Google My Business – paranna hakukonenäkyvyyttäsi maksutta!

Google My Business -nimi muuttui 2022 Google yritysprofiiliksi. 

Google yritysprofiili on maksuton palvelu, jonka käyttö auttaa asiakkaitasi löytämään yrityksesi Googlen hakutuloksista ja Google Mapsista eli Googlen karttapalvelusta. Jos Google yritysprofiili ei ole vielä käytössäsi, siihen kannattaa heti tutustua!

Mikä on Google yritysprofiili (Google My Business)?

Google yritysprofiili (aiemmin Google My Business) yhdistää yrityksesi suoraan asiakkaisiin, kun he etsivät yritystäsi haussa ja Mapsissa. Google yritysprofiili auttaa uskollisen fanikunnan luomisessa, sillä sen avulla tavoitat niin uudet kuin vanhatkin asiakkaasi, jotka sinua Googlen palveluista etsivät:

Tarjoa yhteystiedot ja aukioloajat helposti ja nopeasti jo Google-haussa

Voit tarjota ajo-ohjeet yritykseesi Mapsissa, aukioloajat haussa tai puhelinnumeron, jota klikkaamalla yritykseesi voi soittaa matkapuhelimella.

Ohjaa asiakkaat kartan ja reittiohjeiden avulla perille

Google Maps on erittäin suosittu ja käytetty maksuton karttapalvelu, jonka avulla asiakkaat voivat löytää yrityksesi toimipaikkaan. Jos sinulla on liike, jonne toivot asiakkaidesi saapuvan, huolehdi, että sijaintisi ja osoitetietosi ovat ajan tasalla!

Erotu kilpailijoista eduksesi arvostelujen avulla

Asiakkaat voivat osoittaa arvostavansa yritystäsi arvioinneilla ja arvosteluilla, joihin voit myös vastata: Googlen mukaan kuluttajat pitävät arvosteluihin vastaavia yrityksiä 1,7 kertaa luotettavampina kuin yrityksiä, jotka eivät vastaa arvosteluihin.

Kiinnitä kohderyhmäsi huomio ajankohtaisella ja kiinnostavalla sisällöllä

Voit julkaista yritysprofiilissasi kuvia, videoita ja ajankohtaisia julkaisuja. Kun joku hakee yritystäsi tai palvelujasi Google-hausta tai Mapsista, hän näkee heti ajankohtaiset julkaisusi ja voi vaikkapa klikata blogiisi tai verkkokauppaasi – juuri sinne, minne hänet haluatkin!

Päivitä yritysprofiiliasi yhdestä paikasta

Näitä kaikkia yrityksesi tietoja – Google Maps -kartan tietoja, yhteystietoja, aukioloaikoja, arvosteluja, kuvia ja julkaisuja – voit ylläpitää yhdestä paikasta: Google yritysprofiilin sivulta.

Miltä Google yritysprofiili näyttää?

Seuraavassa kuvassa oikealla on “laatikko”, joka näyttää Google My Business -palveluun laittamani tiedot. Jos en olisi laittanut itse noita tietoja, siinä saattaisi tilalla olla jotakin ihan muuta, tai sitten ei “laatikkoa” ollenkaan. Jos joku nyt hakee Googlesta yritykseni nimellä, hän näkee hakutulosten vieressä myös nämä kaikki yksityiskohtaiset tiedot kuvineen.

Google yritysprofiili eli Google My Business.

Kun haet yrityksen nimellä Googlen hakukoneella, hakutulosten yhteyteen yrityksen Google yritysprofiili. Siitä näkyvistä linkeistä asiakkaan on helppo klikata vaikkapa nettisivuille tai reittiohjeisiin, tai vaikkapa pirauttaa puhelimella. Voit itse muokata yrityksesi tiedot mahdollisimman houkutteleviksi ja kiinnostaviksi ja pitää tiedot ajan tasalla!

 

Miten aloitan Google yritysprofiilin käytön?

Aloita menemällä Google yritysprofiilin sivulle. Klikkaa Aloita nyt -nappia.

Jos et ole ennen käyttänyt palvelua, Google haluaa varmistaa, että todella olet  yrityksesi vastuuhenkilö. Yleensä Google lähettää postitse varmistuskoodin, jonka voit kirjoittaa Google My Business -palveluun. Tämän varmistuksen jälkeen voit päivittää hakutuloksien tietoja. Huomioi, että postin kulkuun voi mennä jokunen viikko. Itselleni kortti tuli aikoinaan parissa viikossa.

Kun olet vahvistanut olevasi yrityksesi vastuuhenkilö, pääset päivittämään yrityksesi tietoja. Yhteystietojen ja aukioloaikojen lisäksi voit lisätä palveluun kuvia ja ajankohtaisia julkaisuja.

 

Miksi Google yritysprofiili kannattaa ottaa käyttöön?

Löydyt paremmin Googlesta, ilmaiseksi. Tätä ei siis kannata jättää hyödyntämättä!

Voit erottua kilpailijoistasi tarjoamalla hyödyllistä tietoa jo silloin, kun tietojasi haetaan Googlesta. Osoite, aukioloajat ja puhelinnumero ovat tietoja, joille potentiaalisella asiakkaalla on käyttöä!

Mobiililaitteen käyttäjä voi soittaa sinulle yhdellä klikkauksella, eikä hänen tarvitse etsiä, kopioida ja liittää puhelinnumeroa nettisivuiltasi.

Ajo-ohjeet tulevat näkyviin nappia painamalla – ei tarvitse kirjoittaa erikseen osoitteita ja määritellä sijainteja.

Google yritysprofiilin avulla voit yhdestä paikasta hallita tietoja, jotka näkyvät hakutulosten lisäksi myös Google Maps -karttapalvelussa .

Google yritysprofiilin tietojen lisääminen on ilmaista ja helppoa, ja varmistuksen jälkeen tietoja on helppoa myös muokata.

 

Lisää näkyvyyttä postausten avulla

Voit tehdä ajankohtaisia postauksia, jotka näkyvät Googlen hakutulossivulla, yritysprofiilissasi eli Google My Business -sivullasi sekä myös Google Maps -sivullasi! Katso ohjeet tästä:

Google My Business -julkaisut

Mitä muuta voit tehdä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi?

Verkkokaupan hakukoneoptimointi – mistä hyvä tekijä?

Hakukoneoptimointi on toisille verkkokauppiaille kirosana – toisille se on menestyksen ydin. Hakukoneoptimointipalveluiden tarjonnan kenttä on sanalla sanoen villi. Monenlaista toimijaa on tarjoamassa toinen toistaan aggressiivisemmin mitä monituisempia palveluita. Miten tunnistaa, että kuka oikeasti osaa ja tekee asioita, jotka tuovat tuloksia?

Hakukoneoptimointi­vinkit sisäisten linkkien hyödyntämiseen

Sisäiset linkit ovat linkkejä, jotka johtavat samalla verkkotunnuksella oleviin muihin sivuihin. Tässä vieraskynässä Vesa Nippala kertoo, miten sisäisiä linkkejä hyödyntämällä kuka tahansa voi helposti optimoida nettisivujensa hakukonenäkyvyyttä.

Sivukartan luominen ja lähettäminen

XML-sivukartan luominen ja lähettäminen hakukoneelle yleensä nopeuttaa sivuston indeksointia. Näillä ohjeilla luot XML-sivukartan ja lähetät sen Googlelle ja Bingille!

Testaa nettisivujesi nopeus

Nettisivujen nopeus vaikuttaa erittäin paljon siihen, miten hyvin sivusi löytyvät hakukoneista sekä siihen, ostaako asiakas sinulta vaiko jostakin muualta. Kuinka nopeasti sinun nettisivusi avautuvat ja toimivat? Testaa ja toimi!

Ylioptimointi

Joskus hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä on tehty liikaa. Tässä artikkelissa käsittelen ylioptimointia ja niitä yleisimpiä virheitä, joita hakukoneoptimointiin liittyen usein tehdään. Lopussa vinkit siitä, mitä ylioptimoinnin sijasta kannattaisi tehdä.

 

Go to Top