Uutiskirjemarkkinointi - viisi vinkkiä aloittamiseen!

Vieraskynäpostauksen kirjoittaja on Taina Norha, Mailchimp-asiantuntija, Oppila Oy:n perustaja ja kouluttaja. Nappaa vinkit tästä!

Kaupallinen yhteistyö: Jos klikkaat Oppilan linkkiä ja ostat maksullisen palvelun, saan siitä suosittelupalkkion. Tämä ei maksa sinulle yhtään enempää. Jos et halua klikata artikkelissa olevia linkkejä, voit googlettaa ne!

Viisi vinkkiä uutiskirjemarkkinoinnin aloittamiseen

Olet ehkä lukenut uutiskirjemarkkinoinnista ja pohtinut, että se voisi olla juuri sinun yrityksellesi hyvä konsti tavoittaa asiakkaat ja asiastasi kiinnostuneet. Hyvä! Tässä kirjoituksessani annan sinulle vinkit aloittamiseen.

Aloitetaan kuitenkin syistä:

Miksi uutiskirjemarkkinointi on niin tehokasta?

Some-kanavissa yrityksillä on nykyisin kädet täynnä töitä. Tuntuu, että mielenkiintoista sisältöä täytyy keksiä monta kertaa päivässä tai vähintäänkin useasti viikossa. Ja siltikin tavoitetaan vain pieni osa somekanavan seuraajista.

Uutiskirjeet sen sijaan solahtavat vastaanottajien postilaatikoihin juuri haluttuun aikaan. Hyvin kirjoitettu ja otsikoitu uutiskirje herättää tunteita ja jättää varmemmin muistijäljen vastaanottajalleen.

Vinkki 1:

Lue muiden uutiskirjeitä!

Tämä on niin helppo vinkki, että itseäsikin varmasti hymyilyttää! Kouluttaessani markkinointia, kehotan opiskelijoita aina ottamaan postilaatikosta pois “Ei mainoksia!” -kyltin, sillä silloin saa ihan maksutta mainiota opiskelumateriaalia kotiin toimitettuna.

Sama koskee uutiskirjeitä: Tilaa surutta monenlaisia uutiskirjeitä itsellesi. Omalta toimialaltasi, aivan muilta toimialoilta, ulkomailta – mistä vain! Lue ja ime vaikutteita. Minkälaiset uutiskirjeet miellyttävät sinua? Onko ulkonäöllä väliä vai miellyttääkö asiallisempi tekstisisältö?

Jos kyllästyt lukemaan jotain uutiskirjettä, sen voit vaivatta peruuttaa jokaisen kirjeen lopussa lakisääteisesti löytyvästä peruutuslinkistä.

Vinkki 2:

Varmista, että sinulla on selkeä graafinen linja

Ennen kuin lähdet rakentamaan uutiskirjepohjaa tai kirjoittamaan kirjeitä, on uhrata hetki niiden ulkoasun pohtimiseen. On aivan mahdollista kirjoittaa pelkkää tekstiä ja jättää muotoilut sikseen, mutta moni haluaa kuitenkin uutiskirjeiden ilmentävän yrityksen brändiä.

Huolehdi siinä tapauksessa, että sinulla on yrityksesi logo sähköisessä muodossa laadukkaana versiona. Varmista myös, että sinulla on yrityksen brändin väri selvillä.

Vinkki 3:

Tee selkeä suunnitelma osoitelistasi kasvattamiseksi

Jos aloitat aivan tyhjästä, sinun tulee osata houkutella tilaajia osoitelistallesi. Ihan pelkkä “Tilaa uutiskirje!” -kehote harvemmin toimii, sillä kilpailu on kovaa.

Perustele selkeästi, mitä tilaaja saa ilokseen, kun tilaa juuri sinun uutiskirjeesi. Usein luvataan vinkkejä, tarjouksia, tietoa ensimmäisten joukossa tai jotain muuta hyödyllistä. Pelkän alekoodin tarjoaminen (Tilaa uutiskirje ja saat -10% alennuksen verkkokauppaamme!) toimii tietysti usein, mutta kun alennus on käytetty, tulee sinun edelleen tarjota jotain koukuttavaa.

Ns. liittymislahjan tarjoaminen (“Tilaa tästä maksuton opas sisäremonttiin!”) on usein erinomainen tapa saada tilaaja kiinnostumaan ja luovuttamaan sähköpostiosoitteensa. Varmistu siitä, että lahjasi (opas, video, vinkkilista, sähköpostikurssi) on oikeasti hyvä ja kiinnostava.

Vinkki 4:

Jemmassa olleiden osoitteiden varmentaminen

Ehkä sinulla on jo verkkokauppa, jonka asiakasrekisteriin on kertynyt osoitteita jo pidemmän aikaa, mutta sinulla ei ole ollut aikaa tai mahdollisuutta lähettää postia heille aiemmin. Tai olet kerryttänyt osoitteita jotain muuta reittiä. Mitä sitten?

Ensinnäkin olisi syytä varmistaa, että olethan pyytänyt luvan asianmukaisesti uutiskirjeen lähettämiseen. GDPR lienee sinullekin tuttu kirjainrykelmä ja lyhyesti se tarkoittaa sitä, että sinun pitää nimenomaisesti pyytää lupa lähettää markkinointipostia ja kertoa, mihin tarkoitukseen tallennat henkilötietoa (eli mm. sähköpostiosoitteen).

Jos olet hiukankin epävarma siitä, mistä osoitelistasi on peräisin, neuvon sinua pohtimaan vähintään kahdesti, otatko sitä käyttöön. Joka tapauksessa jo parissa vuodessa moni ehtii jäädä eläkkeelle, vaihtaa työpaikkaa tai vain vaihtaa sähköpostipalvelua, jolloin osoitteista yllättävänkin iso osa ei ole enää käytössä.

Onneksi löytyy myös palveluita, joiden avulla voit selvittää, miten laadukas osoitteisto sinulla on ja tarvittaessa poistaa siitä kelvottomat osoitteet.

Vinkki 5:

Valitse oikea uutiskirjetyökalu

Kun nyt tiedät jo hiukan, minkälaiseen tarpeeseen uutiskirjetyökalun haluat ja tarvitset, voit lähteä selvittämään eri työkalujen ominaisuuksia ja hintoja.

Vaihtoehtoja on runsaasti ja vertailu voi olla hiukan vaikeaakin. Olen itse käyttänyt uutiskirjetyökaluja jo pian 10 vuoden ajan ja olen käyttänyt niistä lukuisia. Työkalu, jota suosittelen aloittaville ja pidempäänkin uutiskirjemarkkinointia harrastaneille on Mailchimp.

Miksi Mailchimp?

Mailchimp on pian 20-vuotias uutiskirjetyökalu, joka on edelleen vankasti kehityksessä mukana. Se ei ole maailman suosituin uutiskirjetyökalu ihan sattumalta vaan sen ominaisuudet ovat todella varmoja ja helppokäyttöisiä, ja sen voit liittää lukuisiin verkkokauppasovelluksiin ja vaikkapa Canvaan.

Ei ole ollenkaan huono juttu, että Mailchimpin käyttäminen on täysin maksutonta niin kauan kuin osoitelistallasi on alle 2.000 osoitetta. Todellakin! Moni aloittava yritys pärjää maksutta todella pitkään ja kun listalla on osoitteita tuota enemmän, ei parin kympin maksu tunnu enää missään.

Mailchimpillä on toki kilpailijoita, joista vain mainita ainakin MailerLiten ja Moosendin, jotka molemmat tarjoavat myös maksuttoman tason, tosin vain 1.000 osoitteeseen asti.

Mailchimp on englanninkielinen työkalu ja tiedän, että suomen kielen puuttuminen on harmina meistä joillekin. Mutta voin myös kertoa, että olen kouluttanut satoja ihmisiä Mailchimpin käyttöön eikä peruskäsitteiden hamottamisen jälkeen juuri kenelläkään ole ollut kielitaidon kanssa ongelmia. Aika mukavaa!

Mailchimpin avulla voit suunnitella juuri sinun yrityksesi näköisen kirjepohjan, kirjoittaa tehokkaita kampanjoita, lähettää ne ja tutustua raporteista kampanjoiden tehokkuuteen ja linkkien klikkausmääriin. Uusina ominaisuuksina Mailchimp tarjoaa mm. laskeutumissivut ja jopa oman verkkosivun rakentamisen. Ja lisää ominaisuuksia tulee aikamoisella tahdilla.

Älä siis enää epäröi, jos olet harkinnut uutiskirjeiden lähettämisen aloittamista. Alkuun pääset helposti, kun maltat hiukan suunnitella ja perehtyä asioihin.

Ajankohtaista juuri nyt: Mailchimp ja uutiskirjeet vasta-alkajalle -verkkokurssi! Lue lisää tästä:

MailChimp vasta-alkajalle -verkkokurssi suomeksi.
Oppilan Taina Norha
Oppila logo

Kirjoittaja: Taina Norha, Oppila Oy

Oppila Oy on vuonna 2016 perustettu turkulainen digitaalisen markkinoinnin koulutusyritys. Oppila on vuonna 2019 nimetty viralliseksi Mailchimp partneriksi, mikä takaa uusimmat tiedot Mailchimpin kehityksestä ja on osoituksena Oppilan osaamisesta asiakastyössä.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!