Hakukoneoptimointiprojektin alkuvaiheessa tehdään yleensä ensimmäisten asioiden joukossa avainsanatutkimus (ts. hakusana-analyysi). Avainsanatutkimuksessa kartoitetaan yrityksen kannalta relevantit hakusanat ja sen pohjalta valitaan sopiva joukko avainsanoja optimoitavaksi ja seurantaan. Riippuu toki yrityksen koosta ja luonteesta ja sivuston laajuudesta sekä hakukoneoptimoinnin tavoitteista ja käytettävissä olevista resursseista, että kuinka iso määrä hakusanoja kannattaa valita seurantaan.

Joskus kuulee hakukoneoptimointia tarjottavan siten, että asiakasyritys saa valita esimerkiksi 1-5 hakusanaa, joita optimoidaan. En ymmärrä ollenkaan tällaista lähestymistapaa asiaan. Varsinkaan, jos valitut hakusanat eivät edes perustu avainsanatutkimukseen, vaan asiakkaan tai myyjän mutu-tuntumaan. Vaikka kyseessä olisi pieni paikallinen yritys, joka on erikoistunut tasan yhden asian tekemiseen, niin sivusto voisi olla järkevää saattaa näkymään jopa kymmenillä relevanteilla hakusanoilla. Puhumattakaan siitä, jos tuotteita ja palveluita on paljon. Varsinkin laajan tuotevalikoiman verkkokaupoilla relevanttien hakusanojen määrä nousee ihan erilaiseen mittakaavaan. Esimerkiksi asiakkaani Luurinetti.fi verkkokauppa (jolla on myös erillinen Omakuori.fi -sivusto) näkyy Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla noin 800:lla eri hakusanalla. Toki laajan nettisivuston hakukoneoptimoiminen on myös luonteeltaan hyvin erilaista kuin pienen sivuston optimointi.

Tiedätkö kuinka hyvin yrityksesi näkyy hakukoneissa – siis tiedätkö oikeasti? Onko sinulla käsitystä kuinka iso potentiaali hakukonenäkyvyydessä oikeasti voisi olla yrityksellesi? Näihinkin kysymyksiin saat vastauksia avainsanatutkimuksen avulla.

Hakukoneoptimointivinkit ja avainsanatutkimus.

Hakukoneoptimointiprojektin alkuvaiheessa tehdään yleensä ensimmäisten asioiden joukossa avainsanatutkimus (ts. hakusana-analyysi).

Monenlaisia hakusanoja

Reitti hakukoneesta myyntiputkeen voi alkaa monella erityyppisellä hakusanalla. Esimerkiksi putkimiehen on toki tärkeä näkyä hakusanalla ”putkimies”. Usein potentiaalinen asiakas etsii kuitenkin suoraan jotakin tuotetta tai palvelua – esimerkiksi hakusanalla ”patteriventtiilin vaihto”. Toisaalta monesti asiakas aloittaa haun etsimällä ratkaisua ongelmaan – esimerkiksi hakusanalla ”jäätynyt putki” tietoa etsivä käyttäjä voisi olla hyvin kiinnostunut ostamaan putkimiehen palveluita heti saatuaan kaipaamiansa perustietoja polttavaan ongelmaansa. Hakukoneoptimointiprojektin alussa tehdäänkin aina ensin hakusanatutkimus, jossa kartoitetaan monipuolisesti relevantit hakusanat, joilla yrityksen olisi hyvä näkyä hakukoneissa.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimuksen tekemiseen on lukuisia hyviä kaupallisia ohjelmistoja, kuten SEMrush, Ahrefs, KWFinder, jne. Työkalut toimivat yksinkertaistetusti sanottuna sillä periaatteella, että niihin syötetään avainsana (seed keyword) ja työkalu etsii siten kyseisestä avainsanasta johdannaisia ja monen sanan hakulausekkeita, joissa kyseinen hakusana esiintyy. Näistä työkalun ehdotuksista sitten poimitaan relevantit talteen ja sitten syötetään seuraava hakusana työkaluun. Mistä näitä relevantteja hakusanoja sitten löytyy? Esimerkiksi näistä lähteistä:

  1. Ilmiselvät hakusanat. Ne kyseisen toimialan yleiset ja ilmiselvät hakusanat antavat hyvän lähtökohdan ja jo niistäkin hakusanatutkimus lähtee hyvin rönsyilemään.
  2. Teemat järjestelmällisesti nettisivuilta poimittuna, esim tuotteet ja palvelut tai sivujen otsikoiden ydinsanat ja myytävien tuotemerkkien brändisanat.
  3. Google Search Consolesta tällä hetkellä rankkautuvat hakusanat. Search Consolesta kohdasta: Kehitys – Kyselyt näkee helposti ne hakusanat, joilla nettisivusto jo tällä hetkellä näkyy Googlessa jollakin hakutulossivulla.
  4. Googlen hakutulossivulta löytyvät ”Aiheeseen liittyvät haut” ja ”ihmiset kysyvät myös”.
  5. Google Ads -kampanjat, jos niitä on pyöritetty jo ennestään.
  6. Kilpailijoiden hakusanat. Esimerkiksi Ahrefs-ohjelmistolla voi helposti vakoilla, että mitkä hakusanat tuovat kilpailijoiden sivuille eniten kävijäliikennettä. Joku kilpailija on voinut keksiä hyvän idean – niitä kannattaa seurata.

Näin kerätään pitkä lista avainsanoista. Sen jälkeen avainsanat priorisoidaan ja karsitaan ja päätetään mitkä avainsanat jätetään seurantaan ja mitä avainsanoja lähdetään ensisijaisesti ensimmäisessä vaiheessa optimoimaan. Avainsanojen priorisoinnissa huomioon otettavia asioita:

  1. Hakusanan hakuvolyymi. Paljonko hakusanalla haetaan.
  2. Hakusanan kaupallinen merkitys. Hakeeko käyttäjä todennäköisesti kyseisellä hakusanalla vain tietoa, vai etsiikö hän jo suoraan tuotetta tai palvelua.
  3. Hakusanan kaupallinen arvo. Jos kyseessä on todennäköisesti ostoksilla oleva asiakas, niin minkähintaisesta tuotteesta tai palvelusta on kyse. Jos hinta ja kate on korkea, niin pienemmälläkin hakuvolyymillä kannattaa lähteä optimoimaan.
  4. Hakusanan kilpailutilanne ja kuinka vaikea kyseisellä hakusanalla on rankkautua – onko kyseisellä sivustolla tällä hetkellä kuinka todennäköiset mahdollisuudet päästä hakutuloksissa etusivulle, jos sisällölliset asiat tehdään kuntoon.
  5. Hakutulossivun klikkipotentiaali. Riippuen hakusanasta, voi hakutulossivulla olla paljon erilaisia Googlen lisäominaisuuksia, kuten lisätietoboksit, vastaus kysymykseen, tuotekaruselli, mainoksia jne. Mitä enemmän kaikkia lisäominaisuuksia hakutulossivulla on, sitä pienemmän siivun orgaaniset hakutulokset keräävät klikkejä hakuvolyymistä. Ääriesimerkkinä esim ”sää tampere” hakusanalla Google on jo vuosia näyttänyt Tampereen paikallissään suoraan hakutulossivulla. Suuri osa käyttäjistä löytää etsimänsä vastauksen klikkaamatta mitään linkkiä!

Mitä avainsanatutkimuksen jälkeen?

Kun avainsanatutkimuksen pohjalta on päätetty millä hakusanoilla haluttaisiin näkyä hakukoneissa, voidaan aloittaa varsinainen hakukoneoptimointi. Usein tässä vaiheessa myös huomataan, että monista tärkeistä aiheista ei ole sivuilla ollenkaan edes sisältöä sivuilla. Tästä luonnollisesti seuraa tarve luoda uusia sisältöjä – on mahdotonta näkyä hakukoneissa sellaisilla hakusanoilla, joita vastaavaa sisältöä ei edes ole koko sivustolla.

Sisällöntuotannon lisäksi myös teknisestä hakukoneoptimoinnista tulee huolehtia – sillä periaatteessa luodaan perusedellytyksiä hakukonenäkyvyydelle. Kolmas iso osa hakukoneoptimointia on domainin auktoriteetin vahvistaminen hankkimalla sivustoon linkityksiä.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä tekemistä ja todelliset tulokset tulevat yleensä vasta pitkällä viiveellä. Mutta usein on mahdollista saada myös nopeasti tuloksia, kun tehdään oikeita asioita eikä yritetä ensimmäisenä päästä näkyville niillä kaikista eniten kilpailluilla hakusanoilla.

Hakusanalistan ei tarvitse olla kiveen kirjoitettu

Hyvin usein liiketoiminta elää ja yrityksiin tulee uusia tuotteita tai palveluita. Ja vanhat tuotteet poistuvat valikoimasta. Siksi avainsanalistan on hyvä elää jatkuvasti liiketoiminnan mukana. Elinkaarensa loppupäässä olevat tuotteet ja palvelut voidaan poistaa seurannasta ja ottaa tilalle uusia hakusanoja. Näin hakukoneoptimoinnin ja sisältöjen tekeminen kohdistuu aina oikeisiin hakusanoihin. Myös avainsanatutkimusta voi tehdä pieninä paloina ihan yksittäisistäkin aiheista. Jopa yksittäistä bloggausta varten teen monesti pikaisen hakusana-analyysin ennen artikkelin otsikon kiinnittämistä lopulliseen muotoonsa.

 

Vesa Nippala.

Kirjoittaja:

Vesa Nippala / eLuotsi Finland Oy

Vesa on hakukoneoptimoinnin ja verkkoliiketoiminnan huippuasiantuntija Orivedeltä. Vesa ylläpitää myös MobiiliSanomat.fi -nettisivustoa.