Virhesivun tekeminen

Virhesivun luominen WordPressissä on helppoa, joten se kannattaa hoitaa kuntoon.

Tässä ohjeessa kerron, miten teet oman 404-virhesivun. Ja jos et tiedä mistä on kyse, niin tästä artikkelista se selviää! Lue siis

  • mikä on 404-virhesivu
  • miksi joku päätyy virhesivulle
  • miksi virhesivu kannattaa laittaa kuntoon
  • miten virhesivu tehdään WordPressillä.

Mikä on virhesivu ja miksi virhesivulle tullaan?

404 – sivua ei löytynyt. Page not found. Tuttu otsikko.

Tällaiselle sivulle saattaa päätyä, jos on kirjoittanut osoitteen väärin tai klikannut vanhentunutta linkkiä. Vanha linkki on ehkä ollut jossakin vanhassa Facebook-julkaisussa, tai sitten joku on aikoinaan tallentanut kirjanmerkkeihinsä linkin sivulle, jota ei olekaan enää olemassa.

Mitä tarkoittaa vanhentunut linkki?

Jos vaikka nettisivuillani on joskus ollut joku sivu, jonka osoite on ollut https://miiaylinen.fi/osoite, ja sitten menen poistamaan tämän kyseisen sivun ENKÄ TEE UUDELLEENOHJAUSTA jollekin toiselle sivulle, niin ne kävijät, jotka saapuvat tuohon osoitteeseen, päätyvät virhesivulle – koska sitä alkuperäistä sivua ei enää ole olemassa.

Jos siis nyt menisit yllä mainittuun osoitteeseen, niin et pääse tuolle sivulle, jonka osoite on ytimekkäästi “osoite”- sillä tuollaista sivua ei ole olemassakaan – vaan päädyt 404-virhesivulle.

Ja joskus tuo virhesivu näyttää totaaliselta umpikujalta – siinä on vain virheilmoitus, eikä esimerkiksi linkkejä toimivaan sivuun:

Esimerkki virhesivusta.

Esimerkki palvelimen luomasta virhesivusta, joka ei tarjoa etenemismahdollisuuksia.

Kun kävijä joutuu virhesivulle, hän yleensä eksyy ja jää tyhjän päälle. Hän oli etsinyt tiettyä sivua ja tiettyä sisältöä, mutta päätyykin näkemään ilmoituksen virheestä. Kävijä ei saa etsimäänsä tietoa ja siksi häntä ehkä harmittaakin. Todennäköisesti kävijä sulkee sivun ja lähtee etsimään hakukoneesta jotain muuta nettisivustoa, joka tarjoaisi ratkaisun hänen ongelmaansa.

Mutta mitä jos virhesivu olisikin kiva ja hyödyllinen? Okei, siinä toki lukisi, että täällä ei nyt ole ehkä sitä mitä etsit, mutta täältä pääset kuitenkin eteenpäin. Tässä esimerkki asiakkaani sivulta:

Oman virhesivun luominen

Sinun kannattaa siis käyttää tuo virhesivu hyödyllisesti.

Mitä virhesivulla pitäisi olla

Linkit sinne, mihin toivot kävijäsi kulkevan

Tarjoa virhesivulta linkkejä oikeille sivuillesi:

  • etusivulle
  • tietyille sivuille (joihin toivot kävijäsi suuntaavan)
  • blogiin tai tiettyihin blogikirjoituksiin
  • verkkokaupan tuoteryhmiin.

Voit myös kertoa jotakin kivaa tai hyödyllistä – tarjoa alennuskuponkia tai uutiskirjeen tilausta, mutta pidä virhesivu kuitenkin yksinkertaisena ja selkeänä.

Haku

Myös hakutoiminto voi olla tarpeellinen, etenkin verkkokaupassa tai jos sivuilla on paljon sisältöä. Tällöin kävijä voi hakea sanoja tai lauseita ja siten löytää sivustoltasi vastauksen kysymykseensä.

Valmiit virhesivupohjat

Joissakin WordPressin teemoissa on jo valmiina virhesivun pohja – jos se sopii sinulle sellaisenaan, niin se on paljon parempi kuin ei mitään!

Yksilöllinen virhesivu

Virhesivun ei kuitenkaan tarvitse olla minkään valmiin pohjan mukainen – voit siis tehdä siitäkin täysin yksilöllisen. Esimerkiksi omalla virhesivullani on tällä hetkellä linkki tehokkaiden nettisivujen pakettiin sekä blogiin:

Esimerkki omasta yksilöllisestä virhesivustani

Esimerkki omasta yksilöllisestä virhesivustani. Valikosta pääsee pääsivuille, ja sivujen sisältönä on linkit niihin osioihin, joita sivuiltani usein etsitään. 

Miten yksilöllinen virhesivu tehdään?

Voit tehdä ihan omanlaisen, ainutlaatuisen virhesivun helposti ilman koodaamista lisäosan avulla.

Toki, jos osaat tai haluat opetella, voit tehdä yksilöllisen virhesivun ilman lisäosia – voit muokata mahdollisen olemassaolevan virhesivupohjan koodia tai tehdä kokonaan oman virhesivupohjan. Tämä edellyttää php:n ja css:n hallintaa. Mutta tässä artikkelissa on ohjeet, joiden avulla selviää koskematta koodiin.

1. Virhesivun sisällön suunnittelu

Suunnittele ensin virhesivun sisältö. Tee siis uusi sivu, kirjoita siihen sisällöt, lisää linkit haluamillesi sivuille, lisää hakukenttä, kuvia, videoita, tuote-esittelyä, alennuskuponki, uutiskirjeen tilaus… mitä tahansa, mikä voisi kiinnostaa kävijää ja houkuttelisi hänet pysymään sivuillasi.

2. Lisäosan asennus

Kun virhesivun sisältö on valmis, asenna lisäosa, jolla pystyt määrittämään, että juuri tämä sivu on se virhesivu.

Virhesivulisäosia on monia, mutta yksi toimiva voisi olla 404page – your smart custom 404 error page.

Asenna lisäosa normaalisti Lisäosat > Lisää uusi > kirjoita/kopioi hakukenttään 404page – your smart custom 404 error page.

Virhesivu-lisäosan haku.

Virhesivu-lisäosan haku – kirjoita kenttään 404page – your smart custom 404 error page.

Klikkaa Asenna nyt. Klikkaa Ota käyttöön.

Virhesivu-lisäosan asennusohje.

Klikkaa Asenna-painiketta, ja klikkaa sen jälkeen Ota käyttöön-painiketta.

3. Valitse asetuksissa oma virhesivusi, tallenna ja testaa.

Määrittele virhesivu lisäosan asetuksiin: klikkaa Settings eli asetukset. Pääset heti valitsemaan valikosta, mikä sivu on uusi virhesivusi:

Virhesivu - valitse valikosta, mikä sivuistasi näkyy virhesivulla.

Valitse valikosta haluamasi sivu. Tässä esimerkissä virhesivun nimi on vain 404, mutta sillä voi olla mikä tahansa nimi, jonka olet sille antanut.

Valitse siis se juuri tekemäsi virhesivu ja tallenna muutokset.

Voit testata virhesivun toimivuutta klikkaamalla Test 404 error -painiketta.

Ja voit milloin tahansa muokata tekemäsi virhesivun sisältöä ihan niin kuin mitä tahansa sisältöä sivuillasi.

Älä poista sivuja tekemättä uudelleenohjausta

Kävijä päätyy usein virhesivulle siksi, että sivu on poistettu.

Jos poistat tai siirrät jonkun sivun sivustoltasi (tai muutat sen url-osoitetta), muista tehdä uudelleenohjaus. Eli muokkaa sivujesi asetuksia siten, että kävijä pääsee uudelle, vastaavalle sivulle – tai edes etusivulle. Ohjeet uudelleenohjaukseen löydät täältä:

Uudelleenohjausten teko WordPressissä

Mutta vaikka huolehdit uudelleenohjauksista, todennäköisesti joskus joku linkki kuitenkin vanhenee tai joku kirjoittaa osoitteen hitusen väärin. Virhesivu on siis tarpeellinen.

Lue lisää hakukonenäkyvyyden parantamiseen liittyvistä asioista:

Nettisivujen hakukoneoptimointi

Sivujen sisällön hakukoneoptimointi

Avainsanojen määrittely ja käyttö

Sisäinen linkitys parantaa hakukonenäkyvyyttä

Kuvien hakukoneoptimointi

Näin muokkaat sivujesi metatietoja ja erotut paremmin Googlen hakutuloksissa YoastSeo-lisäosan avulla

Näin muokkaat sivujesi metatietoja erotut paremmin Googlen hakutuloksissa SEOPress-lisäosan avulla

Lisää vinkkejä nettisivujen perustamiseen ja kehittämiseen:

Vinkkejä ja ohjeita