Vältä yleisimmät virheet avainsanojen käytössä

Niin, mihin ne avainsanat laitetaan? Tai kysymys kuuluu ehkä ennemminkin, että mihin niitä avainsanoja ei laiteta.

Minulle tulee silloin tällöin seuraavanlaisia kysymyksiä – ja näitä kysytään myös monissa Facebook-ryhmissä:

“Haluan päästä Googlen etusivulle. Mihin kohtaan ne avainsanat laitetaan, alareunaanko?”
“Haluan päästä Googlen etusivulle. Miten laitan sivuille avainsanat, kun en osaa koodata?”
“Haluan päästä Googlen etusivulle. Laittaisitko sivuilleni nämä avainsanat: xxxxxx, xxxxxxxx, xxxxx…”

Ensinnäkin – hienoa, että avainsanat on määritelty!

Mutta nykyään avainsanoja ei laiteta mihinkään sivujen alareunaan, koodiin tai luetteloihin.

Avainsanat Meta keywords-kentässä

Ennen vanhaan oli tärkeää luetella Googlelle näkyviä Meta keywordseja eli avainsanoja. Nämä Meta Keywordsit laitettiin sivujen koodiin tai julkaisujärjestelmän tiettyyn kenttän tähän tyyliin:

<meta keywords=”avainsana, avainsanat, avainsanojen käyttö, mihin avainsanat laitetaan” />

Edelleenkin joissakin julkaisujärjestelmissä on kenttä näiden sanojen syöttämiseen – ja ne voi sinne aivan hyvin halutessaan laittaa, mutta Googlen mukaan niillä ei ole enää mitään merkitystä.

Kaksikymmentä vuotta sitten meta keywordsien lisäys sivuille olikin tärkeä osa hakukoneoptimointia. Niiden avulla Googlelle kerrottiin, että millä hakutermeillä tämän tietyn sivun pitäisi löytyä. Siihen aikaan hakukoneet eivät niinkään katsoneet, mitä sivujen sisällössä oli, mitä sivustolla yleensäkin oli, tai mitä kävijät oikeasti etsivät – vaan meta keywordsien perusteella Google päätteli, mitä asiaa mikäkin nettisivu käsitteli.

Avainsanojen kanssa pystyi kikkailemaan

Sellaistakin hakukoneoptimointia joku teki, että jollakin yrityksellä oli meta keywords-kohtaan määritelty joitakin suosittuja hakukoneista haettuja sanoja, jotka eivät liittyneet mitenkään yrityksen toimintaan tai sivujen sisältöön. Miksi ihmeessä?

No siksi, että saisi näkyvyyttä! Siksi, että hakukoneet tarjosivat hakijoille linkkejä sivuihin, joiden meta keywordseissa oli jokin hakijan etsimä sana.

Alkuaikojen hakukoneet olivat paljon yksinkertaisempia kuin nykyiset – ne suodattivat kävijöille hakutuloksia aivan eri perusteilla kuin nykyään.

Siihen aikaan hakijalle itselleen saattoi tietysti olla pettymys, kun jotakin asiaa etsiessään päätyikin sivuille, joilla ei haetusta asiasta mainittu sanallakaan (muualla kuin meta keywordseissa) – eihän tällaisessa “optimoinnissa” ollut mitään järkeä. Ja tämän vuoksi nykyaikaisten hakukoneiden algoritmit ovat aivan erilaisia: hakutulosten järjestykseen vaikuttaa jopa satoja eri tekijöitä, erilaisin painopistein. Hakukoneille tärkeintä on tarjota hakutuloksia, jotka antavat ratkaisun kävijän hakuun.

Avainsanojen tunkeminen tai piilottaminen tekstiin

Avainsanoja ei pidä myöskään tunkeä tekstiin väkisin. Ei edes sivun loppuun tai alareunaan, jota myös silloin tällöin minulle ehdotetaan. Eikä tekstiä piiloteta samanväriseen taustaan tai määritellä avainsanalistaa näkymättömäksi. Tämäkin on sitä vanhanaikaista hakukoneoptimointia, joka toimi ehkä 15 vuotta sitten, mutta ei enää (ja silti sitä joku tekee edelleen!).

Vaikka sisällössä tietenkin tulee olla niitä tärkeitä termejä, joilla kävijöiden toivotaan saapuvan sivuillesi, niitä ei saa olla liikaa. Teksti ei saa näyttää keinotekoiselta, “hakukoneoptimoidulta”. Vai mitä itse tuumaat hakusanakeskeisestä sisällöstä?

Esimerkki nettisivulla lukevasta tekstistä, jonka toivottaisiin löytyvän hakukoneista termillä “kissanruoka”:

“Kissanruoka, kissan kuivaruoka ja kissan märkäruoka löytyvät kissanruokakaupastamme Alavudelta. Tule ostamaan kissanruokaa kissallesi hyvästä kissanruokakaupasta. Tarjoa kissallesi parasta kissanruokaa. Kissanruokaa kaikille kissoille! Osta tästä kissalle ruokaa. Kissanruoka on hyvää ruokaa kissallesi! Kissanruoka <3”

Siinä on niitä hakusanoja. Mutta saisiko tuollainen teksti sinut tutustumaan sivuihin paremmin etsiessäsi kissallesi ruokaa? Houkuttelisiko tuo teksti sinut asiakkaaksi juuri tuohon kissanruokakauppaan? Tekisikö mieli lukea lisää?

Sivuille ei siis “syötetä” eikä tungeta mitään hakusanoja. Mutta miten sivut saadaan sitten löytymään jollakin toivotulla hakusanalla?

Lue artikkeli: Avainsanojen määrittely ja käyttö

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!