Nettisivujen ostajan opas

Uudet nettisivut yritykselle

Oletko aikeissa perustaa uudet nettisivut, mutta hinta-arviot ja tekijän valinta mietityttävät? Vaihtoehtoja kun on joka lähtöön, ja olisi hyvä löytää heti se oikea nettisivujen tekijä.

 

Millaiset ovat pienen yrityksen nettisivut ja paljonko nettisivut yleensä maksavat?

Pienen yrityksen nettisivuilla yleensä kerrotaan yrityksestä, esitellään palvelut tai tuotteet – ja myös yhteystiedot on hyvä löytyä.

Kun kysyt tarjousta tällaisista nettisivuista, voit saada hinta-arvioksi mitä tahansa 50 ja 5000 euron väliltä. Itse voi tehdä ilmaiseksi, ja mainostoimiston mukaan alle kymppitonnin nettisivuilla ei tee mitään.

Ja mikä hauskinta, nettisivujen hinta ei välttämättä kerro laadusta (vaikka saattaa antaa suuntaa). Pikkurahalla voi saada todella hyvät verkkosivut, joiden ansiosta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita. Vastaavasti monen tonnin sijoitus voi mennä aivan hukkaan, jos sivuilla ei ole kävijöitä tai kävijät eivät muutu asiakkaiksi.

Kalliiksi sivut siis tulevat silloin, kun niistä ei ole hyötyä – riippumatta siitä, paljonko niihin on sijoitettu rahaa tai aikaa. Nettisivujen tarkoitushan on nimenomaan kasvattaa liikevaihtoa.

Toisin sanoen:

Nettisivuihin sijoitetun rahan pitäisi tulla takaisin ja mielellään moninkertaisena!

 

Mistä hyvien nettisivujen hinta koostuu?

Nettisivujen hinta koostuu seuraavista asioista:

  • sisältö (tehokkaan sisällön suunnittelu, kirjoittaminen ja muotoilu)
  • ulkoasu (sisältöä tukevan, yritysilmeen mukaisen ulkoasun suunnittelu ja toteutus)
  • laajuus (sivumäärä, sisällön määrä)
  • käytettävyys (asiakkaan on helppo käyttää sivuja ja ne toimivat eri laitteilla)
  • hakukonenäkyvyys (löytyvätkö sivut hakukoneilla oikeilla hakusanoilla).

Nettisivuista on oltava hyötyä. Niiden tehtävänä on tuoda asiakkaita ja lisätä myyntiä. Silloin ei riitä, että on kivannäköiset sivut siellä jossain – kunhan vain tietää osoitteen ja jaksaa kahlata sivujen läpi löytääkseen tarvitsemansa tiedon.

1. Ensinnäkin potentiaalisten asiakkaiden on löydettävä sivuillesi.

Miten asiakas löytää sivuille?

No tietysti Googlen avulla. Aivan kuten itsekin etsit tietoa Googlesta, potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa Googlen hakukenttään “kampaamo seinäjoki” tai “maatilamajoitus lapualla”.

Miten Google löytää sivut?

Sisällön, teknisten ratkaisujen ja hakukoneoptimoinnin avulla. Varmista, että nämä asiat ovat sivuillasi kunnossa. Ei siis riitä, että sivut ovat netissä – ei Google niitä löydä, jos sivuilla on pelkät yhteystiedot, perustamisvuosi ja maininta laadukkaasta palvelusta.

2. Toiseksi, kun potentiaalinen asiakas on päätynyt sivuillesi, hänen pitää muutamassa sekunnissa vakuuttua siitä, että on saapunut oikeaan paikkaan.

Miten kävijä saadaan pysymään sivuilla ja jopa tilaamaan tai ottamaan yhteyttä?

  • Ensivaikutelma on tärkeä: sisällön ja ulkoasun avulla kävijä näkee heti, mistä on kyse
  • Kokonaisuuden perusteella kävijä arvioi, onko yritys luotettava
  • Sisällön, käytettävyyden ja ulkoasun avulla kävijä ohjataan toimimaan niin, että hän löytää helposti tarvitsemansa tiedon ja tekee tarvittaessa ostopäätöksen.

Huolehdi siis, että nämä viisi ehtoa täyttyvät:

  • Nettisivujen sisältö tulee suunnitella asiakkaiden ja hakukoneiden kannalta oikealla tavalla.

  • Sivujen ulkoasun tehtävänä on tukea sisältöä, johtaa asiakasta kohti tavoitteita ja vahvistaa yrityskuvaa.

  • Sivujen tulee olla helppokäyttöiset ja selkeät – kuka tahansa löytää niistä tarvitsemansa tiedon nopeasti.

  • Sivujen täytyy olla responsiiviset eli niiden pitää toimia oikein eri laitteilla.

  • Hyvän sisällön lisäksi tekniikka sekä hakukoneoptimoinnin toimenpiteet vaikuttavat suuresti siihen, miten nettisivut löytyvät hakukoneilla.

Tämän jälkeen on hyvä vertailla erilaisia tarjouksia ja nettisivujen tekijöitä. Sisältyykö 200 tai 500 euron hintaiseen pakettiin kaikki tämä? Kuinka huolellisesti haluat yrityksesi sivut tehtävän – vai riittääkö, että tekijä vain heittää tekstimassat valmispohjiin tunnissa? Haluatko hyödyttömät nettisivut,  vai haluatko nettisivut, jotka maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin?

Kannattaa myös miettiä seuraavia hintaan mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:

  • Keskusteleeko nettisivujesi tekijä kanssasi strategioistasi, tavoitteistasi ja kohderyhmästäsi, osallistuuko hän sisällön muotoiluun tai peräti tuotantoon – vai onko hän vain tekninen toteuttaja, joka lätkäisee kirjoittamasi tekstit sellaisinaan esimerkiksi WordPressin valmispohjan päälle?
  • Tarvitsetko ennen nettisivujen tekoa logosuunnittelua tai yritysilmettä, ammattivalokuvaajaa, sisällöntuottajaa tai muuta ulkopuolista palvelua, jotka pitäisi ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa?
  • Haluatko täysin yksilöllisen ulkoasun, vai valitsetko jonkun valmiin ulkoasuteeman – tai kenties jotain tältä väliltä?
  • Kuka hoitaa domainin rekisteröinnin ja kotisivutilan hankinnan vai ovatko ne jo ennestään olemassa – ja mitä palveluntarjoajan valinnassa kannattaa ottaa huomioon?
  • Miten hakukoneet huomioidaan, vai huomioidaanko mitenkään?
  • Tarvitsetko käyttökoulutusta tai tukea, kun sivut ovat valmiit?
  • Miten pitää toimia, jos haluat tulevaisuudessa isompia muutoksia sivuillesi? Pitääkö perustaa kokonaan uudet sivut, vai voiko nykyisiä muokata ja kehittää? Pitääkö kaikki muutokset teettää juuri tällä nettisivujen tekijällä, vai voitko halutessasi vaihtaa toimittajaa?
  • Millaista tuotantoa nettisivujesi tekijä on aiemmin tehnyt?
  • Missä aikataulussa sivujen pitäisi valmistua? Huomioi, että sivuille tulevien materiaalien (tekstien, kuvien ym.) pitäisi olla tekijän käytettävissä jo suunnittelun alkaessa, mikäli tavoitteena on tehokas nettisivusto ja se halutaan valmiiksi kohtuullisessa aikataulussa.
  • Jos budjettisi on rajallinen, onko mahdollista aloittaa hieman kevyemmällä toteutuksella, ja kehittää sivustoa sitten ajan kanssa ja tarpeen mukaan?

Haluatko kysyä jotakin nettisivujen hintaan tai perustamiseen liittyvää? Kirjoita kysymyksesi alle kommentteihin tai lähetä viesti!

Lue aiheeseen liittyviä artikkeleita

2017-08-14T14:56:58+00:00

Jätä kommentti