Miten sivuni löytyisivät paremmin Googlella?
Tässä artikkelissa käsittelen hakukoneoptimointia, hakusanojen määrittelyä ja mittaamista. Nämä ovat asioita, joita voit tehdä myös itse. Vastaan artikkelissa lyhyesti ja ymmärrettävästi seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä hakukoneoptimointi on
- Mitä ovat avainsanat ja miten ne määritellään ja mihin niitä käytetään
- Mistä tiedän, miten löydyn nyt hakukoneilla
- Miten voin mitata optimoinnin tuloksia
- Onko hakukoneoptimointi oikeasti niin vaikeaa kuin mainostoimistossa väitetään.
Koska aihepiiri on laaja ja siihen voi uppoutua hyvinkin syvällisesti, kirjoitan tässä artikkelisarjassa sellaisista asioista, joita jokaisen on helppo toteuttaa omalla WordPress-sivustollaan.
Hakukoneoptimoinnin perusasiat
Hakukoneoptimointi saattaa toisinaan vaikuttaa ydinfysiikalta, sillä se pitää sisällään niin monia asioita. TÄRKEINTÄ HAKUKONEOPTIMOINNISSA ON HYVÄN SISÄLLÖN TUOTTAMINEN, ja sitä voi tehdä kuka tahansa luku- ja kirjoitustaitoinen – ei tarvitse koodata tai käyttää mitään ohjelmia. Riittää, kun pääset itse hallitsemaan sivujesi sisältöä, eli käytössäsi on julkaisujärjestelmä, kuten WordPress. Tästä linkistä löydät tietoa siitä, miten voit optimoida omien sivujesi sisältöä.
Hakukoneoptimointi on siis sellaista työtä, jota voit itse tehdä omilla sivuillasi. Hyvän hakukoneoptimoinnin ansiosta voit saada ilmaista Google-näkyvyyttä eli orgaanista näkyvyyttä ilman, että siitä tarvitsee maksaa.
Aikaa siihen kyllä voi saada kulumaan.
Hakukoneoptimointi kannattaa, sillä pientenkin asioiden yhteisvaikutus voi johtaa suuriin positiivisiin muutoksiin hakutuloksissa, ja nämä muutokset kestävät aikaa. Vastaavasti hakukoneoptimoinnissa on mahdollista tehdä virheitä, joilla voit sössiä koko näkyvyyden.
Hakukoneoptimoinnin ostaminen
Hakukoneoptimointia voi myös ostaa. Jokaisen yrittäjän pitää kuitenkin perehtyä hakukoneoptimointiin ainakin sen verran, että tietää, miten näkyvyyttä kannattaa ostaa. Myös ammattilaisena esiintyvä “hakukoneoptimoija” voi tahattomasti tai tahallisesti tehdä toimenpiteitä, joista on haittaa hakukonenäkyvyydelle. Kävijämäärät voidaan ehkä saada nopeasti ylös, mutta ovatko kävijät sitten ostavia asiakkaita ja loppuuko näkyvyys laskutuskaudne jälkeen, on eri asia.
Selvitä tämänhetkinen tilanne, jotta voit mitata tuloksia
Jotta voit mitata optimointitoimenpiteidesi vaikutusta, sinun täytyy ensin kartoittaa lähtötilanne. Ja kun ajan kanssa selviää, miten toimenpiteesi ovat vaikuttaneet, tiedät, miten sinun kannattaa jatkossakin toimia. Tavoitteena on tietysti päästä hakutulosten kärkeen.
Mitä siis pitää selvittää?
- Mikä on sijoitus nyt, tietyillä hakutermeillä, ja mitkä sivuista löytyvät
- Mitkä ovat ne hakutermit, joilla ainakin haluat löytyä
Miten nämä asiat selvitetään?
Sekä maalaisjärjellä että työkalujen avulla.
Jos haet Googlesta omaa yritystäsi tai sen tarjoamia palveluja, huomioi, että Google voi näyttää sinulle aivan eri tulokset kuin vaikkapa naapurillesi. Tulokset riippuvat esimerkiksi sijainnistasi ja aiemmasta hakuhistoriastasi sekä muista hakuasetuksista.
Kun siis haluat objektiivisempaa tietoa hakukonenäkyvyydestäsi Google-haun kautta, tyhjennä ensin selaimesi hakuhistoria ja välimuisti (Chromessa: Asetukset > Lisäasetukset > Poista selaustiedot). Käytä selaimessa näkymätöntä Incognito-tilaa. (Google kyllä tietää tällöinkin, että sinä haet tietoja, mutta tulokset saattavat olla astetta objektiivisempia.)
Sitten Googleen!
Kun haet yrityksesi nimellä, löydytkö ekana? Pitäisi löytyä, jos sinulla jo on verkkosivut. Jos sen sijaan ensimmäisissä hakutuloksissa killuu linkkejä Fonectan ja muiden yrityshakemistojen palveluihin, sivujasi ei ole millään tavalla hakukoneoptimoitu. Mutta ei hätää, sillä pienilläkin toimenpiteillä pääset kiilaamaan näiden hakemistojen ohi ykköseksi:
- Toimenpide 1: Sivujen sisällön optimointi
- Toimenpide 2: Sivujen metatietojen muokkaus
- Toimenpide 3: Google Yritysprofiilin käyttöönotto
Millä hakutermeillä pitäisi löytyä (paitsi oman yrityksen nimellä)?
Voit itse päätellä, millä termeillä asiakkaasi voisivat sinua etsiä. Jos myyt kissanruokaa, hakusana voi olla “kissanruokaa” “kissan ruoka”, “kissanruokaa” tai “kissanruoka”. Jos myyt kissanruokaa paikallisessa kivijalkaliikkeessä vaikkapa Alavudella, hakutermi voisi olla “kissanruoka alavus” tai vaikkapa “kissan ruokaa alavus” tai “kissanruokaa alavudelta”. Jos myyt tietyn merkkisiä tuotteita, voit käyttää niitä hakutermeissä: “Purenatural kissalle alavus”. Ja niin edelleen. Mieti myös laajempia ja aiheeseen liittyviä hakutermejä, vaikkapa “eläinkauppa” tai “eläintarvikekauppa”. Tai suppeampia termejä, kuten ”allergisen kissan ruoka alavus”.
Mieti siis asioita asiakkaasi näkökulmasta. Onko palvelusi paikallista, kattaako se koko Suomen vai kenties koko maailman? Millä sanoilla ja lauseilla asiakas etsisi tuotteitasi?
Laita sitten muistiin, monentenako löydyit yrityksesi nimellä ja muilla tärkeillä hakutermeillä!
Listaa myös ne sanat ja lauseet, joilla voisit kuvitella asiakkaidesi hakevan tuotteitasi tai palvelujasi. ”Missä myydään kissanruokaa?” ”Missä Alavudella saa parasta kissanruokaa?”
Lue lisää avainsanojen määrittelystä ja käytöstä täältä >>
Avainsanojen suunnittelija
Seuraava keino hakusanojen määrittelyyn on Googlen avainsanojen suunnittelija: Avainsanojen suunnittelija. (Huom. Artikkelissa Avainsanojen määrittely esittelen myös muita, ehkä helpompia työkaluja.)
Kirjaudu sisään Google-tunnuksillasi (tai luo ensin Google-tili, jos sitä ei ennestään ole).
Nyt ollaan siis Google Adsissa (ent. AdWords), joka tarkoittaa maksullista hakukonemarkkinointia, mutta avainsanojen suunnittelijan käytöstä ei tarvitse maksaa. (Tosin työkalusta ei saa tarkkaa tietoa hakumääristä, jollei käytä merkittävästi rahaa Google Ads -mainontaan.)
Avainsanojen suunnittelijan sivulta löydät yksityiskohtaiset Googlen ohjeet työkalun käyttämiseksi. Huomaa, että työkalut muuttuvat ajan saatossa, ja näissä ohjeissa olevat kuvat ja yksityiskohdat poikkeavat hieman nykyisestä. Avainsanojen suunnittelija löytyy kuitenkin edelleen Google Adsista!
Klikkaa “Etsi uusia avainsanoja käyttämällä ilmausta, verkkosivuja tai luokkaa”.
Kun kirjoitat ensimmäiseen kenttään, mitä myyt (vaikkapa “kissanruokaa”) ja kirjoitat aloitussivusi-kohtaan omien nettisivujesi osoitteen, voit klikata nappia “Hanki ideoita”.
Esiin tulee pitkä lista hakutermejä, ja niiden vieressä tietoa siitä, kuinka paljon kyseisellä termillä tehdään hakuja. Näin voit löytää hakutermejä, joita et välttämättä itse olisi tullut ajatelleeksi, mutta joilla tehdään hakuja, kun haetaan sitä sinun tuotettasi.
Listaa hakutermit aiheittain
Nyt kannattaa kirjoittaa muistiin niitä hakutermejä, joilla haluaisit löytyä. Niitä kannattaa myös hieman jaotella ja ryhmitellä sen mukaan, mitä erilaisia tuotteita tai palveluja tarjoat – yhtä yksittäistä sivua ei kannata optimoida monelle eri hakutermille. Jos siis yhdellä sivulla myyt kissanruokaa ja toisella kissanhiekkaa, näiden sivujen hakutermit poikkeavat hieman toisistaan.
Lue lisätietoja avainsanojen määritelystä täältä: Avainsanojen määrittely ja käyttö
Mittaaminen
Jotta pystyisit arvioimaan, tuoko hakukoneoptimointi sivuillesi lisää toivottuja kävijöitä, tarvitset kävijäseurantaohjelman. Sinun tulee nähdä ainakin
- kävijämäärät – lähinnä siltä kannalta, onko kävijöitä yleensäkään ja mihin suuntaan kävijämäärä muuttuu, kun kehität sivustoasi ajan kanssa
- sivustolla vietetty aika (mitä enemmän sivuilla vietetään aikaa, sitä kiinnostavampaa sisältö on)
- suosituin sisältö (voit päätellä, minkä tyyppinen sisältö kiinnostaa, ja silloin vastaavaa sisältöä kannattaa tuottaa lisääkin)
- mitä kautta kävijät tulevat (suoraan kirjoittamalla osoitteen tai kirjanmerkeistä, Googlen kautta, joltain toisella sivustolla olevasta linkistä vaiko sosiaalisesta mediasta)
- millä hakusanoilla kävijät tulevat hakukoneista
- mille tietylle yksittäiselle sivulle tullaan milläkin hakusanalla.
Analytiikan asettaminen ei kuitenkaan muuta näkyvyyttäsi mihinkään suuntaan, mutta sen kautta saat arvokasta tietoa toimenpiteidesi tueksi.
Kun teet muutoksia sivuihisi, huomioi, että tulokset eivät näy samantien eivätkä edes viikon kuluttua. Googlen robotit vierailevat sivustollasi säännöllisesti ja muokkaavat niiden avulla omia tietokantojaan. Hakutuloksissa näkyvät muutokset ovat hitaita ja voivat viedä kuukausia.
Ohjeet Google Analyticsin käyttöönottoon
Google Analytics on monipuolinen, mutta monimutkainen kävijätilastointiohjelma. Sen tehokas hyödyntäminen vaatii opettelua, mutta perustiedot sieltä on helppo löytää nopeasti. Käydään siis ensin läpi Google Analyticsin käyttöönotto ja perustoiminnot.
Google-tilin luonti
Jos sinulla ei ole Google-tiliä, luo ensin se osoitteessa https://accounts.google.com/SignUp?hl=fi.
Sinun täytyy vain keksiä sopiva käyttäjätunnus, salasana sekä antaa nykyinen sähköpostiosoitteesi ja mahdollisesti matkapuhelinnumero.
Analyticsin käyttöönotto, kun Google-tili on luotu
Siirry osoitteeseen https://analytics.google.com/analytics/.
Kirjoita pyydetyt tiedot:
Tilin nimi: Esimerkiksi yrityksesi nimi (vapaamuotoinen)
Verkkosivuston nimi: Esimerkiksi yrityksesi nimi (vapaamuotoinen)
Verkkosivuston URL-osoite: kirjoita sivustosi osoite. Valitse http- tai https-alku sen perusteella, kumpi sivustollasi on käytössä.
Alakohtainen luokka: Valitse toimiala.
Raportoinnin aikavyöhyke: Valitse Suomi, jos olet Suomessa.
Klikkaa Hanki seurantatunnus-painiketta.
Seuraavaksi sinun pitää hyväksyä käyttöehtosopimus (rasti ruutuun Hyväksyn).
Sitten näetkin seurantatunnuksesi sekä koodin, joka täytyy upottaa sivustollesi:
Miten seurantakoodi lisätään sivuille?
WordPress -sivustosi teemassa saattaa olla mahdollisuus seurantakoodin lisäämiseen. Esimerkiksi oman sivustoni Avada-teemassa tämä seurantakoodi lisätään kohtaan Theme Options > Advanced > Code Fields (Tracking etc) > Tracking Code.
Jos teemassasi tai käytössäsi olevissa lisäosissa ei ole tällaista paikkaa koodille, seuraavaksi helpoin tapa on asentaa lisäosa https://wordpress.org/plugins/insert-headers-and-footers/ . Kun olet asentanut tämän lisäosan, mene kohtaa Settings > Scripts In Headers ja liitä koodi tähän kenttään. Tallenna muutokset.
Voit myös halutessasi asentaa lisäosan, jonka avulla voit lisätä koodin ja lisäksi nähdä kävijätilastot suoraan WordPress-sivujen hallinnassa. Yksi suosituimmista Google Analytics -lisäosista: https://wordpress.org/plugins/google-analytics-for-wordpress/
Koodin voi lisätä myös suoraan sivujen koodiin Ulkoasu > Muokkain > Valitse header.php-tiedosto ja liitä Analytics-koodi ennen </head> -tagia. Tosin, jos teemaa päivitetään, teeman koodiin tehdyt muutokset voivat hävitä.
Ohjeet Google Search Consolen käyttöönottoon
Sivusto kannattaa lisätä myös Google Search Consoleen, sillä sitä kautta saat lisää hyödyllistä tietoa sivujesi käytöstä ja toimivuudesta.
Näin lisäät sivusi Search Consoleen
Kun olet kirjautunut Search Consoleen, klikkaa Lisää ominaisuus -nappia.
Kirjoita kenttään sivujesi osoite – mukaan lukien http- tai https-alkuosa.
Jos käytössäsi on sekä http- että http-versiot sivuistasi, kirjoita https.
Klikkaa sitten Lisää -painiketta.
Nyt sinun täytyy vahvistaa, että olet kyseisen sivuston omistaja. Search Console tarjoaa erilaisia vahvistustapoja, ja löydät niihin ohjeet tältä Search Consolen sivulta.
Mutta jos olet jo ottanut käyttöön Google Analyticsin, siirry tämän kuvan alapuolelle ja katso sieltä helppo ohje vahvistamiseen!
Yksinkertaisen tapa vahvistaa sivusto on käyttää Google Analytics -vahvistusta, jos siis olet jo asentanut Google Analyticsin (jos et ole, asenna se ensin).
Klikkaa sitten Vaihtoehtoiset menetelmät.
Valitse Google Analytics:
Klikkaa Vahvista -painiketta.
Vahvistus tapahtuu automaattisesti, jos käytössäsi on Google Analytics. Helppoa!
Täältä löydät Googlen antamaa lisätietoa Search Consolesta: https://support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=fi
Mittaustyökalujen avulla saat hyödyllistä tietoa
Kun käytössäsi on Google Analytics, näet, kuinka moni kävijä saapuu sivuillesi Googlen orgaanisen haun kautta, ja kuinka moni suoraan esimerkiksi kirjoittamalla osoitteen osoiteriville, ja kuinka moni saapuu jonkun linkin kautta (ja mikä se linkki on, josta sivuillesi saavutaan), ja vielä, moniko saapuu sosiaalisen median kautta.
Millä hakutermeillä kävijät ovat päätyneet sivuillesi
Kun sinulla on käytössä Google Analytics (joka on yhdistetty Search Consoleen), voit katsoa yksityiskohtaisesti, millä hakutermeillä sivuillesi on päädytty – ja millaisissa hakutuloksissa olet ollut mukana. Nämä tiedot löydät kirjauduttuasi Analyticsiin: Hankinta > Search Console > Kyselyt.
Näe hakusanat, joilla sinunkin sivusi on ollut hakutuloksissa
Valitse riittävän pitkä ajanjakso (sivun oikeasta yläkulmasta), jotta saat enemmän hakusanoja. Näet heti hakusanat, joilla yrityksesi sivu on näytetty hakutuloksissa (vaikkei jotakin linkkiä välttämättä ole edes klikattu). Näet myös, montako kertaa kyseisellä hakusanalla on saavuttu sivustolle, ja myös sen, monentenako yrityksesi sivu näkyy hakutuloksissa kyseisellä hakusanalla (tietylle hakijalle). Hyödyllistä tietoa!
Ovatko nämä hakutermit sellaisia, joilla toivotkin löytyväsi?
Search Consolen avulla voit tehdä paljon muutakin parantaaksesi hakukonenäkyvyyttä, mutta palaan siihen asiaan toisessa artikkelissa.
Vaikka Google Analyticsissä ja Search Consolessa on paljon ominaisuuksia ja opeteltavaa, ei kannata hämmentyä. Tutustu niihin rauhassa. Katso, millaisia tietoja niiden avulla voit nähdä. Voit klikkailla vapaasti Analyticsin raportteja – vain sinä näet ne, etkä pysty aiheuttamaan mitään ongelmia sivuillesi niiden kautta. Palaan Analyticsin hyödyntämiseen toisella kertaa!
Yhteenveto
Nyt olet siis ottanut käyttöön Google Analyticsin sekä Search Consolen (verkkovastaavan työkalut). Niiden avulla saat tietoa siitä, millä hakusanoilla kävijät ovat saapuneet sivuillesi, ja millä hakusanoilla sivusi on näytetty Googlen haussa. Näitä tietoja kannattaa käyttää hyödyksi hakukoneoptimointia suunnitellessasi.
Miksi kirjoitin tämän artikkelin?
Olen ollut useammassakin digimarkkinointiin liittyvässä, yrittäjille suunnatussa koulutuksessa ja tapahtumassa, joissa käsitellään hakukoneoptimointia. Jos asiantuntijana käytetään mainostoimistoa, jonka palveluihin kuuluu hakukoneoptimointi, kuulijoille usein välitetään kuva, että hakukoneoptimointi on niin monimutkaista, että se menee auttamatta yli hilseen.
Nyt puhutaan sitten hakukoneoptimoinnista,- oletteko valmiita? Ette varmaan ymmärrä tästä mitään, hehheh, mutta käydään nyt tämä läpi kuitenkin.
No, tottakai mikä tahansa menee yli hilseen, kun aihe on laaja, sitä käsitellään ylimalkaisesti ja käytetään ammattitermejä ilman että selitetään, mitä ne käytännössä tarkoittavat. Konversio, ROI, ROAS. On helppo päätyä ajatukseen, että hakukoneoptimointi on niin vaikeaa, että sitä ei tavallinen talliainen pysty tekemään. Ja jos pystyy, se vaatii ihan älyttömästi aikaa.
Kyllä, hakukoneoptimointi vaatii aikaa, mutta pystyt tekemään myös siinä samalla, kun päivität sivujasi.
Hakukoneoptimoinnin perusasiat siellä sivustolla on myös mahdollista laittaa kuntoon ihan itse, mikäli sivujen tekijä ei ole tätä tehnyt.
Ja sitten, kun tiedät näistä asioista pikkuisen, ja näyttääkin siltä, että et ehdi enempää tekemään, voit halutessasi ostaa hakukoneoptimointia muualta. Kun tietää mitä ostaa ja paljonko siitä kannattaa maksaa, ostaminen on helpompaa.
Muista: Älä osta hakukoneoptimointia puhelinmyyjältä. Vaikka puhelinmyyjä saattaa saada sinut tuntemaan, että jos et tilaa tätä 100/200/300 euron kuukausimaksullista hakemisto- tai optimointipalvelua heiltä juuri nyt, et löydy Googlesta ja menetät kaikki asiakkaasi. Harkitse rauhassa, älä tee päätöksiä pelkän puhelimessa annetun nopean tarjouksen perusteella.
Jos mahdollista, tapaa hakukoneoptimoija. Jos hakukoneoptimoija vaikuttaa salaperäiseltä, et saa tietoa siitä mitä hän tekee, et pääse näkemään raportteja – älä osta. Tästä löydät parhaat vinkit hakukoneoptimoinnin tekijän valintaan: Verkkokaupan hakukoneoptimointi – mistä hyvä tekijä?
Luitko jo nämä?
Sisällön hakukoneoptimointi – miten kirjoitat sisältöä, joka löytyy hyvin hakukoneilla
Kuvien hakukoneoptimointi – pienilläkin muutoksilla parannat hakukonenäkyvyyttäsi
Metatietojen muokkaus ilman koodausta – erotu paremmin Googlen hakutuloksissa
Avainsanojen määrittely ja käyttö