Avainsanat - mitä ne ovat ja miten ne valitaan? Miten avainsanoja käytetään nettisivuilla? Lue tästä!

Avainsanojen valinta ja käyttö nettisivuilla

Mitä ovat avainsanat? Miksi avainsanat pitää määritellä? Miten ne määritellään? Millä perusteella avainsanat valitaan tietylle sivulle? Mitä työkaluja kannattaa hyödyntää avainsanojen määrittelyssä? Miten avainsanoja käytetään sisällössä? Tästä artikkelista löydät ohjeet avainsanojen valintaan ja käyttöön!

Mitä avainsanat ovat?

Avainsanat ovat niitä sanoja, sanayhdistelmiä tai lauseita, joiden avulla kävijät tulevat sivuillesi hakukoneista. Jos olet valinnut sivuillesi oikeat avainsanat ja käytät niitä oikealla tavalla, tuotteitasi tai palvelujasi tarvitsevat Google-hakijat päätyvät sinun sivuillesi.

Jos haluat ihmisten löytävän juuri sinun sivullesi hakukoneesta, sinun tulee määritellä, millä avainsanoilla minkäkin sivun tai artikkelin pitäisi löytyä. Sinun pitää siis valita periaatteessa jokaiselle sivustosi/verkkokauppasi yksittäiselle sivulle uniikki pääavainsana (ja mahdollisesti toissijaiset avainsanat), joita et käytä muilla sivuilla.

  • Ei siis niin, että määritellään yksi avainsana, jonka pitäisi johtaa jokaiselle sivustosi yksittäiselle sivulle (jos teet näin, sivusi eivät todennäköisesti löydy yhtään paremmin).
  • Eikä niin, että määritellään jokaiselle sivulle mahdollisimman monta avainsanaa (jos teet näin, sivusi eivät todennäköisesti löydy yhtään paremmin).

Käytännön esimerkki: kissanruokakauppa

Jos myyt sivullasi kissanruokaa, yksi sopiva avainsana voisi silloin olla “kissanruoka”. Kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa Googleen “kissanruoka”, tavoitteena on, että sinun kissanruokasivusi linkki näkyisi siellä hakutulosten yläpäässä, ja hakija klikkaisi juuri sinun sivuillesi.

Ja jos myyt myös koiranruokaa, ne ihmiset jotka googlettavat “koiranruokaa”, klikkaisivat juuri sinun linkkiäsi ja päätyisivät suoraan sinne sivulle, jossa myyt koiranruokaa.

Eli sekä kissanruokaa että koiranruokaa hakevia ei yritetäkään tässä tapauksessa saada samalle sivulle. Kissanruokaa etsivä (ostoaikeissa oleva kissanomistaja) halutaan tietysti saada sinne sivulle, josta hän voi kissanruuan helposti ostaa. Sen sijaan koiranruokaa etsivää koiranomistajaa on aivan turha houkutella kissanruokasivulle. Valitse siis oikea avainsana jokaiselle sivulle!

Avainsanojen valinta ostopolun eri vaiheissa

Huomioi, että google-hakijoilla on erilaisia tarkoitusperiä ja tavoitteita eli hakuintentioita. Lisäksi ostopolun eri vaiheissa olevat käyttäjät käyttävät aivan eri hakutermejä. 

Hakutermiä kissanruoka saattaa käyttää henkilö, joka hakee tietoa yleisesti kissanruuasta – esimerkiksi mistä se on tehty, millaisia vaihtoehtoja on olemassa, mitä tietoa aiheesta yleensäkin löytyy. Tämä googlaaja ei ole välttämättä potentiaalisin ostaja tämän haun perusteella. Hän saattaa olla kissan hankintaa harkitseva tai vaikkapa koululainen, joka tekee aiheesta esitelmää. Tällöin haun intentio on informatiivinen: kävijä hakee tietoa tästä aiheesta. Toisaalta, hakija voi myös etsiä esimerkiksi verkkokauppaa, jossa myydään kissanruokaa. Tällöin haun intentio on kaupallinen.

Informatiivinen hakuintentio (Informational Intent): Käyttäjä etsii tietoa tietystä aiheesta tai haluaa vastauksen kysymykseensä. Tämä sisältää esimerkiksi ”miten” tai ”mikä on” -tyyppiset haut. Tällaisiin hakuintentioihin vastaat optimoimalla sisältöäsi tarjoamaan selkeitä ja kattavia vastauksia, kuten blogipostauksia, oppaita tai usein kysyttyjä kysymyksiä.

Kaupallinen tutkimushaku (Commercial Investigation Intent): Käyttäjä vertailee tuotteita tai palveluita ennen päätöksentekoa. Hakulausekkeet voivat olla esimerkiksi ”paras älypuhelin 2024” tai ”tuotearvostelut”. Jos haluat vastata kaupallisiin hakuihin, tuota sivuillesi vertailu- ja arvostelusisältöä, joka auttaa käyttäjää tekemään ostopäätöksen.

Hakutermiä allergisen kissan ruoka saattaa käyttää henkilö, jonka kissalla saattaa olla jokin allergia. Hakija kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja kissalleen. Tällöin haun intentio voi myös olla informatiivinen tai myös kaupallinen.

Jos sinun kaupassasi on hyviä vaihtoehtoja allergiselle kissalle, kannattaa optimoida sivu tai artikkeli tälle termille, tarjota tietoa aiheesta, ja tietenkin ohjata sivulta niihin allergisen kissan ruokiin ja kohti tilausta. Vaikkei tämä google-hakija juuri tällä kertaa ostaisi, hän on kuitenkin saanut asiantuntevaa palvelua sivuiltasi, sillä siellä on ollut hyödyllistä tietoa aiheesta. Kun ostaminen on ajankohtaista, hän saattaa palata ostamaan.

Kissanruoka-allergioita on monelaisia. Yksi kissa on allerginen yhdelle ainesosalle, toinen taas jollekin muulle, ja eri allergiat voivat näkyä erilaisina oireina. Mikäli myyt vaikkapa viljatonta kissanruokaa, optimoi sivu, artikkeli tai tuoteryhmä kyseiselle termille – ja ohjaa kävijää kyseisiin tuotteisiin.

Ostovalmis googlaaja hakee tuotteen nimellä. Hän tietää jo, mitä tarvitsee ja on valmis ostamaan, eli hänen hakuintentionsa on transaktionaalinen. Jos kissa syö Hill’s Feline z/d Sensitive -kissanruokaa, omistaja googlaa juuri tätä. On siis tärkeää, että tuote löytyy hyvin hakukoneella tuotteen nimellä, sillä hakija ostaa todennäköisimmin sieltä, josta kyseisen tuotteen helpoiten löytää ja josta se on helppo myös ostaa. Tästä lisää seuraavassa kappaleessa.

Transaktionaalinen hakuintentio (Transactional Intent): Käyttäjä on valmis tekemään ostoksen tai muun konversion, kuten tilauksen. Hakulausekkeet voivat sisältää ”osta”, ”tilaa” tai tiettyjä tuotenimiä. Kun haluat löytyä silloin, kun kävijä on valmis ostamaan, optimoi sisältö myyntiä ja konversioita varten, esimerkiksi tuotekuvauksilla, arvosteluilla ja CTA-painikkeilla.

Lisäksi on vielä neljäs hakuintentio:

Navigointihakuintentio (Navigational Intent): Käyttäjä haluaa löytää tietyn verkkosivuston tai sivun, esimerkiksi ”Facebook-kirjautuminen”. Mikäli haluat vastata tällaisiin hakuihin, optimoi brändin verkkosivun näkyvyyttä varmistaen, että käyttäjä löytää helposti haluamansa sivun.

No, mistä sitten tietää, millainen intentio milläkin hakijalla tai avainsanalla on? Esimerkiksi SEMRushin avulla näet nopeasti, mikä intentio milläkin haulla on. Varminta on kuitenkin tutkia ihan itse hakemalla hakukoneista, esimerkiksi Googlesta. Kun haet termillä ”kissanruoka”, saat vastaukseksi informatiivisia ja kaupallisia tuloksia. Mutta kun haet termillä Hill’s Feline z/d Sensitive, saat transaktionaalisia tuloksia.

Miksi avainsanat kannattaa määritellä?

Kun ihminen hakee tuotetta tai palvelua Googlessa, hän on jo valmis ostamaan. Hän vain etsii paikkaa, josta ostaa. Tällöin sinun sivujesi on syytä näkyä siellä hakutulosten kärkipäässä. Ja nimenomaan sellaisilla termeillä, jolla ostoaikeissa oleva ihminen voisi sinua etsiä.

Sinun tulee siis määritellä, millä hakusanalla tai sanayhdistelmällä sivuillesi “pitäisi” tulla. Kun olet määritellyt relevantit hakutermit eli avainsanat, pystyt käyttämään niitä sivuillasi eli tuottamaan oikeanlaista sisältöä ja optimoimaan sisältöäsi näille avainsanoille. Ja kun sivusi on hyvin optimoitu, Google tarjoaa niitä hakutuloksissaan yhä paremmilla paikoilla.

Ja mitä parempi on hakukonenäkyvyytesi, sitä paremmin sivuillesi klikataan. Yli 91% Google-hakijoista klikkaa jotakin hakutulosten etusivulla olevaa linkkiä. Jos siis haluat Googlen etusivulle, sinun PITÄÄ tehdä hakukoneoptimointia. Ja jotta voit tehdä hakukoneoptimointia, sinun pitää määritellä avainsanat.

Miten avainsanat määritellään?

Haluat sivujesi löytyvän hakukoneista tietyillä hakutermeillä. Miten nämä hakutermit määritellään ja miten niitä tulisi käyttää?

Ammattilaiset neuvovat joko ostamaan heidän palvelujaan tai ainakin käyttämään avainsanojen määrittelyyn tiettyjä maksullisia työkaluja tai ainakin Googlen avainsanojen suunnittelijaa.

Mutta kun menet ensimmäistä kertaa Googlen avainsanojen suunnittelijaan, niin et välttämättä tule hullua hurskaammaksi. Helpompi olisi lainata kirjastosta sanakirja – kyllä sielläkin sanoja on! Eli jos et tiedä mistä aloittaa, Avainsanojen suunnittelijaan hyppääminen ei välttämättä ole se ensimmäinen vaihe.

Pelkät työkalujen antamat sanalistaukset eivät siis hyödytä, jos avainsanojen määrittely ja käyttäminen ei ole tuttua.

Avainsanojen määrittelyyn liittyvä ohjeistus on myös usein melko teknistä, jolloin helpompi ratkaisu on kääntyä ammattilaisen puoleen. Avainsanojen suunnittelu onnistuu kuitenkin myös tavalliselta tallaajalta kunhan muutama perusasia on ymmärretty: eli miten nämä sanat valitaan, ja mihin niitä käytetään.

Vältä yleisimmät virheet avainsanojen määrittelyssä ja käytössä

Silloin tällöin saan asiakkaaltani pyynnön lisätä tekeillä oleville sivuille tietyt hakusanat. Toiveena on, että sivut löytyvät hakukoneista, kun sivuille on lisätty nämä ennalta valitut hakusanat (joko koodiin tai sisältöön).

Virhe 1: Liian laveat avainsanat

Esimerkiksi kissanruokakauppias voisi helposti ajatella tiettyjä kissaan ja kissanruokaan liittyviä avainsanoja ja antaa minulle seuraavanlaiset ohjeet:

“Syötä sivuille Googlea varten nämä hakusanat: kissanruoka, kissa, kissan kuivaruoka, kissan märkäruoka, kissan nappulat, Karvinen, hiiri, navetta”.

Toiveena on siis, että kun joku googlaa vaikkapa Karvista, niin hän saapuisi verkkokauppaan tilaamaan kissanruokaa. Mutta ei kukaan hae kissanruokaa hakutermillä “Karvinen”, vaikka Karvinen onkin kissa. Ei myöskään hakusanalla “kissa” eikä varsinkaan “hiiri” tai “navetta”. Vaan hakutermien on oltava juuri niitä, joita se hakija OIKEASTI käyttää. Ei siis valita avainsanoja fiilispohjalta. Eikä pohdita avainsanoja liian laajasti – ei siis valita kissanruokasivun avainsanoiksi kaikkia mahdollisia kissaan liittyviä termejä. Ei, vaan valitaan vain ne tärkeimmät termit, joita nimenomaan kissalleen ruokaa ostava käyttäisi. Ja mitä käyttää se hakija, joka on valmiina ostamaan tiettyä kissanruokaa heti.

Virhe 2: Vanhanaikainen avainsanojen käyttö

Ennen vanhaan avainsanoja käytettiin metatiedoissa. Sivuille määriteltiin Meta keywords -sanoja, joiden perusteella Google päätteli, mistä aiheesta sivusto kertoi, ja tarjosi sitä sitten hakutuloksissaan näihin Meta Keywordseihin liittyen. Tämä ei toimi enää.

Avainsanalistauksien sijoittamista tekstin joukkoon on myös muinoin harrastettu, ja tekeepä näköjään joku tätä samaa edelleen.

Pitkät avainsanalistaukset nettisivuilla ja jopa avainsanojen toisto näissä listauksissa (“kissanruoka, kissanruoka, kissanruoka, kissanruoka”…) on lukijasta ärsyttävää. Niinpä jotkut muinaiset neropatit piilottivat näitä listauksia sivuille esim. piilottamalla tekstin näkymättömäksi (jolloin se kuitenkin näkyy hakukoneelle) tai sitten piilottamalla tekstin samanväriseen taustaan (jolloin se myös näkyy hakukoneille mutta ei lukijalle). Tämä toimi vielä 15 vuotta sitten, mutta ei enää.

Jos haluat lukea lisää näistä avainsanojen käytön muinaisjäänteistä, lue artikkeli Mihin ne avainsanat laitetaan.

Mutta miten sivut saadaan sitten löytymään jollakin toivotulla hakusanalla?

Avainsanojen valinta alkaa asiakkaan tarpeista. Avainsanojen optimoinnissa on siis tärkeintä on ajatella asiakasta.

  • Ei siis ryhdytä miettimään, mihin kohtaan koodia laitetaan joitakin avainsanalistauksia.
  • Eikä yritetä hoitaa hommaa Yoast SEOn, All In One SEOn tai SEOPressin käyttöönotolla, sillä niiden asennus ei muuta hakukonesijoitusta mihinkään suuntaan (paitsi väärin käytettyinä saattavat estääkin sivujen löytymisen).
  • Eikä myöskään luetella tuotteeseen/palveluun liittyviä sanoja ja napsutella niitä Googlen Avainsanojen suunnittelijaan.

Hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on pohtia ensin, millä termeillä potentiaaliset asiakkaasi hakevat tuotettasi/palvelujasi/yritystäsi. Ja tässä ei välttämättä kannata ajatella tuotekeskeisesti – mitä tuotteeseen/palveluun liittyviä sanoja on olemassa (vaikka niitäkin on syytä miettiä), vaan mietitäänkin asiakasta:

  • Mikä on asiakkaan ongelma?
  • Mihin asiakas etsii ratkaisua?
  • Minkä ratkaisun asiakas löytää sinun sivuiltasi?
  • Miten asiakas voisi löytää juuri sinun sivuillesi Googlesta?

Joudut siis pohtimaan avainsanoja ASIAKKAASI näkökulmasta. Mitä hän hakee? Millaisia termejä hän käyttää? Mitä hän voisi hakea Googlesta? Mitä itse hakisit jos olisit etsimässä kyseistä tuotetta tai palvelua? Entä mitä aiheesta tietämättömämpi saattaisi etsiä? Asetu asiakkaasi asemaan ja mieti, mitä hän Googlesta etsisi!

Ajattele eri tyyppisiä ihmisiä: jotkut ihmiset tietävät asiasta paljon, ja jotkut eivät tiedä juuri mitään. Nämä eri tyypit käyttävät todennäköisesti aivan erilaisia termejä hakiessaan Googlesta!

Listaa vaikka paperille sellaisia sanoja, sanayhdistelmiä, kysymyksiä tai lauseita, joilla joku ihminen voisi hakea tietoa, tuotetta, ratkaisua tai palvelua, jonka sinä pystyt tarjoamaan.

  • Mitä asiantuntija, joka tuntee alan termit, käyttäisi hakusanoinaan?
  • Entä mitä hakusanoja käyttäisi ihminen, joka ei tiedä aiheesta oikeastaan mitään?

Artikkelissa on myöhemmin myös työkaluja, joiden avulla voit selvittää aiheeseen liittyviä avainsanoja, niiden hakuvolyymiä ja intentiota, mutta aluksi sinun kannattaa ehdottomasti pohtia asiaa itse.

Huomioi, että vaikka olet määritellyt avainsanoja koko sivustolle, niin niiden kaikkien avainsanojen ei ole tarkoitus johdattaa esim. etusivulle. Jaottele avainsanat järkevästi ja tarjoa yhdestä aiheesta tietoa yhdellä sivulla ja toisesta aiheesta tietoa toisella sivulla. Jos myyt sekä kissanruokaa että koiranruokaa, tee kissanruualle oma sivu, pohdi siinä käytettävät avainsanat ja tee sisältö tältä pohjalta. Ja sama koiranruualle: tee koiranruualle oma sivu, pohdi siinä käytettävät avainsanat ja tee sisältö tältä pohjalta. Ja optimoi myös tuoteryhmien ja yksittäisten tuotteiden sivut.

Tarjoa avainsanaan liittyvää hyödyllistä tietoa

Sivuilla tulee tietysti olla ratkaisu siihen ongelmaan tai tarpeeseen, johon asiakas etsi hakukoneesta ratkaisua. Tarjoa siis hyödyllistä tietoa. Eli jos olet määritellyt tietyn termin (asiakkaan ongelman tai kysymyksen), jonka perusteella toivot kävijöiden tulevan sivuillesi, tee sivustollesi sivu, jossa tarjoat ratkaisun tähän hakutermiin liittyen. Tee siis sivullesi asiakasta hyödyttävää sisältöä.

Kun siis olet pohtinut asiakkaan ongelmaa, tiedät, mitä hän netistä hakee, ja mitä hänen sieltä pitäisi löytää, mieti omia sivujasi:

Mieti omien nettisivujesi tai verkkokauppasi yksittäistä sivua.

  • Millä termillä juuri sen sivun pitäisi löytyä, jossa kerrotaan kissan kuivaruokanappuloista? Millaista sisältöä tällä sivulla tulisi olla, jotta hakija saa ratkaisun ongelmaansa?
  • Entä sen sivun, jossa on myynnissä tietyistä allergioista kärsivän kissan ruokaa? Millaista sisältöä tällä sivulla tulisi olla, jotta hakija saa ratkaisun ongelmaansa?
  • Ja niin edelleen.

Tätä täytyy itse ajatella. Ratkaisu ei löydy Googlen Avainsanojen suunnittelijasta vaan omasta ja asiakkaasi päästä.

Hakijasta kävijäksi ja kävijästä asiakkaaksi

Jos haluat kävijän asiakkaaksesi, mieti myös, mitä pitäisi tapahtua, kun asiakas sitten lopulta saapuu sivuillesi. Sillä se ei riitä, että asiakas tulee sivuille, vaikka hieno juttu onkin.

Mikä on sivujen tavoite? Mitä kävijän halutaan tekevän? Miten kävijän pitäisi toimia, jotta pääset tavoitteeseesi – esimerkiksi, miten kävijän pitäisi liikkua sivuilla ja mihin haluat asiakkaan päätyvän – tilaukseen, yhteydenottoon vai mihin?

Suunnittele siis tältä pohjalta: millä hakutermillä tietty kävijä voisi tulla, mitä hän klikkailisi sivuilla, mitä kohti häntä ohjaat, ja miten saat hänestä asiakkaan.

Esimerkiksi jos olisin kissanruokakauppias, voisin itse voisin tehdä niin, että kirjoittaisin blogiartikkelin vaikkapa kissan ruokinnasta. Artikkelissa viittaisin myös verkkokauppani tuotteisiin, ja laittaisin sinne linkkejä. Verkkokauppa luonnollisesti olisi helppokäyttöinen ja selkeä, ja siellä ohjaisin asiakasta tilaamaan kissanruuat kätevästi suoraan kotiin.

Tehokasta hakukoneoptimointia ei siis tehdä niin, että ensin tehdään sivut valmiiksi, sitten keksitään muutama hakutermi ja tilataan jostain “hakukoneoptimointi” näille termeille!

Kun nettisivuja perustetaan tai uudistetaan, niihin ei siis aleta tuosta noin vaan tuottamaan “jotakin sisältöä” joka tuppaa sitten olemaan tyyliä “Tervetuloa sivuillemme, tarjoamme laadukkaita tuotteita ja erinomaista palvelua” – kuten 5 välilehteä ja yhteydenottolomake -ratkaisussa tehdään. Ja sitten tämän jälkeen optimoitaisiin sisältöä tunkemalla sopiviin väleihin niitä “avainsanoja”. Ei näin!

Vaan mieti ensin asiakasta, hänen ongelmaansa, ja tarjoat sivuillesi ratkaisua tähän ongelmaan.

Kun olet pohtinut asiakkaan ongelmaa, tiedät, mitä hän netistä hakee, ja mitä hänen sieltä pitäisi löytää.

Avainsanojen valinnan apuvälineet

Kun keksit jokusen termin per sivu, niin sen jälkeen voit käyttää työkaluja sen pohtimiseen, ovatko nämä termit sellaisia, joille sivuja kannattaisi optimoida – eli ovatko termit sellaisia, joilla potentiaaliset asiakkaat oikeasti voisivat hakea JA ovatko termit sellaisia, että on ylipäänsä realistista odottaa pääsevänsä näillä termeillä ohi 10 tai 50 tunnetun kilpailijan, joiden sivut on optimoitu jo kauan sitten.

Tutki nykyisten sivujesi tilastoja ja avainsanoja

Jos sinulla on jo olemassa sivut, tutki niiden tilastoja Google Analyticsin ja Search Consolen avulla. Vaikka laittaisit sivut kokonaan uusiksi, niin hyödynnä olemassa oleva data!

Selvitä, mistä kävijät tulevat. Mitä hakutermejä hakukoneen kautta saapuneet ovat käyttäneet? Ovatko ne niitä termejä, joilla toivotkin kävijöiden saapuvan? Millaisilla avainsanoilla sivusi löytyvät hyvin? Millä ne eivät löydy, vaikka toivoisit löytyvän?

Google Analyticsin ja Google Search Consolen avulla näet siis valtavasti hyödyllistä tietoa, joten ota ne käyttöösi. Älä tuijota pelkkiä kävijämääriä, vaan katso esimerkiksi:

  • Mitä sivuja käyttävät lukevat eniten? Voisiko vastaavaa sisältöä tuottaa enemmänkin?
  • Millä sivuilla kävijät viettävät aikaa? Kannattaisiko vastaavaa sisältöä tuottaa enemmänkin?
  • Mitä linkkejä kävijät klikkaavat sivuillasi? Johtuuko linkin nimestä vai sijainnista, että näitä linkkejä klikataan, vai onko aihe kiinnostava? Jos on, tuota lisää vastaavaa sisältöä.
  • Miltä sivuilta poistutaan nopeasti? Voisiko näiden sivujen sisältöä muokata kattavammaksi ja kiinnostavammaksi?
  • Mistä kävijät tulevat? Ovatko he kirjoittaneet osoitteen itse osoiteriville tai saapuneet kirjanmerkeistään? Tulevatko he somen kautta (ja katso mistä sieltä – tee someen juttuja, jotka johdattavat kävijät sivuillesi)? Tulevatko kävijät maksullisista mainoksista? Tulevatko orgaanisista hakutuloksista eli ilmaisista hakutuloksista?
  • Millä hakutermillä kävijät tulevat? Millä hakutermillä ne kävijät tulevat, jotka klikkailevat sivustolla eteenpäin ja ehkä myös ostavat?

Itse katson Search Consolesta tarkkaan erityisesti niitä hakutermejä ja sivuja, joihin liittyen olen jossain sijalla 10-15. Eli Googlen hakutuloksissa juuri ja juuri ensimmäisellä sivulla, tai sitten toisella sivulla. Jos näissä on joitakin sellaisia termejä, joilla haluan löytyä, kirjoitan aiheesta vaikkapa artikkelin ja optimoin kirjoituksen sille tietylle avainsanalle, jolla haluan löytyä. Tällä tavalla saan nostettua omaa sisältöä etusivulle – edellyttäen että sisältö on lukijoiden mielestä sellaista, että se kannattaa lukea.

Avainsanojen valinta avainsanatutkimuksen perusteella

Avainsanojen valinta perustuu avainsanatutkimukseen. Avainsanojen pohtimisen jälkeen voit hyödyntää monia vaihtoehtoisia työkaluja, joiden avulla saat tietoa mm. siitä, kuinka monta hakua kyseisellä avainsanalla tehdään kuukaudessa, onko haun tavoitteena tiedonhankinta vai esimerkiksi ostaminen, ja mitkä muut nettisivustot löytyvät sillä tietyllä avainsanalla. Avainsanatutkimuksen avulla löydät myös uusia avainsanaideoita.

Avainsanatutkimusta voi tehdä monen erilaisen työkalun avulla. Et tarvitse niitä kaikkia – löydä vain itsellesi sopivin ja hyödynnä sen antamaa tietoa:

KWFinder

KWFinderillä saat nopeasti selville tietyn avainsanan hakuvolyymin ja näet myös kätevästi, mitkä sivut sijoittuvat tällä avainsanalla hyvin – saat siis hyviä ideoita siitä, mitä sinun kannattaa laittaa omalle sivullesi. Tällä työkalulla myös näet, mitkä sivut menestyvät hyvin tietyillä avainsanoilla (ja siltä pohjalta voit suunnitella oman sivusi sisällön paremmaksi).

Avainsanatutkimuksen perusteella saadaan tietoa relevanteista avainsanoista, niiden hakuvolyymeistä, intentiosta ja kilpailutilanteesta.
KWFinderin havainnollinen käyttöliittymä helpottaa järkevien avainsanojen valintaa.

Ubersuggest

Monipuolinen, mutta aloitteilijan kannalta superhelppo – ja ilmainen – on vaikkapa Neil Patelin Ubersuggest:

Avainsanojen määrittelyn avuksi Ubersuggest
Kirjoita avainsana, valitse kieli ja hae.

Tässä laitoin sanaksi “kissanruoka” ja valitsin kieleksi suomen. Sitten vain Search-painike:

Avainsanojen määrittely Ubersuggestin avulla

Ubersuggest kertoo heti kärkeen, että termi on hyvin kilpailtu, ja ihan noin vain ei Googlen ykköseksi noustakaan tällä termillä. Todennäköisyys, että saisin sivun edes TOP 20 -tuloksiin Googlessa on 45%. Onko se hyvä vai huono?

No, se taas riippuu siitä, millaista kilpailu on ja ovatko kilpailijat optimoineet sivunsa hyvin (Ubersuggestista näet, mitkä nettisivut ja yritykset sijoittuvat tällä hakutermillä parhaiten). Pitkään toimineilla vakiintuneilla yrityksillä on paljon kävijöitä ja ne sijoittuvat usein hyvin Googlessa. Optimointiakin on ehkä tehty, ja näiden ohi ei ole helppo päästä. MUTTA SE EI OLE MAHDOTONTA, kunhan vain asiat tehdään oikein ja käytät optimointiin aikaa.

Tuloksista näkee heti, että tätä hakutermiä käytetään hauissa (VOLUME) – joten sinänsä voisi olla ihan järkevä avainsana. Saan samalla myös ideoita avainsanoiksi (Keyword ideas) sekä näen, mitä sivut tällä hetkellä löytyvät parhaiten tällä termillä – ja kuinka paljon niille sivuille tulee liikennettä näillä termeillä! Vasemman reunan valikosta saan tarkempaa tietoa näistä asioista.

Yksi vaihtoehto on, että optimoin tietyn sivun – vaikkapa Kissanruoka-tuoteryhmän sivun – avainsanalle “kissanruoka”.

Sitten valitsen esimerkiksi noista Keywords ideas -listan ehdotuksista jonkin muun sopivan avainsanan, vaikkapa “kissanruoka netistä”, ja teen vaikkapa blogikirjoituksen aiheesta “Kissanruoka netistä – meiltä saat kissanruuat helposti ja nopeasti”. Kertoisin kyseisessä blogikirjoituksessa valikoimista mutta myös ostamisen helppoudesta ja esittelisin tiettyjä tuotteita, merkkejä ja tuoteryhmiä – ja niistä sitten linkit kyseisille sivuille.

Samoin pohtisin muitakin, hieman tarkempia termejä, kuten vaikkapa

  • allergisen kissan ruoka
  • allergisen kissan ruokinta
  • viljaton kissanruoka
  • kissan ruuansulatus
  • kissan ruuansulatusongelmat
  • jne

Voisinko esimerkiksi blogissani kertoa näistä tietoa, joka on kissan omistajan kannalta hyödyllistä? Ne ihmiset, jotka etsivät kissalleen sopivaa ruokavaliota, voisivat päätyä ensin hakemaan tietoa ja tiedon saatuaan he voisivat klikata verkkokauppaan ja tilata sieltä juuri sopivat tuotteet.

Google avainsanojen suunnittelija

Googlen Avainsanojen suunnittelijaa voi käyttää maksullisen Ads-mainonnan suunnittelun lisäksi avainsanatutkimuksen tekoon. Jos siis tämä työkalu on tuttu, sitä voi käyttää myös tähän.

Keywordtool.io

Samoin Keywordtool.io on suosittu (kannattaa kokeilla sitäkin – tosin ilmaisversiolla ei näe hirvästi tietoa).

Semrush

Semrush on ammattilaisten käyttämä työkalu, jonka avulla avainsanatutkimuksen toteuttaminen on helppoa. Lisäksi Semrushilla pystyy tekemään myös paljon muuta. Semrush on maksullinen, mutta rekisteröitymällä joitakin sen ominaisuuksia on mahdollista käyttää rajallisesti.

Pitkän hännän avainsanat

Ihmiset tekevät myös äänihakuja, jolloin hakutermejä on helposti enemmänkin:

  • “Mikä ruoka allergiselle kissalle?”
  • “Missä myydään vilja-allergisen kissan ruokaa?”
  • “Mikä on paras ruoka kissanpennulle?”
  • “Kissanpennun ruokinta”
  • jne.

Äänihakujen suosio kasvaa tulevaisuudessa, eli potentiaalisen kissanruuan hakijan ainoa hakutermi ei välttämättä olekaan se lyhyt ja ytimekäs ”kissanruoka Alavus”.

Vaikka pitkän hännän hakutermeillä (eli monesta sanasta koostuvilla, spesifimmillä sanayhdistelmillä tai lauseilla) on määrällisesti vähemmän hakuja, niitä käyttämällä voit päästä nopeammin Googlen etusivulle kuin esimerkiksi juuri päätuotteesi nimellä (etenkin jos se on hyvin kilpailtu hakutermi).

Ja kun tietyt yksittäiset sivusi tai blogikirjoituksesi alkavat löytyä näillä pitkän hännän hakutermeillä, se vaikuttaa ennen pitkää koko sivustosi näkyvyyteen. Jos tutkit kävijöiden toimintaa ja tuotat kiinnostavaa sisältöä ja ohjaat kävijöitä oikeaan suuntaan, huomaatkin pian olevasi Googlen etusivulla – jopa sillä päätuotteesi avainsanalla!

Kuinka nopeasti hakukonenäkyvyys muuttuu?

Avainsanojen valinnan ja oikeaoppisen käytön ansiosta tapahtuva hakukonenäkyvyyden muutos ei välttämättä näy heti. Pientä muutosta voi näkyä viikossa-parissa, mutta sivu ei välttämättä hypähdä hakutulosten kärkeen kovin nopeasti, jos se ei jo ole ennestään lähellä sitä. Se, kuinka paljon ja kuinka nopeasti näkyvyys paranee, riippuu valtavan monesta asiasta, kuten

  • omista sivuistasi: ovatko ne hakukoneiden JA kävijöiden mielestä hyvät
  • omasta toiminnastasi: osaatko määritellä oikeat hakutermit ja tuotatko niihin liittyen oikeanlaista sisältöä, joka kiinnostaa ja jota jaksaa tutkia
  • Googlesta: miten Google ylipäänsä indeksoi sivuja (vuosien varrella indeksointiperusteet muuttuvat)
  • kilpailijoiden toiminnasta: millaisia optimointitoimenpiteitä he tekevät samaan aikaan
  • jne.

Mutta jos sivusi ovat erinomaiset (erityisesti mobiilissa!), toimivat ja helppokäyttöiset, ja tuotat sinne hyödyllistä sisältöä, aivan varmasti huomaat jo muutamassa viikossa nousua ainakin tietyillä hakutermeillä tai tietyillä blogiartikkella! Huomioi, että aluksi nousu voi olla todella hidasta. Mutta kun pikkuhiljaa alat löytyä jollakin suht suositulla termillä Googlen etusivulta, muidenkin sivujen nousukiito alkaa!

Arvioi siis kävijätilastojen ja avainsanatyökalujen avulla, mitä ihmiset etsivät, mitä he haluavat klikata ja lukea. Tutki tilastoja ja pohdi, millaisia termejä potentiaaliset asiakkaat oikeasti käyttävät – ne saattavatkin olla aivan eri termejä kuin ne, joita itse käytät. Asetu siis asiakkaasi asemaan – ja kysy asiakkailta!

No mihin niitä avainsanoja sitten lykätään?

Näitä edellä määriteltyjä tärkeitä termejä eli avainsanoja käytetään sisällössä (mutta ei tungeta sinne väkisin). Kirjoita siis sisältöä, jossa käytät näitä avainsanoja.

Sisällöksi ei riitä avainsanojen listaus ranskalaisin viivoin! Sisällöksi ei riitä muutama lause tai pari kappaletta vaikka siellä se avainsana toistuisikin – hakukoneet eivät välttämättä edes indeksoi sivuja, joissa ei ole kuin muutamia sanoja. Sivuilla siis pitää olla tekstisisältöä.

Tämä ei tarkoita, että joka ikisellä sivulla pitäisi olla monta A4-arkillista tekstiä. Sivustolla voi olla sivuja, joiden sisältö on ohuempaa ja vähäisempää. Esimerkiksi etusivun ei tarvitse välttämättä olla pitkä ja täynnä asiaa – mutta etusivun pitää kuitenkin kertoa selkeästi, mistä on kyse ja miten homma etenee.

Näin käytät avainsanoja sivulla

Jos olet valinnut avainsanaksi vaikkapa termin “allergisen kissan ruokinta”. Kirjoita blogiartikkeli tästä aiheesta. Kerro erilaisista allergioista, niiden syistä, seurauksista, oireista ja erilaisista ruokavalioista. Tee artikkelista kiinnostava ja helppolukuinen. Muista kirjoittaa ensisijaisesti sille asiakkaallesi – ei siksi että on pakko.

Käytä määrittelemääsi avainsanaa “allergisen kissan ruokinta” tietyissä kohtaa artikkelia:

Käytä avainsanaa artikkelin nimessä

Voit nimetä artikkelin ytimekkäästi “Allergisen kissan ruokinta”. On tärkeää, että artikkelin nimessä – pääotsikossa – on juuri tämä toivottu hakutermi.

Käytä avainsanaa artikkelin osoitteessa

Määrittele artikkelin osoitteeksi esim. https://miiankissanruokakauppa.fi/allergisen-kissan-ruokinta/. Google näkee nämä osoitteet ja tällainen osoite kertoo myös sille, mitä linkin takana on luvassa. Jos osoitteeksi tuleekin joku https://miiankissanruokakauppa.fi/sivut/389/article-78987345/2019-03-07/sivu4, ei tämä kerro Googlelle mitään. Hyödynnä siis myös osoite.

Käytä avainsanaa artikkelin ensimmäisen kappaleen alussa

Aloita artikkeli esimerkiksi tällä tavalla: “Allergisen kissan ruokinta poikkeaa ei-allergisten kissojen ruokinnasta. Kun allergian aiheuttaja on tunnistettu, ruokinnan avulla kissan oireet ja ongelmat helpottuvat tai poistuvat…”

Käytä samaa termiä myös artikkelin väliotsikoissa sekä muualla tekstissä. Käytä sitä kuitenkin luonnolliseen tapaan – ei liikaa. Jos tekstiä on vaikea lukea, kävijä sulkee sivun, ja se on Googlelle merkki siitä, ettei sivu olekaan hyvä > Google pudottaa hakukonesijoitusta. Pidä siis huoli, että kävijä haluaa viettää aikaa sivusi sisällön parissa!

Käytä avainsanoja kuvassa, kuvatekstissä, alt-tekstissä ja metatiedoissa.

Lue täältä lisää sivujen sisällön hakukoneoptimoinnista!

Google ymmärtää taivutusmuodot. Kyllä, ymmärtää se. Eli voit aivan hyvin käyttää taivutusmuotoja “allergisen kissan ruokinta” ja “allergisen kissan ruokinnan” ja “allergisten kissojen ruokinta” ja “allergisen kissan ruokintaa” ja niin edelleen. Luettavuuden vuoksi voit käyttää myös synonyymeja eli samaa asiaa tarkoittavia sanoja.

Kyllä, joku väittää että Google ei ymmärrä taivutusmuotoja SAATI SYNONYYMEJA. Oman kokemukseni mukaan se ymmärtää kyllä myös synonyymit. Sivut voivat hyvinkin löytyä avainsanalla, jolle niitä ei varsinaisesti ole optimoitu, vaan on käytetty saman sanan synonyymia.

Verkkosivujen hakukoneoptiomointi ja avainsanojen määrittely
Kuvateksti: En juuri käytä termiä ”verkkosivut”, mutta silti sivuni löytyvät kohtuullisen hyvin myös tällä termillä (sijainti hakukoneessa on tuossa viimeisessä sarakkeessa). Nyt minun kannattaisi kirjoittaa ja optimoida artikkeli aiheesta ”verkkosivut” tai ”verkkosivut hinta”, koska ne näyttävät olevan MELKEIN etusivulla 🙂 (kuten nuolet osoittavat).
Avainsanojen suunnittelu
Kuvateksti: Esimerkiksi omat sivuni löytyvät kuvan hetkellä olevan Googlen hakutuloksissa top3:ssa 29 eri termillä ja yleensäkin etusivulla 86 eri termillä. Lähes kaikki kävijät ja asiakkaat tulevatkin Googlen orgaanisen haun kautta.
Hakukoneoptimointi - Yoastin liikennevalot vihreiksi

Joidenkin nettisivujen tekijöiden käsitys siitä että Google ei ymmärrä taivutusmuotoja tai synonyymeja johtunee siitä, että moni mieltää Yoast SEO -lisäosan Googleksi tai hakukoneoptimoinniksi ja olettaa, että sen liikennevalot ovat merkki hyvästä optimoinnista. (Jos et tiedä mistä nyt puhun, niin älä välitä – Yoastin käyttäjät tietävät). Oikeassa reunassa tämänhetkinen Yoast SEO -liikennevalojen tilanne omalla sivustollani – en ole edes vaivautunut käyttämään Yoastin SEO-liikennevaloja joten ne ovat enimmäkseen harmaita. Niiden ei siis todellakaan tarvitse olla vihreitä ja sivut voivat olla Googlen ykkösenä tai vähintäänkin etusivulla vaikka kuinka monella eri termillä, kuten ylempi kuva osoittaa.

Palataan allergisen kissan ruokintaan. Käytä valitsemaasi avainsanaa tai sen muunnelmaa myös artikkelissa olevien kuvien nimissä (nimeä kuvat jo koneellasi!) ja kuvien metatiedoissa sekä ALT-tekstissä eli kuvan vaihtoehtoisessa tekstissä. Kuvan nimeksi siis esim. allergisen-kissan-ruokinta.jpg tai allergisen-kissan-ruokinta-sopivia-ruokia.jpg. Lue lisää kuvien hakukoneoptimoinnista täältä.

Linkitä avainsanoja hyödyntäen tehokkaasti – sisäiset ja ulkoiset linkit

Linkitä artikkelista aiheeseen liittyviin muihin blogiartikkeleihisi tai verkkokauppasi tuotteisiin. Ja ehdottomasti linkitä blogisi muista artikkeleista sopivasti tähän artikkeliin! Kun teet toisen artikkelin, jossa kerrot nyt vaikkapa kissan ruokinnasta yleisesti, niin tee siitä artikkelista linkki tähän Allergisen kissan ruokinta -artikkeliin.

Eli jos toisessa blogiartikkelissa kirjoitat vaikkapa tekstiä “Kissan ruokinnassa on kuitenkin huomoitava mahdolliset ruoka-aineallergiat. Allergisen kissan ruokinta edellyttää…” Eli tee tuosta sanaryhmästä “Allergisen kissan ruokinta” linkki tähän “Allergisen kissan ruokinta”-artikkeliin. Ei siis niin että “Lue tästä allergisen kissan ruokinnasta: linkki>>”, vaan nimen omaan niin, että se linkki muodostuu noista avainsanoista. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan! Lue lisää sisäisestä linkityksestä ja sen vaikutuksesta hakukonenäkyvyyteen täältä.

Myös ulkoiset linkit (eli linkit muilta sivustoilta) ovat erittäin tärkeitä hakukonenäkyvyyden kannalta. Mutta ei mistä tahansa, vaan sellaisilta sivuilta, jotka jollakin tavalla liittyvät omaan toimintaasi ja ovat lisäksi hyvämaineisia, järkeviä nettisivuista. Kaiken maailman hakemistopalvelut saattavat jopa heikentää sivujesi arvoa hakukoneiden silmissä. Älä osta linkkejä. Älä osta hakemistopalveluja.

Hyvät sivut ja laadukas sisältö tärkeintä

Kun tuotat sivuillesi hyvää, asiakkaiden kannalta arvokasta sisältöä, ennen pitkää yleisösi alkaa linkittää sivuillesi vaikkapa omilta sivuiltaan tai jakavat sisältöjäsi somessa. Kukaan ei jaa spämmimainosta, diipadaapaa tai taitamattomasti promptattua AI-höttöä (joten älä tee niitä!), mutta arvokasta sisältöä jaetaan. Tuota sitä, koska se parantaa hakukonenäkyvyyttäsi myös tulevaisuudessa.

Kiinnostavan verkkoartikkelin kirjoittaminen on oma taitolajinsa

Huomioi kuitenkin, että verkkokirjoittamiseen pätevät hieman eri säännöt kuin perinteisiin koulun ainekirjoituksiin, esseihin, lopputöihin, graduihin, raportteihin ynnä muihin kirjallisiin tuotoksiin, joihin olemme saaneet enemmän tai vähemmän ohjeistusta koko elämämme ajan.

Verkkotekstin tulee olla helposti silmäiltävää: puhelimella on hankala hahmottaa pitkiä lauseita ja kappaleita. Verkkotekstistä täytyy saada nopeasti hahmotettua kokonaiskuva, koska ihmisellä harvoin on aikaa paneutua aiheeseen syvällisesti: huomio ja keskittymiskyky ovat muutenkin koetuksella. Herätä kiinnostus tuomalla pääasiat havainnollisesti esille. Käytä kuvia ja graafeja. Vältä puisevaa tekstiä!

Avainsanojen käyttö blogissa tehokkaasti

Blogi on mahtava työkalu hakukoneoptimointiin. Aiheesta kuin aiheesta voi kirjoittaa pitkiäkin postauksia, jotka ennen pitkää löytyvät hakukoneista ja kiinnostavat kohderyhmää. Voit optimoida yhden artikkelin tietyille avainsanoille ja toisen toisille avainsanoille. Samalla annat potentiaaliselle asiakkaalle hyödyllistä tietoa ja kasvatat luottamusta, jota asiakkuuden syntymiseen tarvitaan. Blogiartikkeleissa on mahdollista pureutua asioihin syvällisemmin kuin varsinaisilla yrityssivuilla tai tuotesivulla – ja googlettajat sekä potentiaaliset asiakkaat löytävät sieltä vastaukset kysymyksiinsä. Kaikkien blogikirjoitusten ei tietenkään tarvitse olla pitkiä.

Myös videosisältö on hyvä vaihtoehto – upota video sivuillesi, jolloin kävijä jää sitä siihen katsomaan. Tämä parantaa sivuillasi vietettyä aikaa, minkä Google tulkitsee niin, että sisältösi on arvokasta, kun ihmiset siellä viihtyvät. Kun laitat videosi YouTubeen, voit optimoida myös videon, jolloin se löytyy hyvin YouTuben hausta SEKÄ Google-hausta – ja saattaa johdattaa kävijän sivuillesi. Kun lataat videosi YouTubeen ja upotat ne sivuillesi, videot eivät vie tilaa palvelimeltasi.

Hakukoneet – siis kävijät ja asiakkaat – arvostavat yleensä ajantasaista, laadukasta sisältöä. Hakukoneoptimointi ei siis ole kertaluontoinen toimenpide, joka tehdään vain sivujen perustamisvaiheessa! Vaikka sivuja perustettaessa on äärimmäisen tärkeätä tehdä tietyt asiat oikein, niin se ei riitä, jos oikeasti tavoitteena on olla ja pysyä hakutulosten kärjessä.

Hakukoneen lisäksi myös ihminen tarvitsee sisältöä

Toinen syy siihen, miksi sisältöä olisi hyvä olla olemassa ainakin muutamalla sivulla, on se, että ihminen saattaa ihan oikeasti haluta tietoa asiasta: hän tarvitsee tietoa tehdäkseen ostopäätöksen, hän tarvitsee tietoa voidakseen luottaa nettisivuihisi ja yritykseesi. Muista siis, että sisältö kirjoitetaan ensisijaisesti ihmiselle, ei hakukoneelle.

Vaikka itse tietäisit olevasi maailman paras vaihtoehto, ja tuotteesi olisi aivan ylivoimainen muihin verrattuna, sivuilla kävijä sitä ei välttämättä tiedä. Sinun tulee perustella potentiaaliselle asiakkaallesi, miksi hänen kannattaisi ostaa juuri sinulta.

Tavoitteena konversio

Avainsanoja ei siis määritellä vain avainsanojen määrittelyn ilosta tai siksi että hakukoneoptimoinnin asiantuntijat niin sanovat.

Lopullinen tarkoitus ei siis ole ainoastaan määritellä hyviä avainsanoja ja löytyä hakukoneesta, vaan saada sivuillesi klikannut ihminen toimimaan toivomallasi tavalla – yleensä tutustumaan lisää ja lopulta ostamaan.

Muista myös, että läheskään aina kävijä ei ensimmäiseltä istumalta tilaa mitään – hän tutustuu sivuihisi, tutustuu yritykseesi ja punnitsee vaihtoehtoja. Auta sinä asiakastasi eteenpäin hyvän strategian ja sisällön avulla!

Lue vinkit tehokkaasti toimivien nettisivujen rakentamiseen tästä.

Erotu hakutuloksissa

Kun olet saanut aikaiseksi aivan timanttista sisältöä, huolehdi siitä, että tuot jo hakukoneiden tuloksissa esille sen, että sivuiltasi todellakin löytyy jotakin arvokasta. Kun siis teet sivujasi tai julkaiset blogikirjoitusta, kiinnitä huomiota näihin metatietoihin:

Google-hakutulosten metatiedot

Kun haet jotakin Googlesta (tai mistä tahansa hakukoneesta), hakutuloksissa on aina otsikko ja lyhyt kuvaus. Näillä on merkitystä, sillä kävijä klikkaa ensimmäisenä sitä linkkiä, joka näyttää kaikkein relevanteimmalta. Eli sellaiselta, että linkki lupaa asiakkaan löytävän sieltä etsimänsä – ja vieläpä juuri sen täydellisen ratkaisun, helposti.

Sen sijaan siis, että luettelet otsikkoon ja kuvaukseen kaikki mahdolliset “hakusanat”, tuotteet ja palvelut joita tarjoat, muotoile ne niin, että kävijä HALUAA klikata sivuillesi!

Esimerkkinä vaikka sivu, jossa myydään allergisen kissan ruokaa, ja jonka toivoisit löytyvän vaikkapa hakutermillä “allergisen kissan ruoka”.

Kissanruoka | Koiranruoka | Kanin ruoka | Lemmikkien ruuat
Kissanruokaa, koiranruokaa, kanin ja jyrsijöiden ruokaa sekä muiden lemmikkien ruokaa.

VS

Allergisen kissan ruokinta – Kissanruokaa, jota kissasi rakastaa!
Maukkaat ja terveelliset vaihtoehdot myös allergiselle kissallesi! Oikea, tasapainoinen ruokavalio pitää kissasi terveenä. Laaja valikoima ja nopea toimitus!

Ensimmäinen metakuvaus ei sinänsä ole väärin tehty, mutta se on jotenkin hyvin mainosmainen, spämmimäinen, ei niin houkutteleva. Toinen metakuvaus sisältää sanan “allergisen kissan ruokinta”, jolle tämä artikkeli piti optimoida. Samaan aikaan se myös herättää tunteita ja houkuttaa klikkaamaan – tottakai minä haluan pitää kissani tyytyväisenä ja kehrääväisenä!

Huomioi, että Googlen metatietojen muokkaus ei sinänsä muuta sivujesi sijaintia hakutuloksissa mihinkään suuntaan. MUTTA: jos sinulla on laadukasta sisältöä sivuillesi JA kävijät huomaavat linkkisi hakutuloksissa, he alkavat klikata linkistä sivuillesi yhä useammin, tutustuvat sisältöön ja viettävät sivuillasi aikaa (ja jopa ostavat). Tämä kaikki on hakukoneille merkki siitä, että tarjoat hakutermiin liittyvää järkevää sisältöä > sijoituksesi hakutuloksissa nousee!

Mistä näitä metatietoja voi sitten muokata?

Jos sinulla on WordPress, sinulla saattaa olla käytössäsi YoastSEO tai SEOPress. Jos ei ole, asennus- ja käyttöohjeet löydät täältä:

Avainsanojen määrittelyn ansiosta näkyvyys ja liikevaihto nousuun!

Omat sivuni ovat esimerkki siitä, että pieni, tyhjästä ponnistava yritys voi löytyä vaikka Googlen ykkösenä jollakin hyvinkin suositulla ja kilpaillulla hakutermillä.

Avasin nykyiset nettisivuni osoitteessa miiaylinen.fi kesällä 2016. Tätä ennen minulla oli ollut sivut eri osoitteessa, mutta koska sukunimeni ja yritykseni nimi vaihtuivat, vaihtui myös domain-nimi ja tein kokonaan uudet sivut. Ja uusien sivujen Google-näkyvyys on tunnetusti pyöreä nolla.

2017 aloin kirjoittaa blogiin sisältöä hieman säännöllisemmin, vaikkakaan en ehtinyt panostamaan siihen niin paljoa kuin olisin halunnut. Koska hakukonenäkyvyys alkoi sen myötä parantua, ryhdyin myös suunnittelemaan sisältöä tarkemmin. Aikaa kirjoittamiseen ei kuitenkaan asiakastöiltä juuri jäänyt – julkaisutahti oli keskimäärin 1-2 kirjoitusta kuukaudessa. Mutta huomio – kirjoitustahdin ei siis todellakaan tarvitse olla kerran-pari viikossa, jotta blogi vaikuttaisi näkyvyyteen!

2018 sivut alkoivat löytyä selvästi paremmin. Koska kirjoittaminen alkoi jo sujua, varasin hieman aikaa myös analysointiin, avainsanojen valintaan ja hakukoneoptimointiin. Tämän jälkeen sivujen näkyvyys parani entisestään.

Edelleenkään en ehdi tuottamaan sisältöä ja optimoimaan sitä riittävästi, mutta siitäkin huolimatta näkyvyys on suhteellisen hyvä. Ja siis alalla, jossa hakukoneoptimointiosaamista pitäisi olla! Pelkästään se, että löydyn hyvin hakutermillä ”nettisivut” tuo valtavasti kävijöitä.

En ole käyttänyt lainkaan maksullista markkinointia enkä käytä juurikaan sosiaalista mediaa, joten asiakkaanikin löytävät minut Googlesta, kun hakevat nettisivuille tekijää.

Alla on kaksi kuvaa.

Ylemmässä näkyy, kuinka monella hakutermillä sivu on ollut Googlessa eri kuukausina – ja miten se on siellä sijoittunut. Laatikoissa näkyvät numerot kertovat sijoituksesta:

  • Ensimmäinen luku on niiden termien määrä, joilla sivut löytyvät Googlen top 3:sta.
  • Toinen luku on niiden termien määrä, joilla sivut löytyvät etusivulta.

Aluksi näkyvyys oli aivan nolla, sitten se alkoi kehittyä, kunnes avainsanojen käytön ja optimoinnin seurauksena kasvoi huimasti.

Alemmassa graafissa näkyy, miten paljon kävijöitä Googlen orgaanisesta (ilmaisesta) hausta on tullut tuon saman ajanjakson aikana. Mitä paremmin löytyy Googlesta, sitä enemmän sivuille tulee kävijöitä. Ja se, tuleeko kävijöistä asiakkaita, riippuu sitten siitä, millaiset ne nettisivut ovat!

Avainsanojen valinta ja käyttö siis vaikuttavat siihen, miten sivut löytyvät näillä termeillä haettaessa.
Sivut löytyvät Googlen top3:sta 29 avainsanalla ja etusivulla 92 avainsanalla. Avainsanojen valinta ja käyttö siis vaikuttavat siihen, miten sivut löytyvät näillä termeillä haettaessa.
Avainsanojen valinnan ja käytön seurauksia: Sivujen kävijämäärien kehitys. Kun sisällöntuotanto ja optimointi on aloitettu, Googlen kautta on alkanut tulla yhä enemmän kävijöitä - ja juuri oikeilla avainsanoilla.
Avainsanojen valinnan ja käytön seurauksena sivujen kävijämääräkin on kasvanut. Kun sisällöntuotanto ja optimointi on aloitettu, Googlen kautta on alkanut tulla yhä enemmän kävijöitä – ja juuri oikeilla avainsanoilla. Tässä esimerkissä ei siis maksullista mainontaa ole tarvinnut käyttää ollenkaan.

Jos siis sivusi eivät tällä hetkellä löydy riittävän hyvin, ryhdy hommiin! Jo parissa kuukaudessa voi tapahtua merkittävää edistystä – ja jossain vaiheessa huomaat sivujesi olevan ykkösenä. Aloita hakukoneoptimointi avainsanojen määrittelystä!

Lue lisää hakukoneoptimoinnista

Hakukoneoptimointi – Löydy paremmin hakukoneista. Kattava opas siitä, mitä kaikkea hakukoneoptimointi sisältää ja miten voit sitä itsekin tehdä.

Hakukoneoptimointi: hinta, ostaminen ja vinkit pienyrittäjälle

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle

Näin aloitat hakukoneoptimoinnin

Google Search Consolen käyttöönotto

Kuvien hakukoneoptimointi

Näin parannat hakukonenäkyvyyttäsi sisäisen linkityksen avulla

Uudelleenohjaus – Varmista hakukonenäkyvyys sivujen uudistuksen jälkeen

Sivut eivät löydy hakukoneesta ollenkaan – mitä tehdä

Google My Business parantaa hakukonenäkyvyyttä

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!