Nettisivujen hinta 500 euroa

Ammattilaisen tekemät nettisivut maksavat parista tuhannesta eurosta ylöspäin. Siis sellaiset sivut, joissa sisältö on kunnossa, niitä on helppo päivittää, ulkoasu on ammattimainen ja yritysilmeen mukainen, ja hakukoneoptimoinnin perusasiat OIKEASTI kunnossa. Juu, kaksi tonnia ei ole paljon, jos vertaa vaikka viiteen tai kahteenkymmeneen tonniin, jonka verran sivut voisivat hyvinkin maksaa. Etenkin, jos sisältöä on mietitty.

Entäpä jos sattuu olemaan aloittava yrittäjä, jonka ehdottomasti pitäisi löytyä myös netistä, mutta sitä paria tonnia ei todellakaan löydy takataskusta?

Jos tuloina on starttiraha ja asiakkaita ei vielä ole riittävästi, jotta voisi nostaa palkkaa eli elättää perheensä, jostain on pakko tinkiä.

Kuitenkin me kaikki köyhätkin yrittäjät tiedämme, että markkinointia on pakko tehdä – siihen on pakko sijoittaa, sillä tarkoituksena on tietysti saada ne markkinointiin sijoitetut rahat moninkertaisina takaisin, kun asiakkaita tulvii, liikevaihto kipuaa pilviin ja rahan tuloa ei voi estää.

Sitäpaitsi eivät ne tehokkaatkaan nettisivut räjäytä pankkia ihan saman tien. Panostukset saa varmasti takaisin, mutta siihen voi mennä aikaa kuukausia tai jopa vuosia (ja onhan toki nettisivujen elinkaarikin helposti vuosia).

Jos et ole itse nettisivujen tekijätyyppiä ja kokemus on hyvin vähäistä – jos sitä on ollenkaan – mitä kannattaisi tehdä, jotta ei sijoittaisi vähäisiä rahojaan kankkulan kaivoon? Tässä vinkkejä pienen budjetin WordPress-sivuille. Affiliate-linkit on merkattu tähdellä* (tässä artikkelissa siis linkit WordPress-teemaan, jota itsekin käytän).

Miten lähteä liikkeelle, jos budjetti on vaikkapa 200 tai 500 euroa?

Minä tekisin näin:

Nettisivut edullisesti pienellä budjetilla.

Panostaisin palveluntarjoajaan

Hankkisin yritykseni tai tuotteeni nimellä olevan fi-päätteisen domainin sekä kotisivutilan, jossa on WordPress jo valmiiksi asennettuna. Hankkisin nämä palvelut sellaiselta yritykseltä, joka myös huolehtii varmuuskopioinneista sekä myös WordPressin, lisäosien ja teeman päivityksestä – minun ei siis tarvitsisi miettiä mitä tapahtuu, jos sivut leviävät käsiin harjoitellessa (sillä jos leviävät, palveluntarjoaja palauttaa edellisen toimivan version), tai jos sivuille hakkeroidutaan (sitä ei tapahdu, sillä palveluntarjoaja huolehtii tietoturvasta). Lue lisää palveluntarjoajan valinnasta tästä linkistä!

Tällöin minun ei myöskään ikinä tarvitsisi ostella mitään erillisiä, kuukausimaksullisia tietoturvapaketteja, joita nettisivujen tekijät kauppaavat sivujen valmistuttua – homma on jo hoidossa ja sisältyy kotisivutilan hintaan!

Ottaisin käyttöön pakettiin kuuluvan sähköpostiosoitteen, joka voisi olla esimerkiksi muotoa etunimi.sukunimi@yritykseni.fi – pääasia, että loppuosa on sama kuin nettisivuillakin. Tämä antaa luotettavamman kuvan kuin vaikkapa gmail-osoite.

Tällainen palvelu tietysti maksaa sen kympin tai pari kuukaudessa, mutta koska joka tapauksessa kotisivutilasta ja domainista pitää maksaa jonkun verran, kannattaa valita kunnollinen. Ja sellainen, josta saa tukea, jos tulee ongelmia. Ja kun sinne on se WordPressikin asennettu, niin ei tarvitse itse asennella!

Sometilit käyttöön

Avaisin yritykseni, tuotteeni tai palveluni nimellä kaikki mahdolliset sosiaalisen median tilit, joista laittaisin kotisivujeni osoitteen sekä muut yhteystiedot. Yritysilmeeseen sopivat profiili- ja kansikuvat sekä selkeä kuvaus siitä, miten voin auttaa.  Vaikken edes koskaan käyttäisi kaikkia niitä tilejä, mutta eipähän kukaan ulkopuolinen pääsisi omimaan yritykseni nimeä. Ja voisin sitten myöhemmin ehkä opetella niitä eri somekanavia käyttämäänkin, jos on tarvetta. Etenkin niitä, joissa kohdeyleisönikin on!

Hyödynnä sosiaalista mediaa.

Google yritysprofiili eli Google My Business omiin käsiin

Avaisin myös Google Business-sivun, sillä siitä on HUOMATTAVAA etua Google-hakujen yhteydessä. Lue lisää täältä: Google My Business – paranna hakukonenäkyvyyttäsi.

Sisällöt kuntoon ilman ammattiapua

Sitten miettisin sivujeni sisällöt – ja miettisin ne ensin paperilla tai Google Docsissa:

  • etusivulla kertoisin lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä iloa, hyötyä tai apua tarjoan ja kenelle – sillä heti etusivulta pitää selvitä, mistä on kyse
  • kertoisin myös, mitä asiakkaani pitää tehdä, jotta hän voisi ostaa tuotteeni tai palveluni – jotta asiakkaat tietävät, miten toimia
  • laittaisin yhteystietoni – myös koko nimeni ja puhelinnumeroni, mikäli mahdollista – selvästi näkyviin – jotta asiakkaani voisivat ottaa yhteyttä
  • pyytäisin jotakuta perheenjäsentä tai ystävää oikolukemaan tekstit, jotta niissä ei olisi kijroitusvihreitä (virheetön teksti antaa luotettavamman ja asiantuntevamman kuvan).
  • ryhtyisin suunnittelemaan sisältöä blogiini, jonka perustaisin tietysti tälle sivulle helposti – jotta tarjoaisin lisäarvoa asiakkailleni, löytyisin paremmin hakukoneilla ja jotta voisin jakaa esim. Facebookiin artikkeleitani, jotka ennen pitkää tuovat myös asiakkaita.

Jos haluaisin sellaiset sivut, joilta tulee asiakkaita, pyrkisin tekemään sisällöt mahdollisimman tehokkaiksi ja toimiviksi. Lue vinkit täältä: Näin teet myyvät nettisivut.

Kirjoita blogia

Blogin kirjoittaminen ei maksa mitään.
 

Kaikki bloggaavat, pitääkö minunkin?

Todellakin pitää. Hakukoneet huomaisivat säännöllisesti päivittyvän blogini, ja löytyisin yhä paremmin hakukoneilla. Blogi on aivan lyömätön väline orgaanisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Pelkät “kolme sivua ja yhteydenottolomake” -tyyppiset nettisivut tuskin löytyvät hakukoneista kovin helposti, mutta blogin kiinnostava sisältö voi nostaa koko sivuston hakutulosten kärkeen. Kokemusta on. Eikä maksa mitään, paitsi aikaa.

Lue lisää: Blogin hakukoneoptimointi ja Yritysblogin vaikutus hakukonenäkyvyyden kehittymiseen (case-esimerkki).

Someen jaettujen blogikirjoitusten ja muiden julkaisujeni ansiosta asiakkaat löytävät sivuille. Nettimarkkinointia pystyy tekemään itse hyvin edullisesti tai jopa ilmaiseksi!

Jos teet nettisivusi WordPressillä, siinä on jo valmiina kaikki blogin kirjoittamiseen tarvittavat toiminnot.

Lataa tästä ilmainen opas nettisivujen sisällön suunnitteluun!

Ulkoasun toteutus, jos graafinen suunnittelija ei ole vaihtoehto

Kirjautuisin saamillani tunnuksilla hallintasivuille.

Ilmainen ulkoasuteema 0 €

Jos maksullinen ulkoasuteema ei ole vaihtoehto, asentaisin jonkun kivan näköisen, ilmaisen ulkoasuteeman parilla klikkauksella (Ulkoasu > Teemat > Klikkaa sopivaa – Asenna). Voit myös esikatsella eri teemoja ilman asennusta.

Oma WordPress-teemasuosikkini on Kadence WP*, jota käytän myös usein asiakkaideni sivujen tekoon. Siitä on olemassa ilmaisversio, joka ei sisällä läheskään kaikkia maksullisen version työkaluja, mutta soveltuu kyllä hyvin nettisivujen rakentamiseen. Mukana tulee valmiita sivupohjia, joiden pohjalle pystyy rakentamaan hienot sivut nopeasti. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki maksullisen version ominaisuudet eivät valitettavasti ole ilmaisversiossa käytettävissä.

Nettisivujen tekeminen itse.

Maksullinen ulkoasuteema n. 60 – 200 €

Jos haluaisin tehdä upeat, ammattimaiset sivut nopeasti ja olisin valmis sijoittamaan tähän satasen tai pari, valitsisin jonkun maksullisen teeman, jossa on valmiita ulkoasupohjia, joihin ei tarvitse vaihtaa muuta kuin omat sisällöt (kuvat, tekstit, logo jne.). Ja jos satut löytämään “oman alan” sivupohjat, kuviakaan ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos valmiit kuvat kelpaavat.

Maksullisten WordPress-teemat ovat usein vuosilisenssejä, mutta ei aina. Suuri osa teemoista on siis sellaisia, että maksu pitää suorittaa vuosittain. Jos ei maksa, teemaa voi usein silti edelleen käyttää, mutta siihen ei pysty lataamaan päivityksiä ja teeman tukipalvelu ei ole käytettävissä. Jotkut teemat ovat kertamaksullisia: lisenssi ostetaan kerran, ja päivityksiä on mahdollista ladata “ikuisesti”, ainakin niin kauan kuin niitä tulee. Tukipalvelu saattaa edellyttää maksua. Tutustu valitsemasi teeman hinnoittelumalliin, toimitusehtoihin ja paketin sisältöön ennen maksamista. Monella teemalla on myös kokeilujakso tai tyytyväisyystakuu – esim. rahat takaisin -takuu, jolloin maksun saattaa saada tiettynä ajanjaksona ja tietyin ehdoin takaisin, jos teema ei sovellukaan omaan käyttöön.

Käyttäisin kyllä hieman aikaa teeman valintaan. WordPress-teemojen laatu ja ominaisuudet vaihtelevat valtavasti, mutta kaikilla on mahtavat myyntipuheet, ja demot tietysti näyttävät tosi upeilta. Jollakin maksullisella teemalla saa tehtyä vain yhden näköisiä sivuja ja ominaisuudet ovat rajalliset. Toisella teemalla ehkä pystyy tekemään ihan mitä tahansa – se jopa täyttää veroilmoituksen ja toimii tehokkaana uistimena. Vastapainoksi teema saattaa olla järkyttävän raskas ja sen ansiosta sivuista saattaa tulla erittäin hitaat (jolloin kävijät eivät viihdy ja hakukoneet eivät koskaan tule arvostamaan sivujasi). Eli: älä osta ensimmäistä houkuttelevan näköistä superteemaa, vaan vertaile ja kysy vaikka joltakin ammatikseen sivuja tekevältä, mikä olisi hyvä vaihtoehto.

Esimerkiksi Kadence WP* on erittäin monipuolinen, mutta suhteellisen kevyt WordPress-teema, jonka maksullisen version hankkimalla saat pääsyn kymmeniin Starter Templateihin* eli käytännössä valmiisiin nettisivupohjiin. Voit muokata näitä valmispohjia oman maun mukaiseksi. Samalla saat käyttöösi varsin kattavat työkalut, joiden lisäksi et välttämättä tarvitse kaiken maailman lisäosia toteuttaaksesi sivuillesi erilaisia toimintoja. Halutessasi voit muokata valmiiden pohjien pohjalta täysin omannäköiset sivut.

Tarkista Kadence-teeman ajantasainen hinta KadenceWP:n hinnastosta* – kirjoitushetkellä teemasta oli tarjolla maksuton versio rajallisin ominaisuuksin sekä kaksi pakettia erilaisin ominaisuuksin 129 USD ja 199 USD vuosimaksulla. Kannattaa huomioida, että yhdellä lisenssillä voi tehdä rajattomasti uusia nettisivustoja.

Kadence WP -teeman mukana tulee paljon valmiita ulkoasupohjia.
Kadence WP -teeman* mukana tulee kymmeniä valmiita sivupohjia*, joiden avulla saat ammattimaiset sivut tehtyä todella nopeasti. Kuva kopioitu Kadence WP:n nettisivuilta -katso sieltä lisää erilaisia pohjia!

Kun WordPress-teema on valittu ja asennettu

Kun ulkoasuteema on valittu ja asennettu, vaihtaisin ulkoasuteemaan oman logoni (jos on, mutta jos ei ole, niin kirjoittaisin yritykseni nimen sopivalla fontilla) sekä lisäisin jonkun laadukkaan valokuvan. Jos minulla ei ole olemassa riittävän hyvää kuvaa, etsisin sopivan ilmaisesta kuvapankista, kunnes voisin hankkia laadukkaita kuvia ammattilaisen avulla.

Missään tapauksessa en käyttäisi epäselvää, huonolaatuista, itse otetun näköistä kuvaa, koska sellainen ei vain näytä ammattimaiselta.

Laittaisin sivuille myös oman kuvani, sillä se herättää luottamusta. Kävijät näkevät, että olen ihan oikea ihminen, ja tulen tavallaan tutummaksi, vaikkei olla (vielä) edes nähty. Tutun ihmisen luona on usein helpompi asioida – vaikka vain virtuaalisesti!

Miettisin sivujani erityisesti asiakkaani kannalta. Pohtisin erityisesti sitä, että käsittääkö sivuilla kävijä varmasti heti, miten minä tai tuotteeni tai palveluni voivat asiakastani auttaa. Mitä hyötyä ja iloa asiakkaani saa? Sitten rohkaisisin ystävällisesti ottamaan yhteyttä – pidän huolen, että yhteystietoni varmasti löytyvät helposti joka sivulta.

Vinkkejä kuvituksen hankkimiseen löytyy tästä linkistä.

Milloin ostaisin apua?

Jos tarvitsisin teknistä apua, ostaisin pika-apua asiantuntijalta. Esimerkiksi tunnin henkilökohtainen pikakoulutus tai neuvonta asiantuntevalta yksinyrittäjältä auttavat ymmärtämään koko systeemiä huomattavasti paremmin. Oppisin hallitsemaan sivujani perustasolla ihan itse, ja tietäisin, mistä kysyä, jos tulee ongelmia.

Nettisivujen tekeminen itse.

Ja kun olen aikani katsellut niitä omia nettisivujani, muokkailen niitä sitten ajan kuluessa parempaan kuosiin – tekemällä oppii, ja netistä löytyy kyllä ohjeita, jos on aikaa kahlata. Hankkisin tietoa erityisesti siitä, miten tuottaa kiinnostavaa sisältöä sivuille ja blogiin. Opettelisin myös hakukoneoptimointia – sitäkin voi tehdä itse. Mutta jos minulla ei ole näihin asioihin kertakaikkiaan aikaa tai kiinnostusta, ostaisin näihin liittyviä palveluita osaavalta pienyrittäjältä.

Sitten kun on varaa, ottaisin yhteyttä ammattilaiseen (mutta ei kalliiseen mainostoimistoon, vaan johonkin osaavaan yksinyrittäjään), joka osaa toteuttaa tehokasta ja kiinnostavaa sisältöä, jonka myös hakukoneet löytävät. Pyytäisin häntä käsittelemään 1-2 tärkeimmän sivun sisällöt. Jos mahdollista, ammatilainen saisi myös parannella ulkoasua. Muutaman tunnin hinnalla sivuni saavat aivan uusia ulottuvuuksia!

Vinkki: Jos tiedossa on, että nettisivut täytyisi perustaa tai uusia vuoden kuluessa, mutta budjetti tulee vastaan:

Säästä jo etukäteen vaikka joka viikko pikkusumma “nettisivutilille”, jonka voit avata omaan verkkopankkiisi. Jos laitat joka viikko vaikkapa 20 euroa tai vaikkapa 5% myyntituloista tälle tilille, jonkin ajan kuluttua nettisivuihin onkin jo säästynyt mukava summa.

Vältä näitä, kun olet perustamassa yrityksesi nettisivuja:

  • Loputon viilaaminen ja täydellisyyden tavoittelu. Nettisivut eivät koskaan tule olemaan täysin valmiit, sillä kaikki muuttuu. Sivuja voi hioa ja parannella silloinkin, kun ne on julkaistu.
  • Edulliselta kuulostavat palvelut, joissa ei näytä olevan isoa perustamismaksua, mutta pienehkön kuukausihinnan kustannukset voivat vuodessa-parissa kasvaa kohtuuttomiksi, etenkin kun tulet tarvitsemaan lisää (maksullisia) ominaisuuksia. Vältä sitoutumista sellaisiin juttuihin, joiden kanssa joudut loukkuun tai joiden kanssa rajat tulevat pian vastaan.
  • Ilmaiset ja parin euron kotisivutilat – asiakkaasi eivät jaksa odotella hitaiden sivujen aukeamista vaikka itse jaksatkin.
  • Hakemistopalvelut ja näkyvyys, jota puhelinmyyjä lupaa. Ihmiset etsivät sinua Googlesta, eivät osoitteesta www.suomenparhaatyrityspalvelut123.net. Google-näkyvyytesi paranee ilmaiseksi, kun opettelet hieman perusasioita.
  • Suomen upeimmat kotisivut -tyyppiset kilpailut. Ne ovat rahastusta. Osta sillä satasella ennemmin vaikkapa sisällön parantamista, hakukoneoptimointia, ulkoasun ehostusta, tai vaikkapa Facebook- tai GoogleAds -mainontaa. Tai jokin hyödyllinen verkkokurssi!
  • Koko paketin ostaminen siltä, joka tekee sen edullisimmin, olkoon hinta sitten 200 tai 500 euroa. Tähän hintaan joudut joka tapauksessa suunnittelemaan sisällöt itse, ja se on se vaikein osio. Opettele tekemään sama työ muutamalla klikkauksella, ja saat vähintään yhtä hienot sivut kuin ne 200 tai 500 euron harrastelijan tekemät sivut. Näin säästät 200 – 500 euroa, jotka kannattaa käyttää ennemminkin ammattilaisen täsmäapuun silloin, kun et itse osaa jotakin. Lue nettisivujen ostajan opas!

Näihin kannattaa panostaa:

  • luotettava palvelin, jotta sivut toimivat ongelmitta
  • selkeät tekstit, simppeli ulkoasu ja laadukkaat kuvat – tee ostaminen helpoksi
  • WordPressin peruskäytön opettelu
  • uuden sisällön tuottaminen – opettele ja varaa sisällöntuotantoon aikaa (tai ulkoista se)
  • hakukonenäkyvyyden parantaminen – opettele tai pyydä ammattilaista apuun, mutta älä osta hakemistopalveluja.

Lisää tietoa aiheesta:

Nettisivujen ostajan opas

Nettisivujen tekeminen itse – ja muita kysymyksiä nettisivujen perustamisesta

Näin suunnittelet tehokasta sisältöä nettisivuillesi

Tee itse hakukoneoptimointia – hakukoneoptimointi ja mittaus

Kirjoita sisältöä, joka löytyy hakukoneilla

Näin teet myyvät nettisivut

Mistä kotisivutila ja verkkotunnus kannattaa hankkia?

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!