Kansainvälisten asiakkaiden tavoittaminen blogin kautta - 5 vinkkiä!

Vieraskynäpostauksen kirjoittaja on Varpu Pöyry, jonka suositussa  Her Finland -blogissa on jopa 20 000 kävijää kuukaudessa. Nappaa vinkit tästä!

Viisi konkreettista vinkkiä kansainvälisten asiakkaiden tavoittamiseen

Olet varmaan kuullut, että blogi on paras tapa saada potentiaalisia asiakkaita verkkosivuillesi ja kauppa käymään! Tämä on ehdottoman totta. Mutta miten saada kansainvälisiä lukijoita blogiisi?

Kansainvälisten asiakkaiden tavoittamiseen toimivat samat säännöt kuin suomalaisten tavoittamiseen. Voit siis huokaista, tilanne ei ole sen vaikeampi kuin suomenkielisen blogin kanssa. Itseasiassa, englanninkielisessä sisällöllä tavoittaa helpommin enemmän ihmisiä, siitä yksinkertaisesta syystä, että suomea ymmärtää vain harva.

Jotta blogi saa liikennettä, sinun pitää:

  • Tehdä postauksia säännollisesti. Sitoudu julkaisemaan kerran viikossa tai kahden viikon välein. Ulkoista sisällöntuotanto, jos sinulla ei ole siihen aikaa.
  • Hakukoneoptimoida jokainen postaus. Käsittele sisällöllisesti aiheita, joista ihmiset etsivät tietoa ja tee postauksen tekniset taustatyöt huolella.
  • Markkinoida postauksiasi. Nosta omia postauksia esille uudestaan ja uudestaan.

Nopein tapa saada lukijoita blogiin on etsiä heitä sekä hakukoneoptimoinnin että sosiaalisen median avulla.

#1 Vinkki: Perusta blogisi postaukset hyville hakusanoille

Hakukoneoptimointi on tärkein asia blogin kirjoittamisessa. Se on myös ajankäytöllisesti parasta markkinointia, koska kun postaus on optimoitu, siitä kiinnostuneet ihmiset löytävät sen itse. En suunnittele tai ideoi postausta aihetta pidemmälle, ennenkuin olen katsonut että sille on vähän kilpailtuja hakusanoja, joille on tarpeeksi paljon liikennettä.

Tee näin:

Etsi liiketoimintaasi liittyvät hyvät hakusanat.

Rakenna yksi postaus yhden hakusanan ympärille.

Rakenna tekniset taustat jokaiselle postaukselle huolella (esim. Yoast:n käytön avulla WordPressissä).

#2 Vinkki: Markkinoi Facebook-ryhmissä

Facebookissa on ryhmiä, joiden jäsenet ovat kiinnostuneita samasta aiheesta. Esimerkiksi Pohjolasta kiinnostuneet matkailijat voivat olla Nordic travel-tyyppisessä ryhmässä jäsenenä ja Villakoiraharrastajat omassaan. Facebook-ryhmät tuovat blogiini paljon liikennettä ja ovat minulle tärkeä kanava keskustella lukijoideni kanssa. Ne myös kasvattavat oman Facebook-sivuni seuraajamäärää.

Tee näin:

Hae jäseneksi kaikkiin sellaisiin Facebook-ryhmiin, joissa voisi olla potentiaalisia asiakkaitasi. Seuraa ja osallistu hetki ryhmän toimintaa ja tarkista ryhmän säännöt.

Kun sinulla on blogipostaus, joka on mielenkiintoinen jollekin ryhmälle, jaa se oman Facebook-sivusi kautta kysyen jotain asiaan liittyvää.

Muista vastata kaikkiin kommentteihin ja kutsua kaikki postauksestasi tykänneet oman Facebook-sivusi seuraajiksi.

#3 Vinkki:  Liity Pinterestiin, jos se sopii alaasi

Jos sinulla on hyvinvointiin, kauneuteen, designiin, koteihin, vaatteisiin, matkailuun tai ruokaan liittyvä kansainvälinen liiketoiminta, Pinterest on sinulle todella potentiaalinen kanava.

Pinterest on visuaalinen hakukone, jonne voit tehdä postauksestasi upean kuvan. Pinterestissä tätä sanotaan pinniksi. Pinniin laitat postauksesi linkin ja Pinterestin käyttäjät tulevat sen kautta blogiisi. Pinterest vaatii useiden tuntien viikottaisen työn vähintään ensimmäisen vuoden aikana, mutta se voi tuoda kymmeniä, jopa satoja lukijoita blogiisi päivässä.

Tee näin:

Saako liiketoimintaasi liittyen upeita kuvia? Onko sinulla aikaa opiskella Pinterestin salat tai rahaa palkata Pinterest-ammattilainen. Jos vastasit kysymyksiin kyllä, ota Pinterest haltuun.

#4 Automatisoi Twitter, jos sitä tarvitset

Twitterissä luot asiantuntijuutta ja kontakteja esimerkiksi kansainväliseen mediaan, mutta et saa merkittävää liikennettä blogiisi niinkuin Facebookilla tai Pinterestillä.

Itse olen automatisoitunut blogi-postaukseni täysin ilmaiseksi Google-kalenterin ja IFTT-palvelun kautta ilmestymään omalle Twitter-tililleni. Sama postaus toistuu kerran kuussa tililläni. Tämän automatisoinnin jälkeen Twitter on vienyt päivässä itseltäni parisen minuuttia aikaa. Twitter-seuraajieni määrä kasvaa hitaasti mutta varmasti. Lisäksi pieni määrä uusia lukijoita löytää joka kuukausi blogiini sitä kautta.

Tee näin:

Automatisoi postauksesi Twitter-tilillesi, jos haluat helppoa Twitter-näkyvyyttä.

#5 Harkitse Instagramia

Tiedän, kaikki tuntuvat olevan tällä hetkellä Instagramissa. Mutta: Instagram tuo minimaalisesti lukijoita blogiin. Instagram-tili kannattaa perustaa lähinnä sen takia, jos se on erityisen tärkeä alallasi ja jos haluat käyttää sitä henkilökohtaisen, välittömän asiakassuhteen luomiseen. Instagramissa on todella tärkeää käyttää laadukkaita kuvia ja tilin kasvattaminen vie paljon aikaa ja vaivaa. Näiden seikkojen vuoksi yritystilin perustamista kannattaa aidosti miettiä.

Tee näin:

Saako liiketoimintaasi liittyen upeita kuvia? Haluatko rakentaa tiiviin suhteen asiakkaisiisi? Sopiiko Instagram alallesi? Onko sinulla siihen aikaa tai rahaa ulkoistaa tilisi? Jos vastasit kysymyksiin kyllä, mene Instagramiin.

Varpu, Her Finland.

Kirjoittaja: Varpu Pöyry

Varpu Pöyry pitää englanninkielistä Her Finland-blogia, joka kertoo suomalaisesta elämänmenosta ja matkakohteista. Blogi on perustettu tammikuussa 2018 Miiaa konsultoiden verkkosivuihin liittyen. Syksyllä 2018 Her Finlandia lukee parhaimmillaan yli 20 000 lukijaa kuukaudessa.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!