Pikaopas Yoast SEO -lisäosan käyttöön

Pikaopas Yoast SEO -lisäosan käyttöön

Jos WordPress-sivuillesi on asennettu Yoast SEO-lisäosa, voit itse vaikuttaa siihen, miten Google näyttää sivusi tiedot hakutuloksissaan.

Yoast SEO-lisäosan asentaminen WordPressiin ei siis sinänsä paranna hakutuloksia, mutta voit vaikuttaa siihen, miten Google näkee sivujesi metatiedot sekä kuinka kiinnostavalta sivusi näyttää ihmisten silmiin siellä muiden hakutulosten joukossa.

Jos olet laittanut Yoast SEOn asetuksiin hyvän otsikon (meta title) ja houkuttelevan, aiheeseen liittyvän kuvauksen (meta description), ne voivat houkutella klikkaamaan juuri sinun sivuillesi!

Yoast SEO -lisäosan asennus ja käyttöönotto

Tästä linkistä löydät Yoast SEO -lisäosan ja voit asentaa sen ilmaisversion omaan WordPressiisi.

Kun olet asentanut lisäosan, aktivoi se. Ohjauspaneelin vasempaan reunaan ilmestyy linkki, josta pääset SEO-asetuksiin.

Perusasetukset kuntoon

Klikkaa vasemmasta reunasta linkkiä SEO. Yrityksesi tiedot -välilehdelle voit kirjoittaa yrityksesi tietoja sekä lisätä logon. Tallenna ne.

Siirry Features -välilehdelle. Valitse Advanced settings pages -kohdasta Enabled, jolloin saat käyttöösi enemmän ominaisuuksia, kuten tämän metatietojen muokkauksen. Näitä muita asetuksia ja ominaisuuksia käsittelen myöhemmin eri artikkeleissa – nyt muokataan vain Google-haussa näkyvää otsikkoa ja kuvausta.

Kun olet asentanut Yoast SEO -lisäosan, voit muokata yksittäisten sivujen ja blogiartikkeleiden metatietoja. Sivukohtaiset asetukset löydät sisällön alapuolelta – kelaa päivityssivua alaspäin, kunnes löydät Yoast SEO -laatikon.

Meta title ja meta description

Näistä olet varmasti kuullut, jos olet tutustunut hakukoneoptimointiin.

Meta title ja meta description ovat tärkeitä, sillä ne kertovat Googlelle, mitä sivulla on. Ne myös näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Meta title on otsikko, joka näkyy Googlen hakutuloksissa.
Meta description on kuvaus, joka näkyy siinä otsikon alla.

Meta title ja meta description ja niiden muokkaaminen

Jos et määrittele näitä erikseen sivun asetuksissa, Meta titleksi valikoituu automaattisesti sivun otsikko ja meta descriptioniksi leipätekstin alku. Tärkeille sivuille nämä kannattaa muokata “käsin”, käyttämällä esimerkiksi YoastSEO -lisäosaa. Ilmaisversio riittää oikein hyvin!

Yoast SEO -lisäosa antaa vihjeitä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi

Samalla kun muokkaat artikkelisi Yoast SEO -asetuksia, ohjelma antaa sinulle vihjeitä siitä, miten voisit vielä muokata asetuksia parempaan suuntaan. Älä kuitenkaan stressaa, vaikka “kaikki pallukat eivät aina mene vihreiksi”.

Näin käytät Yoast SEO -lisäosaa

Esimerkiksi kirjoittaessani tätä artikkelia Yoast SEO -lisäosan näkymä oli ylläolevan kaltainen:

  • Meta titlen kohdalla on automaattisesti sivun otsikko
  • Meta description on leipätekstin alku – yhteen pötköön.

Näitä on helppo muokata.

Klikkaa Edit snippet, jolloin pääset muokkaamaan Meta titlea eli otsikkoa sekä Meta descriptionia eli kuvausta.

Seuraavasta kuvasta näet, että en muokannut Meta titlea, koska se oli oikeastaan aika kuvaava.

Sen sijaan muokkasin Meta descriptionia ja kirjoitin automaattisen tekstimassan tilalle kuvaavamman ja houkuttelevamman tekstin.

Voit muokata Google-hakutuloksissakin näkyviä metatietoja Yoast SEO -lisäosan avulla

Slug-kohtaa ei välttämättä kannata muokata, sillä se muuttaa koko sivun osoitteen (kestolinkin – saman, jota voit muokata myös sivun yläosassa, sivun otsikon alapuolella).

Meta titlen maksimipituus on noin 55 merkkiä ja Meta descriptionin maksimipituus 155 merkkiä. Voit ylittää merkkimäärät, mutta ylimenevä teksti ei näy Googlen hakutuloksissa. Voit seurata merkkimäärän täyttymistä Meta description -kentän alapuolella olevasta väripalkista. Kun se on vihreä, selostuksen pituus on oikein hyvä. Jos se menee punaiselle, selostus on liian pitkä!

Vinkkejä

Älä toista samaa meta titleä joka sivulla ja joka artikkelissa. Meta titlen pitäisi olla yksilöllinen. Valitse meta titleksi sellainen termi, josta kyseinen sivu tai artikkeli kertoo, ja jolla toivot kävijöiden löytävän sivuillesi.

Kun kirjoitat titleä, älä kirjoita hakusanoja jonoon, vaan tee niistä joku järkevä lause tai sanaryhmä. Kovin pitkää tekstiä ei kannata kirjoittaa titleen, sillä Google näyttää hakutuloksissaan keskimäärin 55-60 merkkiä.

Meta Descriptioniin kannattaa myös kirjoittaa houkuttelevaa tekstiä, jotta hakija klikkaisi juuri sinun linkkiäsi. Sisällytä tärkeä hakusana, mutta luontevasti. Tähänkään ei mahdu kauheasti runoilemaan, sillä Google näyttää vain 155 merkkiä.

Yoast SEO -lisäosalla voi tehdä paljon muutakin, mutta siitä toisella kertaa myöhemmin.

Muista, että Yoast SEO (tai muu SEO-lisäosa) ei yksinään muuta hakukonenäkyvyyttäsi mihinkään suuntaan. Tärkeintä on sivujesi sisältö ja se, miten sen sisällön esität. Sisällön hakukoneoptimoinnista voit lukea lisää täältä: Sisällön hakukoneoptimointi.

 

 

 

2017-06-12T15:34:42+00:00

Leave A Comment