Nettiselaimet varoittavat käyttäjiään turvallisuusriskistä, jos sivustollasi ei ole SSL-sertifikaattia. Käyttäjän selaimeen tulee siis ilmoitus “not secure”, jos yhteys palvelimeen ei ole salattu.

Kun SSL-sertifikaatti on käytössä, asiakkaan ja sivuston välinen liikenne on suojassa ulkopuolisilta.

Mistä tiedän, onko sivustoni turvallinen?

Jos sivustosi avautuu osoitteessa, jonka alkuosassa on https:// , asia on kunnossa. Osoiterivin vasemmalla puolella on vihreä lukon kuva:

Jos sivustosi avautuu osoitteessa, jonka alkuosassa on https:// , asia on kunnossa. Osoiterivin vasemmalla puolella on vihreä lukon kuva.

Jos sivustosi alkuosa on http:// ja vihreää lukon kuvaa ei näy, käyttäjä saa ilmoituksen, että sivusto ei ole turvallinen:

Jos sivustosi alkuosa on http:// ja vihreää lukon kuvaa ei näy, käyttäjä saa ilmoituksen, että sivusto ei ole turvallinen.

Lukon kuva lisää luottamusta sivustoasi kohtaan. Varoitukset puolestaan herättävät epäluottamusta, vaikka sivustosi sisältö olisikin turvallinen.

HTTPS parantaa myös sivujen sijoittumista Googlen hakutuloksissa. Sivustot, joilla ei ole SSL-sertifikaattia, laskevat tuloksissa alaspäin.

Mistä sellaisen lukon kuvan saa?

Helpoin tapa on pyytää palveluntarjoajaasi ottamaan käyttöön SSL-sertifikaatin. Ota siis yhteyttä siihen tahoon, josta olet hankkinut verkkotunnuksen ja kotisivutilan, ja tilaa SSL-sertifikaatti sieltä. Sertifikaatti on maksullinen.

Jos suunnittelet palveluntarjoajan vaihtoa, tutustu eri vaihtoehtoihin. Jos haluat, että sivusi näkyvät ja toimivat myös silloin, kun siellä on muutama kävijä samanaikaisesti, ei kannata valita halvinta vaihtoehtoa.

Lue lisää palveluntarjoajan valinnasta: mitä kannattaa huomioida, kun hankit kotisivutilaa ja verkkotunnusta >>

Huomioi mobiilikäyttäjät!

Todennäköisesti suurin osa asiakkaistasi saapuu sivuillesi mobiililaitteella – ei siis pöytäkoneella tai läppärillä.

Mobiililaitteiden ja tablettien käyttö verkkosurffailussa on jo ylittänyt työpöytälaitteiden käytön, ja jatkaa edelleen kasvuaan (Statcounter). 16-75 -vuotiaista yli 75%:lla on älypuhelin käytössään (Tilastokeskus).

Silti suuri osa nettisivustoista on sellaisia, jotka eivät toimi mobiililaitteilla. Kun kävijä saapuu älypuhelimellaan nettisivuille, jotka eivät toimi, hän ei saa niistä mitään selkoa ja etsii vastaavat tuotteet ja palvelut kilpailijalta, jonka sivut toimivat.

Myös Google suosii sivustoja, jotka toimivat mobiililaitteilla. Mobiiliresponsiivisuus vaikuttaa merkittävästi hakutuloksiin.

Mukautuvatko sivusi käyttäjän laitteen mukaisesti?

Testaa itse: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Jos tarvitset apua sivujesi muuttamisessa mobiiliresponsiivisiksi, ota yhteyttä!

Sivut kuntoon

Jos olet suunnitellut nettisivujesi uudistusta, sisällön ja ulkoasun päivityksen yhteydessä voimme myös varmistaa sivujesi turvallisuuteen ja responsiivisuuteen liittyvät asiat.

Voimme kartoittaa sivustosi nykytilanteen mm. seuraaviin asioihin liittyen:

  • sisällön laatu ja ajantasaisuus
  • päivittämisen helppous
  • ulkoasu
  • turvallisuus
  • mobiiliresponsiivisuus
  • hakukonenäkyvyys.

Ota siis yhteyttä – tilannekartoitus on ilmainen, eikä sido sinua mihinkään!