Nettisivujen sisällöntuotanto

Tehokkaat internet-sivut eivät synny aivan itsestään. Sisältö on suunniteltava huolellisesti ja esitettävä kohderyhmää kiinnostavalla tavalla.

Tähän olen koonnut muutamia peruskysymyksiä, joihin sinun kannattaa vastata, ennen kuin edes aloitat nettisivuprojektia.

Lisäksi sinun kannattaa tutustua artikkeliin Näin teet myyvät nettisivut, joiden avulla toteutat sellaiset nettisivut, jotka löytyvät, kiinnostavat ja konvertoivat.

Vaihe 1. Taustatyö

Määrittele nettisivujesi tavoitteet

Ensimmäinen askel sivuston suunnittelussa on pohtia, mitä haluat nettisivujen kautta saavuttaa. Mikä on ykköstavoite, jota varten perustat yrityksellesi kotisivut? Mitä muita tavoitteita sivustolla on? Valitse seuraavista tai määrittele oma tavoite:

  • Haluan uusia asiakkaita
  • Haluan myydä tuotteita
  • Haluan myydä palveluja
  • Haluan myydä asiantuntemustani
  • Haluan kertoa tietystä aiheesta
  • Haluan opettaa tai kouluttaa
  • Haluan tarjota palvelua asiakkailleni

Määrittele kohderyhmäsi

Kenelle haluat kertoa, ja mitä haluat kertoa? Määrittele kohderyhmä. Määrittele mahdollisimman tarkkaan, kenelle sivustosi on suunnattu, eli kuka on se henkilö, jonka haluat sivujesi kautta tavoittaa.

Kohderyhmän määrittely on yksi nettisivujen suunnittelun tärkeimmistä vaiheista. Jos et määrittele kohderyhmää riittävän tarkasti, et pysty myöskään luomaan sisältöä, joka yleisöäsi kiinnostaa. Kohderyhmä vaikuttaa myös siihen, miltä sivusi näyttävät! Joten määrittele kohderyhmäsi jo ennen kun suunnittelet riviäkään tekstiä tai hahmottelet ulkoasua.

Valitettavan usein kohderyhmän määrittely jätetään tekemättä, kun ajatellaan, että “kyllähän nämä sivut on tarkoitettu ihan kaikille” tai “kuka tahansa voi olla asiakas”. Ja kun sivut tehdään “ihan kaikille”, niistä tulee taas yhdet uudet turhanpäiväiset, ympäripyöreät, ihan kivat sivut, jotka eivät kiinnosta ketään.

Määrittele itsesi ja yrityksesi

Brändi on se maine ja mielikuva, joka rakentuu (tai rakennetaan) yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi ympärille. Tee itsellesi, ja myös nettisivujesi tekijälle selväksi, millainen yrityksesi on. Vastaa siis näihin kysymyksiin:

  • Onko sinulla myyntilupaus ja mikä se on?
  • Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi?
  • Miksi asiakkaat haluaisivat ostaa juuri sinulta?

Vaihe 2. Sisältö

Sisältö on ehdottomasti tärkein. Etusivun sisällön täytyy muutamassa sekunnissa herättää kohderyhmän mielenkiinto, joten käy suoraan asiaan lyhyesti, ytimekkäästi ja kiinnostavasti. Jos mahdollista, suosittelen copywriterin käyttämistä. Ammattilainen osaa tehdä sisällön, joka myy.

Sisällön on oltava helppolukuista, hyvin jäsenneltyä ja kiinnostavaa. Myös hakukoneet arvostavat hyvää sisältöä. Käytä pohjana asioita, joita kirjoitit vaiheessa 1, kun pohdit tavoitteitasi, kohderyhmääsi ja brändiäsi.

  • Kerro, millaista hyötyä, apua tai palvelua tarjoat. Sinun ei pidä kertoa itsestäsi, vaan siitä, kuinka voit auttaa kohderyhmääsi. Minkä ongelman ratkaiset?
  • Käytä vahvoja otsikoita, jotka herättävät huomion.
  • Kirjoita sisältö kaikille sivuston sivuille. Käytä väliotsikoita. Kirjoita lyhyitä, selkeitä virkkeitä, ja jaottele teksti lyhyisiin kappaleisiin. Tietokoneen ja kännykän ruudulta on hankala lukea pitkiä pätkiä. Korjaa yhdyssana- ja muut kielioppivirheet sekä kirjoitusvirheet.

Vinkki! Kirjoita tekstit vaikka Google Docsiin. Näin tekstiä on helppo lisätä vaikka älypuhelimella juuri silloin, kun jokin idea tai sopiva ilmaisu tulee mieleen.

  • Mieti myös yhteydenottokanavia. Mitä kautta haluat olla tavoitettavissa?
    • Käyntiosoite
    • Postiosoite
    • Puhelinnumero
    • Sähköpostiosoite
    • Yhteydenottolomake
    • Kartta
    • Uutiskirjeen tilauslomake
    • Sosiaalisen median kanavat
    • Chat

Jos haluat tehdä tehokkaat nettisivut, lue tämä artikkeli:

Vaihe 3. Sivujen rakenne

Suunnittele rakenne sellaiseksi, että se on käyttäjän kannalta selkeä ja tarvittava tieto löytyy helposti. Pidä mielessäsi, mitä kirjoitit vaiheessa 1, kun mietit tavoitetta, kohderyhmää ja brändiä.

  • Tee lista sivuista ja laita ne oikeaan järjestykseen.
  • Mitä muita ominaisuuksia yrityksesi sivustolla tarvitaan? Tarvitaanko nyt esimerkiksi seuraavia:
    • Verkkokauppa
    • Ajanvaraus
    • Blogi
    • Tuotelista/tuoteluettelo
    • Rekisteröinti
    • Ladattavat tiedostot
    • Hinnasto
    • Uutiskirje
    • Usein kysyttyä -sivu
    • Kuvagalleria
    • Kysely
    • Yhteydenottolomake
    • Muuta, mitä?

Vaihe 4. Ilme, tunnelma ja ulkoasu

Ulkoasulla ja asettelulla on suuri merkitys sivujen kävijöille. Jo ennen sisältöön tutustumista kävijä näkee (tai kuulee), millaiselle sivustolle on saapunut. Ensivaikutelma on tärkeä. Selkeä, yritysilmeen mukainen ja huolella suunniteltu ulkoasu herättää luottamusta ja tehostaa viestisi perillemenoa.

  • Jos sinulla on logo, graafinen ohjeistus tai muuta markkinointimateriaalia, jota voisi hyödyntää myös nettisivuilla, toimita ne kotisivujesi suunnittelijalle.
  • Mieti sivuston tunnelmaa. Millaisen mielikuvan haluat herättää? Voit selailla erilaisia sivustoja ja kuvia ja valitse niistä inspiroivia ideoita.
  • Lähetä internet-sivujesi suunnittelijalle linkkejä sivustoihin, joiden ulkoasussa, asettelussa, tyylissä, väreissä on jotain sellaista, jota toivoisit omillekin sivuillesi.
  • Mieti, mistä saat hyvää kuvitusta. Lähetä nettisivujesi tekijälle kuvia, jotka haluat sivustolle näkyviin.

Jos haluat tehdä tehokkaat nettisivut, lue tämä artikkeli:

Lue lisää tehokkaiden nettisivujen suunnittelusta:

Näin teet myyvät nettisivut

Nettisivujen perustaminen – mitä kannattaa huomioida?

Kaupallinen yhteistyö: Jos klikkaat seuraavan verkkokurssin linkkiä ja ostat Oppilan maksullisen palvelun, saan siitä suosittelupalkkion. Tämä ei maksa sinulle yhtään enempääJos et halua klikata alla olevaa linkkiä, voit googlettaa sen!

Apua verkkokurssilta!

Suunnittele vaivatta markkinointiviestintää -verkkokurssi antaa sinulle vinkkejä suunnitelmallisuuteen, uutiskirjeisiin, artikkeleihin sekä somejulkaisuihin sekä monta suunnittelupohjaa ajattelusi tueksi. Tutustu kurssiin tästä: Suunnittele vaivatta markkinointiviestintää.

Suunnittele vaivatta markkinointiviestintää -verkkokurssi.
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!