Ammattilaisen tekemät nettisivut maksavat tuhannesta tai parista tuhannesta eurosta ylöspäin. Siis sellaiset sivut, joissa sisältö on kunnossa, niitä on helppo päivittää, ulkoasu on ammattimainen ja yritysilmeen mukainen, ja hakukoneoptimoinnin perusasiat OIKEASTI kunnossa. Juu, tonni tai kaksi ei ole paljon, jos vertaa vaikka viiteen tonniin, jonka verran sivut voisivat hyvinkin maksaa. Etenkin, jos sisältöä on mietitty.

Entäpä jos sattuu olemaan aloittava yrittäjä, jonka ehdottomasti pitäisi löytyä myös netistä, mutta sitä tonnia-paria ei todellakaan löydy takataskusta?

Jos tuloina on starttiraha ja asiakkaita ei vielä ole riittävästi, jotta voisi nostaa palkkaa eli elättää perheensä, jostain on pakko tinkiä.

Kuitenkin me kaikki köyhätkin yrittäjät tiedämme, että markkinointia on pakko tehdä – siihen on pakko sijoittaa, sillä tarkoituksena on tietysti saada ne markkinointiin sijoitetut rahat moninkertaisina takaisin, kun asiakkaita tulvii, liikevaihto kipuaa pilviin ja rahan tuloa ei voi estää.

Sitäpaitsi eivät ne tehokkaatkaan nettisivut räjäytä pankkia ihan saman tien. Panostukset saa varmasti takaisin, mutta siihen voi mennä aikaa kuukausia tai jopa vuosia (ja onhan toki nettisivujen elinkaarikin helposti vuosia).

Jos et ole itse nettisivujen tekijätyyppiä ja kokemus on hyvin vähäistä – jos sitä on ollenkaan – mitä kannattaisi tehdä, jotta ei sijoittaisi vähäisiä rahojaan kankkulan kaivoon?

 

Miten lähteä liikkeelle, jos budjetti on vaikkapa 200 tai 500 euroa?

Minä tekisin näin:

 

Panostaisin palveluntarjoajaan

Hankkisin yritykseni tai tuotteeni nimellä olevan fi-päätteisen domainin sekä kotisivutilan, jossa on WordPress jo valmiiksi asennettuna. Hankkisin nämä palvelut sellaiselta yritykseltä, joka myös huolehtii varmuuskopioinneista sekä myös WordPressin, lisäosien ja teeman päivityksestä – minun ei siis tarvitsisi miettiä mitä tapahtuu, jos sivut leviävät käsiin harjoitellessa (sillä jos leviävät, palveluntarjoaja palauttaa edellisen toimivan version), tai jos sivuille hakkeroidutaan (sitä ei tapahdu, sillä palveluntarjoaja huolehtii tietoturvasta). Lue lisää palveluntarjoajan valinnasta tästä linkistä!

Tällöin minun ei myöskään ikinä tarvitsisi ostella mitään erillisiä, kuukausimaksullisia tietoturvapaketteja, joita nettisivujen tekijät kauppaavat sivujen valmistuttua – homma on jo hoidossa ja sisältyy kotisivutilan hintaan!

Ottaisin käyttöön pakettiin kuuluvan sähköpostiosoitteen, joka voisi olla esimerkiksi muotoa etunimi.sukunimi@yritykseni.fi – pääasia, että loppuosa on sama kuin nettisivuillakin. Tämä antaa luotettavamman kuvan kuin vaikkapa gmail-osoite.

Tällainen palvelu tietysti maksaa sen pari kymppiä kuukaudessa, mutta koska joka tapauksessa kotisivutilasta ja domainista pitää maksaa jonkun verran, kannattaa valita kunnollinen. Ja sellainen, josta saa tukea, jos tulee ongelmia. Ja kun sinne on se WordPressikin asennettu, niin ei tarvitse itse asennella!

 

Sometilit käyttöön

Avaisin yritykseni, tuotteeni tai palveluni nimellä kaikki mahdolliset sosiaalisen median tilit, joista laittaisin kotisivujeni osoitteen sekä muut yhteystiedot. Yritysilmeeseen sopivat profiili- ja kansikuvat sekä selkeä kuvaus siitä, miten voin auttaa.  Vaikken edes koskaan käyttäisi kaikkia niitä tilejä, mutta eipähän kukaan ulkopuolinen pääsisi omimaan yritykseni nimeä. Ja voisin sitten myöhemmin ehkä opetella niitä eri somekanavia käyttämäänkin, jos on tarvetta. Etenkin niitä, joissa kohdeyleisönikin on!

Avaisin myös Google Business-sivun, sillä siitä on etua Google-hakujen yhteydessä.

 

Sisällöt kuntoon ilman ammattiapua

Sitten miettisin sivujeni sisällöt – ja miettisin ne ensin paperilla tai Google Docsissa:

  • etusivulla kertoisin lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä iloa, hyötyä tai apua tarjoan ja kenelle – sillä heti etusivulta pitää selvitä, mistä on kyse
  • kertoisin myös, mitä asiakkaani pitää tehdä, jotta hän voisi ostaa tuotteeni tai palveluni – jotta asiakkaat tietävät, miten toimia
  • laittaisin yhteystietoni – myös koko nimeni ja puhelinnumeroni, mikäli mahdollista – selvästi näkyviin – jotta asiakkaani voisivat ottaa yhteyttä
  • pyytäisin jotakuta perheenjäsentä tai ystävää oikolukemaan tekstit, jotta niissä ei olisi kijroitusvirheitä (virheetön teksti antaa luotettavamman ja asiantuntevamman kuvan).
  • ryhtyisin suunnittelemaan sisältöä blogiini, jonka perustaisin tietysti tälle sivulle helposti – jotta tarjoaisin lisäarvoa asiakkailleni, löytyisin paremmin hakukoneilla ja jotta voisin jakaa esim. Facebookiin artikkeleitani, jotka ennen pitkää tuovat myös asiakkaita.

Kaikki bloggaavat, pitääkö minunkin? Todellakin pitää. Hakukoneet huomaisivat säännöllisesti päivittyvän blogini, ja löytyisin yhä paremmin hakukoneilla. Someen jaettujen blogikirjoitusten ja muiden julkaisujeni ansiosta asiakkaat löytyvät sivuille. Nettimarkkinointia pystyy tekemään itse hyvin edullisesti tai jopa ilmaiseksi!

Lataa tästä ilmainen opas nettisivujen sisällön suunnitteluun!

 

Ulkoasun toteutus, jos graafinen suunnittelija ei ole vaihtoehto

Kirjautuisin saamillani tunnuksilla hallintasivuille. Asentaisin jonkun kivan näköisen, ilmaisen ulkoasuteeman parilla klikkauksella (Ulkoasu > Teemat > Klikkaa sopivaa – Asenna).

Vaihtaisin ulkoasuteemaan oman logoni (jos on, mutta jos ei ole, niin kirjoittaisin yritykseni nimen sopivalla fontilla) sekä lisäisin jonkun laadukkaan valokuvan. Jos minulla ei ole olemassa riittävän hyvää kuvaa, etsisin sopivan ilmaisesta kuvapankista, kunnes voisin hankkia laadukkaita kuvia ammattilaisen avulla.

Missään tapauksessa en käyttäisi epäselvää, huonolaatuista, itse otetun näköistä kuvaa, koska sellainen ei vain näytä ammattimaiselta.

Laittaisin sivuille myös oman kuvani, sillä se herättää luottamusta. Kävijät näkevät, että olen ihan oikea ihminen, ja tulen tavallaan tutummaksi, vaikkei olla (vielä) edes nähty. Tutun ihmisen luona on usein helpompi asioida – vaikka vain virtuaalisesti!

Miettisin sivujani erityisesti asiakkaani kannalta. Pohtisin erityisesti sitä, että käsittääkö sivuilla kävijä varmasti heti, miten minä tai tuotteeni tai palveluni voivat asiakastani auttaa. Mitä hyötyä ja iloa asiakkaani saa? Sitten rohkaisisin ystävällisesti ottamaan yhteyttä – pidän huolen, että yhteystietoni varmasti löytyvät helposti joka sivulta.

Vinkkejä kuvituksen hankkimiseen löytyy tästä linkistä.

 

Milloin ostaisin apua?

Jos tarvitsisin teknistä apua, ostaisin pika-apua asiantuntijalta. Esimerkiksi tunnin henkilökohtainen pikakoulutus tai neuvonta (65 €) asiantuntevalta yksinyrittäjältä auttavat ymmärtämään koko systeemiä huomattavasti paremmin. Oppisin hallitsemaan sivujani perustasolla ihan itse, ja tietäisin, mistä kysyä, jos tulee ongelmia.

Ja kun olen aikani katsellut niitä omia nettisivujani, muokkailen niitä sitten ajan kuluessa parempaan kuosiin – tekemällä oppii, ja netistä löytyy kyllä ohjeita, jos on aikaa kahlata. Hankkisin tietoa erityisesti siitä, miten tuottaa kiinnostavaa sisältöä sivuille ja blogiin. Opettelisin myös hakukoneoptimointia – sitäkin voi tehdä itse. Mutta jos minulla ei ole näihin asioihin kertakaikkiaan aikaa tai kiinnostusta, ostaisin näihin liittyviä palveluita osaavalta pienyrittäjältä.

Sitten kun on varaa, ottaisin yhteyttä ammattilaiseen (mutta ei kalliiseen mainostoimistoon, vaan johonkin osaavaan yksinyrittäjään), joka osaa toteuttaa tehokasta ja kiinnostavaa sisältöä, jonka myös hakukoneet löytävät. Pyytäisin häntä käsittelemään 1-2 tärkeimmän sivun sisällöt. Jos mahdollista, ammatilainen saisi myös parannella ulkoasua. Muutaman tunnin hinnalla sivuni saavat aivan uusia ulottuvuuksia!

Vinkki: Jos tiedossa on, että nettisivut täytyisi perustaa tai uusia vuoden kuluessa, mutta budjetti tulee vastaan:

Säästä jo etukäteen vaikka joka viikko pikkusumma “nettisivutilille”, jonka voit avata omaan verkkopankkiisi. Jos laitat joka viikko vaikkapa 20 euroa tai vaikkapa 5% myyntituloista tälle tilille, jonkin ajan kuluttua nettisivuihin onkin jo säästynyt mukava summa.

Vältä näitä, kun olet perustamassa nettisivujasi:

  • Loputon viilaaminen ja täydellisyyden tavoittelu. Nettisivut eivät koskaan tule olemaan täysin valmiit, sillä kaikki muuttuu. Sivuja voi hioa ja parannella silloinkin, kun ne on julkaistu.
  • Edulliselta kuulostavat palvelut, kuten Kotisivukoneet ja muut vastaavat. Vältä sitoutumista sellaisiin juttuihin, joiden kanssa joudut loukkuun tai joiden kanssa rajat tulevat pian vastaan.
  • Ilmaiset ja parin euron kotisivutilat – asiakkaasi eivät jaksa odotella niiden aukeamista vaikka itse jaksatkin
  • Hakemistopalvelut ja näkyvyys, jota puhelinmyyjä lupaa. Ihmiset etsivät sinua Googlesta, eivät osoitteesta www.suomenparhaatyrityspalvelut123.net. Google-näkyvyytesi paranee ilmaiseksi, kun opettelet hieman perusasioita.
  • Suomen upeimmat kotisivut -tyyppiset kilpailut. Ne ovat rahastusta. Osta sillä satasella ennemmin vaikkapa sisällön parantamista, hakukoneoptimointia, ulkoasun ehostusta, tai vaikkapa Facebook- tai AdWords -mainontaa. Tai jokin hyödyllinen verkkokurssi!
  • Koko paketin ostaminen siltä, joka tekee sen edullisimmin, olkoon hinta sitten 200 tai 500 euroa. Tähän hintaan joudut joka tapauksessa suunnittelemaan sisällöt itse, ja se on se vaikein osio. Opettele tekemään sama työ muutamalla klikkauksella, ja saat vähintään yhtä hienot sivut kuin ne 200 tai 500 euron harrastelijan tekemät sivut. Näin säästät 200 – 500 euroa, jotka kannattaa käyttää ennemminkin ammattilaisen täsmäapuun silloin, kun et itse osaa jotakin. Lue nettisivujen ostajan opas!

Näihin kannattaa panostaa:

  • luotettava palvelin, jotta sivut toimivat ongelmitta
  • selkeät tekstit, simppeli ulkoasu ja laadukkaat kuvat – tee ostaminen helpoksi
  • WordPressin peruskäytön opettelu
  • uuden sisällön tuottaminen – opettele ja varaa sisällöntuotantoon aikaa (tai ulkoista se)
  • hakukonenäkyvyyden parantaminen – opettele tai pyydä ammattilaista apuun, mutta älä osta hakemistopalveluja.

Lisää tietoa aiheesta:

Nettisivujen ostajan opas

Näin suunnittelet tehokasta sisältöä nettisivuillesi

Tee itse hakukoneoptimointia – hakukoneoptimointi ja mittaus

Kirjoita sisältöä, joka löytyy hakukoneilla