Turhat nettisivut

Hyödyttömät nettisivut

Ystäväni tunnusti, että hänellä on hyödyttömät nettisivut. Hän siis itse kertoi näin – sivuista ei ole ollut mitään hyötyä koko niiden olemassaolon aikana. Ja ne olivat olleet olemassa jo kymmenen vuotta. Aikanaan ne olivat maksaneet muutaman satasen, ja kustannuksia tuli muutaman kymmenen euroa vuodessa (sisältäen sähköpostin). Sivuihin on siis näiden vuosien aikana uponnut reilun tuhannen euron verran rahaa. 

Millaiset nämä turhat sivut sitten ovat?

Menin tietysti uteliaana katsomaan, millaiset ovat hyödyttömät nettisivut.

Pieni, kiva nettisivusto, jonka etusivulla on lyhyesti kerrottu, mitä yritys tekee. Yhteystiedot löytyivät omilta sivuiltaan ja sivuilla oli myös yhteydenottolomake. Siis ihan perussettiä. Ulkoasu on siisti vaikka hivenen vanhanaikainen, ja yli kymmenen vuotta sitten tehdyt sivut eivät tietenkään ole responsiiviset.

Testasin myös, miten sivut löytyvät Googlella. Ja ne löytyivät hyvin, mikä on mahtava saavutus ottaen huomioon, ettei koko sivustolla ole kuin muutama lause tekstiä.

Sivuja ei oltu päivitetty kertaakaan, koska toimiala ja yhteystiedot olivat edelleen ajan tasalla. Uudistustarpeita alkoi kuitenkin olla. Sivut eivät näkyneet kunnolla esimerkiksi älypuhelimella, ja ystäväni mietti myös, että pitäisikö sitä hakukonenäkyvyyttäkin vähän parantaa (hän ei ollut huomannut, että sivusto killuu ykkössijalla monella asiaankuuluvalla hakusanalla). Ulkoasu tietysti saisi miellyttää silmää.

Mutta.

Hetken asiaa pohdittuaan ystäväni kuitenkin totesi, että kannattaako niitä nettisivuja kuitenkaan uudistaa, sillä eihän niistä tähänkään asti ole ollut mitään hyötyä. Asiakkaat eivät ole ostaneet mitään netin kautta, ja lomakkeen kautta yhteydenottoja on tullut vain muutama. Siitäkään ei ollut tietoa, oliko sivuilla edes kävijöitä, sillä kävijätilastoinnin tunnukset olivat vuosien saatossa hukkuneet. Muutama asiakas oli kertonut katsoneensa puhelinnumeron nettisivuilta.

Varsinaiset kaupat kuitenkin tapahtuvat ihan muuta kautta, ystäväni kertoi. Eipä sillä, että nettisivuilla olisi ollut ostomahdollisuuttakaan.

Turhien sivujen tilalle ei kannata tehdä uusia turhia sivuja

Olen samaa mieltä ystäväni kanssa. Hyödyttömiä nettisivuja on aivan turha uudistaa pelkän responsiivisuuden vuoksi. Jos sivuilla ei ole mitään, ei siellä ole mitään älypuhelimellakaan katsottuna.

Samoin hakukoneoptimointi on hyödytöntä, jos sivuilla ei ole sisältöä.

On myös melko lailla samantekevää, vaikka sivut eivät ole erityisen hienot eivätkä kiiltele uutuuttaan.

Ystäväni tunne siitä, että sivuilla ei käy ketään, saattaa pitää paikkansa. Tai sitten ei, mutta sitä taas ei voi tietää, kun asiaa ei ole mitattu. Kävijäanalyyseistä voisi vaikkapa nähdä, kuinka paljon yhteystietoja on katsottu.

Ystäväni ei varmastikaan ole ainoa, jonka nettisivut on aikoinaan perustettu siksi, kun sellaiset vain pitää olla. Käyntikorttisivujen perustaminen on myös ollut edullista, eikä niiden suunnittelijan kanssa ole tarvinnut tuhlata aikaa – riittää, kun on listannut toimialan, yhteystiedot ja lempivärin.

Mitä sitten kannattaa tehdä?

Potentiaaliset asiakkaat ovat kuitenkin netissä. Tilastokeskuksen mukaan 72% suomalaisista käyttää nettiä useita kertoja päivässä, ja 79% lähes joka päivä. 68% suomalaisista on ostanut tai tilannut jotakin netistä. Jostain ne nettiostoksetkin tehdään. 

Nettisivut, jotka tuovat yritykselle asiakkaita ja myyntiä – eli rahaa – on alun perinkin suunniteltu tekemään niin. Niiden tavoitteena on esimerkiksi saada uusia asiakkaita, myydä tuotteita, saada uusia yhteydenottoja ja niin edelleen. Niille on suunniteltu sisältö, joka ohjaa kävijöitä kohti ennalta asetettua tavoitetta.

Jos siis haluat, että verkkosivuistasi on hyötyä (eikä pelkkää rahanmenoa, kuten ystävälläni), toimi näin:

1. Määrittele tavoite

Neuvoin ystäväänikin miettimään, millaista hyötyä hän haluaa nettisivujensa kautta saavuttaa. Mitä sivujen pitäisi tehdä? Mikä on sivujen tarkoitus? Ystäväni nykyisillä sivuilla ei ollut mitään tavoitetta – ne oli perustettu vain siksi, että sellaiset pitää olla.

Tavoite voi olla vaikkapa se, että sivuilta ostetaan tuotteita. Tehdään tilaus. Tai se, että sivuilla tutustutaan tuotteisiin ja saavutaan kivijalkaliikkeeseen ostamaan. Tai se, että sivuilta varataan aika. Tai otetaan yhteyttä tai tilataan uutiskirje.

2. Määrittele kohderyhmä

Pyysin ystävääni myös pohtimaan, kenelle hän erityisesti haluaa kertoa yrityksensä tuotteista ja palveluista. Millainen on hänen unelma-asiakkaansa? 

Hän totesi, että periaatteessa kuka tahansa voi olla hänen asiakkaansa. Mutta pienen pohdinnan jälkeen hän pystyi kyllä tunnistamaan ominaisuuksia, joita juuri niillä “parhailla” asiakkailla on.

Sitten kehotin ystävääni miettimään, miten hän kertoisi tuotteistaan ja palveluistaan niille tietyille “parhaille” asiakkaille – eli unelma-asiakkaille eli kohderyhmälle. Miksi he tulevat hänen luokseen? Mitä he haluavat? Millaista hyötyä ja iloa ystävästäni heille on? Millaista apua ystäväni heille tarjoaa? Miten kaikki tapahtuu?

Ystäväni kertoi hyvinkin kattavasti, millaisissa tilanteissa hän pystyy auttamaan ja millaista hyötyä tuottamaan asiakkaalleen. Hän kertoi myös, miten prosessi etenee. Kysyinkin häneltä, että miksi hän ei ole kertonut tätä kaikkea nettisivuillaan – asiakashan voisi tehdä ostopäätöksen, kun saa tietoa sen tueksi. Ystäväni näytti ihan siltä, että lamppu olisi syttynyt.

3. Tee myyntilupaus

Yrityksestään kertoessaan ystäväni myös mainitsi, miten hän erottuu kilpailijoistaan. Tällainen tieto on aivan ehdottomasti tuotava esille netissäkin. Mitä erityistä yrityksen tuotteissa ja palveluissa on? Onko niillä tarina? Miten ne erottuvat muiden yritysten tarjoamista tuotteista ja palveluista?

No nyt on mahdollista tehdä hyödylliset nettisivut!

Nyt ystävälläni oli perusasiat kasassa – tosin vasta päässä, mutta jos hän kirjoittaa ne ylös samalla tavoin kuin kertoi minulle, siinä olisi lähes valmista tekstiä nettisivujen pohjaksi. Tavoite, kohderyhmä ja myyntilupaus. Niiden perusteella on mahdollista luoda sisältöä, joka puhuttelee kohderyhmää ja tarjoaa kiinnostavaa tietoa, jonka perusteella asiakas voi tehdä ostopäätöksen.

Kun uusi sivusto on valmis, sen hyötyä on mahdollista mitata. Millä tavalla ihmiset toimivat sivustolla? Mikä siellä kiinnostaa ja mikä ohjaa ostamaan? Jos sivuilla muutetaan jotain, miten asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu?

Uutta sivustoa ei pidä jättää homehtumaan, sillä silloin siitäkin tulee hyödytön. Nykytekniikka mahdollistaa sen, että kuka tahansa pystyy hallitsemaan nettisivujaan ja niiden ominaisuuksia suhteellisen helposti – etenkin kun verrataan kymmenen vuoden takaiseen aikaan. Kun siis sivut ovat olemassa, niistä kannattaa ottaa kaikki hyöty irti!

Tallenna tästä muistilista, jonka avulla voit suunnitella hyödyllisen sivuston!

Jotta nettisivuista olisi hyötyä, seuraavien asioiden pitäisi olla kunnossa:

  • Nettisivujen pitää tuottaa. Tehokasta sisältöä voidaan tuottaa vain, jos tavoitteet ja kohderyhmä on määritelty selkeästi.
  • Nettisivujen pitää pysyä ajan tasalla. Paitsi että asiakkaasi haluavat ajantasaista tietoa, myös hakukoneet arvostavat sivustoa, jonka sisältö päivittyy. Uudistuvaa sisältöä on myös helppoa jakaa ja sitä kautta saada uusia kävijöitä.
  • Nettisivujen tulee toimia myös mobiililaitteissa. Hämmästyttävän moni sivusto on edelleen sellainen, ettei siitä saa minkäänlaista selkoa älypuhelimella.
  • Nettisivujen pitää löytyä. Hakukoneoptimointiin kuuluvat myös sisällön ja rakenteen huolellinen suunnittelu sekä niiden päivittäminen.
  • Nettisivujen käyttöä pitää pystyä analysoimaan, jotta tiedetään, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!