Hakukone­optimointi­vinkit sisäisten linkkien hyödyntämiseen

Sisäiset linkit ovat linkkejä, jotka johtavat samalla verkkotunnuksella oleviin muihin sivuihin. Tässä artikkelissa kerron miten sisäisiä linkkejä hyödyntämällä kuka tahansa voi helposti optimoida nettisivujensa hakukonenäkyvyyttä.

Mitä merkitystä sisäisillä linkeillä on?

1. Sisäiset linkit ovat tietysti ensisijaisesti tärkeitä, jotta käyttäjä voi navigoida mahdollisimman helposti sivuilla löytääkseen etsimänsä tiedon.

2. Sisäisten linkkien kautta muodostuu sisällön hierarkia ja sivuston rakenne.

3. Sisäiset linkit välittävät auktoriteettia sivulta toiselle.

Usein hakukoneoptimoinnin yhteydessä puhutaan backlinkeistä – linkeistä, jotka johtavat toiselta sivustolta omalle sivustolle. Ne välittävät sivustolle auktoriteettia ja backlinkkien hankinta onkin yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue. Mutta tosiaankin – sisäiset linkit välittävät auktoriteettia sivuston sisällä eteenpäin muille sivuille.

Yleensä verkkosivuston etusivuun johtaa eniten backlinkkejä. Tällöin etusivulla olevista sisäisistä linkeistä auktoriteettia välittyy alasivuille ja niillä olevien linkkien kautta auktoriteetista osa välittyy edelleen seuraaville sivuille. Mitä pitempi ketju linkkejä on, sitä vähemmän auktoriteettia ketjun loppupäähän välittyy. Esimerkiksi tässä kaaviossa sivulle B välittyy huomattavasti enemmän auktoriteettia kuin sivulle D ja sivulle F välittyy enemmän auktoriteettia kuin sivulle C.

Sisäiset linkit.

Myös käyttäjän näkökulmasta sivu D on aika vaikeasti löydettävissä, varsinkin jos sivustossa on paljon sivuja. Sivuston sisällön rakenteen arkkitehtuuri onkin tosi tärkeä osa niin sivuston käytettävyyttä kuin myös hakukoneoptimointia.

Vinkit – miten hyödynnät sisäisiä linkkejä

1. Suunnittele sivuston rakenne hierarkkiseksi siten, että käyttäjä pääsee mahdollisimman lyhyttä polkua joka paikkaan.

2. Hyödynnä kontekstuaalisia linkkejä. Kun esimerkiksi kirjoitan tähän blogiin sisäisten linkkien hyödyntämisestä, niin voin nyt linkittää artikkeliin, jossa on lisää ohjeita sisäisten linkkien tekemiseen. Samalla autan käyttäjää löytämään aiheesta lisätietoa. Esimerkiksi välillä näkee verkkokauppojen blogeissa puhuttavan jostain tuotteista, eikä blogiartikkelista ole ensimmäistäkään linkkiä tuotesivulle! Lisäämällä sisäisen linkin artikkelista tuotteeseen tulet optimoineeksi tuotesivua ja samalla autat artikkelin lukijoita pääsemään ostamaan juuri kehumaasi tuotetta.

3. Verkkokaupassa hyödynnä liittyviä tuotteita – näin saat tuotesivuihin helposti useampia sisäisiä linkkejä eri tuotteista. Muuten verkkokaupoissa on usein tilanteita, joissa moniin tuotesivuihin on vain yksi sisäinen linkki tuotekategoriasivulta. Jos sivuun on vain yksi sisäinen linkki (tai ei yhtään!) niin se voi muutenkin olla hakukoneelle merkki siitä, että se ei ole erityisen tärkeää sisältöä.

4. Tärkeimpiin laskeutumissivuihin, joiden erityisesti haluat näkyvän Googlessa, kannattaa usein linkittää suoraan etusivulta. Esimerkiksi Suojaapuhelin.fi -verkkokaupassa olemme hyödyntäneet tätä tärkeiden puhelinsuojien avainsanojen optimoinnissa siten, että etusivulta on suorat linkit niiden puhelinmallien suojiin, jotka ovat juuri nyt suosituimpia. Normaalisti käyttäjä joutuu valitsemaan ensin puhelimen merkin ja sitten puhelimen mallin päästäkseen samalle sivulle. Eli nyt yksi klikki poistuu välistä ja auktoriteettia välittyy näin etusivulta enemmän juuri niiden puhelinmallien sivuille, joista tällä hetkellä tehdään eniten Google-hakuja. Samalla helpotamme monia käyttäjiä pääsemään nopeammin etsimiinsä tuotteisiin. Yksinkertainen pikkujuttu, jonka toteuttaa käden käänteessä, mutta tälläkin on saatu tärkeitä sivuja hakutuloksissa ylöspäin ja vastaavasti kyseisten tuotteiden myyntiä kasvuun.

5. Kannattaa myös huomioida erityisesti ne alasivut, jotka ovat keränneet hyvin linkityksiä muilta sivustoilta; mihin alasivuihin kannattaa linkittää näistä sivuista eteenpäin?

Muista kuitenkin pitää kohtuus sisäisten linkkien määrässä. Google on ilmoittanut pystyvänsä lukemaan satoja linkkejä sivulta, mutta valtava määrä linkkejä sivulla ei välttämättä enää edesauta käytettävyyttä, vaan sekoittaa sitä. Sitä paitsi mitä enemmän linkkejä on, sitä useampaan pieneen puroon auktoriteetti jakautuu, eli ne kaikista tärkeimmät sivut eivät saa siten enää yhtä isoa buustia.

Vesa Nippala.

Kirjoittaja: Vesa Nippala, Hakukoneoptimointi-asiantuntija, yrittäjä, eLuotsi Finland Oy

Vesa on ollut ehdolla Paytrailin verkkokauppa-alan vaikuttaja -äänestyksessä vuosina 2017 ja 2018. Hänet tunnetaan aiemmin ProsperCart Oy:n yrittäjänä. Nykyään kolmehenkistä eLuotsia Vesa on luotsannut vuodesta 2017. Hakukoneoptimoinnin lisäksi eLuotsin palveluihin kuuluu datalähtöinen sisällöntuotanto, natiivimainonta, mediatiedottaminen ja hakukonemainonta, jotka kaikki kulkevat käsi kädessä hakukoneoptimoinnin kanssa.

Lue lisää sisäisistä linkeistä:

Sisäinen linkitys parantaa hakukonenäkyvyyttä

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!