Mitä tehdä, kun on niin hienot sivut, että asiakkaita tulvii ovista ja ikkunoista?

Näinkin voi käydä. Monella tämä on jopa tavoitteena. Markkinointiin on panostettu ja sitten se alkaa tuottaa tulosta.

Mutta on myös yrittäjiä, jotka näkevät asiakasryntäyksen uhkana.

“Ei me laiteta osoitetta nettisivuille, etteivät ihmiset tule tänne sitten pällistelemään.”

“Ei sitä ajanvarausta kannata laittaa nettiin, kun en tiedä, miten sitten ehdin hoitaa kaikki asiakkaat.”

“Ei laiteta verkkokauppaan sitä “Lisää ostoskoriin”-nappia, ettei näytä liian kaupalliselta.”

Nämä eivät ole urbaania legendaa, vaan olen itse kuullut ne jopa useampaan kertaan vuosien varrella.

Miksi asiakasmäärän kasvaminen pelottaa?

Aikaa ei jää peukalonpyörittelyyn. Omaa ja yrityksen toimintaa täytyy oikeasti tehostaa, eikä pelkästään paperilla. Pitää tehdä muutoksia. Muutokset voivat tuntua pelottavilta.

Mikä on pahinta, mitä asiakasmäärän kasvamisesta voi seurata?

Entisenä pessimistinä löydän itsekin nopeasti kaikki pahimmat asiat, joita asiakasmäärän kasvusta voi seurata. Tässä heti kaksi esimerkkiä, jotka taatusti johtavat konkurssiin:

Uhkakuva 1: Kaikki tulevat projektit eivät mahdu kalenteriin. Minun täytyy ostaa uusi kalenteri, mutta asiakasryntäyksestä johtuen olen niin kiireinen, ettei siihen ole aikaa. Niinpä teen kalenterimerkintöjä lehtien kulmiin ja post-it-lappuihin, jotka sitten hukkuvat. En muista hoitaa sovittuja velvollisuuksiani ja asiakkaani kaikkoavat. Menen konkurssiin.

Uhkakuva 2: Minulla on niin paljon asiakkaita, että heidän nettisivuilleen tulevat materiaalit eivät mahdu tietokoneelleni. Joudun hankkimaan lisää pilvitallennustilaa. Unohdan kuitenkin salasanan, enkä tiedä mistä se palautetaan. Unohdan kaikki asiakkaani, ja sitten he unohtavat minut. Menen konkurssiin.

 

Huolestuttavia uhkakuvia! Jotta universumi pysyy tasapainossa, kannattaa vastaavasti myös listata ne hyvät ja toivotut muutokset, joita asiakasmäärän tai myynnin kasvusta seuraa. Näitä ovat mm. positiiviset muutokset liikevaihdossa ja tuloksessa (ja sen mahdollistamat mahdollisuudet investoida, laajentaa, palkata tms.), tasaisempi tulovirta, mahdollisuus ennakoida tulevaisuutta paremmin, mahdollisuus toteuttaa omia unelmia… Mutta eipä jäädä nyt unelmoimaan.

 

Miten selviytyä asiakastulvasta?

Listasin muutamia vaihtoehtoja, joista varmasti ainakin yksi sopii myös sinulle!

1. Täytä kalenteria sitä mukaa kuin tilaa on. Vaikka ennen ehdit vastaamaan asiakkaan tarpeisiin jo seuraavana päivänä, saattaakin olla, että seuraava vapaa aikasi olisi kuukauden kuluttua. Tai kahden kuukauden. Tai puolen vuoden. Tämä tietysti saattaa karkoittaa kiireisimmän asiakkaan, mutta kun asiakkaasi tottuvat tilanteeseen, he osaavat varata ajan hyvissä ajoin. Jos olet esimerkiksi kampaaja tai hieroja tai tarjoat muuta suhteellisen säännöllisesti tapahtuvaa palvelua, voitte sopia seuraavia aikoja jo käynnin aikana, eikä kanta-asiakkaiden tarvitse soitella aikoja puolen vuoden päähän.

2. Täytä kalenteria asiakkailla, joita on mukava palvella. Nyt voit itse valita asiakkaasi. Sinun ei ole pakko ottaa sitä asiakasta, joka maksaa laskun vasta kehotusten jälkeen tai on muuten vain hankala!

3. Nosta hintoja. Sinulla on nyt varaa – ja hyvä syy – nostaa hintoja. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos olet kärvistellyt vuosikaudet samoilla hinnoilla, nyt on aika nostaa ne oikealle tasolle. Todennäköisesti asiakkaasi eivät edes huomaa muutosta. Jos hinnanmuutoksesta ilmoittaminen tuntuu vaikealta, laita ajantasainen hinnasto nettisivuillesi tai vaikkapa toimitilojesi ikkunaan tai seinälle. Ei sinun tarvitse alkaa soitella läpi vanhoja asiakkaita ja kertoa, että “kuule, joudun nyt nostamaan vähän hintoja…”. Kaikki me tiedämme, että hinnat muuttuvat. Ajankohtaisen hinnaston asiakkaat saavat halutessaan sinulta.

4. Verkostoidu. Voit jakaa raskasta työtaakkaasi ohjaamalla osan asiakkaistasi kollegalle.

5. Tee alihankintaa. Voitko ostaa osan tuotteesta/prosessista toiselta yrittäjältä? Minä ainakin voin.

6. Palkkaa työntekijä tai hanki yhtiökumppani. Tämä on tietysti iso askel, mutta jos toimintasi on sellaista, että sitä siinä tarvitaan enemmän porukkaa, tämä on ennen pitkää edessä. 

Jos ajatus tehokkaista nettisivuista ja uusista asiakkaista edelleen ahdistaa, muista: nettisivut voi aina poistaa näkyvistä. Pelkän ajanvarauksenkin voi poistaa näkyvistä. Kokonaan tai tilapäisesti.

Asiakkaita voi yrittää karkottaa myös vaikkapa huonolla asiakaspalvelulla. Positiviista tässä tietysti on se, että asiakkaista eroon pääseminen on paljon helpompaa kuin niiden hankkiminen.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita: