Verkkokauppa Suomessa - miten verkkokauppa kannattavaksi?

Verkkokauppa Suomessa

Paytrail julkaisi taas kattavan verkkokaupparaportin, joka sisältää mielenkiintoista tietoa verkkokaupankäynnistä ja ihmisten käyttäytymisestä.

Millaista kauppaa verkossa tehdään?

Verkkokaupan liikevaihto Suomessa on melkein 14 miljardia euroa vuonna 2022. Viimeisen muutaman vuoden aikana verkkokauppakin (ja erityisesti matkailuala) on kokenut kolhuja, mutta nyt ollaan taas päästy takaisin 2019 lukemiin.

Matkailupalvelut ostetaan verkkokaupasta, mutta…

Matkailupalveluita on tarjolla vaikka kuinka, mutta niitä ei ilmeisesti oikein osata tuoda nettiin. Enää ei kuitenkaan riitä, että tuodaan esite kaupungin infopisteeseen ja toivotaan parasta. Netissä matkailuyritys olisi kaikkien löydettävissä ja ostettavissa, mikäli homma hoidetaan huolella ja muistetaan myös markkinointi oikealle kohderyhmälle (joka voikin olla jotain ihan muuta kun olet alunperin ajatellut). Käyntikorttisivut ja yksin piipertäminen eivät riitä! Vaikka olisi niin kauhean kiva tehdä kaikki itse, ettei naapuri vain hyödy. Ja sama pätee tietysti muihinkin aloihin.

Toisaalta, vaikka verkkokauppa (sisältö, kiinnostavuus, toimivuus, käyttöliittymä, helppous,  tekniikka…) olisi viimeisen päälle kunnossa, mitä se harvoin on, verkkokauppaa pitää myös markkinoida. Markkoinoinnin ideana on lisätä myyntiä, ei viedä rahaa. Mutta tässä artikkelissa – ja Paytrailin verkkokaupparaportissa – ei niinkään perehdytä verkkokaupan markkinointitoimenpiteisiin, vaan itse verkkokauppaan ja erityisesti asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Mitä raportista voisi oppia?

Vaatteet ostetaan pitkälti ulkomaisista verkkokaupoista

Tavaroita ostetaan verkosta 5.1 miljardilla eurolla. Kasvua viime vuoteen verrattuna on noin puoli miljadia.

53% suomalaisista ostaa vaatteita tai asusteita verkosta. Suomalaiset ostavat vaatteita verkosta 936 miljoonalla eurolla vuodessa!

Näistä suurin osa tilaa vaatteensa ulkomailta, mutta viime vuoteen verrattuna yhä useampi on valinnut suomalaisen verkkokaupan. Kiina on edelleen suosituin maa, josta tilataan. Ai että, Wish on niin helppo ja tottakai olen itsekin erehtynyt tilaamaan sieltä. Mutta en halua ostaa pilipalituotteita enkä tukea lapsityövoimaa. Tilaamisen helppoudesta ja markkinoinnin kohdentamisesta voisi kyllä moni verkkokauppias ottaa mallia.

Sen sijaan elektroniikasta suurin osa ostetaan kotimaisesta verkkokaupasta. Raportin mukaan elektroniikalla on myös suurin kate.

Vuonna 2019 ruuan ja päivittäistavaroiden verkkokauppamyynti teki läpimurron:  kuluttajista 24 % on ostanut päivittäistavaroita kuten maitoa, WC-paperia tai pizzaa verkosta. Tämä on 52% enemmän kuin viime vuonna.

Verkkokaupan osuus näyttää jatkavan kasvuaan. Ihmiset tottuvat hankkimaan sekä tuotteet että palvelut suoraan verkosta. Palveluja ostetaan yhä enemmän verkkokaupan kautta.

“Miksi nämä mahtavat lukemat eivät heijastu minun verkkokauppaani?”

Kilpailu on kuitenkin kovaa – pelkkä verkkokaupan perustaminen ei riitä, että tulee löydetyksi saati ostetuksi, vaikka tuotteet olisivat ainutlaatuisia ja maailman parhaita. Miksi verkkokauppa ei tunnu kannattavan?

Onko verkkokauppa suunniteltu mobile first-periaatteen mukaisesti?

Verkkokaupan täytyy toimia mobiililaitteilla. Ei niin, että “sivuja kyllä voi käyttää mobiililaitteilla” tai “WordPressin teemathan ovat responsiivisia”, vaan että käyttöliittymä puhelimella todella on helppo ja sujuva. Kun ajattelen omaa verkko-ostamistani vaikkapa viimeiseltä puolelta vuodelta, tulee mieleen ainakin 4 verkkokauppaa, joista ostaminen jäi mobilikökköyden vuoksi. Olisin ostanut vaatteita, meikkejä ja liikennemerkkejä. Ei siis riitä, että verkkokauppa on responsiivinen – mobiilikäytön pitää olla todella helppoa ja intuitiivista.

Onko verkkokaupassasi postikuluarvonta?

Eli näkeekö asiakas helposti, paljonko joutuu maksamaan toimituskuluja? Omalla kohdallani tilaus on jäänyt monta kertaa tekemättä, vaikka ostopäätös oli jo tehty ja tuotteet ostoskorissa.

Tämä johtuu siitä, että toimituskulut (joskus myös toimitustavat ja -aikataulu) on ilmaistu epäselvästi. Ei kukaan jaksa odottaa seuraavaan päivään ja soittaa verkkokauppaan kysyäkseen, paljonko tämän ja tämän tuotteen toimittaminen ehkä tulee maksamaan, milloin paketti on perillä ja tuleeko se pihaan rekalla vaiko haetaanko postista.

“Tee asiakkaalle selväksi tuotteen kokonaishinta. Toimituskulut eivät saa paljastua vasta prosessin lopussa, esimerkiksi kassalla. Ensisijainen syy ostosten peruuttamiseen on se, että hinta on toimituksen kanssa liian kallis.”
Paytrailin verkkokaupparaportti 2018

Hämmästyttävän moni kauppias miettii toimituskulujen asettamista tilauksen painon (usein käytännössä loppusumman) mukaan: mitä enemmän asiakas tilaisi eli mitä enemmän rahaa tulisi kauppiaalle, sitä enemmän asiakkaan pitäisi maksaa postikuluja. Tämä on järjetöntä, ja kaiken kukkuraksi tämän postikuluarvonnan tulos selviää vasta kassalla.

Täytyykö ostajan kaivaa verkkopankkitunnukset esiin?

Käyttäjä voi tästä olla montaa mieltä, mutta omalta kohdaltani voin todeta, että uusi tilaus tulee tehtyä helposti, kun ei tarvitse nousta ja lähteä etsimään luottokortin tietoja saati verkkopankkitunnuksia tunnuslukuineen. Verkkopankkimaksaminen on suosituin maksutapa edelleen, vaikka luottokorttia ja PayPalia pidetään turvallisimpana vaihtoehtona. Helpoin ja nopein on tietysti PayPal tai luottokortti.

On tiettyjä verkkokauppoja, joista itse tilaan nimenomaan helppouden vuoksi – ei siksi, että siellä olisi edullisinta.

Ja tällä ei muuten tarkoiteta sitä, että asiakkaan pitäisi rekisteröityä verkkokauppaan voidakseen tehdä tilauksen. Yritin tässä taannoin tilata muutamalla satasella ihania kotimaisia vaatteita. En saanut kuitenkaan tehtyä tilausta, koska “sähköpostiosoite on jo rekisteröity”. Olin kai tilannut vuosia sitten samasta verkkokaupasta, mutta eihän minulla tunnuksia enää ollut tallessa. Tunnuksia ei saanut palautettua – tunnusta ja salansanaa ei voinut tilata sähköpostiin, koska minulla ei ollut tunnusta tiedossa. En jaksanut lähettää sähköpostia vaan tilasin tarpeelliset vaatteet sitten toisaalta.

No kun hintoja ei voi vain laskea enää

Ei tietenkään! Wishiä vastaan on hankala kilpailla hinnalla. Silti alasta riippumatta moni lähtee tarjoamaan tuotteita ja palveluja hinta edellä. Etenkin aloittava yrittäjä markkinoi vain tarjouksilla ja alennuksilla. Ruokakaupan sisäänheittotuote voi yhtenä päivänä olla lohifile 12,90/kg ja sitä toitotetaan suureen ääneen. Monikansallinen yritys pystyy myymään massaa edullisemmin. Tämä ei tarkoita sitä, että sinunkin pitäisi myydä alennuksella ja tarjoushinnoin! Esimerkiksi käsityötä tai palvelua ei pysty pidemmän päälle myymään alennuksella. Sen sijaan sitä pystyy myymään hyvällä asiakaspalvelulla ja uniikeilla tuotteilla. Älä siis kilpaile hinnalla, vaan palvelulla, verkkokaupassakin! Ja tuo se esiin myös markkinoinnissa.

Nopea toimitus on tärkeä osa hyvää palvelua!

Vuoden 2019 verkkokaupparaportin mukaan enää 61% tilaa ulkomailta siksi, että siellä on halvempi hinta. Viime vuonna 71% perusteli valintansa hinnalla.

Paytrailin raportista löydät siis tietoa kuluttajien käyttäytymisestä, mutta myös hyviä vinkkejä oman verkkokaupan kehittämiseen. Lataa uusimmat Paytrailin verkkokaupparaportit tästä: https://www.paytrail.com/tietopankki.

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!