Kuva tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuva erottuu, se huomataan, ja se voi sisältää symboliikkaa ja puhutella ihmistä nopeasti. Kuva jää myös paremmin mieleen. Näin ollen nettisivuilla, blogissa ja Facebookissa kannattaa käyttää kuvia.

Tehokkaan kuvituksen toteuttamiseen tarvitset valokuvia sekä helppokäyttöisen ohjelman niiden käsittelyyn.

Esittelen tässä vain neljä löytöä netistä, koska itse en ainakaan tarvitse enempää. Vaikka vaihtoehtoja löytyy ihan hirveästi, ei niitä kaikkia kukaan ehdi kokeilemaan saati opettelemaan. Siispä tässä nämä yksinkertaisimmat, joille ainakin itselläni on käyttöä joka päivä.

Helpoimmat ilmaiset kuvapankit

Koska toiset meistä eivät osaa ottaa häikäiseviä otoksia itse, tai meillä ei ole omaa valokuvaajaa käytössämme (lue: varaa palkata omaa valokuvaajaa päivittäisiä tai viikoittaisia somejulkaisuja varten), saatamme turvautua kuvapankkeihin. Ilmaisia ja maksullisia löytyy paljon ja lienevät tuttuja monelle.

Pixabay.com

Pixabay on iso ilmainen kuvapankki, ja sieltä voi hakea kuvia myös suomeksi.

Unsplash.com

Unsplash on helppo, ilmainen kuvapankki täynnä laadukkaita otoksia, eikä sinne ei tarvitse edes rekisteröityä.

Pikwizard.com

Pikwizard on kuvapankki, josta voi poimia sopivan kuvan suoraan käsiteltäväksi Pikwizardin omassa muokkaustyökalussa (joka on muuten hyvin saman tyyppinen kuin Canva). Tästä vielä lisää seuraavassa kappaleessa.

Kuvien muokkaaminen nettisivuille, blogiin, Facebookiin ja Instagramiin

On kuulemma myös olemassa ihmisiä, jotka eivät omista eivätkä hallitse Photoshopia  😀 , joten onneksi kuvia voi muokata ja koostaa myös monilla ilmaisilla työkaluilla. Ei muuta kuin kokeilemaan – parin testauksen jälkeen syntyy hienoa jälkeä!

Canva.com

Canva on osoittautunut todella hyödylliseksi ja käteväksi työkaluksi, jota ei tarvitse ladata omalle koneelle. Ilmainen versio riittää oikein hyvin. Sillä voi tehdä kuvitusta nettisivuille, blogiin, sosiaaliseen mediaan ja vaikka painettavaksi – löydät oikean kokoiset pohjat eri tarkoituksiin, kuten Facebook-kansikuvaksi tai blogin otsikkokuvaksi, tai voit määritellä itse kuvan koon.  Itse olen tehnyt  Canvalla erityisesti blogi- ja somekuvia sekä käyntikortit.

Canvan maksullisella versiolla saat käyttöösi huomattavasti enemmän kuvapankkikuvia, mutta ilmaisversiollakin pärjää pitkälle.

Adobe Spark

Adobe Spark on saman tyyppinen kuin Canva, eli sitäkin käytetään nettiselaimen kautta, ja erilaisia pohjia on käytössä vaikka kuinka. Myös omalta koneelta voi ladata kuvia. Spark on todella kätevä, kun tarkoitus on yhdistää kuvaa ja tekstiä tai kokeilla erilaisia tyylejä ja värejä. Toistaiseksi olen vasta testaillut Adobe Sparkia, mutta vaikuttaa erinomaiselta

Pikwizard

Pikwizard on satojen tuhansien kuvien kuvapankki, jossa on erityisen paljon kuvia ihmisistä. Kuvia voi muokata kätevästi samaan tapana kuin Canvalla ja Adobe Sparkilla. Pikaisen testauksen perusteella vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta. Katso lisää: www.pikwizard.com!

Onko vähän noloa käyttää ilmaisia kuvia ja työkaluja?

Ei. Ilmaisia kuvapankkeja käytettäessä on kuitenkin huomioitava, että ilmaiskuvien laatu voi olla hyvin vaihtelevaa (onneksi omin silmin voi nähdä, onko kuva sellainen, jota haluaa käyttää yrityksensä verkkosivuilla). 

 

Sama kuva voi löytyä toiselta verkkosivulta

Koska kuka tahansa voi ladata saman kuvapankkikuvan kuin sinä, joten sama kuva voi tulla vastaan muuallakin internetissä (tai missä tahansa), missä tahansa yhteydessä (elämässä joutuu joskus ottamaan riskejä). 

Jos suunnitellaan yritysilmettä tai vaikkapa mainoskampanjaa, jossa kuvat ovat “joka paikassa” näkyvissä, kannattaa tietysti käyttää yksilöllisempiä kuvia, joita saa ammattivalokuvaajalta tai ostamalla kuvapankin kuvasta käyttöoikeuden vain omaan käyttöön. Jos haluat tarkistaa, löytyykö tietty kuva internetistä – ja mistä sieltä se löytyy – kokeile Google näköishakua.

 

Onko epäeettistä käyttää ilmaista kuvapankkia?

Joku on myös kritisoinut ilmaisten kuvapankkien käyttöä sillä, että ilmaiskuvien käyttö on epäeettistä, koska ilmaiset kuvapankit vievät leivän niiltä, jotka kuvaavat työkseen. 

Kun eettisiä perusteluja ajattelee hieman laajemmin, sama asia on ihan joka alalla:

  • Nettisivut voi perustaa ilmaiseksi jossakin ilmaispalvelussa, jolloin joku nörttiparka jää ilman työtä.
  • Vaatteensa voi ostaa ulkomaisesta halpaketjusta, jolloin ne on tuotettu riisto-olosuhteissa ja luontoa tuhoten.
  • Ruuan voi ostaa halpuuttajalta, joka polkee hinnan ohessa laadun ja tarjoaa antibiooteilla, kloorilla ja glyfosaatilla valmistettuja eineksiä, jolloin tuottaja ja “meidän äiti joka tekee teidänkin ruuat” eivät saa mitään.

Ja tätä listaahan voi jatkaa. Lopputulema on se, että ei kannata tehdä mitään, koska aina saa kärsiä ja hävetä. 

 

Maksulliset kuvapankit

Maksullisia kuvapankkeja voi yleensä selata ilmaiseksi. Käyttöoikeussopimksesta kannattaa tarkistaa, mihin käyttöön kuvaa voit käyttää, ja onko sinulla kuvan käyttöön yksinoikeus (vai voiko kuva tulla vastaan muuallakin). Suomalaisia kuvapankkeja löytyy vaikkapa Googlesta hakusanoilla suomalainen kuvapankki.

Käytän itse erilaisia kuvapankkeja. Yksi edullisimmista on Depositphotos.com, josta löytyy kuvia ja videoita joka lähtöön, ja maksaminen käy kätevästi esim. luottokortin tai PayPalin kautta. Kuvia voi ostaa tietyn määrän kerralla, tai tilalta palvelun vaikka vain kuukaudeksi. Käyttö on helppoa, ja asiakaspalvelukin avulias, nopea ja ystävällinen, jos sille tulee tarvetta. Kannattaa siis tutustua, jos ilmainen kuvapankki ei riitä: Depositphotos.com.

Valokuvaaja on paras

Valitettavasti kuvapankkikuvat usein näyttävät kuvapankkikuvilta. Ne saattavat näyttää teennäisiltä ja eri kuvaajien otokset eivät välttämättä sovi keskenään yhteen. Jos mahdollista, käytä ainakin yrityksen kotisivuille tulevissa kuvissa ammattilaiskuvaajaa.

Valokuvaajan ansiosta saat käyttöösi ainutlaatuiset kuvat, joita ei varmasti ole kenelläkään muulla. Nämä kuvat kertovat yrityksestäsi ja tukevat oikealla tavalla sitä viestiä, jonka haluat sivujesi kautta välittää. Aidot kuvat lisäävät luottamusta asiakkaidesi silmissä.

Valitse sopiva valokuvaaja! Kartoita tarjontaa, tutustu kuvaajien referensseihin, katso millaista jälkeä ovat tehneet. Kerro kuvaajalle, minkälaisia kuvia haluaisit ja mihin tarkoitukseen. Voit myös kysyä kuvaajan ideoita, sillä ammattitaitoisella kuvaajalla on näkemystä siitä, millaiset kuvat voisivat toimia. Mieti myös sitä, tarvitsetko pysty- vai vaakakuvia ja ota tarvittaessa molempia.

Huomioi, että hyvällä kuvaajalla voi olla kalenteri täynnä etenkin sesonkiaikana. Ole siis ajoissa liikkeellä. Jos sinulla on kesäkahvila, kuvat kannattaa ottaa kun kesä on kauneimmillaan. Jos pyörität hiihtokeskusta, kuvausajankohta on tietysti talvella. Varaa kuvausaika ajoissa. Varaa aikaa siihen, että valitset kuvaajan otoksista ne, jotka haluat jatkokäsittelyyn. Kuvaajalla menee myös oma aikansa kuvien käsittelyssä – kuvat eivät siis ole käytettävissä välittömästi kuvauksen jälkeen.

Jos olet teettämässä kotisivuja ammattilaisella, hommaa kuvat hyvissä ajoin, jotta ne ovat valmiina ja käytettävissä, kun projekti alkaa.

Kuvien käyttö nettisivuilla – vinkkejä seuraavissa artikkeleissa:

Kuvan pienentäminen ja pakkaaminen nettisivuille

Päätä itse, mikä kuva nettisivuiltasi näkyy Facebook-jaossa

Nopeuta sivujasi optimoimalla kuvia

Kuvien hakukoneoptimointi

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!