Verkkokaupan hakukoneoptimointi - näin löydät hyvän tekijän.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi – mitä täytyy ottaa huomioon hakukoneoptimoinnin tekijää valitessa?

Hakukoneoptimointi on toisille verkkokauppiaille kirosana – toisille se on menestyksen ydin. Hakukoneoptimointipalveluiden tarjonnan kenttä on sanalla sanoen villi. Monenlaista toimijaa on tarjoamassa toinen toistaan aggressiivisemmin mitä monituisempia palveluita. Miten tunnistaa, että kuka oikeasti osaa ja tekee asioita, jotka tuovat tuloksia?

Jokainen yrittäjä tietää kuinka tärkeää hakukoneissa näkyminen on nykypäivänä yrityksen liiketoiminnan kannalta. Hakukoneoptimoinnin tarve tiedostetaan, mutta ei tiedetä miten sitä tehdään. Jos itsellä ei ole ymmärrystä siitä, että mistä on kyse, niin palvelun ostaminen on todella vaikeaa. Silloin voi olla mahdotonta arvioida, että kuka palveluntarjoaja tarjoaa oikeasti asiantuntevaa hyvää palvelua.

Valitettavan usein kuulee yrittäjiltä huonoja kokemuksia hakukoneoptimointi-palveluista, jotka eivät ole tuottaneet tuloksia eikä oikein mitään konkreettista näy tapahtuvan yhteistyön edetessä. Samoin foorumeilta ja yrittäjien some-ryhmistä saa monesti lukea harmillisia kokemuksia hakukonemarkkinointipalveluiden määräaikaisista sopimuksista, jotka eivät tuota oikein mitään muuta kuin suolaisen hintaisia laskuja.

Tätä tuskaa helpottamaan halusin nyt hakukoneoptimoinnin asiantuntijana kirjoittaa oppaan siitä, että mitä asioita hakukoneoptimoinnin tekijän valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon. Uskoakseni nämä periaatteet auttavat välttämään ainakin isoimmat sudenkuopat ja parantavat hyvän kumppanin löytymisen todennäköisyyttä. Tässä vaiheessa voin myös sanoa, että oma kalenterini on myyty täyteen toistaiseksi – eli minulla ei ole mitään tarvetta puhua omaan pussiin. Koska oma kalenterini on täynnä, minulta monesti kysytään, että ketä voisin suositella itseni sijaan. Siihen on vaikea vastata, kun en tunne muiden yritysten osaamista ja toimintatapoja. Toivottavasti tämä artikkeli auttaa valinnassa. Toivon myös toimialani maineen takia, että kenttä alkaisi puhdistua ja mennä kokonaisuutena eteenpäin.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi: tekijän valinta.

Myös Googlella on tunnistettu tämän toimialan palveluntarjoajien moninaisuus ja kentän villit toimintatavat. Siitä syystä myös Google on julkaissut omat vinkkinsä hakukoneoptimoinnin tekijän valintaan.

Hakukoneoptimointia (SEO) ulkoistaessa kannattaa ottaa huomioon, että SEO tulee vaatimaan myös asiakkaan omaa panostusta. Sekä ajallista panostusta, että rahallista panostusta. Teknisen hakukoneoptimoinnin auditoinnin yhteydessä löytyy usein teknisiä ongelmia, jotka täytyy hoitaa kuntoon. Eli voit joutua tilaamaan maksullisia muutostöitä sivuston toimittajalta. Hakukonenäkyvyyden kehittäminen edellyttää myös sisältöjen kehittämistä ja uusien sisältöjen tuottamista, eli niihin täytyy joko panostaa omaa aikaa tai sitten rahaa ulkopuolisen sisällöntuottajan tekemään työhön. Monesti myös domainin auktoriteettia täytyy alkaa vahvistaa uusien linkkien hankinnalla, johon on yleensä myös varattava rahaa, riippuen toimialan kilpailutilanteesta ja valitusta linkkienhankinnan strategiasta. On hyvä tiedostaa, että kukaan ei osaa sanoa tarkalleen sivuston kaikkia kehitystarpeita ennen SEO-auditoinnin tekemistä.

SEO-auditointi antaa hyvät lähtökohdat hakukoneoptimoinnin tekemiselle, kun sen jälkeen voidaan keskittyä tekemään niitä asioita, jotka tuovat todennäköisesti nopeimmin näkyviä tuloksia.

Mistä osa-alueista hakukoneoptimointi muodostuu?

Hakukoneoptimointia ostaessa on tärkeä tietää mitä on ostamassa. Hakukoneoptimointi koostuu monesta eri osa-alueesta, jotka ovat kaikki varsin laajoja ja monitahoisia kokonaisuuksia. Osa tekijöistä on keskittynyt johonkin yhteen tai kahteen osa-alueeseen. Jotkut tekevät kaikkia osa-alueita. On olemassa paljon toimistoja, jotka myyvät hakukoneoptimointia, mutta käytännössä eivät hoida kaikkia osa-alueita. Onkin tarjousta pyytäessä tärkeää selvittää, että mitä kaikkea tekeminen sisältää.

Avainsanatutkimus

Hakukoneoptimointiyhteistyön alkuvaiheessa tehdään avainsanatutkimus eli hakusana-analyysi. Avainsanatutkimuksen yhteydessä valitaan kaikki ne hakusanat, joilla yrityksen olisi tärkeää näkyä Googlessa. Hakusanat priorisoidaan ja sen pohjalta tehdään suunnitelma miten aletaan kehittää näkyvyyttä milläkin hakusanalla. Avainsanatutkimus on pohjana myös uusien sisältöjen suunnittelulle ja olemassaolevien kehittämiselle.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi: avainsanatutkimus.

Jotkut palveluntarjoajat myyvät puhelimitse hakukoneoptimointia ja tarjoavat optimointipalvelua puhelimessa jollekin yhdelle tai muutamalle hatusta heittämälleen tai asiakkaan keksimälle hakusanalle. Itse en näe mitään järkeä tuollaisessa toimintatavassa. Varsinkin verkkokaupoilla tärkeitä hakulausekkeita on helposti useita satoja. Potentiaalia kannattaa hyödyntää mahdollisimman laajalti.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi tavallaan luo pohjan hakukoneoptimoinnille. Tekniset ongelmat on syytä priorisoida – joskus löytyy oikeasti isoja ongelmia, joiden korjaaminen tuo heti valtavan buustin hakukonenäkyvyyteen. Joskus tekniset perusasiat ovat jo valmiiksi kunnossa. Lähtötilanne onkin hyvin tapauskohtainen. SEO-auditoinnin yhteydessä saa kattavan kuvan nykytilanteesta.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi: tekniikka.

Hakukoneoptimointi-ohjelmistot raportoivat sivustoista tyypillisesti myös hyvin vähäpätöisistä ongelmista, joden korjaaminen ei todennäköisesti edesauta yhtään mitään. Toisaalta nämä ohjelmistot eivät havaitse kaiken tyyppisiä ongelmia. Näistä syistä teknisen optimoinnin tekijällä täytyy olla syvällistä osaamista ja kokemusta.

Sisältöjen kehittäminen

Sisällöt ovat äärimmäisen tärkeä osa hakukoneoptimointia. Jos sivujen sisältö on sellaista, joka ei selvästikään edes ansaitse päästä hakutulosten kärkeen, niin on ihan turha odottaa hakukoneoptimoinnin muilta osa-alueilta mitään vippaskonsteja, jotka saisivat tuloksia aikaan.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi pitää sisällään myös sisällön tuotantoa ja kehittämistä.

Usein olemassaolevia sisältöjä tarvitsee kehittää ja käytännössä aina tarvitsee luoda uusia sisältöjä, jos halutaan saavuttaa hakukonenäkyvyyttä uusilla hakulauseilla, joista ei ole sisältöä vielä sivuilla.
Aika moni hakukoneoptimointia tarjoava yritys tuntuu painottavan hakukoneoptimoinnin tekemisen hyvin pitkälti sisältöjen optimointiin ja kehittämiseen. Sellaiseenkin yritykseen olen törmännyt, joka tarjoaa hakukoneoptimointi-nimistä palvelua, mutta käytännössä ei tee muuta kuin sisällöntuotantoa.

Linkkien hankinta

Linkkien hankinta on kolmas keskeinen jatkuvan hakukoneoptimoinnin osa-alue teknisen hakukoneoptimoinnin ja sisältöjen kehittämisen lisäksi. Sivustoon osoittavat linkit kasvattavat hakukoneen silmissä sivuston auktoriteettia ja parantaa siten sivuston näkyvyyttä. Linkkien hankinta koetaan monesti kaikista haastavimmaksi osa-alueeksi ja se jakaa myös tekijäfirmoja moneen kastiin – tehdäänkö sitä lainkaan ja jos tehdään, niin miten sitä tehdään. On myös yrityksiä, jotka ovat keskittyneet kokonaan tai melkein pelkästään tähän osa-alueeseen.

Verkkokaupan hakukoneoptimointiin kuuluu myös linkkien hankinta.

Googlen ohjeet ovat varsin tiukat linkkien hankinnan osalta – Googlen ohjeiden mukaan linkkejä ei tulisi lainkaan ”hankkia”, vaan pitäisi vaan odotella niiden tulevan orgaanisesti. Moni yritys perustelee tällä, että ei tee lainkaan linkkien hankintaa.

Käytännössä linkkien vaikutus hakukonenäkyvyydelle on valtavan suuri varsinkin sellaisilla toimialoilla, joilla on hakutuloksista kovaa kilpailua. Sen sijaan jos pyörität esimerkiksi paikallisesti toimivaa pienyritystä, niin parikin linkkiä voi parhaimmillaan riittää, jos muut asiat on tehty oikein. Mutta mitä kovemmin hakukoneissa kilpailtu toimiala on kyseessä, sitä enemmän linkkien merkitys tulee mukaan. Silloin pelkkä linkkien odottelu ei enää riitä saamaan tuloksia, vaan on tehtävä valintoja linkkienhankinnan strategian suhteen. Kannattaa kysellä mitä linkkienhankinnan strategioita palveluntarjoajalla olisi esittää.

Muutamia yleisiä ongelmia linkkienhankinnan osalta:

  • Linkkejä ei hankita lainkaan – hakukonenäkyvyyden kanssa voidaan tottakai silti mennä eteenpäin, kun muilla osa-alueilla asiat laitetaan kuntoon. Mutta jossain vaiheessa linkkien puute voi aiheuttaa pullonkaulan näkyvyyden kasvulle.
  • Linkkejä hankitaan villisti black-hat metodeilla huonolaatuisilta ja epärelevanteilta sivustoilta ja sillä voidaan saada pahimmillaan negatiivisia tuloksia.
  • Linkkien hankinta keskittyy huonolaatuisiin linkkeihin, kuten esimerkiksi hakemistolinkkeihin, joiden vaikutus on erittäin vähäinen.
  • Linkkejä hankitaan vain palveluntarjoajan omasta blogiverkostosta. Joillakin palveluntarjoajilla on iso kasa hämärän oloisia omia sivustoja, joihin on sitten helppo lisätä linkkejä asiakkaiden sivustoihin. Tyypillisesti tällaiset sivustot ovat erittäin huonolaatuisia eivätkä ne rankkaudu Googleen lainkaan. Jos joku sivusto ei näy Googlessa lainkaan niin voit varmaan arvata, että sillä sivustolla oleva linkki ei ole missään määrin hyödyllinen.

Linkkien hankinta on niin monimuotoinen osa-alue, että en osaa nyt lyhyesti tiivistää tyhjentävästi, että mitä kaikkea siinä pitää ottaa huomioon. Hakukoneoptimoinnin tekijää valitessa kannattaa kuitenkin kysyä tarjouspyynnön yhteydessä, että miten tämä osa-alue aiotaan hoitaa.

Jos sinulle ei voida avoimesti kertoa, että miten linkkien hankinta hoidetaan, vaan asiaan tuntuu liittyvän epämääräistä salamyhkäisyyttä, niin suosittelen valitsemaan jonkun toisen tekijäfirman.

SEO-asioiden koulutus

Ainakin omista asiakkaistani osa haluaa myös itse oppia tekemään osan asioista tai ainakin ymmärtää, että mitä tehdään ja miksii. Monesti on kaikkien kannalta järkevämpää, että asiakas oppii ottamaan huomioon SEO-ystävälliset toimintatavat esimerkiksi sisältöjen lisäämisen yhteydessä. Asiat tulee siis tehtyä alusta lähtien oikein ja SEO-ammattilainen voi keskittyä muihin toimenpiteisiin sen sijaan, että kokoajan korjailisi sisällöntuottajien tekemiä uusia virheitä.

Verkkokauppiaan kannattaa opetella hakukoneoptimoinnin perusasioita.

Lisäksi hakukoneoptimointiin liittyy välillä rutiiniluonteisia aikaavieviä työvaiheita, jotka kuka vaan osaa hoitaa pienellä opastuksella. Asiakkaan kannalta kustannustehokkaampaa voi olla tehdä ne asiat itse, jotta SEO-ammattilainen voi keskittyä erikoisosaamista vaativiin tehtäviin.

Eli jos haluat itse olla jossain määrin mukana “kädet savessa” hakukoneoptimointi-asioissa, niin kannattaa selvittää, että sopiiko se palveluntuottajan prosesseihin ja sisältyykö SEO-asioiden kouluttaminen/konsultoiminen hintaan vai maksaako se erikseen.

Liiketoimintaosaaminen ja toimialaosaaminen

Hakukoneoptimointi ei ole vain bittien nypläystä, vaan siinä täytyy ymmärtää myös asiakasyrityksen liiketoimintaa. Se tulee näkyviin esimerkiksi siinä, että osataan keskittyä liiketoiminnan kannalta parhaita tuloksia tuottaviin hakusanoihin. Joskus se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että uskalletaan valita optimoinnin kohteeksi pienemmän hakuvolyymin täsmä-hakulauseita, jotka konvertoivat paremmin liidejä kuin suuren volyymin yleistermit.

Esimerkiksi eräs B2B-yrityksen yrittäjä kertoi hakukoneoptimoinnin tekijästä, joka osasi kyllä optimoida, mutta ajattelutapa oli vahvasti kuluttajakaupassa, vaikka tarpeet olisivat olleet täysin erilaiset. Tekemisen fokus oli väärissä asioissa.

Kannattaa siis kysellä referenssejä – löytyykö saman toimialan yrityksiä tai muuten samankaltaisia yrityksiä.

Vinkit hakukoneoptimoinnin tekijäfirman valintaan

Nyt on pohjustettu tiiviisti mistä hakukoneoptimoinnissa on kyse ja nyt päästään siihen varsinaiseen vinkkiosioon.

Monesti olen kuullut sanottavan vinkiksi hakukoneoptimoinnin tekijän valintaan, että “googlaa hakusanalla ‘hakukoneoptimointi’ – ne ketkä on kärjessä ainakin osaavat”.

Ihan looginen päätelmä sinänsä, mutta väitän sen olevan myytti. SEO-firmoja on Suomessa todella paljon ja kaikki niistä haluaisivat näkyä kärjessä hakusanalla “hakukoneoptimointi”. Arvaa vain, että kuinka ”kustannustehokasta” markkinointia on jumpata omat sivut hakutulosten kärkeen tuolla hakusanalla! Sinne kuitenkin mahtuu vain hyvin rajallinen määrä tuloksia kärkeen. Eli oma vinkkini on, että tuo ei ole tässä tapauksessa välttämättä paras mahdollinen mittari. Hyvä tekijäfirma on sellainen, joka tuo asiakkailleen niitä tuloksia.

Hakukoneoptimointi tuo tuloksia verkkokaupasta.

Hakukoneoptimointi ei ole mitään salatiedettä. Kannattaa olla varuillaan, jos tekijä ei pysty vastaamaan kysymyksiin, jotka liittyvät siihen, että mitä hän tekee, vaan selittelee salaisella osaamisella, jota ei kenelläkään muulla ole. Toiminta pitää olla läpinäkyvää – mitä tehdään ja miksi. Ethän mitään muutakaan asiantuntijapalvelua osta kuin sikaa säkissä.

Tässä monia hyviä kartoittavia kysymyksiä, joiden avulla saat muodostettua monipuolisemman mielikuvan palveluntarjoajan palveluista. Tässä on osittain samoja asioita, kuin tuossa edellämainitussa Googlen ohjeessa.

Konkreettisia asioita mitä hakukoneoptimoinnin tekijäfirmoilta kannattaa kysellä tarjouspyynnön yhteydessä:

  • Kuinka pitkä kokemus tekijöillä on alasta? Kuinka monipuolinen osaaminen ja mitä hakukoneoptimoinnin osa-alueita tekevät?
  • Tuleeko omaa projektia tekemään se firman kokenein tekijä, vai kenties joku ihan noviisi aloittelija? Tekijän tai tekijöiden kokemus, toimialaosaaminen, työkalut jne tulee arvioida sen osalta, joka on kyseisessä projektissa tekijänä, eikä sen mukaan mikä on yrityksen parhaan tekijän taso.
  • Minkälaiset hakukoneoptimointi-ohjelmistot käytössä? Hyvät ohjelmistot ovat kalliita, mutta ne tehostavat tekemistä todella paljon, automatisoivat asioita ja mahdollistavat sellaisia asioita, joita ei voi tehdä ilman kaupallisia SEO-ohjelmistoja. Jotkut tekevät näitä hommia pelkästään ilmaisilla ohjelmistoilla (kuten SEO Quake, Ubersuggest jne). Yleisimpiä monipuolisia kaupallisia hakukoneoptimointiohjelmistoja ovat Ahrefs, Semrush ja Moz Pro. Monet tekijät käyttävät näiden lisäksi apuna joitakin tiettyihin työvaiheisiin erikoistuneita ohjelmistoja, kuten esimerkiksi Screaming Frog teknisessä hakukoneoptimoinnissa, GTmetrix latausnopeuden optimoinnissa, Majestic backlinkkianalyyseissä, SEOtesting mm sisältöanalyysien tukena ja KWfinder avainsanatutkimuksen tekemisessä.
  • Referenssit ja toimialaosaaminen. Löytyykö jotain kosketuspintaa omaan toimialaan? Kannattaa myös googlata ja lukea foorumeilta muiden yritysten kokemuksia kyseisen yrityksen palveluista.
  • Mitkä ovat tärkeimmät SEO-tekniikat joita yritys käyttää? Miten hakukoneoptimoinnin eri osa-alueet hoidetaan?
  • Käyttääkö tekijäfirma black hat SEO -tekniikoita?
  • Löytyykö osaamista muuhunkin kuin hakukoneoptimointiin? Hakukoneoptimointi nivoutuu tiiviisti analytiikkaan, sisältömarkkinointiin, hakukonemainontaan, verkkoliiketoiminnan kehittämiseen, tiedottamiseen, jne. Koska kaikki liittyy yhteen, voit saada synergioita siitä, jos saat yhdeltä luukulta kokonaisvaltaisempaa palvelua. Toki myös eri asiat voi ostaa eri yrityksiltä, kunhan eri toimijoiden keskinäinen kommunikaatio sujuu ongelmitta.
  • Minkälaisia tuloksia yritys lupaa ja millä aikataululla? Orgaaninen näkyvyys on luonteeltaan sellaista, että käytännössä kukaan ei voi luvata konkreettisesti ja varmasti, että jollakin hakusanalla sijoitus saadaan ykköseksi jollain ennalta määrätyllä aikataululla. Jos tulee kovia konkreettisia lupauksia hakutuloksista tietyillä hakusanoilla, niin kannattaa todennäköisesti valita joku toinen tekijäfirma.
  • Miten tuloksia seurataan ja mitataan?
  • Miten tapahtuu kommunikaatio tekijäfirman kanssa? Saako tekijään yhteyden? Onko tekijä yhteydessä asiakkaaseen? Kuinka usein? Kuinka paljon asiakkaan panostusta tarvitaan ja minkälaista panostusta?
  • Mitä palvelu maksaa ja minkälainen hinnoittelumalli? Kuinka pitkä irtisanomisaika on, jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun? Mitä rahalla saa ja mitä hinta sisältää? Miten tapahtuu sen raportointi, että se on toimitettu mistä asiakas maksaa? Yleisimmät hinnoittelumallit ovat tuntilaskutusperustainen tai sitten erilaiset pakettiratkaisut. Joidenkin firmojen pakettiratkaisuissa tuntuu olevan aika paljon ilmaa, joten kannattaa arvioida tarkkaan toimitussisältöä. Itsestäni tuntuu aika erikoiselta, jos näin tapauskohtainen erikoisasiantuntijapalvelu pystytään paketoimaan kaikille asiakkaille pariin erilaiseen pakettiin. Tarpeet ja ongelmakohdat ovat kuitenkin hyvin tapauskohtaisia.
  • Ota myös huomioon, että minkälainen sivusto sinulla on:
    • Verkkokauppa. Onko tekijällä kokemusta verkkokaupan hakukoneoptimoinnista? Onko kokemusta kyseisen ohjelmistoalustan optimoinnista? Verkkokaupan hakukoneoptimointiin liittyy monia erityispiirteitä, joita esimerkiksi normaaleja WordPress-sivuja optimoimaan tottunut ei osaa ottaa huomioon.
    • Paikallisesti toimiva yritys, kuten ravintola, hieroja tai parturi-kampaamo. Onko tekijällä kokemusta paikallisesta hakukoneoptimoinnista? Paikallinen hakukoneoptimointi poikkeaa lähtökohtaisesti monelta osin muun tyylisten sivustojen hakukoneoptimoinnista ja tekemisen painopiste on osittain erilainen.
    • Monikielinen sivusto. Onko kokemusta monikielisen sivuston hakukoneoptimoimisesta? Ota myös huomioon, että sisällön kehittämistä ja optimointia tai edes avainsanatutkimusta ei voi kukaan tehdä sellaiselle kielelle, jota ei itse osaa hyvin.

Aiemmin mainitsemassani Googlen vinkeistä oma suosikkini oli se, että jos hakukoneoptimointia tarjoava yritys on kiinnostunut liiketoiminnastasi, niin heidän pitäisi esittää sinulle seuraavan kaltaisia kartoittavia kysymyksiä tarjouspyyntövaiheessa:

  • Mitkä ovat yrityksen kilpailuedut?
  • Ketä ovat yrityksen asiakkaat/asiakasryhmät?
  • Mikä on yrityksen liiketoimintamalli?
  • Mikä on yrityksen nettisivujen tarkoitus ja tavoite?
  • Mitä muita markkinointikanavia yritys käyttää?
  • Mitkä ovat yrityksen tärkeimpiä kilpailijoita?

Teetä pieni projekti alkuun?

Yksi turvallinen tapa tutustua tekijäfirmaan on pienen aloitusprojektin tilaaminen. Sellainen voi olla esimerkiksi projektiluonteinen tekninen auditointi ja muiden kehityskohteiden kartoitus. Näin saa helposti paremman mielikuvan toimittajan osaamisesta ja näkee käytännössä kuinka kommunikaatio toimii muidenkin kuin myyjän kanssa. Projektin tuotoksena pitäisi myös syntyä konkreettisia kehityskohteita ja saatte niiden työmäärästä käsitystä.

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin tekijän valinta.

Verkkokauppiaiden kokemuksia ja vinkkejä:

Paperipakkausten valmistaja Carccu, Lasse Borg:
“Hakukoneoptimoinnin tekijän valinta on hyvin vaikeaa. Työ on tietyllä tavalla abstraktia ja tulokset tulevat näkyviin vasta myöhemmin. Kaikki sanovat olevansa maailman parhaita siinä työssä, mutta eihän kaikki voi olla parhaita. On todella vaikea arvioida, että kuka on oikeasti sellainen, joka saa tuloksia aikaiseksi. Kerran ostin hakukoneoptimointi-palvelun siten, että myyntitilanteessa mukana oli palveluntarjoajan kokenein tekijä ja palvelu myytiin hänen asiantuntemuksellaan. Kun hommat alkoivat, niin kokenut tekijä yllättäen “katosi” projektista ja joku asioita vasta opetteleva laitettiin töihin – opettelemaan asiakkaan rahoilla. Monilta muiltakin yrittäjiltä olen kuullut, että monesti hakukoneoptimoinnin myyjät lupaavat hirveästi kaikkea, mutta todellisuus on jotain ihan muuta. Myydään jotain, mikä ei anna rahoille vastinetta. Hakukoneoptimointi ei ole mitään taidetta. Taidetta tai ruuan makuja ei välttämättä voi mitata, mutta hakukoneoptimointia pystyy. Hakukoneoptimointi on investointi. Sillä täytyy olla takaisinmaksuaika. Hyvän hakukoneoptimointiyhteistyön tunnusmerkkejä ovat luotettavuus ja suora keskusteluyhteys. Tekijä ei lupaa turhia, mutta tuo sen mitä lupaa.”

Mainoslahjojen verkkokauppa Kuusnelonen.fi, Kimmo Karjalainen:
“Puskaradion kautta olen kuullut monia kauhutarinoita siitä, kun tutut yrittäjät ovat ostaneet hakukoneoptimointia kiinteällä kuukausihinnalla ja pitkällä irtisanomisajalla. Tekeminen on sitten ollut mitä sattuu – tai sitä ei ole ollut juuri lainkaan, vaikka laskutus on pyörinyt tehokkaasti. Kaikki analysointimahdollisuudet on puuttuneet, että tehdäänkö oikeasti jotain. Näiden kauhutarinoiden tuloksena kartoin hakukoneoptimointia kuin ruttoa vuosien ajan. Uskalsin ostaa hakukoneoptimointia vasta, kun sain tutun tekijän, jonka toimintaperiaatteet tiesin entuudestaan. Tiedän aina mitä tehdään ja miten tekeminen edistyy. Kuukausittain saan myös raportit ja analyysit hakukonenäkyvyyden kehittymisestä. Ja mikä parasta, orgaanisen haun kautta on alkanut tulla säännöllisesti myyntiä moninkertaisesti aiempaan verrattuna.”

Lifestyle-verkkokauppa Annival.fi, Jari Wiren:
“Emme aiemmin ostaneet hakukoneoptimointia, vaan teimme sitä itse optimoimalla sisältöjä. Olimme tietoisia, että verkkokauppa-alustan uudistuksessa täytyy uudelleenohjaukset ottaa huomioon. Painotimme ja muistutimme projektin tekijää tästä asiasta. Valitettavasti verkkokaupan koodaaja ei tehnyt tai osannut tehdä sitä kaikkia asioita huomioiden. Myöhemmin selvisi, että se oli todennäköisesti yksi syy hakukonenäkyvyyden romahtamiseen verkkokauppauudistuksen yhteydessä. Tästä viisastuneena oma suositukseni on, että ehdottomasti verkkokauppaa tehdessä kannattaa heti jo alusta alkaen ottaa hakukoneoptimoinnin ammattilainen projektiin mukaan.

Vesa Nippala.

Kirjoittaja: Vesa Nippala, Hakukoneoptimointi-asiantuntija, yrittäjä, eLuotsi Finland Oy

Vesa on ollut ehdolla Paytrailin verkkokauppa-alan vaikuttaja -äänestyksessä vuosina 2017 ja 2018. Hänet tunnetaan aiemmin ProsperCart Oy:n yrittäjänä. Nykyään kolmehenkistä eLuotsia Vesa on luotsannut vuodesta 2017. Hakukoneoptimoinnin lisäksi eLuotsin palveluihin kuuluu datalähtöinen sisällöntuotanto, natiivimainonta, mediatiedottaminen ja hakukonemainonta, jotka kaikki kulkevat käsi kädessä hakukoneoptimoinnin kanssa.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!