Etenkin yrityksen ensimmäisten nettisivujen perustamiseen liittyy paljon kysymyksiä. Voisiko nettisivut tehdä itse? Vai kannattaako sittenkin käyttää ammattilaista? Ja jos päätyy tekemään nettisivut itse, niin miten ne kannattaisi tehdä? Mitä nettisivualustaa kannattaa käyttää? Mitä pitää huomioida nettisivujen tekemisessä?
Nettisivuilla on suuri merkitys koko verkkonäkyvyyden kannalta. Lisäksi ne ovat tärkeässä roolissa asiakkaiden houkuttelemisessa. Tässä artikkelissa käyn läpi muutaman nettisivujen perustamiseen liittyvän kysymyksen, joita pienen yrityksen omistajat usein esittävät:
- Tarvitsenko todellakin nettisivut?
- Kannattaako nettisivut tehdä itse (ja jos ei niin miksi)?
- Mille alustalle sivut kannattaa tehdä (esim. WordPress, kotisivukoneet, Wix, Shopify)?
- Mitä yrityksen nettisivuilla pitäisi olla?
1.
Tarvitsenko todellakin nettisivut?
Vaikka suurin osa yrittäjistä on jo havainnut nettisivujen merkityksen yrityksen näkyvyyden ja löydettävyyden kannalta, yllättävän moni pienyrittäjä kuitenkin miettii, ovatko ne välttämättömät. Kun yrityksellä on Facebook-sivut ja ehkä jopa Instagram-tili, niin eikö se jo riitä? Kaikkihan somessa ovat.
No, nettisivut ja somekanavat ovat eri asia. Olenkin aiemmin kirjoittanut aiheesta artikkelin Yrityksen nettisivut – riittävätkö ne?
Tuossa artikkelissa käsittelen yksityiskohtaisesti Facebook-sivujen ja nettisivujen eroavaisuuksia.
Oleellista on ymmärtää, että nettisivujen kautta yrityksesi tuotteiden, palvelujen ja julkaisemiesi sisältöjen on mahdollista löytyä hakukoneesta.
Tällöin tuotteitasi tai palvelujasi etsivä potentiaalinen asiakas voi löytää sinut. Jos sinulla ei ole nettisivuja, tuotteitasi tai palveluitasi etsivä ei voi löytää sinua hakukoneesta.
Lisäksi nettisivujen kautta sinun on mahdollista tarjota kaikki se tieto, joka voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Somekanavien ideana yleensä onkin herättää huomio ja kiinnostus siellä missä asiakkaat aikaansa viettävät, ja ohjata sinne nettisivuille, jossa se varsinainen ostopäätös ja mahdollisesti jopa osto tehdään.
2.
Kannattaako nettisivut tehdä itse?
Nettisivujen tekeminen itse
Miksi en rakentaisi sivuja itse sen sijaan että maksan ulkopuoliselle suunnittelijalle tai koodarille? Hieman alempana tässä artikkelissa listaankin muutamia eri vaihtoehtoja DIY-henkiselle yrittäjälle.
Jos sinulla on yritys ja haluat asiakkaita ja myyntiä nettisivujen kautta, ammattilaisen käyttäminen on selvä asia. Niin ihania kuin erilaisten kotisivualustojen myyntipuheet ovatkin, toimivia, tehokkaita nettisivuja ei tehdä vasemmalla kädellä siinä muun työn ohessa. Mieti, millaisen ensivaikutelman haluat antaa potentiaalisille asiakkaillesi, sillä yrityksen nettisivujen ei pitäisi olla sen näköiset, että on vähän itse tehty kokeiluja. Eli harkitse, kannattaako sinun tapauksessasi kuitenkin käyttää ammattilaista.
Tässä 10 hyvää syytä ammattilaisen valintaan – valitset sitten kenet tahansa ammattilaisen.
1. Laadukas lopputulos
Ammattilaisella on osaamista ja kokemusta, joita tarvitaan toimivien, käyttäjäystävällisten, houkuttelevien ja optimoitujen nettisivujen suunnitteluun. Ammattilainen tuntee niin design-trendit kuin koodinkin, ja osaa rakentaa sivut parhaiden käytäntöjen mukaisiksi. Ammattilainen varmistaa, että sivuista tulee laadukkaat.
2. Brändisi ja toiveidesi mukainen nettisivusto
Ammattilainen pystyy toteuttamaan sivut yrityksesi brändin ja juuri sinun ainutlaatuisten toiveidesi ja tarpeidesi mukaiseksi, ilman kompromisseja. Saat juuri ne ominaisuudet ja toiminnallisuudet, jotka sivuillesi tarvitset, toisin kuin esimerkiksi kotisivukoneissa, joiden kanssa sinun pitää tyytyä niihin ominaisuuksiin, jotka sattuvat olemaan tarjolla.
3. Kaikki tarvittavat ominaisuudet mutta ei ylimääräistä kuormaa
Jos nettisivuillasi tarvitaan monimutkaisempia ominaisuuksia liittyen esimerkiksi verkkokauppaan, käyttäjän tunnistautumiseen tai integraatioihin, ammattitaitoinen web-kehittäjä pystyy toteuttamaan vaatimukset tehokkaasti ja tietoturvallisesti. Vastaavasti, jos et tarvitse tiettyjä ominaisuuksia, ne eivät pyöri siellä taustalla hidastamassa sivujen käyttöä “koska sattuvat kuulumaan pakettiin”.
4. Erinomainen käyttökokemus kaikilla eri laitteilla
On äärimmäisen tärkeää, että nettisivusi varmasti skaalautuu kaikille eri laitteille. Ammattilainen pystyy luomaan responsiiviset sivut, joiden käyttökokemus on erinomainen käyttäjän laitteesta riippumatta. Ja toimivuus mobiilissa on yksi tärkeimmistä hakukonenäkvyyteen vaikuttavista tekijöistä.
5. Hakukonenäkyvyys
Ammattilainen pystyy optimoimaan sivusi hakukoneita varten. Hakukoneoptimointi kun ei ole pelkästään SEO-palikan metatietojen lisäystä niille varattuun kenttään, vaan hakukonenäkyvyys tulee ottaa huomioon jo sivujen suunnittelussa: tekniikassa, rakenteessa ja sisällössä. Hyvin optimoidulla nettisivustolla on mahdollisuudet löytyä ja erottua hakukoneiden tuloksissa, mutta jos tämä jätetään hoitamatta, orgaanista hakukoneliikennettä voi olla vaikea saada.
Jos joudut ostamaan erillisen hakukoneoptimointipalvelun sivujen valmistuttua, sivujesi tekijä ei todennäköisesti ole ammattilainen tai sitten olet ostanut vain “sivujen koostamisen”.
6. Nopeus
Ammattilainen osaa optimoida sivut niin, että ne latautuvat nopeasti ja toimivat näppärästi hitaammillakin yhteyksillä ja mobiililaitteilla. Ammattilainen tietää myös, mitä palvelimelta vaaditaan. Nettisivujen nopeus parantaa käyttäjien tyytyväisyyttä ja vaikuttaa suuresti siihen, miten nettisivusi sijoittuvat hakukoneiden tuloksissa. Jos sivujesi nopeus (ja tietty muutkin ominaisuudet) on niiden valmistuttua Googlen testin mukaan keltaisella tai jopa punaisella, tiedät että kaikkea ei ole tehty ihan oikein. Mitä lähempänä sataa pistettä, sen parempi, vaikka tietenkään nettisivuja ei suunnitella vain sen vuoksi että saataisiin täydet pisteet. Nopeustesti kannattaa tehdä pari kolme kertaa, niin löytyy se totuudenmukaisempi tulos. Lue lisää nopeuden testaamisesta ja nopeusoptimoinnista tästä.
7. Sivujen kehittäminen eteenpäin
Yritystoimintasi kasvaessa ja muuttuessa nettisivusi voivat tarvita muutoksia. Kävijämäärä saattaa kasvaa, ja toiminnallisuuksiin voidaan tarvita muutoksia. Ammattilainen suunnittelee ja toteuttaa sivut aina niin, että niitä on mahdollista tulevaisuudessa kehittää eteenpäin ilman että sivuja tarvitsee rakentaa kokonaan uudestaan alusta asti.
8. Turvallisuus
Ammattilainen tietää tietoturvariskit ja sen, miten ongelmilta voi välttyä. Kun sivut rakennetaan oikein ja ylläpidosta huolehditaan asianmukaisesti, nettisivut ja niillä oleva käyttäjätieto pysyvät turvassa mahdollisilta uhkilta ja haavoittuvuuksilta. Jos sivusi on tehty WordPressillä, kannattaa lukea tämä: WordPress ja tietoturva.
9. Ongelmatilanteiden välttäminen ja ratkaiseminen
Jos nettisivusi menevät joskus solmuun tai niiden kanssa tulee pieniä tai isoja haasteita, ammattilainen pystyy ratkaisemaan ongelmat – ja toki myös ennaltaehkäisemään ne.
10. Ajankäyttö
Laadukkaan nettisivuston rakentaminen vie aikaa – se vie aikaa myös ammattilaiselta, mutta paljonko se viekään yrittäjältä, jonka ammattitaito ei liity nettisivujen rakentamiseen lainkaan? Tilaamalla nettisivut ammattilaiselta säästät kallista aikaasi oman bisneksesi tekoon ja saat kerralla toimivat sivut.
Huomioi ammattilaisen valinnassa
Muista kuitenkin arvioida ammattitaitoa jo siinä vaiheessa, kun valitset tekijää. Se, että tilaat nettisivut vaikkapa mainostoimistolta, ei takaa sitä, että nettisivut tekisi ammattilainen (vaikka logo ja ja ilme olisivatkin palkitun graafisen suunnittelijan tekemät ja tekstit laatisi toimiston kokenut copywriter). Tekijällä – siis sillä tyypillä joka rakentaa ne nettisivut – pitää olla paljon digiosaamista, ja jos sivut tehdään WordPressillä, pitää olla WordPress-osaamista. Jos haluat että sivut löytyvät hakukoneista, pitää olla osaamista hakukoneoptimoinnista sekä nopeusoptimoinnista. Tällöin sivuja ei yleensä rakenneta esim. Divillä tai Elementorilla. Tottakai niilläkin kokenut ammattilainen voi tehdä erinomaiset, löytyvät ja nopeat sivut, etenkin jos ne laitetaan nopealle palvelimelle, mutta aika harva tekee.
Jos mainostoimisto tarjoaa omaa, itse kehittämäänsä julkaisujärjestelmää, päädyt naimisiin sen kanssa. Jos todella haluat sitä, kannattaa opetella ulkoa tyyneysrukous: “Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.”
3.
Mille alustalle sivut kannattaa tehdä (esim. WordPress, kotisivukoneet, Wix, Shopify)?
Valitset sitten Tee-Itse-nettisivut tai ammattilaisen tekemät nettisivut, vaihtoehtoja nettisivujen toteuttamiseen on lukemattomia. Toinen toistaan upeampia ja monipuolisempia systeemejä, jotka ovat Ainoita Oikeita ja Parhaita.
WordPress
Itse teen nettisivut aina WordPressillä – eli jos tilaat sivut minulta, ne ovat sitten WordPress -sivut. Olen vuosikymmenten varrella käyttänyt monenmoisia vaihtoehtoja ja ennen vanhaan sivut tehtiin html-koodilla ja css:ää ja php:ta käyttäen, mutta päätynyt kerta toisensa jälkeen aina WordPressiin, joka on nykyisellään ihan paras: sitä on helppo käyttää (etenkin kun sivut on tehty järkevästi), sen kanssa saa aina apua, se skaalautuu ja joustaa vaikka minkälaisiin tarpeisiin.
Vaikka WordPress-sivuja on helppo käyttää, niitä ei välttämättä ole helppo rakentaa, jos ei ole aiempaa kokemusta. Jos haluat itse tehdä nettisivusi alusta asti, se kyllä onnistuu WordPressillä, mutta väitän, että ensikertalaiselta, etenkään ilman ammattilaisen tukea, ei synny ihan parasta mahdollista lopputulosta. Aikaa se joka tapauksessa vie ihan valtavasti.
Jos harkitset WordPress-sivujen tekemistä itse, pari vinkkiä tässä artikkelissa: Nettisivut edullisesti. Artikkelissa muutama vinkki esimerkiksi WordPress-teeman valintaan.
Jos haluat tehdä sivusi itse, mutta et halua käyttää aikaasi ja energiaasi WordPressin sielunelämän opiskeluun, jokin “kotisivukone” voi olla sopiva vaihtoehto. Vaihtoehtoja on useita, joten kannattaa ensin hieman tutustua niihin. Tällaiset ratkaisut ovat usein kuukausimaksullisia: saat käyttöösi systeemin, jolla saat rakennettua kivan näköiset sivut omilla sisällöilläsi ilman että joudut hirveästi tappelemaan tekniikan kanssa. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Muutama esimerkki – ja huom. osa linkeistä on affiliate-linkkejä (merkattu tähdellä):
Webnode*: Erittäin helppo systeemi, jolla saa kivannäköset sivut nopeasti – ja toimii myös suomeksi. Myös blogin ja verkkokaupan rakentaminen onnistuu, jos vain ominaisuuksien rajallinen määrä ei haittaa. Sopii hyvinkin pienelle yritykselle, jonka nettisivujen perustamisbudjetti on nolla, mutta kuukausimaksuista voisi selvitä.
Squarespace: Paljon näyttäviä, valmiita pohjia useille eri aloille ja eri tarkoituksiin – mutta jos haluat myydä sivujesi kautta jotakin, tämä ei ole ehkä paras vaihtoehto. Kieli on tietysti englanti.
Shopify: Hyvä vaihtoehto verkkokaupalle, sillä siinä on monipuoliset ominaisuudet ja mahdollisuudet. Saattaa tulla hintavaksi – kannattaa tehdä laskelmia etukäteen. Hallinta ei ole suomenkielinen.
Wix: Sivujen rakentaminen on todella helppoa, mutta jos tarvitset myöhemmin lisää ominaisuuksia tai toiminnallisuuksia, joudut vaihtamaan eri alustalle. Hallinta ei ole suomenkielinen.
Weebly: Yksinkertainen ja selkeä systeemi pienelle sivustolle. Mahdollisuudet ulkoasun muokkaamiseen ovat kuitenkin rajalliset. Weeblyn nettisivut eivät aivan vakuuta.
Paljon muitakin on – hakukoneista löytyy.
Valitset minkä tahansa alustan, valitse se huolella. Mieti, millaisia ominaisuuksia tarvitset nyt, ja millaisia vuoden tai viiden vuoden päästä. Tee laskelmia. Tarkista, mistä ominaisuuksista tulee lisämaksuja. Etenkin jos rakennat verkkokaupan, varmista, että se soveltuu kaikin puolin asiakkaidesi käytettäväksi. Huomioi myös että myyntipuheet ovat myyntipuheita, eli tutustu tarkkaan ominaisuuksiin ja mietin miten ne sopivat tarpeisiisi.
4.
Mitä yrityksen nettisivuilla pitäisi olla?
Tästä aiheesta olen kirjoittanut aiemmin vaikka kuinka paljon. Suosittelen lukemaan tämän: Näin teet myyvät nettisivut, joka on täynnä erittäin käytännönläheisiä vinkkejä yrityksen nettisivujen sisältöön ja ulkoasuun liittyen (teet sitten sivut itse tai teetät ammattilaisella).
Tässä kuitenkin muutama vinkki etusivun sisällön suunnitteluun:
Miksi etusivu on tärkeä ja mitä siinä pitäisi huomioida?
Nettisivujesi etusivu on se sivu, joille tulee yleensä määrällisesti enemmän kävijöitä. Eri kävijöillä voi olla hyvinkin erilaiset syyt vierailla etusivullasi. Siksi etusivu on suunniteltava huolella kohderyhmän ja sivujen tavoitteen kannalta. Tämä unohtuu etenkin silloin kun sivut on tehty ihan itse. Parhaimmillaan etusivulla lukee vain että “Tervetuloa”. No, kiitos.
Huomioi nämä asiat etusivulla:
Selkeä brändi: Selkeä kokonaisuus, logo näkyvissä, yrityksen ilmeen näköinen, tunnistettava ulkoasu. Tällöin kävijä näkee jo sen perusteella, että missä sitä oikein ollaan.
Ydinviesti esille: Nettisivujesi logon ja sivujesi “ydinviestin” pitää löytyä etusivulta, siitä ensimmäisestä näkymästä, joka avautuu, kun kävijä saapuu sivulle. Tällöin kävijä näkee heti, mistä on kyse. Tällä alueella voi hyvin olla houkutteleva kuva tai video, mutta myös selkeä otsikko ja toimintokehote.
Navigaatio: Hyvin järjestetty, selkeä valikko mahdollistaa sivujen käytön ja kävijä pääsee siirtymään helposti sivujesi eri osiin. Hyvin tehty valikko voi tarjota hyödyllistä tietoa myös tuote- tai palveluvalikoimastasi.
Esittely/Yritysinfo: Ydinviestin alla on hyvä kertoa lyhyesti yrityksestä, tuotteista tai palveluista, jotta kävijä saa selkeän kuvan siitä mitä on tarjolla, missä ja kuka tarjoaa. Kerro, mitä teet, ketä palvelet, millä alueella toimit ja mikä tekee juuri sinun yrityksesi ainutlaatuiseksi. Tästä kohtaa voi laittaa sitten linkin esimerkiksi “Tietoa meistä” -sivulle, jossa voit halutessasi kertoa aiheesta tarkemmin.
Aiheeseen liittyvää sisältöä: Tarjoa TARVITTAESSA etusivulla tuotteidesi ja palveluidesi kannalta oleellisia poimintoja – esimerkiksi uusinta sisältöä, uusimpia/kiinnostavimpia tuotteita tai palveluja. Tämä osio voi siis sisältää vaikkapa blogipostauksia, referenssejä, tuotenostoja tai mitä nyt haluatkin heti etusivulla tarjota. Käytä visuaalisesti houkuttelevia kuvia, jotta kävijä jatkaa mielellään sivujen selaamista.
Todistusaineisto eli asiakaspalautteet, data, faktat: Julkaise asiakaspalautteita, arvioita tai muita merkittäviä todistuksia rakentaaksesi luottamusta. Voit myös julkaista esimerkiksi tunnettujen asiakkaidesi tai yhteistyökumppaneidesi tai vaikkapa mediatahojen logoja (luvan kanssa tietysti). Voit myös näyttää, millaisia tuloksia tuotteidesi/palveluidesi avulla on saavutettu. Tämän “todistusaineiston” avulla perustelet kävijöille lupauksesi – sen, mihin perustuu esimerkiksi väitteesi siitä, että pystyt auttamaan asiakastasi parhaalla mahdollisella tavalla.
Tuotteet ja palvelut: Nosta etusivulle päätuotteita ja -palveluja. Verkkokaupassa nämä voivat olla kyllä jo aivan siellä kärjessä eikä missään häntäpäässä. Kuva ja lyhyt kuvaus tuotteesta/palvelusta riittää, mutta ohjaa kävijä lukemaan tarkempaa tietoa tuotteen/palvelun sivulta tai tilaamaan OSTA-napista.
Toimintokehotteet: Sijoita toimintokehotteita etusivulle sopiviin kohtiin. Toimintokehotteet kannattaa toteuttaa painikkeina, joiden ulkoasu houkuttaa klikkaamaan ja vie samalla kävijää ostopolulla eteenpäin kohti tavoitetta. Sivuistasi, palveluistasi ym. riippuen toimintokehote voi olla esimerkiksi “Tilaa tästä”, “Osta heti”, “Lue lisää”, “Tutustu referensseihin”, “Katso lisää asiakaspalautteita”, “Tilaa uutiskirje”, “Ota yhteyttä”, “Varaa aika”… Pääasia, että toimintokehote ohjaa eteenpäin ja kävijä ei MISSÄÄN KOHTAA jää tyhjän päälle ihmettelemään.
Yhteystiedot: Varmista, että sinuun on helppo saada yhteys ja että yhteystietojasi ei tarvitse kaivaa jostakin sivuston syvyyksistä saati puhelinluettelosta. Puhelinnumero, sähköpostiosoite ja fyysinen osoite kannattaa pitää esillä, toki bisneksestä riippuen. Sivulla voi olla myös yhteydenottolomake.
Haku: Jos sivusi ovat laajat ja niillä on paljon sisältöä tai tuotteita, hakutoiminto auttaa kävijöitä löytämään nopeasti etsimänsä. Varmista, että haku todella toimii.
Uutiskirjeen tilaus: Rohkaise kävijöitä tilaamaan uutiskirje esimerkiksi tarjoamalla arvokas liittymislahja vastikkeeksi. Liittymislahja voi olla esimerkiksi laadukasta ja hyödyllistä tietoa, jota kohderyhmäsi haluaa saada, tai vaikkapa alekoodi verkkokauppaan. Näin pystyt rakentamaan sähköpostilistan sellaisista kävijöistä, jotka todella ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi – he myös ovat todennäköisiä tulevia asiakkaitasi. Uutiskirjeen tilauslomake kannattaa sisällyttää sivuille, vaikket ihan sivujen julkaisuvaiheessa ehtisikään uutiskirjeitä lähetellä.
Blogi tai uutiset: Jos julkaiset säännöllisesti uutta sisältöä tai ajankohtaisia uutisia, tarjoa uusimmat myös etusivulla. Käytä houkuttavia otsikoita ja hyviä kuvia, jotta kävijä haluaa klikata ja lukea juttusi.
Footer, sivujen alaosa: Footeriin sijoitetaan yleensä tietyt tiedot, kuten yhteystieteoja, tietosuojaselosteen linkki, toimitusehtojen linkki, ja linkkejä valikoiduille tärkeille sivuille. Tämäkin osio kannattaa suunnitella huolella, vaikka se siellä viimeisenä onkin.
Hakukoneen tuloksissa näkyvät tiedot: Mieti, miten erotut kilpailijoistasi. Kirjoita otsikko ja teksti, jotka houkuttavat klikkaamaan juuri sinun sivuillesi eikä kilpailijasi sivulle.
Somejaossa näkyvät kuvat ja teksti: Mieti, millaisella kuvalla, tekstillä ja toimintokehotteella saat someselaajan pysähtymään ja klikkaamaan sivuillesi.
Nettisivujen ulkoasussakin on valtavasti huomioitavaa, jota ei toinen toistaan upeampien nettisivupohjien, trendikkäiden väriyhdistelmien ja monipuolisten fonttimahdollisuuksien häikäisemänä aina huomaa. Jos nettisivujesi kohderyhmää ovat vaikkapa yli 50-vuotiaat omakotitalon omistajat, tarkista, ettei sivujesi sisältö ole kirjoitettu 10px vaaleanharmaalla tekstillä, josta parikymppinenkin saa selvää vain suurennuslasilla, vaikka miksi edes yrittäisi. Jos sinulla on oikeasti jotain sanottavaa, varmista että sisältösi on luettavissa eikä esimerkiksi huku taustakuvaan tai -väriin – eri kokoisilla näytöilläkään.
Kannattaa vetäistä omat sivut välillä jonkun testityökalun läpi, vaikkapa juurikin tuo Googlen monipuolinen Page Speed Insights, joka kertoo nopeuden lisäksi myös mm. sivujesi saavutettavuudesta.
Yhteenveto
Miten tästä eteenpäin?
Jos pohdit nettisivujen teettämistä ammattilaiselta, saatat saada hyvin erilaisia tarjouksia. Nettisivujen hinta riippuu pitkälti työn sisällöstä sekä myös tekijästä. Suosittelen selaamaan juuri sinua kiinnostavien tekijöiden sivuja ja tutustumaan referensseihin ja asiakaspalautteisiin. Jos sivuilla on hinnasto tai esimerkkihintoja, pystyt arvioimaan, miten hyvin oma budjettisi sopii tulevien nettisivujesi hintaan.
Jaa nettisivubudjetti sivujen elinkaaren ajaksi
Kun mietit nettisivubudjettiasi, jaa se nettisivujen kustannus koko sivujen elinkaaren ajaksi. Hyvin tehdyt nettisivut kun palvelevat yritystäsi vuosien ajan.
Nettisivut ovat osa markkinointia, joten nettisivubudjetti on osa markkinointibudjettia. Eikä pelkkä perustaminen, vaan myös niiden ylläpito.
Nettisivujen hinta vaihtelee toiveista ja tekijästä riippuen. Siksi kannattaakin miettiä, mitä tietyllä hinnalla saa, ja mitä hyötyä juuri sellaisista sivuista olisi oman yrityksen tapauksessa. Kuinka pitkälle ajalle nettisivujen kustannukset voisi jakaa? Ja etenkin: kuinka paljon myyntiä ja asiakkaita juuri tietynlainen, tietyn hintainen sivusto toisi tulevina vuosina?
Nettisivujen hintaan liittyvää tietoa löydät täältä: Nettisivujen hinta ja ostajan opas.
Kun kysyt tarjousta tai hinta-arviota ammattilaisella, kerro suunnitelmistasi ja toiveistasi mahdollisimman tarkkaan, esimerkiksi:
- mikä on sivujen tarkoitus ja tehtävä
- kenelle sivut on suunnattu
- miten sivujen pitäisi toimia ja millaisia ominaisuuksia siinä pitäisi olla.
Esimerkiksi omilla sivuillani on lomake, jonka kautta nettisivujen perustamista suunnitteleva yrittäjä pystyy antamaan sen verran taustatietoa, että pystyn arvioimaan, millainen projekti suunnilleen olisi tiedossa. Pystyn myös arvioimaan, onnistuuko se toivotussa aikataulussa tai budjetissa. Maksuttomassa kartoituspuhelussa käymme suunnitelmia ja toiveita tarkemmin läpi, ja siltä pohjalta pystyn tekemään pitävän tarjouksen aikatauluineen.
Lopuksi
Teetät sitten sivut ammattilaisella tai teet itse, toteutustapoja on monia. Itse suosittelen WordPressiä, koska sen avulla sivut skaalautuvat jatkossakin moneen tarpeeseen ja ammattilaisia löytyy aina avuksi.
Ja jos päädyt tekemään sivut itse, tästä sait ehkä pintaraapaisun erilaisista työkaluista sekä siitä, mitä kaikkea tulee huomioida ja sisällyttää yrityksen nettisivuille.