Kotisivujen sisällön suunnittelu

Nettisivujen sisällöntuotanto

Tehokkaat internet-sivut eivät synny aivan itsestään. Sisältö on suunniteltava huolellisesti ja esitettävä kohderyhmää kiinnostavalla tavalla.

Tähän olen koonnut muutamia kysymyksiä, joihin sinun kannattaa vastata, ennen kuin edes aloitat nettisivuprojektia.

Vaihe 1. Taustatyö

Määrittele nettisivujesi tavoitteet

Ensimmäinen askel sivuston suunnittelussa on pohtia, mitä haluat nettisivujen kautta saavuttaa. Mikä on ykköstavoite, jota varten perustat yrityksellesi kotisivut? Mitä muita tavoitteita sivustolla on? Valitse seuraavista tai määrittele oma tavoite:

  • Haluan uusia asiakkaita
  • Haluan myydä tuotteita
  • Haluan myydä palveluja
  • Haluan myydä asiantuntemustani
  • Haluan kertoa tietystä aiheesta
  • Haluan opettaa tai kouluttaa
  • Haluan tarjota palvelua asiakkailleni

Määrittele kohderyhmäsi

Kenelle haluat kertoa, ja mitä haluat kertoa? Määrittele kohderyhmä. Määrittele mahdollisimman tarkkaan, kenelle sivustosi on suunnattu, eli kuka on se henkilö, jonka haluat sivujesi kautta tavoittaa.

Määrittele itsesi ja yrityksesi

Brändi on se maine ja mielikuva, joka rakentuu (tai rakennetaan) yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi ympärille. Tee itsellesi, ja myös nettisivujesi tekijälle selväksi, millainen yrityksesi on. Vastaa siis näihin kysymyksiin:

  • Onko sinulla myyntilupaus ja mikä se on?
  • Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi?
  • Miksi asiakkaat haluaisivat ostaa juuri sinulta?

Vaihe 2. Sisältö

Sisältö on ehdottomasti tärkein. Etusivun sisällön täytyy muutamassa sekunnissa herättää kohderyhmän mielenkiinto, joten käy suoraan asiaan lyhyesti, ytimekkäästi ja kiinnostavasti. Jos mahdollista, suosittelen copywriterin käyttämistä. Ammattilainen osaa tehdä sisällön, joka myy.

Sisällön on oltava helppolukuista, hyvin jäsenneltyä ja kiinnostavaa. Myös hakukoneet arvostavat hyvää sisältöä. Käytä pohjana asioita, joita kirjoitit vaiheessa 1, kun pohdit tavoitteitasi, kohderyhmääsi ja brändiäsi.

  • Kerro, millaista hyötyä, apua tai palvelua tarjoat. Sinun ei pidä kertoa itsestäsi, vaan siitä, kuinka voit auttaa kohderyhmääsi. Minkä ongelman ratkaiset?
  • Käytä vahvoja otsikoita, jotka herättävät huomion.
  • Kirjoita sisältö kaikille sivuston sivuille. Käytä väliotsikoita. Kirjoita lyhyitä, selkeitä virkkeitä, ja jaottele teksti lyhyisiin kappaleisiin. Tietokoneen ja kännykän ruudulta on hankala lukea pitkiä pätkiä. Korjaa yhdyssana- ja muut kielioppivirheet sekä kirjoitusvirheet.

Vinkki! Kirjoita tekstit vaikka Google Docsiin. Näin tekstiä on helppo lisätä vaikka älypuhelimella juuri silloin, kun jokin idea tai sopiva ilmaisu tulee mieleen.

  • Mieti myös yhteydenottokanavia. Mitä kautta haluat olla tavoitettavissa?
    • Käyntiosoite
    • Postiosoite
    • Puhelinnumero
    • Sähköpostiosoite
    • Yhteydenottolomake
    • Kartta
    • Uutiskirjeen tilauslomake
    • Sosiaalisen median kanavat
    • Chat

Kun olet määritellyt ainakin nämä asiat, sivuston toteutus voi alkaa!

Vaihe 3. Sivujen rakenne

Suunnittele rakenne sellaiseksi, että se on käyttäjän kannalta selkeä ja tarvittava tieto löytyy helposti. Pidä mielessäsi, mitä kirjoitit vaiheessa 1, kun mietit tavoitetta, kohderyhmää ja brändiä.

  • Tee lista sivuista ja laita ne oikeaan järjestykseen.
  • Mitä muita ominaisuuksia yrityksesi sivustolla tarvitaan? Tarvitaanko nyt esimerkiksi seuraavia:
    • Verkkokauppa
    • Ajanvaraus
    • Blogi
    • Tuotelista/tuoteluettelo
    • Rekisteröinti
    • Ladattavat tiedostot
    • Hinnasto
    • Uutiskirje
    • Usein kysyttyä -sivu
    • Kuvagalleria
    • Kysely
    • Yhteydenottolomake
    • Muuta, mitä?

Vaihe 4. Ilme, tunnelma ja ulkoasu

Ulkoasulla ja asettelulla on suuri merkitys sivujen kävijöille. Jo ennen sisältöön tutustumista kävijä näkee (tai kuulee), millaiselle sivustolle on saapunut. Ensivaikutelma on tärkeä. Selkeä, yritysilmeen mukainen ja huolella suunniteltu ulkoasu herättää luottamusta ja tehostaa viestisi perillemenoa.

  • Jos sinulla on logo, graafinen ohjeistus tai muuta markkinointimateriaalia, jota voisi hyödyntää myös nettisivuilla, toimita ne kotisivujesi suunnittelijalle.
  • Mieti sivuston tunnelmaa. Millaisen mielikuvan haluat herättää? Voit selailla erilaisia sivustoja ja kuvia ja valitse niistä inspiroivia ideoita.
  • Lähetä internet-sivujesi suunnittelijalle linkkejä sivustoihin, joiden ulkoasussa, asettelussa, tyylissä, väreissä on jotain sellaista, jota toivoisit omillekin sivuillesi.
  • Mieti, mistä saat hyvää kuvitusta. Lähetä nettisivujesi tekijälle kuvia, jotka haluat sivustolle näkyviin.

Lataa ilmainen työkirja sivustosi sisällön suunnitteluun tästä:

Lataa ilmainen työkirja ja suunnittele sisältöä tehokkaasti!

1 kommentti

  1. […] kirjoitin vielä tällaisen Note to self -kirjoituksen […]

Kommentoi tai kysy!