Henkilökuvat nettisivuilla.

Nettisivujesi tekijä saattaa tehdä sellaisen pöyristyttävän ehdotuksen, että uusille sivuillesi laitettaisiin henkilökuvia – esimerkiksi valokuvia sinusta, yrittäjästä, ja ehkä myös henkilökunnasta – tai ainakin asiakaspalveluun osallistuvista ihmisistä. 

Usein tällaiset henkilökuvat laitetaan sivulle, jossa kerrotaan yrityksestä, sen taustoista sekä ihmisistä yrityksen takana – eli esimerkiksi “Tietoa meistä”- tai “Tietoa yrityksestä” -sivuille. Henkilökuvat sopivat erinomaisesti myös yhteystietojen yhteyteen.

Henkilökuvat yrityksen nettisivuilla ovat tärkeitä monestakin syystä. Joissakin yrityksissä ja joillakin toimialoilla ne ovat jokseenkin välttämättömiä – esimerkiksi silloin, kun kyse on henkilökohtaisesta palvelusta: asiantuntijasta, konsultista, kouluttajasta, valmentajasta tai bloggaajasta, tai esimerkiksi lääkäristä, terapeutista, hierojasta ja kampaajasta.

Tietysti on myös tilanteita, jolloin henkilökuvia ei tarvitse tai edes kannata käyttää. Jos työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, henkilökuvien julkaisu ei välttämättä ole järkevää. Yleensä kuitenkin vähintään ne kasvot, jonka kanssa potentiaalinen asiakas ensimmäisen kerran asioi, kannattaa näyttää myös nettisivuilla.

Tässä muutama syy, miksi henkilökuvia kannattaa harkita:

Henkilökuvat antavat kasvot nimille

Ihmiset haluavat asioida ihmisten kanssa. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit tuntevat olonsa mukavammaksi ja luottavaisemmaksi, kun nimillä on kasvot. Joskus on helpompi vaikkapa soittaa, kun tietää, kuka vastaa puheluun. Toisin sanoen: yhteydenottokynnys madaltuu. 

Kumpi on parempi – henkilökuvilla vai ilman?

Henkilökuvat kasvattavat luottamusta

Nettisivuilla näkyvät henkilökuvat auttavat rakentamaan luottamusta yritystä kohtaan – ja ilman luottamusta kauppoja ei synny. 

Ihmiset luottavat helpommin niihin, joiden kasvot ja persoonallisuus ovat näkyvillä. Tämä pätee erityisesti asiantuntija- ja palvelualalla, joissa henkilökohtainen suhde asiakkaaseen on tärkeä. Siksi olisi hyvä, jos nettisivuilla näkyisivät niiden ihmisten kasvot, joiden kanssa potentiaalinen asiakas asioi. 

Mitä henkilökohtaisempi palvelu tai arvokkaampi kauppa on kyseessä, sitä tärkeämpää on luottamuksen saavuttaminen, joten sitä tärkeämmässä roolissa ovat myös ihmiset ja heidän kasvonsa.

Henkilökuvat tekevät yrityksestä inhimillisemmän

Nettisivulla näkyvät henkilökuvat tekevät yrityksestä helpommin lähestyttävän ja avoimemman.

Henkilökuvat auttavat inhimillistämään yritystä: se ei ole vain kasvoton, tunteeton organisaatio tai brändi, vaan siellä on ihan oikeita ihmisiä.

Henkilökuvat auttavat myös erottumaan kilpailijoista. Samoja tyyppejä ei ole missään muualla. 

Jos yritys henkilöityy johonkin tiettyyn tai tiettyihin ihmisiin, kuten perustajiin, omistajiin tai muuten yritystä edustaviin henkilöihin, heidän kuvansa olisi hyvä olla esillä myös nettisivuilla. 

Kuvat vaikuttavat nettisivujen tehokkuuteen ja käyttäjäkokemukseen

Lukuisten tutkimusten mukaan visuaaliset elementit, kuten kuvat, vaikuttavat merkittävästi verkkosivujen tehokkuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Ihmiset tykkäävät katsoa kuvia, ja käyttävät enemmän aikaa sellaisilla nettisivuilla, joissa on tekstin lisäksi myös kuvia. Ja mitä pidemmän aikaa kävijä viettää nettisivuillasi, sen parempi hakukonenäkyvyyden kannalta. 

Vaikka suoria tutkimuksia nimenomaan henkilökuvien vaikutuksesta on vähemmän, visuaalisen viestinnän ja henkilökohtaisen yhteyden luomisen kannalta on selvää, että sivuille kannattaa lisätä henkilökuvia.

Henkilökuvat – kuten muutkin sivuilla olevat asiat vaikuttavat siis monella eri tavalla siihen, päätyykö sivuilla kävijä asiakkaaksesi. Tämä kaikki toki tapahtuu enimmäkseen tiedostamatta, mutta päätöksethän tunnetusti muutenkin tehdään pääasiassa tunteella. 

Huomioi tämä henkilökuvien valinnassa

Huonolaatuiset, epäammattimaiset kuvat vaikuttavat yleensä negatiivisesti. Unohda itse otetut kännykkäkuvat ja käytä ammattilaista kuvaamiseen. Kuvien tulee olla laadukkaita, tasapainoisia ja ammattimaisia. Yrityksen on ymmärrettävä kohdeyleisönsä ja toimialansa erityispiirteet varmistaakseen, että henkilökuvat tukevat yrityksen brändiä ja tavoitteita. 

Kaikki eivät välttämättä halua kuvaansa nettiin. On tärkeää varmistaa, että henkilökunnalle sopii se, että nimi ja kuva ovat näkyvissä. 

Ja huom: jos “meidän alalla ei ole tapana laittaa niitä kuvia” niin sitä suuremmalla syyllä kannattaa harkita kuvien laittamista esille!

Lue lisää aiheesta:

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yritykselle

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!