Nettisivujen perustaminen - mitä kannattaa huomioida kun teetät yrityksellesi nettisivuja?

Nettisivut tulevat, oletko valmis?

Nettisivujen perustaminen saattaa kuulostaa simppeliltä. Laitetaan vähän tekstiä ja kuvia nettiin, ja that’s it. Jos tekniikka tuntuu vaikealta, se osuus on helppo ulkoistaa. Eikä pitäisi maksaa paljoa. Nettisivuja saa halvalla ja aina löytyy joku, joka tekee vieläkin halvemmalla.

Yllämainitussa toimenpiteessä ei kauaa nokka tuhisekaan: monella kotisivukonetyökalulla saa sivut pystyyn minuuteissa, ja tekniikasta riippumatta harrastajakin koostaa sivut ihan hetkessä.

Tehokkaiden nettisivujen perustaminen vaatii enemmän

Mutta entäs hyvät nettisivut? Sellaiset, joiden pitäisi löytyä hakukoneesta, herättää kiinnostus ja tehdä kävijöistä asiakkaita? Sellaiset, jotka saavat kävijän ottamaan yhteyttä, varaamaan ajan tai saapuvan paikalle, mikä sitten ikinä tavoitteena onkaan? Ja sellaiset, jotka ovat pystyssä vielä puolen vuoden kuluttua?

89% kuluttajista etsii tietoa netistä jo ennen ostopäätöstä. Tällöin suuri merkitys on sillä, löytyvätkö sivusi, ja saavatko ne ihmisen toimimaan.

Tämä artikkeli käsittelee sitä, mitä tehokkaiden nettisivujen rakentaminen vaatii SINULTA, sivujen teettäjältä, yrittäjältä, ja mitä saat vaivasi ja rahasi vastineeksi. Osaava nettisivujen tekijä tekee oman osuutensa, mutta tarvitsee sinua voidakseen päästä erinomaiseen lopputulokseen!

Mitä hyvien nettisivujen perustaminen vaatii yrittäjältä?

Nettisivujen perustaminen vaatii paljon myös yrittäjältä itseltään, vaikka teettäisit sivut ulkopuolisella.

Kun nettisivujen toteutus yhdessä ammattilaisen kanssa alkaa, projekti saattaakin näyttää yhtäkkiä aika vaativalta. Ja tämä on usein yllätys ensimmäisiä nettisivujaan teettävälle yrittäjälle. Ei riitäkään, että valitaan joku kiva pohja ja listataan sinne tuotteet ja palvelut, ja lisätään yhteydenottolomake.

Hyvät nettisivut eivät synny itsestään eivätkä kopioimalla.
Hyvät nettisivut eivät välttämättä synny niin, että kopioidaan valmisteemaan tekstit vanhoilta sivuilta tai kilpailijalta (vaikka niitä pikkuisen muunneltaisiin).

Tehokkaat nettisivut tehdään yhdessä!

Vaikka teetät nettisivut ammattilaisella, et voi vain jäädä odottelemaan sivujen valmistumista – ainakaan, jos haluat muutakin kuin kauniit kuoret. Sinä joudut mukaan projektiin, ja syvälle. Tämä saattaa yllättää. Joudut käyttämään paljon aikaasi nettisivujen perustamiseen liittyviin asioihin, vaikka toteuttaja onkin joku muu kuin sinä.

Moni nettisivuprojekti karahtaakin tähän: ei olekaan aikaa osallistua. Arkityö vie kaiken ajan. Vaikka uusiin sivuihin sijoitettaisiin rahaa, ei sijoitetakaan aikaa. Nettisivujen tekijä kokoaa sivut parhaansa mukaan, mutta ei välttämättä tiedä yrityksestä tai sen asiakkaista kuin pintaraapaisun.

Tai toinen vaihtoehto: kun ostetaan nettisivuja, ostetaankin pelkkä ulkoasu, koska sen saa halvemmalla kuin sellaisen toteutuksen, joka houkuttaa kävijöitä ja tekee heistä asiakkaita. Jäädään toivomaan, että nettisivut löytyisivät ja tekisivät kävijöistä asiakkaita, vaikka sisältö on mitä sattuu ja hakukoneoptimointi unohtuu.

Tällöin erinomainen lopputulos jää vain haaveeksi. Sivuista tulee ehkä vain nätin näköiset, mutta siihen se sitten jääkin. Nettisivut eivät tee myyntiä pelkästään siksi, että ovat kivan näköiset, vaan niiden pitää olla myös tehokkaat.

Siksi teen nettisivut aina yhdessä asiakkaani kanssa!

Mihin sinun aikaasi tarvitaan nettisivuprojektissa?

Kysymyksiin vastaaminen

Sinä olet yrityksesi asiantuntija. Sinä tiedät kaiken, mitä yrityksestäsi ikinä voi tietää.

Mutta nettisivujesi tekijä ei tiedä sinusta, yrityksestäsi ja asiakkaistasi välttämättä mitään. Hän saattaa tietää kaiken nettisivujen toteutuksesta ja siitä, miten sivuillesi saadaan kävijöitä, mutta kaikki se mikä liittyy sinun yritykseesi: sinuun, asiakkaisiisi, tuotteisiisi, palveluihisi, mihin tahansa – sinä olet se, joka tietää nämä asiat – ja jos et itsekään kaikkea tiedä, niin ammattilainen osaa silti kaivaa sinusta tiedon esille!

Siksi kysyn sinulta paljon kysymyksiä jo ennen varsinaisen toteutuksen aloittamista. Lähetän sinulle taustatietokysymyksiä, joiden avulla saan tietooni kaiken oleellisen – ja odotan sinun vastaavan kysymyksiin perusteellisesti. Sillä jos haluat toimivat, tehokkaat ja myyvät nettisivut – sellaiset, jotka tekevät kävijöistä asiakkaita – sinun täytyy osata kertoa minulle, mitä yrityksesi tekee, miten toimitte, mitä tarjoatte, millä tavalla, miten eroatte muista – ja paljon muuta.

”Kanssasi oli mukava työstää tätä. Mielestäni odotukseni toteutuivat ja sivusto näyttää hyvältä. Kysymyspatteristo, jonka lähetit alussa oli hyvä. Suosittelisin palveluja muillekin.”

Samuli Korhonen,
Osuuskunta Liippa

Ilman näitä tietoja voisin toki tehdä sinulle kauniin näköiset sivut, ja niin voisi tehdä ihan kuka tahansa. Mutta jos et itsekään ymmärrä kohderyhmääsi ja sitä, mitä he etsivät, nettisivuistasi ei todennäköisesti tule olemaan mitään hyötyä markkinoinnin tai myynnin kannalta. Jos siis haluat nettisivut, jotka löytyvät hakukoneista ja tekevät kävijöistä asiakkaita, joudut pohtimaan monia asioita jo ennen toteutuksen alkamista!

Sisällöntuotanto

Kaikilla tehokkailla nettisivuilla on sisältöä. Tekstisisältöä, kuvia, ehkä videoita. Jos haluat löytyä hakukoneista, sivusi tarvitsevat sisältöä. Ja potentiaaliset asiakkaasi tarvitsevat sisältöä: jos haluat kasvattaa luottamusta, antaa tietoa, houkutella kävijää asiakkaaksi, tarvitset sisältöä.

Sisältö ei synny itsestään. Sinun täytyy istua alas ja kirjoittaa se, tai sitten sinun täytyy palkata joku tekemään se puolestasi. Yleensä minä teen asiakkailleni sisällöt, tai ainakin muotoilen ne.

Jos haluat minun kirjoittavan tai muotoilevan sisältösi, sinun täytyy kertoa minulle itsestäsi, yrityksestäsi, palveluistasi ja monista muista asioista joita sinulta kysyn, jotta pystyn kirjoittamaan vaikuttavaa sisältöä nettisivuillesi. Ja vieläpä sellaista sisältöä, jota potentiaaliset asiakkaasi hakukoneista etsivät.

”Oli mukava, kun oikeasti käytiin tapaamassa ja olit kiinnostunut toiminnastamme.”

Jari Rintamäki,
Korikorjaus Jii & Jii Oy

”Olen Miia todella tyytyväinen, että valitsin ammattilaisen tekemään nettisivut. Tiedän monia timantinkovia yrityksiä, joiden nettisivut ovat aivan kotikutoiset ja joita ei meinaa millään löytää. Paljonkohan jää silloin asiakkaita saamatta??”

Annemari Halme,
PsyMenta

Kuvat ovat osa sisältöä. Laadukkaat kuvat mahdollistavat laadukkaan nettisivutoteutuksen: huonoista kuvista harvoin saa näyttäviä, uskottavia nettisivuja. Jos tarvitset kuvia henkilökunnasta, itsestäsi ja yrityksestäsi, kannattaa käyttää ammattikuvaajaa. Kuvapankkeja on moneen lähtöön, mutta todennäköisesti sivuillasi tarvitaan myös muitakin kuin kuvapankkikuvia.

Harkitse myös videoiden käyttöä. Videot ovat erittäin tehokas keino viestin välittämiseen, kuten myös hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Jos vaikkapa blogikirjoituksiin vaadittava runosuoni ei syki, niin onnistuisiko asiasta kertominen ääneen? Esimerkiksi videomuotoisen blogin toteuttaminen ei vaadi älypuhelinta kummempaa tekniikkaa, ja videoiden siirto YouTubeen ja sieltä upottaminen nettisivuille on parin klikkauksen juttu. Eikä maksa mitään.

Palautteen antaminen

Nettisivuista ei voi tulla toiveidesi ja tavoitteidesi mukaisia, jos nettisivujesi tekijä sulkeutuu yksikseen muutamaksi viikoksi koneelleen toteuttamaan sivujasi – ja sitten ne julkaistaan.

Suunnittelen nettisivujesi ulkoasun ja käyttöliittymän, mutta tarvitsen sen rakentamiseen sinun palautettasi. Kysyn toiveistasi jo ennen aloitusta, ja toteutuksen edetessä pyydän sinulta palautetta. Silloin sinun tehtävänäsi on kertoa esimerkiksi, mistä pidät ja mistä et pidä, ja millaisia muutoksia haluat, jotta sivut todella purevat asiakkaisiin. Ja tämäkin vie aikaa: joudut pohtimaan sivuja asiakkaasi kannalta, ja sinun tulee antaa selkeää, yksityiskohtaista palautetta. Jos vaivaudut käyttämään aikaasi ja energiaasi myös tähän vaiheeseen, saamme rakennettua oikein hyvän kokonaisuuden!

”Odotukseni toteutuivat täydellisesti ja paljon enemmän. En osannut odottaa näin hienoa pakettia. Kaikki mitä olet tehnyt on ensiluokkaista!”

Marko Pirttijärvi,
Piha- ja Puistosuunnittelu Pirttijärvi Oy

Tekniikka

Nettisivujesi tekijän tehtävänä on varmistaa, että tekniikka on kunnossa: sivut toimivat sujuvasti ja nopeasti, eikä niissä ole käytetty epämääräisiä purkkavirityksiä esim. epäilyttävien lisäosien muodossa. Vaikka WordPress on lähtökohtaisesti toimiva, nopea, helppo ja hakukoneystävällinen julkaisujärjestelmä, se on helppo saada solmuun, jos osaamista ei ole.

Yllättävän usein tulee vastaan uusia nettisivustoja, joiden latautuminen kestää ja kestää, sivuilla on valtavia kuvia ja taustakuvia (siis 100x suurempia kuin on tarve), sivut näyttävät hassuilta mobiilissa tai vaikkapa vähän isommalla näytöllä, fonttivalinnat ja kontrastin puute takaavat että tekstistä ei saa selvää, sivuilla on iloisesti sekaisin suomea ja englantia, ainoa hakukoneoptimointiin viittaava tekijä on SEO-lisäosan asennus – ja sinnekin metatietoihin on lueteltu kilometrin verran jotakin avainsanoja. Hakukonenäkyvyyden, käytettävyyden ja tehokkuuden puutteesta huolimatta sivut saattavat näyttää ihan näteiltä, ainakin jos ymmärtää katsoa tietyllä selaimella ja tietyn kokoisella näytöllä. Pelkkä kiva ulkoasu ei siis riitä.

Ja jos nettisivupakettiisi sisältyy hakukoneoptimointia, selvitä, mitä tällä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan. Avainsanatutkimusta, sisällön tuotantoa ja sen optimointia, teknistä hakukoneoptimointia, analytiikan käyttöönottoa vähintäänkin – mitä kaikkea sisältyy? Vai tarkoittaako hakukoneoptimointi pelkästään YoastSEOn asennusta ja mahdollisesti metakuvausten täyttämistä?

Nettisivujen pitää löytyä hakukoneista, jos niiden kautta halutaan asiakkaita..
Nettisivujen pitää löytyä hakukoneista, jos niiden kautta halutaan asiakkaita. Hakukoneoptimoinnin yksi tärkeimmistä tavoitteista on tuoda kohderyhmäsi ostovalmiit edustajat juuri sinun nettisivuillesi.

Ja jos sinulla on ennestään sivut, varmista myös, että uudelleenohjaukset tehdään asianmukaisesti.

Varmista tekijältä, että sivut asennetaan nopealle palvelimelle, jossa sivusi eivät lakkaa näkymästä silloinkaan, kun siellä on yhtä aikaa viisi vierailijaa. Jos valitset webhotellin hinnan perusteella, olet pian ongelmissa.

Varmista, että joku huolehtii WordPress-sivujesi teknisestä ylläpidosta myös julkaisun jälkeen. Ohjelmistoja pitää päivittää, tai sivut lakkaavat pian toimimasta.

Teetkö tämän itse, hoitaako palvelintilan tarjoa myös päivitykset testauksineen, ostatko erikseen ylläpito-, testaus- ja korjauspalvelun vai haluatko kokeilla onneasi, montako kuukautta sivut pysyvät pystyssä? Todennäköisesti ongelmien selvittely ja korjaus maksaa enemmän kuin muutaman kuukauden asianmukainen ylläpitopalvelu. Jos et halua maksaa teknisestä ylläpidosta, valitse joku kotisivukone (vaikkapa Webnode tai Squarespace), jonka kuukausimaksuun tämä sisältyy.

Entä kun nettisivut ovat valmistuneet?

Kun sivut ovat valmiit, niin sitten voi huokaista hetkeksi – mutta vain hetkeksi, sillä oikeastihan sivut eivät koskaan ole valmiit. Vielä 15 vuotta sitten saatettiin perustaa nettisivut ja unohtaa ne sitten – ja sitten vain uusiksi muutaman vuoden kuluttua.

Mutta näin ei voi toimia enää. Nettisivusi tarvitsevat hoivaa ja huoltoa pysyäkseen toimivina. Ja sinun on huolehdittava tästä itse, tai sitten sinun pitää ulkoistaa se.

Nettisivujen tekninen ylläpito

Kuten jo ylempänä totesin, nettisivut tarvitsevat ylläpitoa. Ohjelmistot täytyy pitää ajan tasalla, jotta ne toimivat ja pysyvät turvallisina. Päivitykset voi toki automatisoida, mutta silloin on erittäin todennäköistä, että sivut leviävät ohjelmistojen yhteensopimattomuusongelmien vuoksi. Päivitysten toimivuus onkin syytä testata ensin vaikkapa kehitysympäristössä ja sen jälkeen vasta julkisella puolella.

Varmuuskopiointi on välttämätöntä, vaikka webhotellisi ottaisikin silloin tällöin varmuuskopioita johonkin. Tiedätkö mistä ja miten pääset palauttamaan varmuuskopion, joka webhotellisi ominaisuuksiin kuuluu? Saatko palveluntarjoajalta apua, jos vahingossa klikkaat sivusi näkymättömiin?

Hyvä palveluntarjoaja auttaa ongelmatilanteessa ja ohjaa tarvittaessa eteenpäin – ja ymmärtää, että nettisivujen omistaja ei ole välttämättä kaiken hallitseva web-kehittäjä tai ei osaa etsiä ratkaisuja Googlesta. Kun sivut lakkaavat näkymästä, paniikki iskee, ja tällöin palveluntarjoajan ystävällinen asiakaspalvelu helpottaa oloa kummasti. Etenkin, kun palauttavat saman tien varmuuskopion edellisestä toimivasta vaiheesta.

On siis monia teknisiä juttuja, joista pitää huolehtia, jotta sivusi käyvät ja kukkuvat jatkossakin.

”Kaikki meni todella jouhevasti, vaikka itse en ymmärrä aiheesta mitään! Aikataulu oli jopa odottamaani nopeampi, työn jälki todella kaunista ja toimivaa, kuten itse sivuillasi kuvaat ja lupaat. Oli myös todella hyvä, että aktiivisesti itse ehdotit ratkaisuja, mitä en olisi osannut itse suunnitella.”

Taru Ijäs-Kallio,
Tutkimus- ja kehityspalvelut Taru Ijäs‑Kallio Oy

Teknisen ylläpidon, tietoturvan ja kaikkien mielenrauhan vuoksi suosittelen käyttämään aina palveluntarjoajaa, joka on erikoistunut WordPress-sivujen ylläpitoon ja huolehtii ohjelmistojen päivityksistä, toimivuuden testauksista ja varmuuskopioinneista. Itse käytän ja suosittelen asiakkailleni kotimaista Hostaania sekä Seravon WP-Palvelua. Lue lisää palveluntarjoajan valinnasta täältä: Webhotellin valinta – mistä kotisivutila ja verkkotunnus?

Hmm. Yllä olevat kappaleet näyttävät muuten ihan järkyttäviltä – ikään kuin WordPress-sivut räjähtäisivät hetkenä minä hyvänsä. Näin ei kuitenkaan ole! 34% kaikista maailman nettisivuista pyörii WordPress-alustalla, eli WordPress on suosituin nettisivujen julkaisujärjestelmä – eikä suotta:

Hyvin tehdyt WordPress-sivut toimivat ongelmitta niin päivittäjän kuin kävijöidenkin käsissä, kunhan myös teknisestä ylläpidosta on huolehdittu. Jos pelkäät hakkerointia, pidä ohjelmistot ajan tasalla, huolehdi käyttäjätunnuksestasi ja käytä vahvaa salasanaa, äläkä käytä epämääräisiä lisäosia. Ne ovat yleisin syy sivustomurroille. Hyvä palveluntarjoaja tarjoaa suojan myös erilaisia ulkopuolisia uhkia kohtaan ilman että edes huomaat mitään.

”Minun ei tarvinnut huolehtia ollenkaan sivujen siirtoon ja domainiin ym. liittyvistä asioista, joista en tiedä mitään. Hoidit kaikki valmiiksi. ”
Soile Tulijoki, Kotipesä-tuotteet

Nettisivujen päivitys ja kehittäminen

Vähintään yhtä tärkeää on pitää sivujesi sisältö ajan tasalla. Päivittämättömistä, vanhentunutta tietoa tarjoavista nettisivuista tulee nopeasti vaikutelma, että mahtaako kyseistä yritystä enää olla olemassakaan. Jos viimeisin blogipostauksesi on parin vuoden takaa, se ei anna hyvää kuvaa – vaikka yrityksesi olisi kuinka menestynyt ja postaustauko johtuisi työkiireistäsi.

Jos palvelusi jollakin tavalla muuttuu tai sinulla on mitä tahansa ajankohtaista kerrottavaa, sen täytyy näkyä myös nettisivuillasi – tai ensijaisesti nettisivuillasi – ei pelkästään jossakin Facebook-päivityksessä (joka todellisuudessa näkyy hyvin harvalle). Nettisivusi on usein se ensimmäinen kontakti asiakkaaseesi (ja se paikka, jossa päätös ostosta, yhteydenotosta tai ajanvarauksesta tehdään), joten huolehdi, että ensivaikutelma ja kokonaisuus ovat erinomaiset myös tulevaisuudessa!

Sisältöä (ja ehkä käyttöliittymääkin) täytyy joskus säätää ja optimoida siltäkin pohjalta, että miten kävijät käyttäytyvät ja miten heistä saadaan asiakkaita. Kun olet päivittänyt sisältöä tai lisännyt uusia palveluja, löytävätkö kävijät kaiken kuten pitääkin, vai pitäisikö jotakin muuttaa myös käyttöliittymässä tai ulkoasussa? Jokin ratkaisu ehkä toimi pari vuotta sitten, mutta ei enää, joten on kehitettävä vaihtoehtoisia polkuja.

Varmista siis, että saat hyvät päivitysohjeet, jotta pystyt muokkaamaan tekstiä, vaihtamaan kuvia ja lisäämään uutta sisältöä. Kannattaa myös kysyä tekijältä, miten isompien muutosten teko onnistuu: jos vaikka tulevaisuudessa haluat vaikkapa ajanvarauskalenterin tai verkkokaupan, tai ihan vaikkapa ulkoasun uudistusta – onko tämä mahdollista, vai pitääkö tehdä sivut ihan uusiksi ja eri alustalle?

“Ohjepaketit oli hyviä ja äärettömän suuri erityisplussa siitä, että ohjeet ja neuvot tuli videoiden muodossa! Itse oon vielä semmonen, että jos luen jotain ohjeita jostain niin saan jankata ja jankata kerta toisensa jälkeen mutta videomuodossa nähtynä kerta riittää. Mahtavaa.”

Sini Soini,
Kuviolla.fi

“Hieno juttu kun saimme ohjeet ja lisäksi päivitysohjeita myös Youtube-videoina. Suosittelen palveluja myös muille yrityksille.”

Paula Kuhalampi
Messupäällikkö,
Yrittäjät Areenalla -messut

Nettisivujen markkinointi ja kävijöiden hankinta

Nettisivujen olemassaolo ei tuo kävijöitä. Vaikka nettisivut ovat olemassa, kukaan ei välttämättä näe niitä. Jos kirjoitat nettisivujesi osoitteen käyntikorttiisi, siitä on hyötyä vain silloin, kun olet antanut käyntikortin, ja saaja kirjoittaa osoitteen selaimensa osoiteriville. Ja moniko niin edes tekee?

Sinulla täytyy siis olla markkinointstrategia, joka tuo kävijät sivuillesi. Netissä olevia kävijöitä voit houkutella esimerkiksi hakukoneiden tai sosiaalisen median kautta.

Hakukoneoptimointi

Voit hankkia kävijöitä hakukoneoptimoinnin avulla. Hakukoneoptimointi onkin erinomainen keino saavuttaa suhteellisen pysyvää hakukonenäkyvyyttä.

Kun sivut on optimoitu hyvin, ne löytyvät toivotuilla hakutermeillä hakukoneen kärkipaikoilta, ja sitä kautta on mahdollista saada ostovalmiita asiakkaita.

Hakukoneoptimointi edellyttää, että sinun täytyy mitata ja analysoida sivujen ja kävijöiden toimintaa, tutkia kilpailijoita, tuottaa potentiaalisia asiakkaita kiinnostavaa sisältöä (esim. blogissa) ja hakukoneoptimoida sitä. Tämä on jatkuvaa ja aikaavievää työtä eli sikäli ei ilmaista – mutta sitä voi oppia tekemään itse, tai ostaa palveluna.

Hakukoneoptimointipalvelua ostettaessa kannattaa perehtyä hieman aiheeseen ennen sitoutumista pitkiin sopimuksiin.

Hakukonemarkkinointi

Hakusanamarkkinointi (esim. Google Ads) on myös tehokas keino houkutella ostovalmiita asiakkaita. Tehokas hakusanamarkkinointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että määritellään pari hakutermiä, kirjoitetaan mainos ja jäädään sitten odottamaan kävijäryntäystä. Eikä myöskään sitä, että että maksetaan X euroa kuukaudessa puhelinmyyjän välittämästä näkyvyyspalvelusta, jonka tuloksia ei oikeasti kukaan edes mittaa.

Toimiva hakusanamarkkinointi edellyttää oikeiden hakutermien etsimistä ja löytämistä, myyvien, tehokkaiden mainosten laatimista, testaamista, mittausta ja analysointia sekä tietysti myös sitä, että sivusi ovat ajan tasalla ja vastaavat kävijän hakuun.

Hakusanamarkkinointia voi tehdä itse tai sitä voi ostaa palveluna. Kannattaa perehtyä hieman aiheeseen ennen sitoutumista pitkiin sopimuksiin.

Sosiaalinen media

Hankitko kävijöitä sosiaalisesta mediasta? Muutama julkaisu silloin tällöin Facebookissa tai Instagramissa ei välttämättä saa aikaan minkäänlaista liikennettä sivuillesi, sillä harva edes huomaa ne, saati että klikkaa ostamaan sillä hetkellä kun julkaisu vilahtaa uutisvirrassa ohitse.

Sinulla tulee siis olla strategia myös sosiaalisen median käyttöön, ja erittäin todennäköisesti sinun täytyy tehdä somessa myös maksullista markkinointia. Sitä voi tehdä itse, tai ostaa palveluna.

Jos siis haluat nettisivujesi markkinoivan ja myyvän puolestasi, sinun täytyy saada sivuille kävijöitä. Se edellyttää strategiaa ja sen noudattamista, valitset sitten hakukoneoptimoinnin, hakukonemarkkinoinnin, sosiaalisen median tai minkä tahansa kanavan – tai useamman näistä, mikä usein on perusteltua. Pelkkä nettisivujen olemassaolo ei tuo asiakkaita!

Paljonko hyvät nettisivut maksavat?

Nettisivujen hinnoittelu saattaa vaikuttaa kirjavalta. Nyrkkisääntö kuitenkin on, että saat sen mistä maksat. Voit tehdä itse ja maksaa vain muutamia euroja kuukaudessa, tai voit teettää ammattilaisella nettisivut, jotka löytyvät hakukoneista ja saavat kävijän asiakkaaksesi. Tai mitä tahansa siltä väliltä. Ehkä tämän artikkelin luettuasi hahmotat, mitä eroa voi olla 500 euron tai 5000 euron nettisivupaketissa!

Hyvin tehty nettisivusto maksaa itsensä takaisin nopeasti. Sen jälkeen se vain ja ainoastaan tuottaa sinulle rahaa, mikäli vain tuotteesi/palvelusi on hyvä ja sille on kysyntää.

Useinhan tuote ja palvelu ovatkin kunnossa – yksi yleisimmistä ongelmista onkin se, että tuotteen/palvelun erinomaisuus ei välity nettisivujen kautta.

Kannattaa miettiä, kuinka monta myytyä tuotetta/palvelua tai uutta asiakasta nettisivujesi kautta saat (eli montako euroa kertyy kuukaudessa tai vuodessa tai koko nettisivujen elinkaaren ajan) – ja kuinka paljon asiakkaita ja euroja vaikkapa vuoden aikana menetät, jos sivut eivät toimikaan odotetulla tavalla.

Huonot sivut eivät löydy hakukoneesta, ja saattavat jopa karkottaa satunnaisetkin kävijät ja mahdolliset ostajat pois. Jos olet maksanut nettisivuistasi vaikkapa 300, 1200 tai 3000 euroa, mutta kukaan ei osta niiden kautta tai niiden ansiosta, olet menettänyt 300, 1200 tai 3000 tai jopa 30 000 euroa, jos olisit voinut saada sen verran myyntiä hyvien sivujen kautta.

Hyvät sivut löytyvät hakukoneesta, herättävät kiinnostuksen tekevät kävijöistä asiakkaita. Jos olet maksanut sivuistasi 300, 1200 tai 3000 euroa ja nettisivujesi kautta saat myyntiä 30 000 euroa vuodessa, nettisivut ovat maksaneet itsensä kymmen- tai jopa satakertaisesti takaisin.

”Todella upeat sivut ovat ja selkeät. Asiakkaat kehuvat, että todella ammattimaiset ja helppokäyttöiset sivut, joista löytyy kaikki helposti ja kattavasti.”
Veera Storm,
Health & Beauty by Storm

”Olen saanut paljon hyvää palautetta sivuistani. Suosittelen ehdottomasti sinua muillekin yrittäjille.”
Soile Tulijoki,
Kotipesä-tuotteet

No, oletko vielä valmis uusien nettisivujen perustamiseen? Katso tästä tehokkaiden nettisivujen paketti!

Lue lisää nettisivujen perustamisesta ja hinnasta

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!