Uudelleenohjaukset

Uudelleenohjaukset ohjaavat kävijät ja hakukoneet perille myös sivustouudistuksen jälkeen.

Valitettavan usein tämä tärkeä vaihe unohtuu, kun nettisivut tehdään uusiksi tai ne siirretään uuteen osoitteeseen. Seurauksena hakukonenäkyvyys romahtaa, eikä sitä ole välttämättä helppo saada takaisin. Sivut, jotka ennen löytyivät jopa Googlen etusivulta, eivät löydy enää ollenkaan – tai löytyvät jostakin todella kaukaa. Kävijät eivät siis löydä perille.

Varmista siis hakukonenäkyvyytesi myös sivujen uudistuksen tai muuton jälkeen tekemällä uudelleenohjaukset!

Miksi uudelleenohjaukset pitää tehdä?

Uudelleenohjaukset ovat vähän niinkuin muuttoilmoitus – sillä erotuksella, että vanhan kämpän ovenkahvaan tarttuva päätyykin automaattisesti uuteen kämppään (eikä välttämättä edes huomaa, että osoite on muuttunut). Ei muuta kuin sisään, ovi on auki!

Kun uudet sivut perustetaan, joskus myös sivustorakenne muuttuu. Yksittäisten sivujen nimet muuttuvat, ja niiden url-osoite muuttuu.

Esimerkki.
Entisten sivujen url-osoitteet olivat seuraavanlaiset:

http://www.yrityksennimi.fi/etusivu.htm (tästä linkistä pääsi etusivulle)
http://www.yrityksennimi.fi/tuotteet-ja-palvelut.htm (tästä linkistä pääsi tuotteiden ja palvelujen sivuille)
http://www.yrityksennimi.fi/yhteydenotto.htm (tästä linkistä pääsi yhteystietosivulle)

Sitten tehdään sivut uusiksi. Toteutetaan ne hakukoneystävällisiksi ja tekijä jopa lupaa tehdä siihen hakukoneoptimoinnin (asentaa Yoast SEO -lisäosan) edulliseen pakettihintaan.

Uusien sivujen url-osoitteiksi tulee seuraavat:

https://yrityksennimi.fi/ (tästä linkistä pääsee etuisivulle)
https://yrityksennimi.fi/palvelut(tästä linkistä pääsee katsomaan palvelut)
https://yrityksennimi.fi/tietoa-meista (tästä linkistä pääsee katsomaan tietoa yrityksestä)
https://yrityksennimi.fi/yhteystiedot (tästä linkistä pääsee yhteystietoihin)

Tai voihan olla, että koko domainkin on muuttunut. Uudet osoitteet saattavat olla vaikkapa:

https://uudetsivut.fi/ (etusivu)
https://uudetsivut.fi/palvelut
https://uudetsivut.fi/tietoa-meista
https://uudetsivut.fi/yhteystiedot

Kun sitten joku menee vanhaan osoitteeseen http://www.yrityksennimi.fi/etusivu.htm, siellä ei olekaan mitään. Näkyy vain virheilmoitus:

Sivua ei löydy. 404. Page not found.

Kävijä saattaa päätyä 404-virhesivulle, jossa lukee jotakin sen tyyppistä, että Sivua ei löydy. Tai siellä saattaa olla mikä tahansa epämääräinen virheilmoitus, josta ei pysty päättelemään, mistä on kyse – tai sitten siellä ei lue yhtään mitään. Kävijä jää siis käytännössä ihmettelemään. Sillä ohjaus sieltä vanhasta osoitteesta oli jäänyt tekemättä. Google ja kävijät eivät automaattisesti ohjaudu uusille sivuille, ellei uudelleenohjauksia ole tehty.

Miksi ihmiset sitten tulevat vanhaan osoitteeseen?

Siksi, että

  • Googlessa saattaa olla linkki vanhaan osoitteeseen (uusi osoite ei siis päivity Googlelle saman tien, siinä voi mennä jopa viikkoja)
  • Joillakin muilla nettisivuilla on linkkejä vanholle sivuillesi (niitä et itse edes pysty muuttamaan koska ne ovat jonkun muun tahon nettisivut)
  • Vanhoissa Facebook-julkaisuissasi ym. somejulkaisuissa on linkkejä vanhoihin osoitteisiin (ne eivät muutu automaattisesti vaan linkit jäävät Facebookiin sellaisina kuin ne laitoit)
  • Ihminen on tallentanut osoitteen esim. selaimensa kirjanmerkkeihin ja saapuu sitä kautta vanhaan osoitteeseen
  • Ihminen löytää osoitteen vaikkapa vanhasta esitteestäsi tai käyntikortistasi.

Sivujesi vanha osoite siis jää moneen paikkaan näkyville. Ja tähän osoitteeseen saapuvat ihmiset valitettavan usein päätyvät jollekin virhesivulle, koska ne tärkeät uudelleenohjaukset on jätetty tekemättä.

No, Google huomaa jonkin ajan kuluttua, että noita vanhojen sivujesi osoitteita ei ole enää käytössä: niissä ei ole mitään tai niissä on virheilmoitus. Kun ihmiset saapuvat niihin, he eivät pääse minnekään. Tämän vuoksi Google pian poistaa vanhojen sivujesi osoitteet tietokannoistaan. Sitten vanhojen sivujen osoitteita ei enää löydy Googlesta.

Eikö Google löydä sitten uusia sivuja?

Mutta entä ne uusien sivujen osoitteet? Miksi ne eivät ilmesty Googlen hakutuloksiin vanhojen osoitteiden tilalle ja löydy yhtä hyvin kuin ne vanhatkin?

Vaikka Googlen robotit ennen pitkää löytävät uudetkin linkkisi, ne eivät välttämättä löydy yhtä hyvin kuin ne vanhat linkit. Saattavatpa löytyä vasta jostakin 50. hakutulossivulta jos sieltäkään.

Google näkee uudistetut sivusi vähän niin kuin uusina sivuina – etenkin, jos osoitteet ovat muuttuneet. Google ei siis tiedä, että ne sinun vanhat sivusi, jotka löytyivät ehkä Googlen etusivulta, ovatkin näiden uusien sivujesi edellinen versio. Jos olisit kertonut tämän Googlelle, se kohtelisi uusiakin sivuja ystävällisesti tarjoamalla hyvää hakukonenäkyvyyttä.

Hyödynnä saavutettu hakukonenäkyvyys uudelleenohjauksien avulla

Jos haluat säilyttää vanhojen sivujesi saavutetun hakukonenäkyvyyden, sinun täytyy huolehtia, että sivustolle tehdään uudelleenohjaukset.

Varmista, että nettisivujesi tekijä tekee sivuille sellaiset uudelleenohjaukset, että jos joku menee johonkin vanhan sivusi osoitteeseen, hän päätyy automaattisesti uusien sivujesi vastaavalle sivulle.

Jos siis kävijä menisi vaikkapa vanhalle etusivullesi osoitteeseen http://www.yrityksennimi.fi/etusivu.htm, hän ohjautuisikin automaattisesti uudelle etusivulle osoitteeseen https://yrityksennimi.fi/.

Ja sama muiden sivujen kanssa:
Vanha sivu http://www.yrityksennimi.fi/tuotteet-ja-palvelut.htm ohjautuisi uudelle vastaavalle sivulle https://yrityksennimi.fi/palvelut.

Ja sama yhteystietosivun kanssa. Sama kaikkien sivujen kanssa.

Nämä uudelleenohjaukset ohjaavat käyttäjät suoraan oikeaan paikkaan: kukaan ei eksy epämääräiselle virhesivulle.

Ja mikä tärkeintä: Nämä uudelleenohjaukset kertovat myös Googlelle, että sivut ovat muuttaneet. Kun teet uudelleenohjaukset oikein, Google ymmärtää, että tämä hakutulosten etusivulta löytynyt sivusto on edelleen olemassa, vaikkakin vähän eri osoitteessa, mutta se on edelleen siellä – joten Google ei pudota sivustoa pois hakemistoistaan.

Uudelleenohjaukset verkkokaupassa

Kun poistat verkkokaupastasi jonkin tuotteen tai tuoteryhmän, saatat poistaa tai piilottaa koko sivun. Sillä eihän sellaista tuotesivua kannata näkyvillä pitää, jossa ei ole mitään myytävää.

MUTTA. Kun kävijä tulee tähän osoitteeseen jostakin linkistä ja päätyykin vain virhesivulle (tai johonkin epämääräiseen tyhjyyteen), hän poistuu sivuiltasi kokonaan. Ei hän ryhdy etsimään vastaavaa tuotetta sivuiltasi, jos et heti tarjoa vaihtoehtoja.

Tämän vuoksi sinun kannattaa ohjata tuo poistettu tuotesivu jonkin toisen tuotteen sivuun. Mieti siis, voisiko jokin toinen tuote korvata poistetun tuotteen (tai tuoteryhmän)? Voisiko tietyn tuotteen etsijä tarvita jotakin muuta vastaavaa tuotetta (tai tuoteryhmää)?

Kun siis poistat tuotteen tai tuoteryhmän, ohjaa kävijät ja hakukoneet johonkin muuhun sopivaan tuotteeseen tai tuoteryhmään. Näin kävijä saattaa ehkä tilata jotakin muuta – tai ei ainakaan eksy virhesivulle!

Miten teen uudelleenohjauksen?

Jos teetät nettisivut ammattilaisella, varmista, että hän huolehtii uudelleenohjausten tekemisestä.

Jos teet sivut itse, teet tietysti uudelleenohjauksetkin itse.

Jos käytät WordPressiä, uudelleenohjausten tekemiseen on monia helppoja vaihtoehtoja. Yksi helpoimmista on Redirection-niminen lisäosa. Kun olet asentanut sen, sinun tarvitsee vain kirjoittaa vanha osoite, joka pitää ohjata – sekä uusi osoite, johon tuo vanha osoite ohjataan.

Tällä videolla näet, miten Redirection-lisäosa asennetaan ja miten teet uudelleenohjaukset, kun lisäosa on asennettu (kesto alle 3 min.).

Jos olet jo asentanut Redirection-lisäosan tai osaat tehdä sen ilman ohjeita, kelaa suoraan Redirection-lisäosan käyttöön, kohtaan 1:42: 

 

Jos myös domain-nimi on muuttunut

Jos domain-nimi on muuttunut, et pysty uuden sivuston asetuksissa ohjaamaan vanhaa osoitetta, vaan sinun pitää tehdä uudelleenohjaukset vanhojen sivujen palvelimen asetuksissa.

Jos vanhoilla sivuilla on ollut WordPress, voit tehdä uudelleenohjaukset uuteen domainiin tuolla yllä mainitulla Redirection-lisäosalla.

Jos palvelin on Apache, voit tehdä uudelleenohjaukset lähettämällä vanhalle palvelimelle .htaccess-tiedoston, johon kirjoitat, mikä osoite pitää ohjata ja mihin. Voit siis tehdä ohjaukset aivan sivukohtaisesti: vanha etusivu ohjataan uudelle etusivulle, vanha yhteystietosivu ohjataan uudelle yhteystietosivulle jne.

Jos tämä ei ole tuttua ja nettisivujesi tekijä ei uudelleenohjauksia pysty tekemään, voit ottaa yhteyttä vanhaan palveluntarjoajaan ja pyytää heitä ohjaamaan domain uudelle sivustolle – näin kaikki vanhalle domainille saapuvat kävijät päätyvät uudelle sivustollesi – ainakin etusivulle.

Lähetä myös sivukartta

Kun uudet sivut on julkaistu, lähetä hakukoneille myös sivukartat uusista sivuistasi! Näin ne hahmottavat nopeammin, mitä sivuillasi on ja miten niitä kannattaisi hakutuloksissa näyttää. Täältä löydät ohjeet sivukarttojen lähetykseen:

Sivukartan lähettäminen Googlelle

Mieti nämä uudelleenohjausasiat jo ennen nettisivujen uudistusta

Kun tilaat uusia nettisivuja, varmista, että tekijä huolehtii myös uudelleenohjauksista. KYSY TÄTÄ JO TARJOUSTA PYYTÄESSÄSI. Jos heräät asiaan vasta sitten kun uudet sivut on julkaistu ja vanhat hävinneet bittiavaruuteen, asialle ei välttämättä enää pysty kauheasti tekemään mitään.

Kommentoi tai kysy!