Nettisivujen ostajan opas - nettisivujen hinta ja tekijän valinta

Nettisivut yritykselle – mitä kannattaa huomioida 2023?

Oletko aikeissa perustaa yrityksellesi uudet nettisivut, mutta hinta-arviot ja tekijän valinta mietityttävät? Vaihtoehtoja kun on joka lähtöön, ja olisi hyvä löytää heti se oikea nettisivujen tekijä.

Millaiset ovat pienen yrityksen nettisivut?

Pienen yrityksen nettisivuilla yleensä kerrotaan yrityksestä, esitellään palvelut tai tuotteet – ja myös yhteystiedot on hyvä löytyä.

Ja vaikkei yrittäjä tässä vaiheessa aina tule ajatelleeksi, niin nettisivujen tulisi myös herättää kiinnostus ja luottamus, sillä ilman niitä kävijä poistuu sivuilta nopeasti. Tarkoitus kun yleensä on se, että kävijät kiinnostuvat ja lopulta ostavat.

Nettisivujen tulee myös löytyä hakukoneesta, kun potentiaalinen asiakas etsii yritystäsi – tai tarjoamiasi palveluja ja tuotteita. Ainakin, jos toivot saavasi uusia asiakkaita netin kautta. Tällöin tarvitaan hakukoneoptimointia tai hakukonemarkkinointia (tai molempia).

Kuinka paljon yrityksen nettisivut maksavat?

Nettisivujen hinta voi olla melkeinpä mitä tahansa. Kun kysyt tarjousta pienen yrityksen nettisivuista, voit saada hinta-arvioksi erilaisia summia 50 ja 10 000 euron väliltä. Itse voi tehdä ilmaiseksi, ja mainostoimiston mukaan alle kymppitonnin nettisivuilla ei tee mitään.

Parilla-kolmella tonnilla voi saada todella hyvät verkkosivut, joiden ansiosta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita. Vastaavasti monen tonnin sijoitus voi mennä aivan hukkaan, jos sivuilla ei ole kävijöitä tai kävijät eivät muutu asiakkaiksi.

Kalliiksi sivut siis tulevat silloin, kun niistä ei ole hyötyä – riippumatta siitä, paljonko niihin on sijoitettu rahaa tai aikaa. Nettisivujen tarkoitushan on nimenomaan kasvattaa liikevaihtoa.

Toisin sanoen:

Nettisivuihin sijoitetun rahan pitäisi tulla takaisin ja mielellään moninkertaisena!

Mistä hyvien nettisivujen hinta koostuu?

Nettisivujen hintaan vaikuttaa paljolti se, mitä palvelu sisältää. Haluatko ostaa pelkästään WordPressin ja valmisteeman asennuksen? Ja siihen lisäksi sen, että tekijä kopioi kirjoittamasi sisällöt ja lähettämäsi kuvat? Entä haluatko oman näköisen ulkoasun? Haluatko henkilökohtaista palvelua? Haluatko, että toiveitasi huomioidaan suunnittelussa? Haluaisitko kävijöitä hakukoneesta, eli tarvitsetko hakukoneoptimoinnin osaajaa? Haluaisitko kävijöiden kiinnostuvan ja ostavan, jolloin tarvitset myös strategiaa ja myyvää sisältöä? Vai riittääkö sinulle, että nettisivut vain ovat olemassa?

Nettisivujen hinta liittyy vahvasti palvelun sisältöön ja seuraaviin asioihin:

  • strategia (mikä on sivujen tavoite ja miten sitä kohti mennään – tämä vaikuttaa esim. sisältöön, käyttöliittymään, ulkoasuun)
  • sisältö (yksilöllisen, strategisen sisällön suunnittelu, kirjoittaminen ja muotoilu)
  • ulkoasu (sisältöä tukevan, tavoitteeseen johdattavan, yritysilmeen mukaisen ulkoasun suunnittelu ja toteutus)
  • laajuus (sivumäärä, sisällön määrä)
  • käytettävyys (asiakkaan on helppo käyttää sivuja ja ne toimivat eri laitteilla)
  • hakukonenäkyvyys (löytyvätkö sivut hakukoneilla oikeilla hakusanoilla).

Myös asiakaspalvelu ja esimerkiksi yhteiset suunnittelupalaverit vievät aikaa. Jos siis haluat henkilökohtaista palvelua ja että toiveesi huomioidaan suunnittelun eri vaiheissa, ota tämä huomioon jo tarjouksia vertaillessasi.

Nettisivuista on oltava hyötyä. Niiden tehtävänä on tuoda asiakkaita ja lisätä myyntiä. Silloin ei riitä, että on kivannäköiset sivut siellä jossain – kunhan vain tietää osoitteen ja jaksaa kahlata sivujen läpi löytääkseen tarvitsemansa tiedon.

Nettisivujen yleinen hintataso

Ei ole olemassa mitään “yleistä hintatasoa” sille, kuinka paljon nettisivut maksavat. Siksi nettisivujen teettäjä usein hämmästyykin, kun hinnat vaikuttavat ihan hatusta vedetyiltä. Miten ihmeessä samaan tarjouspyyntöön voi tulla aivan erilaisia vastauksia? Miksi eri toimistoilla ja tekijöillä voi olla aivan erilainen hinta?

Nettisivujen hinta.
Kuinka paljon nettisivut maksavat?

Millaiset nettisivut saa X eurolla?

Moni yrittäjä on kantapään kautta oppinut, että markalla saa markan sivut. Mikäli nettisivujen kautta halutaan myyntiä ja asiakkaita, ne eivät synny aivan itsekseen edes ammattitaitoiselta tekijältä. Mitä voi odottaa erilaisilla budjeteilla, millaiset nettisivut saa milläkin rahalla? Tässä suuntaa-antavaa tietoa hintatasosta:

Nettisivut ilmaiseksi

Jos nettisivuihin varattu budjetti on pyöreä nolla, ainoa vaihtoehto on rakentaa sivut itse. Ja se on aivan ok, jos on aikaa ja kiinnostusta opetella. Oikea, oma verkkotunnus kannattaa kuitenkin hankkia, ja nettisivut tarvitsevat myös palvelintilaa. Sitäkin saa aika edullisesti esimerkiksi kotimaiselta Hostaanilta – kirjoitushetkellä näyttää että sitä olisi domainin ostajalle tarjolla hintaan 0 euroa (tämä vaihtoehto toki sopii lähinnä tyypille, joka osaa koodata tosi pienet kevyet sivut html:lla). Hostaanilta löytyy kyllä pieniä, edullisia paketteja, joihin voi itse rakennella sivut kotisivukoneella tai WordPressilla.

Nettisivut 500 eurolla

Tällä hinnalla nettisivujen tekeminen itse on käytännössä ainoa vaihtoehto. Osan tästä rahasta voisi käyttää vaikkapa verkkokurssiin, jonka aiheena on nettisivujen tekeminen, tai voi ostaa sparrausapua ammattilaiselta.

Jos budjetti on muutaman satasen luokkaa, lue myös artikkeli Mitä kannattaa tehdä, jos nettisivubudjetti on alle 500 euroa?

Nettisivut alle 1000 eurolla

Jos saat tarjouksen alle tonnin sivuista, varmista, että kuukausittaiset tai vuosittaiset “ylläpitokulut” sopivat kukkarollesi. On olemassa nettisivujen markkinoijia, jotka tarjoavat ihan perussiistejä (mutta keskenään saman näköisiä) sivuja pienellä aloitusmaksulla, mutta joiden jatkuvat kulut nostavatkin nettisivujen kokonaishinnan jopa useaan tonniin.

Opiskelija tai aloitteleva nettisivujen tekijä saattaa tehdä sivut hyvinkin edullisesti. Lopputulos ei varmasti ole sama minkä saisit ammattilaiselta, mutta saattaa kyllä olla tyhjää parempi – ja tekijä saa harjoitusta ja referenssiasiakkaan.

Nettisivut 3000 – 5000 eurolla

Tällä hinnalla voit saada pienelle yritykselle oikein toimivat ja tyylikkäät sivut ammattilaiselta, joka tekee työtään esim. toiminimellä tai freelancerina. Lopputulos riippuu tekijästä, joten valinta kannattaa tehdä huolella – osaaminen vaihtelee tässäkin hintaluokassa. Tutki tekijän referenssejä ja suosituksia ja keskustelkaa tarkkaan ennen sitoutumista.

Nettisivut 5000 – 10000 eurolla

Tällä hinnalla voit saada esimerkiksi verkkokaupan. Tai sivustollesi useita kieliversioita. Mahdollisesti oman verkkokurssialustan. Riippuu tietysti aivan toiveistasi ja tarpeistasi.

Mainostoimistolta saa tällä hinnalla pienet nettisivut.

Nettisivut tuntityönä

Olen silloin tällöin kellottanut nettisivujen tekemiseen menevää aikaa. Ja muutamat siistit, toimivat, tyylikkäät sivut olen suunnitellut ja tehnyt muutamassa tunnissa. Näissä toki on sitten ollut kuvat ja tekstit valmiina sekä ennestään tuttu asiakas jonka kanssa yhteistyö sujuu – ja vapaat kädet toteuttamiseen.

Mutta silloin kun tehdään yksilölliset, toiveidesi mukaiset nettisivut, tunteja kuluu niin, että tuntityönä niiden teettäminen maksaisi moninkertaisesti verrattuna paketoituun hintaan:

Tällä alalla osaavan yksinyrittäjän/freelancerin tuntihinta lienee jossakin 90-200 euron paikkeilla, kun puhutaan vaikkapa WordPress-sivujen tekemisestä.

Nettisivujen hintaan vaikuttavat tekijät

Nettisivujen rakentamista voi verrata vaikkapa uudistuotantoon rakennusalalla. Hinta voi riippua esim. koosta, ominaisuuksista, materiaaleista, viimeistelystä ja monesta muusta asiasta: Mänttä-Vilppulassa sijaitsevan 24 neliön kerrostaloyksiön rakentamisen hinta on aivan eri kuin vaikkapa Hangossa sijaitsevan 200 neliön luksushuvilan rakentamisen hinta. Molemmissa voi asua, mutta juuri muuta yhteistä näissä ei sitten olekaan.

Nettisivuissa on vähän sama juttu. Ne ovat kaikki erilaisia mm. seuraavilta ominaisuuksiltaan:

  • strategia (mikä on sivujen tavoite ja miten siihen päästään)
  • sisältö, sen laatu ja määrä
  • laajuus eli sivumäärä
  • toiminnallisuus eli ominaisuudet
  • käyttöliittymä ja ulkoasu
  • käytettävyys, helppokäyttöisyys ja saavutettavuus
  • hakukonenäkyvyys.

Käsitellään näitä tässä hieman tarkemmin.

Nettisivujen strategia

Nettisivuilla täytyy olla strategia ja tavoite. Jos nettisivujen perustamisvaiheessa pohditaan lähinnä ulkoasua, värejä ja fontteja, ollaan jo metsässä. Jokaisen nettisivuston pitäisi ratkaista ongelma. Asiakkaallasi on ongelma, ja sinun nettisivusi tarjoaa siihen ratkaisun. Miten se tapahtuu? Miten varmistetaan, että strategia toimii?

Myös nettisivuilla on oltava strategia, jos kävijät halutaan ohjata tiettyyn tavoitteeseen.
Myös nettisivuilla on oltava strategia, jos kävijät halutaan ohjata tiettyyn tavoitteeseen.

Toimiva strategia ohjaa kävijät asiakkaiksi. Ja pelkän tuote- ja palveluvalikoiman luettelo ei tee tätä. On siis aivan turha odottaa, että saisit halvalla sivut, jotka konvertoivat.

Kun potentiaalinen asiakas on päätynyt sivuillesi, hänen pitää muutamassa sekunnissa vakuuttua siitä, että on saapunut oikeaan paikkaan. Ensivaikutelma on tärkeä: sisällön ja ulkoasun avulla kävijä näkee heti, mistä on kyse. Entä miten kävijä saadaan pysymään sivuilla ja jopa tilaamaan tai ottamaan yhteyttä?

Nettisivujen hinnassa maksat siis osaamisesta ja kokemuksesta. Siitä, että sinulle suunnitellaan strategiset nettisivut, jotka hoitavat hommansa.

Nettisivujen sisältö

Sisältö ei voi olla mitä tahansa huttua, vaikka sitä se valitettavan usein onkin:

“Meiltä saat korkealuokkaista palvelua ja laadukkaat tuotteet!”

Ei riitä, että sivuilla on lueteltu tuotteet, palvelut, perustamisvuosi ja yhteystiedot. Sisällön avulla herätetään kiinnostus ja luottamus. Sisältö ohjaa yhdessä ulkoasun kanssa kävijää toimimaan niin, että hän löytää helposti tarvitsemansa tiedon ja pystyy tekemään ostopäätöksen.

Nettisivujen tulee olla helppokäyttöiset ja selkeät – kuka tahansa löytää niistä tarvitsemansa tiedon nopeasti – myös puhelimella.

Sivujen sisällön tulee ohjata kävijä kohti tavoitetta (esimerkiksi tilausta, ajanvarausta tai yhteydenottoa). Jos nettisivujen sisältö ei ohjaa kävijää oikeaan suuntaan, nettisivuilta ei tule asiakkaita. Nettisivujen sisältö on siis ratkaisevassa roolissa siinä, saatko sivuiltasi asiakkaita vai et.

Sisällöllä ja sen laadulla on merkitystä myös hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos haluat sivujen löytyvän hakukoneista, peruspaketti 5 välilehteä ja yhteydenottolomake eivät riitä – esimerkiksi blogi on usein tarpeen. Googlen kärkisijoille tavoittelevalla sivustolla pitää olla kohderyhmää kiinnostavaa, hakukoneoptimoitua sisältöä. Jos et itse pysty tekemään sitä, käytä copywriterin palveluja tai teetä nettisivut tekijällä, jolta onnistuu myös sisällöntuotanto. Vai ajattelitko lähettää nettisivujesi tekijälle valmiit tekstit, jotka hän vain liittää pohjaan?

Täältä löydät käytännönläheiset vinkit siihen, miten muotoilet sisältösi sellaisiksi, että saat asiakkaita: Nettisivujen konversio-optimointi»

Nettisivujen laajuus

Kuinka laaja sivusto tulee olemaan? Onko siellä vain yksi sivu? Vai viisi sivua? Vai kenties viisikymmentä? Näillä on iso ero.

Muutaman sivun rakentaminen vie jo aikaakin paljon vähemmän kuin vaikkapa 50 sivun rakentaminen. Entä pitäisikö uusille sivuille siirtää vaikkapa 7 vuoden aikana kertyneet blogikirjoitukset?

Nettisivujen toiminnallisuus ja ominaisuudet

Mitä sivuillasi täytyy olla? Onko se vain käyntikortti, josta löytyy puhelinnumero, vai täytyykö sivujen tehdä enemmän? Julkaisetko blogikirjoituksia? Myytkö tuotteita – fyysisiä tai digitaalisia? Tarvitsetko jäsenyyssivun tai verkkokurssialustan?

Kaikki erilaiset ominaisuudet edellyttävät toiminnallisuuden suunnittelua ja sen toteutusta, ja usein lisäosia tai koodausta – ei siis ole mitään nappia, josta klikataan verkkokauppa toimintavalmiiksi tai uutiskirjeautomaatio liidimagneetteineen päälle.

Nettisivujen hintaan vaikuttaa myös se, miten sivut tehdään.
Nettisivujen hintaan vaikuttaa myös se, miten sivut tehdään.

Sivujen täytyy toimia erinomaisesti myös mobiililaitteilla, sillä suuri osa kävijöistä surffailee vain puhelimella (kyllä, vielä vuonna 2020 2021 2022 on ollut nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee sivuista responsiivisia TAI sivujen mobiiliversioon ei ole lainkaan panostettu TAI sitten laskuttavat responsiivisuudesta erikseen, joten siksi mainitsen tämän edelleen).

Nettisivujen käyttöliittymä ja ulkoasu

Kaikki nettisivut eivät näytä samalta.

Sama ulkoasuteema

Monet nettisivut kyllä näyttävät silti samalta.

Valmiiseen pohjaan voi vaihtaa omat tekstit ja kuvat, ja sivut voi julkaista nopeasti.
Valmiiseen pohjaan voi vaihtaa omat tekstit ja kuvat, ja sivut voi julkaista nopeasti.

Jos tilaat edulliset sivut, saat todennäköisesti sivut, jotka käyttävät samaa pohjaa kuin sadat tai tuhannet muutkin yritykset. Sisältösi sullotaan valmiiseen ulkoasuun. Ja tämä toki voi toimia, jos et tarvitse muuta.

Saavutettavuus

Ihanaa ulkoasua suunnitellessa joskus unohtuu se, ovatko ne kaikkien käytettävissä eli ovatko sivut saavutettavat. Todennäköisesti haluat, että kaikki potentiaaliset asiakkaasi pystyvät käyttämään sivujasi ja saamaan niistä selkoa.

Tyylikäskään ulkoasu ei auta, jos kävijä ei saa viestistäsi koppia. On kauniita sivustoja, joiden pientä tekstiä on tällaisen keski-ikäisen täti-ihmisen hankala tihrustaa. Kuvien päälle usein laitetaan tekstiä, mutta olematon kontrasti tekee tekstistä lukukelvottoman. Entä miten sivut toimivat, jos kävijä onkin vaikkapa näkövammainen?

Tukeeko ulkoasu sivujen tavoitetta

Jos  tarvitset yksilölliset nettisivut, jotka johdattavat kohderyhmäsi asiakkaaksesi, suunnittelu vaatii aikaa ja kokemusta – ja silloin pohditaan ulkoasun lisäksi myös yrityksesi ja asiakkaidesi tarpeita. Määritellään kohderyhmä ja tavoitteet, jotta päästään suunnittelemaan strategia – ja sisältö ja ulkoasu suunnitellaan strategian mukaisesti. Jotta sivuistasi saadaan sellaiset, että sekä sinä että asiakkaasi rakastatte sitä!

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyyden suunnittelu on osa strategiaa – tai ainakin sen pitäisi olla. Valitettavan usein hakukoneoptimointi mielletään erilliseksi palikaksi, joka ostetaan jälkeenpäin jos on varaa. Kuitenkin hakukoneoptimoinnilla on iso rooli sivuston suunnittelussa, sillä yleensä niitä kävijöitä ja asiakkaita toivotaan nimenomaan hakukoneista (silloinkin, kun kävijöitä hankitaan somesta tai maksullisen markkinoinnin kautta). Tällöin ei riitä, että WordPressiin asennetaan YoastSEO-lisäosa.

“Niin tarttisko näiden muuten löytyä hakukoneista?”

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä, jos haluat, että asiakkaat löytävät sivuillesi. Aivan kuten itsekin etsit tietoa Googlesta, potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa Googlen hakukenttään “kampaamo seinäjoki” tai “maatilamajoitus lapualla” – ja klikkaa sitten sivuillesi, mikäli satut löytymään tulosten kärkipäästä ja linkkisi näyttää kiinnostavalta. Tulitko itse tälle sivulle googlaamalla esimerkiksi “nettisivut”?

Jos sivuja ei hakukoneoptimoida ja niillä ei ole juurikaan sisältöä, ne eivät löydy hakukoneesta sellaisilla hakutermeillä, joilla kohderyhmäsi etsii tuotteita tai palveluja. Vaikka nettisivusi olisivat upouudet, upeat, modernit ja häikäisevät, ne eivät löydy ilman hakukoneoptimointia.

Hakukonenäkyyvyteen voi vaikuttaa sisällön, teknisten ratkaisujen ja hakukoneoptimoinnin avulla. Varmista, että nämä asiat huomioidaan jo ennen sivujen perustamista. Ei vasta sitten, kun sivut ovat netissä!

Haluatko hakukoneoptimoida? Näin pääset hakutulosten kärkeen! » 

Nettisivujen tekijän kokemus

Jos yritys on ollut alalla yli 10 vuotta, kokemus on aivan eri luokkaa kuin juuri aloittaneella web-suunnittelijalla. Nettisivujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyvän osaamisen lisäksi kokenut tekijä ymmärtää netin ja hakukoneiden toimintaa, sitä miten ihmiset nettiä käyttävät, ja kuinka suunnitella toimiva strategia nettisivuille.

Kuka tahansa voi koostaa kuvat ja tekstit nettisivuiksi – vaikkei olisi koskaan ennen tehnyt niin. Sivujen laittaminen nettiin ei ole vaikeaa. Kauniiden sivujen koostaminen ei ole vaikeaa. Mutta se, että tehdään strategiset nettisivut, joiden tehtävänä on saada kävijöitä ja kävijöistä asiakkaita – se vaatii vuosien kokemuksen, mikä taas näkyy hinnassa.

Toimiston kustannusrakenne

Miksi mainostoimiston nettisivutarjous on suurempi kuin freelancerin tai yksinyrittäjän?

Mitä isompi toimisto, sitä enemmän siellä on ihmisiä, joille pitää maksaa palkkaa. Hulppeat toimitilat ottavat myös osansa. Mitä enemmän menoja on, sitä enemmän tarvitaan tuloja, ja silloin myös nettisivuista on saatava enemmän, jotta palkat, koneet, ohjelmistot ja vuokrat saadaan hoidettua. Ja kun samaan projektiin osallistuu useampi henkilö (vähintäänkin myynti, projektipäällikkö, sisällöntuottaja, graafikko ja koodaaja), jokaiselle pitää saada palkka. Ja palaverit…

Toimiston kustannusrakenne vaikuttaa hinnoitteluun.
Toimiston kustannusrakenne vaikuttaa hinnoitteluun.

Mutta miksi nettisivut maksavat niin paljon – WordPress on kuitenkin ilmainen?

Kyllä, WordPress on ilmainen. Sitä voi käyttää kuka tahansa. Voit tehdä sivuista minkälaiset hyvänsä, voit muokata koodia mielesi mukaan ja muovailla siitä mitä tahansa.

Mutta tieto ja kokemus ei ole ilmaista. Vaikket maksakaan itse WordPressistä, maksat jollekin, joka rakentaa ne sivut WordPressillä. Ja tekijöissä on paljon eroa. 

Lue tästä vinkit SINULLE sopivan nettisivujen tekijän valintaan »

“Eihän WordPress ole ilmainen”, joku sanoo

WordPress on ilmainen, ja WordPressillä voi kuka tahansa tehdä nettisivunsa itse ja ilmaiseksi. WordPressin lisäksi tarjolla on valtava määrä ulkoasuteemoja ja lisäosia, jotka eivät maksa mitään. Eli kyllä, voi sanoa että WordPress on ilmainen, vaikka siihen on olemassa myös maksullisia palikoita. Mutta niiden käyttö ei ole välttämätöntä.

Maksullisten ulkoasuteemojen ja lisäosien hinta liikkuu korkeintaan muutamissa kympeissä. Useimmat maksulliset teemat ja lisäosat saa ostettua itselleen omaksi kertamaksulla, mutta jos haluaa tulevina vuosina niihin päivityksiä, täytyy lisenssimaksu uusia eli käytännössä maksaa vuosimaksu.

Miksi sitten valita maksullinen, jos maksuttomiakin on? Maksullisten teemojen ja lisäosien takana on yleensä tekijä tai tekijöitä, jotka vastaavat tuotteensa laadusta. Teemoja ja lisäosia parannellaan, kehitetään, päivitetään ja yleensä maksullisten palikoiden tekijät tarjoavat myös tukipalvelun käyttäjilleen. Maksullinen, laadukas lisäosa on useimmiten järkevämpi valinta kuin maksuton lisäosa, sillä maksullinen versio voi olla monipuolisempi, helpompi, toimivampi tai muuten vaan sopivampi. Oikean (maksullisen) lisäosan valinnalla voi säästää huomattavan paljon aikaa ja hermoja, kun tietyt asiat pystyy tekemään helposti ja nopeasti ilman purkkavirityksiä.

Jotkut nettisivujen tekijät laskuttavat asiakastaan käytetystä ulkoasuteemasta ja mahdollisista maksullisista lisäosista. Näistä voi kertyä vuosittain muutamia kymppejä tai jopa satasia.

Itse toimin niin, että asiakkaan ei tarvitse maksaa kerta- eikä vuosimaksuja esimerkiksi ulkoasuteemasta. Käytössäni on sellaiset lisenssit, että voin tehdä nettisivuja hyvin monipuolisilla työkaluilla ilman että siitä tulee minkäänlaista lisämaksua minulle tai asiakkaalleni.

Mikäli joissakin tapauksissa on tarpeellista hankkia jokin maksullinen lisäosa, siitä sovitaan erikseen ja silloinkin valitaan vain tarkoituksenmukaiset työkalut. Esimerkiksi silloin, kun WordPress-sivuille tarvitaan verkkokurssialusta, tai tehdään vaikkapa monikielinen verkkokauppa, voi olla tarpeellista sijoittaa muutama kymppi lisäosaan, jolla saadaan toteutettua tarvittavat toiminnallisuudet.

Toki monet toiminnallisuudet voi lisäosan sijaan koodata. Mutta jos valmis ja toimiva lisäosa on jo olemassa, alusta asti koodaaminen tulee todennäköisesti kalliimmaksi.

Pohdi, mitä nettisivuiltasi haluat

Kun siis vertailet eri tekijöitä ja heidän hintojaan, pohdi, mitä sivuiltasi tarvitset. Riittääkö digitaalinen käyntikortti, vai tarvitsetko nettisivut, jotka löytyvät hakukoneista, herättävät kiinnostuksen ja muuttavat kävijät asiakkaiksi?

Haluatko hyödyttömät nettisivut, vai haluatko nettisivut, jotka maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin?

Kiinnitä huomio näihin

  • Nettisivujen sisältö tulee suunnitella asiakkaiden ja hakukoneiden kannalta oikealla tavalla.
  • Sivujen ulkoasun tehtävänä on tukea sisältöä, johtaa asiakasta kohti tavoitteita ja vahvistaa yrityskuvaa.
  • Sivujen tulee olla helppokäyttöiset ja selkeät – kuka tahansa löytää niistä tarvitsemansa tiedon nopeasti – myös puhelimella.
  • Sivujen täytyy toimia erinomaisesti myös mobiililaitteilla, sillä suuri osa kävijöistä surffailee vain puhelimella (kyllä, vielä vuonna 2020 on nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee sivuista edes responsiivisia tai sitten laskuttavat responsiivisuudesta erikseen)
  • Hyvän sisällön lisäksi tekniikka sekä hakukoneoptimoinnin toimenpiteet vaikuttavat suuresti siihen, miten nettisivut löytyvät hakukoneilla.

1. Ensinnäkin potentiaalisten asiakkaiden on löydettävä sivuillesi.

Miten asiakas löytää sivuille?

No tietysti Googlen avulla. Aivan kuten itsekin etsit tietoa Googlesta, potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa Googlen hakukenttään “kampaamo seinäjoki” tai “maatilamajoitus lapualla”. 

Miten Google löytää sivut?

Sisällön, teknisten ratkaisujen ja hakukoneoptimoinnin avulla. Varmista, että nämä asiat ovat sivuillasi kunnossa.

Ei siis riitä, että sivut ovat netissä – ei Google niitä löydä, jos sivuilla on pelkät yhteystiedot, perustamisvuosi ja maininta laadukkaasta palvelusta.

Tiesitkö?

89% kuluttajista etsii tietoa netistä ennen ostopäätöstä.

2. Toiseksi, kun potentiaalinen asiakas on päätynyt sivuillesi, hänen pitää muutamassa sekunnissa vakuuttua siitä, että on saapunut oikeaan paikkaan.

Miten kävijä saadaan pysymään sivuilla ja jopa tilaamaan tai ottamaan yhteyttä?

  • Ensivaikutelma on tärkeä: sisällön ja ulkoasun avulla kävijä näkee heti, mistä on kyse
  • Kokonaisuuden perusteella kävijä arvioi, onko yritys luotettava
  • Sisällön, käytettävyyden ja ulkoasun avulla kävijä ohjataan toimimaan niin, että hän löytää helposti tarvitsemansa tiedon ja tekee tarvittaessa ostopäätöksen.

Tiesitkö?

75% nettisivujen käyttäjistä arvioi yrityksen luotettavuutta nettisivujen perusteella.

Ensivaikutelma syntyy lähes poikkeuksetta sen perusteella, miltä sivut näyttävät.

Kannattaa myös miettiä seuraavia hintaan mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:

  • Keskusteleeko nettisivujesi tekijä kanssasi strategioistasi, tavoitteistasi ja kohderyhmästäsi, osallistuuko hän sisällön muotoiluun tai peräti tuotantoon – vai onko hän vain tekninen toteuttaja, joka lätkäisee kirjoittamasi tekstit (tai kilpailijaltasi kopioimansa tekstit) sellaisinaan esimerkiksi WordPressin valmispohjan päälle?
  • Tarvitsetko ratkaisuehdotuksia tai ideoita nettisivujesi tekijältä, vai oletko itse nettisivujen asiantuntija ja suunnitellut jo kaiken aivan valmiiksi?
  • Tarvitsetko ennen nettisivujen tekoa logosuunnittelua tai yritysilmettä, ammattivalokuvaajaa, sisällöntuottajaa tai muuta ulkopuolista palvelua, jotka pitäisi ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa?
  • Haluatko täysin yksilöllisen ulkoasun, vai valitsetko jonkun valmiin ulkoasuteeman – tai kenties jotain tältä väliltä?
  • Kuka hoitaa domainin rekisteröinnin ja kotisivutilan hankinnan vai ovatko ne jo ennestään olemassa – ja mitä palveluntarjoajan valinnassa kannattaa ottaa huomioon?
  • Miten hakukoneet huomioidaan, vai huomioidaanko mitenkään?
  • Tarvitsetko käyttökoulutusta tai tukea, kun nettisivut ovat valmiit?
  • Pystythän varmasti päivittämään itse nettisivujasi? Varmista, että saat aina pääkäyttäjätunnukset, jotta voit tehdä omilla sivuillasi aivan mitä haluat!
  • Miten pitää toimia, jos haluat tulevaisuudessa isompia muutoksia nettisivuillesi? Pitääkö perustaa kokonaan uudet sivut, vai voiko nykyisiä muokata ja kehittää? Pitääkö kaikki muutokset teettää juuri tällä nettisivujen tekijällä, vai voitko halutessasi vaihtaa toimittajaa?
  • Millaista tuotantoa nettisivujesi tekijä on aiemmin tehnyt?
  • Missä aikataulussa sivujen pitäisi valmistua? Huomioi, että sivuille tulevien materiaalien (tekstien, kuvien ym.) pitäisi olla tekijän käytettävissä jo suunnittelun alkaessa, mikäli tavoitteena on tehokas nettisivusto ja se halutaan valmiiksi kohtuullisessa aikataulussa.
  • Jos budjettisi on rajallinen, onko mahdollista aloittaa hieman kevyemmällä toteutuksella, ja kehittää sivustoa sitten ajan kanssa ja tarpeen mukaan?

Haluatko kysyä jotakin nettisivujen hintaan tai perustamiseen liittyvää? Lähetä viesti!

Tehokkaiden nettisivujen paketti

Tarvitsetko nettisivut, jotka löytyvät hakukoneesta, herättävät kiinnostuksen ja ohjaavat kävijää kohti tavoitetta? Arvostatko henkilökohtaista palvelua? Tutustu tehokkaiden nettisivujen pakettiin!

Lue aiheeseen liittyviä artikkeleita

Hostaan - palvelintila WordPress-sivuille.
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!

2 Kommenttia

  1. Moi,

    Tarvitsisin yritykselleni hyvin yksinkertaisen kotisivun, missä on käytännössä vain yksi “sivu”, missä on muutamalla lauseella perusjuttu ja lisäksi yhteystiedot. Taustaksi tulisi kuva, mikä pitäisi käsitellä.
    Yleinen hintataso kotisivujen tekoon näyttäisi olevan vajaa 500 euroa, mutta luulisi näin simppelin tuotoksen saavan edullisemminkin. Tiedätkö kenen puoleen kannattaisi kääntyä.

    Juha

    1. Hei!

      En osaa suoraan ehdottaa että kuka tekisi nettisivuja toivomaasi hintaan, mutta löytyisikö Googlen kautta sopivia vaihtoehtoja? Nettisivujen tekijöitä kun on monessa hintaluokassa. Esim. aloittava yrittäjä voi tehdä kotisivut edullisestikin saadakseen referenssejä, tai ehkä tuttavapiirissäsi on joku, joka osaa harrastuspohjalta tehdä? Toisaalta itsekin teen silloin tällöin pieniä projekteja esim. tuntityönä.

      Ja myös se voisi auttaa työmäärän arvioinnissa, jos lähetät tarjouspyynnön yhteydessä tarkan kuvauksen työn sisällöstä ja myös siitä, millaista käsittelyä kuvasi tarvitsee. Kuvankäsittelykin kun voi pitää sisällään vaikka mitä, aivan kuten kotisivujen tekokin.

      Ja esim. Wixin, Squarespacen, Weeblyn, Webnoden ja muiden vastaavien kotisivukoneiden avulla voit tehdä siistin näköiset sivut itsekin.

Kommentit on suljettu.