tein pari julkaisua, ja jos en olisi niitä tehnyt, tuskinpa Facebook-sivullani olisi kukaan varta vasten käynyt. Facebook-aktiivisuudessani olisi siis paljon parannettavaa, mutta mietin sitä sitten huomenna. Asiaan:
Facebook-profiilissani vieraili 30 kpl ihmisiä.
Toiminnot sivulla: 1
Sivun näyttökerrat: 30
Kattavuus: 119 (näin moni on nähnyt jonkun julkaisuni uutisvirrassaan)
Sitoutumiset julkaisuun: 65 (tykätty, kommentoitu tai jaettu). Suhteellisen onnetonta, tiedän.
Nettisivuillani vieraili 336 (joista 315 oli uusia käyttäjiä – eivät siis “fanejani” eli ennestään tuttuja)
Sivun katselut: 632
Toiminnot sivuilla: 342 (klikkauksia sivustollani)
Kattavuus: 4700 (näin moni on nähnyt Googlen hakutuloksissa linkin sivuilleni)
Klikkauksia Googlesta sivuilleni: 255. Ja nämä tulokset, vaikken ole yli kuukauteen tehnyt nettisivuilleni yhtikäs mitään. En edes jakanut sitä mihinkään. Olen vain tehnyt töitä, mutta nettisivuni tuovat minulle yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.
Eli jos olisin pelkästään Facebookin varassa, minulla saattaisi hyvällä lykyllä olla peräti yksi asiakas!
Minulla, kuten monella muullakin, yrityksen Facebook-sivujen tarkoituksena on saada asiakas joko ottamaan yhteyttä minuun tai sitten siirtymään nettisivuilleni tutustumaan tarkemmin siihen, miten häntä voin auttaa. Myös uutiskirjeen tilaaminen Facebook-sivujeni kautta on mahdollista, ja sen tilasi Facebookin huomaamattoman linkin takaa viime viikolla 2 kävijää.
Tämän yllämainitun tarkastelujakson aikana Facebookista olikin tullut 12 kävijää omille nettisivuilleni. Eli 40% Facebook-sivujeni kävijöistä tuli hakemaan lisätietoa nettisivuilta!
Facebookin käyttöä kannattaa toki jatkaa
Tästä huolimatta yrityksen somekanavat, myös yrityksen Facebook-sivut, kannattaa pitää ajan tasalla ja käyttää tehokkaasti markkinointiin!
Loppuun vielä pieni pyyntö sinulle, paikallisen palvelun tarjoaja, jolla ei ole nettisivuja (joista alla olevat tiedot luonnollisesti löytyisivät):
Lisää yrityksesi Facebook-sivuille Tietoja-osioon ainakin seuraavat asiat:
- Missä osoitteessa yrityksesi sijaitsee
- Mitä yrityksesi tarjoaa
- Mitkä ovat aukioloajat
- Mikä puhelinnumero vastaa
- Ja onko teillä kotiinkuljetus! On nimittäin muutama pizza jäänyt tilaamatta, mutta itse tehty on toki aina parasta.
Jos yritykselläsi ei ole vielä Facebook-sivua, luo se ilmaiseksi – täällä ohjeet Facebookin yrityssivun luomiseen!
Yrityksen Facebook-sivuihin liittyviä julkaisuja:
Näin luot Facebook-sivun yrityksellesi!
Sivun jakaminen Facebookissa – päätä itse, mikä kuva sivuiltasi näkyy Facebook-jaossa
Näin lisäät uuden päivittäjän yrityksesi Facebook-sivulle