Nettisivujen ostajan opas

Uudet nettisivut yritykselle

Oletko aikeissa perustaa uudet nettisivut, mutta hinta-arviot ja tekijän valinta mietityttävät? Vaihtoehtoja kun on joka lähtöön, ja olisi hyvä löytää heti se oikea nettisivujen tekijä.

Millaiset ovat pienen yrityksen nettisivut ja paljonko nettisivut yleensä maksavat?

Pienen yrityksen nettisivuilla yleensä kerrotaan yrityksestä, esitellään palvelut tai tuotteet – ja myös yhteystiedot on hyvä löytyä.

Ja vaikkei yrittäjä tässä vaiheessa aina tule ajatelleeksi, niin nettisivujen tulisi myös herättää kiinnostus ja luottamus, sillä ilman niitä kävijä poistuu sivuilta nopeasti. Tarkoitus kun yleensä on se, että kävijät kiinnostuvat ja lopulta ostavat.

Kun kysyt tarjousta pienen yrityksen nettisivuista, voit saada hinta-arvioksi mitä tahansa 50 ja 5000 euron väliltä. Itse voi tehdä ilmaiseksi, ja mainostoimiston mukaan alle kymppitonnin nettisivuilla ei tee mitään.

Parilla tonnilla voi saada todella hyvät verkkosivut, joiden ansiosta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita. Vastaavasti monen tonnin sijoitus voi mennä aivan hukkaan, jos sivuilla ei ole kävijöitä tai kävijät eivät muutu asiakkaiksi.

Kalliiksi sivut siis tulevat silloin, kun niistä ei ole hyötyä – riippumatta siitä, paljonko niihin on sijoitettu rahaa tai aikaa. Nettisivujen tarkoitushan on nimenomaan kasvattaa liikevaihtoa.

Toisin sanoen:

Nettisivuihin sijoitetun rahan pitäisi tulla takaisin ja mielellään moninkertaisena!

Mistä hyvien nettisivujen hinta koostuu?

Nettisivujen hinta koostuu seuraavista asioista:

  • strategia (mikä on sivujen tavoite ja miten sitä kohti mennään)
  • sisältö (yksilöllisen, strategisen sisällön suunnittelu, kirjoittaminen ja muotoilu)
  • ulkoasu (sisältöä tukevan, tavoitteeseen johdattavan, yritysilmeen mukaisen ulkoasun suunnittelu ja toteutus)
  • laajuus (sivumäärä, sisällön määrä)
  • käytettävyys (asiakkaan on helppo käyttää sivuja ja ne toimivat eri laitteilla)
  • hakukonenäkyvyys (löytyvätkö sivut hakukoneilla oikeilla hakusanoilla).

Nettisivuista on oltava hyötyä. Niiden tehtävänä on tuoda asiakkaita ja lisätä myyntiä. Silloin ei riitä, että on kivannäköiset sivut siellä jossain – kunhan vain tietää osoitteen ja jaksaa kahlata sivujen läpi löytääkseen tarvitsemansa tiedon.

Nettisivujen yleinen hintataso

Ei ole olemassa mitään “yleistä hintatasoa” sille, kuinka paljon nettisivut maksavat. Siksi nettisivujen teettäjä usein hämmästyykin, kun hinnat vaikuttavat ihan hatusta vedetyiltä. Miten ihmeessä samaan tarjouspyyntöön voi tulla aivan erilaisia vastauksia? Miksi eri toimistoilla ja tekijöillä voi olla aivan erilainen hinta?

Nettisivujen hinta.

Kuinka paljon nettisivut maksavat?

Nettisivujen hintaan vaikuttavat tekijät

Kokemus

Jos yritys on ollut alalla yli 10 vuotta, kokemus on aivan eri luokkaa kuin juuri aloittaneella web-suunnittelijalla. Nettisivujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyvän osaamisen lisäksi kokenut tekijä ymmärtää netin ja hakukoneiden toimintaa, sitä miten ihmiset nettiä käyttävät, ja kuinka suunnitella toimiva strategia nettisivuille.

Kuka tahansa voi koostaa kuvat ja tekstit nettisivuiksi – vaikkei olisi koskaan ennen tehnyt niin. Sivujen laittaminen nettiin ei ole vaikeaa. Kauniiden sivujen koostaminen ei ole vaikeaa. Mutta se, että tehdään strategiset nettisivut, joiden tehtävänä on saada kävijöitä ja kävijöistä asiakkaita – se vaatii vuosien kokemuksen, mikä taas näkyy hinnassa.

Kustannusrakenne

Mitä isompi toimisto, sitä enemmän siellä on ihmisiä, joille pitää maksaa palkkaa. Hulppeat toimitilat ottavat myös osansa. Mitä enemmän menoja on, sitä enemmän tarvitaan tuloja, ja silloin myös nettisivuista on saatava enemmän, jotta palkat, koneet, ohjelmistot ja vuokrat saadaan hoidettua.

Toimiston kustannusrakenne vaikuttaa hinnoitteluun.

Toimiston kustannusrakenne vaikuttaa hinnoitteluun.

Kaikki nettisivut eivät ole samanlaisia

Nettisivujen rakentamista voi verrata vaikkapa uudistuotantoon rakennusalalla. Hinta voi riippua esim. koosta ja ominaisuuksissa: Mänttä-Vilppulassa sijaitsevan 24 neliön kerrostaloyksiön rakentamisen hinta on aivan eri kuin vaikkapa Hangossa sijaitsevan 200 neliön luksushuvilan rakentamisen hinta. Molemmissa voi asua, mutta juuri muuta yhteistä näissä ei sitten olekaan.

Nettisivuissa on vähän sama juttu. Ne ovat kaikki erilaisia mm. seuraavilta ominaisuuksiltaan:

  • laajuus eli sivumäärä
  • toiminnallisuus eli ominaisuudet
  • strategia
  • sisältö, sen laatu ja määrä
  • ulkoasu ja yksilöllisyys
  • käytettävyys ja helppokäyttöisyys
  • hakukonenäkyvyys.

Käsitellään näitä tässä hieman tarkemmin.

Nettisivujen laajuus

Kuinka laaja sivusto tulee olemaan? Onko siellä vain yksi sivu? Vai viisi sivua? Vai kenties viisikymmentä? Näillä on iso ero. Muutaman sivun rakentaminen vie jo aikaakin paljon vähemmän kuin vaikkapa 50 sivun rakentaminen. Puhumattakaan, jos nettisivujen tekijän tehtävänä on tuottaa sisältöä tai tehdä hakukoneoptimointia, tai vaikkapa siirtää 7 vuoden aikana kertyneet blogikirjoitukset alustasta toiseen.

Nettisivujen toiminnallisuus

Mitä sivuillasi täytyy olla? Onko se vain käyntikortti, josta löytyy puhelinnumero, vai täytyykö sivujen tehdä enemmän? Julkaisetko blogikirjoituksia? Myytkö tuotteita – fyysisiä tai digitaalisia? Tarvitsetko jäsenyyssivun? Kaikki nämä ominaisuudet edellyttävät toiminnallisuuden suunnittelua, lisäosia tai koodausta – ei siis ole mitään nappia, josta klikataan verkkokauppa toimintavalmiiksi tai uutiskirjeautomaatio liidimagneetteineen päälle.

Nettisivujen hintaan vaikuttaa myös se, miten sivut tehdään.

Nettisivujen hintaan vaikuttaa myös se, miten sivut tehdään.

Sivujen täytyy toimia erinomaisesti myös mobiililaitteilla, sillä suuri osa kävijöistä surffailee vain puhelimella (kyllä, vielä vuonna 2019 on nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee sivuista edes responsiivisia tai sitten laskuttavat responsiivisuudesta erikseen, joten siksi mainitsen tämän edelleen).

Nettisivujen strategia

Nettisivuilla täytyy olla strategia ja tavoite. Jos nettisivujen perustamisvaiheessa pohditaan lähinnä ulkoasua, värejä ja fontteja, ollaan jo metsässä. Jokaisen nettisivuston pitäisi ratkaista ongelma. Asiakkaallasi on ongelma, ja sinun nettisivusi tarjoaa siihen ratkaisun. Miten se tapahtuu? Miten varmistetaan, että strategia toimii?

Myös nettisivuilla on oltava strategia, jos kävijät halutaan ohjata tiettyyn tavoitteeseen.

Myös nettisivuilla on oltava strategia, jos kävijät halutaan ohjata tiettyyn tavoitteeseen.

Toimiva strategia ohjaa kävijät asiakkaiksi. Ja pelkän tuote- ja palveluvalikoiman luettelo ei tee tätä. On siis aivan turha odottaa, että saisit halvalla sivut, jotka konvertoivat.

Kun potentiaalinen asiakas on päätynyt sivuillesi, hänen pitää muutamassa sekunnissa vakuuttua siitä, että on saapunut oikeaan paikkaan. Ensivaikutelma on tärkeä: sisällön ja ulkoasun avulla kävijä näkee heti, mistä on kyse. Entä miten kävijä saadaan pysymään sivuilla ja jopa tilaamaan tai ottamaan yhteyttä?

Nettisivujen hinnassa maksat siis osaamisesta ja kokemuksesta. Siitä, että sinulle suunnitellaan strategiset nettisivut, jotka hoitavat hommansa.

Nettisivujen sisältö

Sisältö ei voi olla mitä tahansa huttua, vaikka sitä se valitettavan usein onkin:

“Meiltä saat korkealuokkaista palvelua ja laadukkaat tuotteet!”

Ei riitä, että sivuilla on lueteltu tuotteet, palvelut, perustamisvuosi ja yhteystiedot. Sisällön avulla herätetään kiinnostus ja luottamus. Sisältö ohjaa yhdessä ulkoasun kanssa kävijää toimimaan niin, että hän löytää helposti tarvitsemansa tiedon ja pystyy tekemään ostopäätöksen.

Sivujen tulee olla helppokäyttöiset ja selkeät – kuka tahansa löytää niistä tarvitsemansa tiedon nopeasti – myös puhelimella.

Nettisivujen ulkoasu

Kaikki nettisivut eivät näytä samalta.

Monet kyllä näyttävät silti samalta.

Valmiiseen pohjaan voi vaihtaa omat tekstit ja kuvat, ja sivut voi julkaista nopeasti.

Valmiiseen pohjaan voi vaihtaa omat tekstit ja kuvat, ja sivut voi julkaista nopeasti.

Jos tilaat edulliset sivut, saat todennäköisesti sivut, jotka käyttävät samaa pohjaa kuin sadat tai tuhannet muutkin yritykset. Sisältösi sullotaan valmiiseen ulkoasuun. Ja tämä toki voi toimia, jos et tarvitse enempää kuin tekstien ja ehkä kuvien vaihdon.

Jos kuitenkin tarvitset yksilölliset sivut, suunnittelu vaatii aikaa ja kokemusta – ja silloin pohditaan ulkoasun lisäksi myös yrityksesi ja asiakkaidesi tarpeita. Määritellään kohderyhmä ja tavoitteet, jotta päästään suunnittelemaan strategia – ja sisältö ja ulkoasu suunnitellaan strategian mukaisesti. Jotta sivuistasi saadaan sellaiset, että sekä sinä että asiakkaasi rakastatte sitä!

Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyyden suunnittelu on osa strategiaa – tai ainakin sen pitäisi olla. Valitettavan usein hakukoneoptimointi mielletään erilliseksi palikaksi, joka ostetaan jälkeenpäin jos on varaa. Kuitenkin hakukoneoptimoinnilla on iso rooli sivuston suunnittelussa, sillä yleensä niitä kävijöitä ja asiakkaita toivotaan nimenomaan hakukoneista (silloinkin, kun kävijöitä hankitaan somesta tai maksullisen markkinoinnin kautta). Tällöin ei riitä, että WordPressiin asennetaan YoastSEO-lisäosa.

“Niin tarttisko näiden muuten löytyä hakukoneista?”

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä, jos haluat, että asiakkaat löytävät sivuillesi. Aivan kuten itsekin etsit tietoa Googlesta, potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa Googlen hakukenttään “kampaamo seinäjoki” tai “maatilamajoitus lapualla” – ja klikkaa sitten sivuillesi, mikäli satut löytymään tulosten kärkipäästä ja linkkisi näyttää kiinnostavalta.

Hakukonenäkyyvyteen voi vaikuttaa sisällön, teknisten ratkaisujen ja hakukoneoptimoinnin avulla. Varmista, että nämä asiat huomioidaan jo ennen sivujen perustamista. Ei vasta sitten, kun sivut ovat netissä!

Mutta miksi se maksaa niin paljon – WordPress on kuitenkin ilmainen?

Kyllä, WordPress on ilmainen. Sitä voi käyttää kuka tahansa. Voit tehdä sivuista minkälaiset hyvänsä, voit muokata koodia mielesi mukaan ja muovailla siitä mitä tahansa.

Mutta tieto ja kokemus ei ole ilmaista. Vaikket maksakaan itse WordPressistä, maksat jollekin, joka rakentaa ne sivut WordPressillä. Ja tekijöissä on paljon eroa.

Pohdi, mitä nettisivuiltasi haluat

Kun siis vertailet eri tekijöitä ja heidän hintojaan, pohdi, mitä sivuiltasi tarvitset. Riittääkö digitaalinen käyntikortti, vai tarvitsetko nettisivut, jotka löytyvät hakukoneista, herättävät kiinnostuksen ja muuttavat kävijät asiakkaiksi?

Haluatko hyödyttömät nettisivut, vai haluatko nettisivut, jotka maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin?

Kiinnitä huomio näihin

  • Nettisivujen sisältö tulee suunnitella asiakkaiden ja hakukoneiden kannalta oikealla tavalla.

  • Sivujen ulkoasun tehtävänä on tukea sisältöä, johtaa asiakasta kohti tavoitteita ja vahvistaa yrityskuvaa.

  • Sivujen tulee olla helppokäyttöiset ja selkeät – kuka tahansa löytää niistä tarvitsemansa tiedon nopeasti – myös puhelimella.

  • Sivujen täytyy toimia erinomaisesti myös mobiililaitteilla, sillä suuri osa kävijöistä surffailee vain puhelimella (kyllä, vielä vuonna 2019 on nettisivujen tekijöitä, jotka eivät tee sivuista edes responsiivisia tai sitten laskuttavat responsiivisuudesta erikseen)

  • Hyvän sisällön lisäksi tekniikka sekä hakukoneoptimoinnin toimenpiteet vaikuttavat suuresti siihen, miten nettisivut löytyvät hakukoneilla.

1. Ensinnäkin potentiaalisten asiakkaiden on löydettävä sivuillesi.

Miten asiakas löytää sivuille?

No tietysti Googlen avulla. Aivan kuten itsekin etsit tietoa Googlesta, potentiaalinen asiakkaasi kirjoittaa Googlen hakukenttään “kampaamo seinäjoki” tai “maatilamajoitus lapualla”. 

Miten Google löytää sivut?

Sisällön, teknisten ratkaisujen ja hakukoneoptimoinnin avulla. Varmista, että nämä asiat ovat sivuillasi kunnossa.

Ei siis riitä, että sivut ovat netissä – ei Google niitä löydä, jos sivuilla on pelkät yhteystiedot, perustamisvuosi ja maininta laadukkaasta palvelusta.

Tiesitkö?

89% kuluttajista etsii tietoa netistä ennen ostopäätöstä.

2. Toiseksi, kun potentiaalinen asiakas on päätynyt sivuillesi, hänen pitää muutamassa sekunnissa vakuuttua siitä, että on saapunut oikeaan paikkaan.

Miten kävijä saadaan pysymään sivuilla ja jopa tilaamaan tai ottamaan yhteyttä?

  • Ensivaikutelma on tärkeä: sisällön ja ulkoasun avulla kävijä näkee heti, mistä on kyse
  • Kokonaisuuden perusteella kävijä arvioi, onko yritys luotettava
  • Sisällön, käytettävyyden ja ulkoasun avulla kävijä ohjataan toimimaan niin, että hän löytää helposti tarvitsemansa tiedon ja tekee tarvittaessa ostopäätöksen.

Tiesitkö?

75% nettisivujen käyttäjistä arvioi yrityksen luotettavuutta nettisivujen perusteella.

Ensivaikutelma syntyy lähes poikkeuksetta sen perusteella, miltä sivut näyttävät.

Kannattaa myös miettiä seuraavia hintaan mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä:

  • Keskusteleeko nettisivujesi tekijä kanssasi strategioistasi, tavoitteistasi ja kohderyhmästäsi, osallistuuko hän sisällön muotoiluun tai peräti tuotantoon – vai onko hän vain tekninen toteuttaja, joka lätkäisee kirjoittamasi tekstit (tai kilpailijaltasi kopioimansa tekstit) sellaisinaan esimerkiksi WordPressin valmispohjan päälle?
  • Tarvitsetko ratkaisuehdotuksia tai ideoita nettisivujesi tekijältä, vai oletko itse nettisivujen asiantuntija ja suunnitellut jo kaiken aivan valmiiksi?
  • Tarvitsetko ennen nettisivujen tekoa logosuunnittelua tai yritysilmettä, ammattivalokuvaajaa, sisällöntuottajaa tai muuta ulkopuolista palvelua, jotka pitäisi ottaa huomioon aikataulujen suunnittelussa?
  • Haluatko täysin yksilöllisen ulkoasun, vai valitsetko jonkun valmiin ulkoasuteeman – tai kenties jotain tältä väliltä?
  • Kuka hoitaa domainin rekisteröinnin ja kotisivutilan hankinnan vai ovatko ne jo ennestään olemassa – ja mitä palveluntarjoajan valinnassa kannattaa ottaa huomioon?
  • Miten hakukoneet huomioidaan, vai huomioidaanko mitenkään?
  • Tarvitsetko käyttökoulutusta tai tukea, kun nettisivut ovat valmiit?
  • Pystythän varmasti päivittämään itse nettisivujasi? Varmista, että saat aina pääkäyttäjätunnukset, jotta voit tehdä omilla sivuillasi aivan mitä haluat!
  • Miten pitää toimia, jos haluat tulevaisuudessa isompia muutoksia nettisivuillesi? Pitääkö perustaa kokonaan uudet sivut, vai voiko nykyisiä muokata ja kehittää? Pitääkö kaikki muutokset teettää juuri tällä nettisivujen tekijällä, vai voitko halutessasi vaihtaa toimittajaa?
  • Millaista tuotantoa nettisivujesi tekijä on aiemmin tehnyt?
  • Missä aikataulussa sivujen pitäisi valmistua? Huomioi, että sivuille tulevien materiaalien (tekstien, kuvien ym.) pitäisi olla tekijän käytettävissä jo suunnittelun alkaessa, mikäli tavoitteena on tehokas nettisivusto ja se halutaan valmiiksi kohtuullisessa aikataulussa.
  • Jos budjettisi on rajallinen, onko mahdollista aloittaa hieman kevyemmällä toteutuksella, ja kehittää sivustoa sitten ajan kanssa ja tarpeen mukaan?

Haluatko kysyä jotakin nettisivujen hintaan tai perustamiseen liittyvää? Lähetä viesti!

Tehokkaiden nettisivujen paketti

Tarvitsetko nettisivut, jotka löytyvät hakukoneesta, herättävät kiinnostuksen ja ohjaavat kävijää kohti tavoitetta? Arvostatko henkilökohtaista palvelua? Tutustu tehokkaiden nettisivujen pakettiin!

Tehokkaiden nettisivujen paketti

Lue aiheeseen liittyviä artikkeleita

2 kommenttia

  1. Juha Vartiainen 26.8.2019 at 15:11

    Moi,

    Tarvitsisin yritykselleni hyvin yksinkertaisen kotisivun, missä on käytännössä vain yksi ”sivu”, missä on muutamalla lauseella perusjuttu ja lisäksi yhteystiedot. Taustaksi tulisi kuva, mikä pitäisi käsitellä.
    Yleinen hintataso kotisivujen tekoon näyttäisi olevan vajaa 500 euroa, mutta luulisi näin simppelin tuotoksen saavan edullisemminkin. Tiedätkö kenen puoleen kannattaisi kääntyä.

    Juha

    • Miia Ylinen 6.9.2019 at 16:57

      Hei!

      En osaa suoraan ehdottaa että kuka tekisi nettisivuja toivomaasi hintaan, mutta löytyisikö Googlen kautta sopivia vaihtoehtoja? Nettisivujen tekijöitä kun on monessa hintaluokassa. Esim. aloittava yrittäjä voi tehdä kotisivut edullisestikin saadakseen referenssejä, tai ehkä tuttavapiirissäsi on joku, joka osaa harrastuspohjalta tehdä? Toisaalta itsekin teen silloin tällöin pieniä projekteja esim. tuntityönä.

      Ja myös se voisi auttaa työmäärän arvioinnissa, jos lähetät tarjouspyynnön yhteydessä tarkan kuvauksen työn sisällöstä ja myös siitä, millaista käsittelyä kuvasi tarvitsee. Kuvankäsittelykin kun voi pitää sisällään vaikka mitä, aivan kuten kotisivujen tekokin.

      Ja esim. Wixin, Squarespacen, Weeblyn, Webnoden ja muiden vastaavien kotisivukoneiden avulla voit tehdä siistin näköiset sivut itsekin.