Hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle.

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle

Hakukoneoptimointi pitää sisällään valtavasti asioita, eikä pienyrittäjällä voi mitenkään olla aikaa ja energiaa perehtyä asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Kaiken lisäksi hakukoneiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti, eli olisi syytä pitää itsensä ajan tasalla myös optimointiasioissa. Tämä kaikki vie niin paljon aikaa, että varsinaisen yritystoiminnan ohella sitä on aika hankala toteuttaa.

Hakukoneoptimointi mielletään joskus nettisivuista ihan erilliseksi touhuksi, joka tehdään tai teetetään joskus nettisivujen valmistumisen jälkeen markkinointimiehen puhelun jälkeen. Saadaan raportti siitä miten sivuilla on paljon muutettavaa, maksetaan muutama tonni jotta asiat saadaan korjattua, joku tyyppi tekee jossain jotain ja sen jälkeen “hakukoneoptimointiasiat ovat kunnossa ja mäkihyppy on kiva harrastus”. Ehkä jäädään maksamaan markkinointitoimistolle jotakin jostakin, ja saadaan vastineeksi viikko- ja kuukausiraportteja.

Sitten ehkä ihmetellään, kun raporteissa on kivoja käyriä, mutta näkyvyyden huikea parantuminen ei näy ainakaan myynnissä. 

Mitä on tehty ja mitä olisi pitänyt tehdä?  Tässä artikkelissa on listattuna ne osa-alueet, jotka kannattaa laittaa heti kuntoon – ja tsekata aina aika ajoin, että perusasiat pysyvät kunnossa. 

Ei siis riitä, että sivulle on kerran tehty jotakin “hakukoneoptimointia”, sillä hakukonenäkyvyyden kehittäminen edellyttää jatkuvaa työskentelyä. Ja ilman suunnitelmaa ja strategiaa on jokseenkin turhaa lähteä tekemään yksittäisiä, irrallisia toimenpiteitä ja odottaa, että satunnaisella puuhastelulla on jotain merkitystä.

Tässä listassa käsitellään tärkeimmät asiat kolmesta eri näkökulmasta:

  • tekninen hakukoneoptimointi
  • sisällön hakukoneoptimointi
  • ulkoiset tekijät.

Ja näiden asioiden lisäksi toki sivujen on muutenkin oltava myyvät ja tehokkaat. Lue aiheesta lisää tästä: Näin teet tehokkaat nettisivut.

TEKNINEN HAKUKONEOPTIMOINTI

Nettisivujen tekniikan on oltava kunnossa. Ei riitä, että sivut ovat pystyssä ja niitä pystyy käyttämään – niiden on oltava myös löydettävissä ja hakukoneiden indeksoitavissa.

Analytiikka kuntoon

Varmista, että käytössäsi on asianmukaiset, maksuttomat analytiikkatyökalut. Yhdistä sivusi Google Search Consoleen, Bing Webmaster Toolsiin ja Google Analyticsiin. Näiden kautta saat arvokasta diagnostiikka- ja analytiikkatietoa, joiden pohjalta pystyt kehittämään sivujasi ja parantamaan niiden hakukonenäkyvyyttä.

Google Analytics antaa monipuolista tietoa sivujen käytöstä.
Ilman analytiikkaa et pysty seuraamaan hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden vaikutusta. Ota siis käyttöön esimerkiksi Google Analytics.

XML-sivukartta

XML-sivukartta kertoo hakukoneille, mitä sivuillasi on. Kun toimitat sivukartan hakukoneille, ne saavat ajantasaisen tiedon sivujesi sisällöstä ja rakenteesta. 

WordPressissä XML-sivukartan luominen onnistuu helposti esimerkiksi maksuttoman SEO Press -lisäosan avulla. Jos sivustollasi ei ole vielä hyödynnetty XML-sivukarttaa, lue ohjeet täältä: XML-sivukartan luominen ja lähettäminen hakukoneille.

Robots.txt

Robots.txt-tiedosto kertoo hakukoneille, mitä niiden pitäisi löytää, ja mitä ne eivät saa löytää. Todennäköisesti haluat, että hakukoneet löytävät kaiken tarpeellisen, eikä tällöin ole tarvetta estää niitä indeksoimasta joitakin tiettyjä sisältöjä. On kuitenkin mahdollista, että robots.txt-tiedostossa on jotakin, joka voi estää sivujen löytymisen. 

Jos et tiedä, onko sivuillasi robots.txt-tiedosto ja mitä se sisältää, lue lisää täältä: Sivut eivät löydy – mitä tehdä?

Sivujen nopeus

Sivujen latausnopeus on merkittävä tekijä, kun hakukone sijoittaa sivustoja hakutuloksiinsa. Käyttäjät eivät jaksa odottaa hitaiden sivujen latautumista, joten hakukonekaan ei hitaita sivuja mielellään tarjoa.

Sivujen nopeus vaikuttaa hakukonesijoitukseen.
Nettisivujen avautumisnopeus vaikuttaa sijoituksiin hakutuloksissa. Onneksi nopeuteen voi vaikuttaa monella eri tavalla.

Varmista siis, että sivusi toimivat nopeasti. On paljon asioita, joihin voit vaikuttaa.

Vinkkejä latausnopeuden mittaamiseen ja parantamiseen löydät täältä: Testaa nettisivujesi nopeus ja tee muutoksia.

Core Web Vitals

Core Web Vitals kertoo nettisivujesi käyttäjäkokemuksesta, ja se puolestaan liittyy vahvasti sivujen latausnopeuteen ja siihen, kuinka kauan käyttäjä joutuu odottelemaan päästäkseen sivujen sisältöön käsiksi.

Nettisivujen käyttäjäkokemuksella on merkitystä paitsi itse kävijän kannalta, myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Google huomioi Core Web Vitals -mittarit, joiden pohjalta se järjestää nettisivuja hakutuloksiinsa.

Core Web Vitals -mittareihin kuuluvat

  • LPC (Largest Contentful Paint) eli latausnopeus: kuinka nopeasti sivun kaikki sisältö latautuu
  • FID (First Input Delay) eli interaktiivisuus: kuinka nopeasti selain rekisteröi käyttäjän toiminnan – esim. klikkauksen
  • CLS (Cumulative Layout Shift) eli visuaalinen vakaus: kuinka paljon sivuilla olevat elementit siirtyvät ja vaihtavat paikkaa sivun avautumisen ja katsomisen yhteydessä.

Nämä tekijät yhdessä vaikuttavat siis käyttäjän kokemukseen siitä, miten sivut toimivat.

Pystyt mittaamaan näitä eri tekijöitä ja tulosten perusteella paikallistamaan, mistä mahdolliset ongelmat johtuvat.

PageSpeed Insights -työkalulla saat nopeasti Core Web Vitals -tulokset: https://pagespeed.web.dev/

Esimerkki PageSpeed Insights -raportista, joka jatkuu vielä pitkälle.

Chrome-selaimeen on mahdollista asentaa Googlen Lighthouse -laajennus, joka näyttää käytännössä samat asiat kuin yllä oleva PageSpeed Insights -raportti. 

Näiden raporttien avulla saat valtavasti tietoa sivujesi toiminnasta ja käytettävyydestä sekä tiedot, mitä sivuillasi tai palvelimella tulee muuttaa.

Myös GT Metrixillä on kätevä testityökalu: https://gtmetrix.com/web-vitals.html.

Mobiiliystävällisyys

Nettisivujen erinomainen toimivuus ja käytettävyys mobiililaitteilla on tietysti itsestäänselvyys, sillä suurin osa selaa sivuja puhelimella. Silti sivuja puhelimella selatessa usein näyttää, että homma on jäänyt jotenkin puolitiehen. Responsiivisten sivujen tekstit usein ovat sinänsä luettavissa puhelimellakin, mutta käyttöliittymän suunnittelussa ei ole välttämättä mobiilikäyttäjää mietitty. Ihan kuin olisivat joitakin riisuttuja versioita.

Ja kokeile ja testaile sivujen käyttöä ihan käytännössäkin, sekä puhelimella että tabletilla. Miten tärkeimmät asiat toimivat puhelimella? Miten oleellinen tieto löytyy? Onko valikko selkeä? Ohjataanko kävijää oikeaa polkua pitkin kohti tavoitetta?

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös se, miten hyvin nettisivut toimivat mobiililaitteilla.
Varmista nettisivujen toimivuus ja käytettävyys myös mobiililaitteilla.

Testaa ja varmista mobiilisivujen toimivuus. Käytä esim. Googlen mobiiliystävällisyystestiä: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=fi

SSL

Nettiselaimet varoittavat käyttäjiään turvallisuusriskistä, jos sivustollasi ei ole SSL-sertifikaattia. Käyttäjän selaimeen tulee siis ilmoitus “not secure”, jos yhteys palvelimeen ei ole salattu.

Kun SSL-suojaus on käytössä, asiakkaan ja sivuston välinen liikenne on suojassa ulkopuolisilta.

SSL parantaa myös sivujen sijoittumista Googlen hakutuloksissa. Sivustot, joilla ei ole SSL-sertifikaattia, laskevat tuloksissa alaspäin.

Jos sivustosi avautuu osoitteessa, jonka alkuosassa on https:// , asia on kunnossa. Osoiterivin vasemmalla puolella on lukon kuva.

Jos sivustosi avautuu osoitteessa, jonka alkuosassa on https:// , asia on kunnossa. Osoiterivin vasemmalla puolella on vihreä lukon kuva.
Jos osoiterivillä näkyy vihreä lukon kuva, asia on kunnossa.

Jos sivustosi alkuosa on http:// ja lukon kuvaa ei näy, käyttäjä voi nähdä ilmoituksen, että sivusto ei ole turvallinen.

Jos sivustosi alkuosa on http:// ja vihreää lukon kuvaa ei näy, käyttäjä saa ilmoituksen, että sivusto ei ole turvallinen.
Jos osoiterivillä ei näy virheää lukon kuvaa, tarkista, onko SSL oikein toiminnassa.

Lukon kuva lisää luottamusta sivustoasi kohtaan. Varoitukset puolestaan herättävät epäluottamusta, vaikka sivuillasi ei varsinaisesti olisi mitään vaarallista tai haitallista.

Vaikka SSL on otettu käyttöön, on mahdollista, että kaikki sisältö ei kulkeudu suojatun yhteyden kautta. Tsekkaa, löytyykö sinun sivuiltasi ongelmia ja jos löytyy, niin mitä kannattaa korjata: https://www.whynopadlock.com/.

Kaikissa webhotelleissa SSL ei välttämättä ole käytössä ollenkaan tai sitten sen hankinta ja käyttöönotto täytyy tehdä itse. Jos aihe ei ole tuttu ja siihen perehtyminen ei ole prioriteettilistan kärjessä, se jää usein tekemättä tai hoidetaan puutteellisesti. Lopputulema on se, että kävijät näkevät varoituksia ja hakukoneet eivät nosta sivuja tuloksissaan kovin korkealle.

Helpoin tapa varmistua SSL:n asianmukaisesta käytöstä on varata domain ja palvelintila sellaiselta palveluntarjoajalta, joiden pakettiin SSL sisältyy automaattisesti ilman mitään lisävirityksiä. Lue palveluntarjoajan valinnasta täällä: Mistä kotisivutila ja verkkotunnus kannattaa hankkia.

Sivujen rakenne ja hierarkia

Jos sivustosi koostuu 1-5 yksittäisestä sivusta, homma on aika simppeli.

Mutta mitä isompi sivusto ja mitä enemmän sisältöä, sitä enemmän täytyy kiinnittää huomiota sivuston arkkitehtuuriin. Sisällöt kannattaa järjestää loogisesti ja aihealueiden mukaisesti, jotta sivuja on helppo käyttää. Järkevä sivustorakenne vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen.

Nettisivujen rakenne ja hierarkia vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.
Nettisivuston rakenne ja hierarkia pitää suunnitella loogisesti ja aihealueiden mukaisesti, jotta sivuja on helppo käyttää. Järkevä sivustorakenne vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen.

Mikä sivuilla on tärkeää? Mitä valikoissa pitäisi olla ja missä järjestyksessä? Mitä kävijöiden tulisi huomata, miten heidän pitäisi kulkea sivustolla? Mikä on sivuston tavoite ja miten kävijät saadaan ohjattua tavoitteeseen? Nämä asiat kannattaa suunnitella huolella, sillä niillä on iso merkitys myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Navigoinnin lisäksi sisäinen linkitys on tärkeä osa teknistä ja sisällön hakukoneoptimointia. Siitä onkin jo pari kattavaa artikkelia täällä:

404-virhesivu

Harva nettiselaaja ja nettisivujaan perustava yrittäjä pohtii mitään 404-sivua – mikä se edes on?

Kun sivua ei löydy, hakukonenäkyvyys huononee.
Tyypillinen 404-virhesivu, josta ei oikein pääse mihinkään. Tässä tapauksessa sentään kuitenkin etusivulle.

Se on siis se virhesivu, jolle kävijä ohjautuu, jos hänen etsimäänsä sivua ei löydykään syystä tai toisesta. Kävijä tulee siis jostakin linkistä esim. hakukoneen tai somen kautta, mutta kohdesivu onkin poistettu, ja siksi kävijälle näkyykin 404-virhesivu.

Tällöin olisi tärkeää, että tältä virhesivulta löytyy vaihtoehtoisia reittejä eteenpäin – esimerkiksi linkit, haku ja yhteystietoja, sillä muuten käy todennäköisesti niin, että kävijä vain sulkee sivun ja siirtyy ihan toisaalle, kun toivottua sivua ei löytynytkään. Lue lisää virhesivusta ja sen muokkaamisesta täällä.

WordPressin SEO-lisäosat

WordPressille on olemassa muutamia hyviä SEO-lisäosia, joiden avulla voit kertoa hakukoneille, miten sen tulee indeksoida sivusi ja mitä sen pitäisi löytää. Joissakin SEO-lisäosissa on mahdollista myös luoda sivukartta ja lähettää se hakukoneille. SEO-lisäosien asetuksissa saattaa olla myös helpot yhdistämismahdollisuudet esim. Google Analyticsiin, Google Search Consoleen, Bing Webmaster Toolsiin jne.

Tällaisen lisäosan avulla voit vaikuttaa myös mm. siihen, mitä Googlen hakutuloksissa näkyy sinun sivujesi kohdalla. 

Vaihtoehtoisia SEO-lisäosia WordPressiin.
Vaihtoehtoisia SEO-lisäosia WordPressiin. Myös muita löytyy – maksuttomia ja maksullisia.

Käytän itse yleensä SEO Pressiä, koska se on mielestäni hyvin yksinkertainen, vaikka onkin monipuolinen. Täältä löydät lisää tietoa ja ohjeet käyttöönottoon sekä perusasetusten tekoon: Hakukonenäkyvyyden parantaminen SEOPress-lisäosan avulla

Toinen suosittu vaihtoehto on Yoast SEO, jonka lisätiedot ja käyttöönotto-ohjeet löydät tästä: Pikaopas Yoast SEO -lisäosan käyttöön.

SISÄLLÖN HAKUKONEOPTIMOINTI

Sisällön hakukoneoptimointi on tärkeää, mutta se pitää tehdä oikein. Hakukonenäkyvyyttä ei paranna se, että vähän muokataan yksittäisen sivun sisältöä – lisätään joku avainsana sivun osoitteeseen, nimeen ja sisältöön sekä muokataan vähän SEO-lisäosan meta description -kenttää. Tottakai tämäkin pitää tehdä asianmukaisesti, mutta se ei riitä.

Tuloksellinen sisällön hakukoneoptimointi edellyttää sitä, että huomioidaan koko sivuston konteksti. Navigointi ja sisäinen linkitys ovat tässä oleellisessa asemassa.

Tästä päästään sitten avainsanojen määrittelyyn, jonka tulisi olla sivuston suunnittelun lähtökohta silloin, kun tavoitteena on löytyä hakukoneista. Ja avainsanojen määrittely tehdään siltä pohjalta, mitä juuri sinun asiakkaasi etsivät, hakevat ja tarvitsevat – ei siltä pohjalta, miltä yrittäjästä itsestään tuntuu.

Avainsanatutkimus.
Hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa avainsanojen määrittelystä.

Tästä löydät tarkemmin tietoa siitä, miten avainsanatutkimus tulisi tehdä: Avainsanatutkimus hakukoneoptimoinnin lähtökohtana.

Ja tässä on tarkempia käytännön ohjeita, miten määrittelet avainsanoja ja miten käytät niitä sisällössä: Avainsanojen käyttö nettisivuilla.

Sinun on siis tiedettävä, mitkä ovat oikeasti tärkeitä termejä sivujesi löydettävyyden kannalta –  ja sinun on hyödynnettävä tätä tietoa sivujesi sisällössä ja muissa tekijöissä. 

Sivujen sisältö

Jos sivuilla ei ole juuri sisältöä, ne eivät todennäköisesti tule löytymään kovin hyvin, jos samasta aiheesta on olemassa muita sivustoja, joilla on jo paljon hyvää sisältöä. Sisällössä kuitenkin laatu korvaa määrän, eli turhaa täytettä ei kannata sisältöön sulloa. 

Ideaali tietysti on, että sisältö on laadukasta, ja sitä on paljon – ja kaiken lisäksi järkevästi järjestettynä.

Laadukas sisältö on tärkeä osa hakukoneoptimointia.
Kävijät haluavat löytää sivuiltasi laadukasta sisältöä, joka löytyy helposti ja antaa vastauksen siihen kysymykseen, johon he ovat etsineet hakukoneesta ratkaisua.

Sivujen sisällöstä ja sen hakukoneoptimoinnista löytyy blogistani jo aika paljon ohjeita ja vinkkejä, joten en käsittele tässä tekstisisältöä tämän enempää, vaikka se on se tärkein tekijä hakukonenäkyvyyden, asiakashankinnan ja myynnin kannalta. Katso esimerkiksi:

Otsikot

Eri tasoiset otsikot (H1-H6) kannattaa suunnitella järkevästi käyttäjän ja hakukoneen kannalta. H-tunnistetta ei siis pidä valita sillä perusteella, minkä kokoinen tai värinen se on, vaikka valitettavasti otsikkotunnisteet usein valitaankin tällä tavoin (vaikka voisi valita otsikkotason myös oikealla tavalla, ja muokata tarvittaessa otsikon fonttia, väriä ja kokoa sen ulkoasun asetuksista). 

Väliotsikoiden käyttäminen tekstissä parantaa käytettävyyttä ja luettavuutta, ja siten myös vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen.
Tekstissä kannattaa käyttää väliotsikoita, muuten tekstiä voi olla hankala lukea – mutta käytä väliotsikoita oikealla tavalla.

Käytä H1-otsikkotunnistetta vain kerran, sivun alussa. Teemasta ja sen asetuksista riippuen WordPressissa yleensä sivun otsikko näkyy H1-otsikkona, jolloin sitä ei tarvitse käyttää itse erikseen. 

Teksti

Käytä avainsanaa järkevästi tekstisisällössä. Tästä aiheesta onkin tarkempaa tietoa useissa muissa artikkeleissa, mm. Sisällön hakukoneoptimointi ja Ylioptimointi – älä optimoi liikaa tai väärin.

Kuva ja sen vaihtoehtoinen teksti (ALT-kuvaus)

Hakukone ei näe, mitä kuvissa on. Voit kuitenkin auttaa Googlea ymmärtämään, mitä kuvissa on. Hakukoneiden lisäksi tämä teksti on tärkeä myös saavutettavuuden kannalta, esimerkiksi, jos käyttäjän selain ei näytä kuvia, ja ruudunlukuohjelma kertoo, mitä kuvassa on. 

Alt-teksti vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen.
Kirjoita kuvalle vaihtoehtoinen teksti, jossa voit kertoa, mitä kuvassa on – ja sisällyttää tekstiin myös avainsanat.

Kirjoita siis alt-tekstiin, mitä kuvassa on – ja huomioi samalla hakukoneet käyttämällä avainsanaa järkevästi. Päätä alt-teksti pisteeseen. Jos alt-teksti ei liity mitenkään kuvaan, vaan siihen on vain tungettu kuvaan liittymättömiä hakusanoja, Google voi huonontaa sijoitusta listoillaan.

Lisää tietoa kuvien hakukoneoptimoinnista löydät täältä: Kuvien hakukoneoptimointi.

URL-osoite

URL-osoite on se osoite, joka näkyy selaimen osoiterivillä. Sillä on merkitystä. Vaikka nettisivujen käyttäjä ei vilkaisekaan sivujen osoitetta, hakukoneelle se on tärkeä tekijä.

Kumpi osoitteista kertoo, mihin sivu liittyy?

Hakukone pystyy url-osoitteen perusteella näkemään sivun kontekstin, avainsanat ja sen, mitä yksittäisen sivun sisältö koskee, mikäli olet vain hyödyntänyt tämän mahdollisuuden. Mitä laajempi sivusto on, sitä tärkeämmässä asemassa on url-polku. Eli tähän vaikuttaa myös se, millaisen osoiterakenteen olet valinnut WordPressin asetuksissa, miten olet nimennyt kategoriat ja miten käytät avainsanoja.

Sivun otsikko ja Meta Title

Mieti sivun otsikko huolella, sillä se näkyy hakukoneen tuloksissa. Jos otsikko muodostuu dynaamisesti, huolehdi, että siinä näkyy järkevät tiedot.

Hyödynnä otsikossa avainsanoja ja varmista, ettei otsikko ole ihan älyttömän pitkä.

Mieti, millainen otsikko saisi juuri oikean kohderyhmän klikkaamaan juuri tälle sivulle, vieläpä niin, että yleisö löytää sieltä ratkaisun etsimäänsä.

Hakukoneen hakutulokset.
Hakukoneen hakutuloslistauksessa näkyy otsikko ja lyhyt kuvaus. Näihin voit yleensä itse vaikuttaa.

Metakuvaus

Jokaisella sivulla tulee olla yksilöllinen metakuvaus. Se voi olla staattinen tai dynaaminen, mutta sen tulee olla käyttäjälle hyödyllinen. Sivun otsikon lisäksi myös tämä metakuvaus näkyy hakukoneen tuloksissa, joten varmista, että se kertoo kohdeyleisölle sen mitä pitääkin, ja ohjaa klikkaamaan juuri sinun sivuillesi.

Ylempänä tekniikan yhteydessä mainitsinkin lisäosat SEO Press ja Yoast SEO, joiden avulla voit vaikuttaa myös mm. siihen, mitä Googlen hakutuloksissa näkyy sinun sivujesi kohdalla. 

Täältä löydät ohjeet siihen, miten muokkaat hakukoneiden tuloksissa näkyviä otsikkoa ja kuvausta SEO Press-lisäosan avulla – ja pystyt myös muokkaamaan somejaoissa näkyviä tekstiä ja kuvaa: Hakukonenäkyvyyden parantaminen SEOPress-lisäosan avulla. 

Ja tässä ohjeessa kerrotaan, miten teet saman Yoast SEO -lisäosalla: Pikaopas Yoast SEO -lisäosan käyttöön.

Strukturoitu data

Strukturoidun datan käyttö ei välttämättä suoraan vaikuta sivujen sijoitukseen, mutta se helpottaa sekä hakukoneiden käyttäjiä että hakukoneita. Tämän tiedon avulla hakukoneet voivat hahmottaa sivullasi olevan tiedon asiayhteyden, ja sen perusteella pystyvät tarjoamaan hakijoille parempia tuloksia.

Esimerkkejä strukturoidusta datasta ovat esimerkiksi hakutuloksissa näkyvät tiedot, kuten verkkokaupan tuotteiden hinnat, saatavuus, tähtiarvostelut jne.

ULKOISET TEKIJÄT

Oman sivustosi ulkoiset tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteesi, mutta valitettasti näihin asioihin ei voi omien sivujen kautta suoraan vaikuttaa. Välillisesti voi olla paljonkin tehtävissä.

Linkit

Linkit muilta sivuistoilta ovat tärkeitä. Ne parantavat linkkisuosiota. Hakukoneet näkevät, että muut, ulkoiset sivustot linkittävät tietylle sivulle, jolloin tämän tietyn sivun on oltava tärkeä – ja siksi hakukone haluaa nostaa sitä hakutuloksissa korkeammalle sijalle. 

Ulkoinen linkitys vaikuttaa hakukonesijoitukseen.
Mitä parempia ja laadukkaampia linkkejä sivuillesi johtaa, sen parempina hakukoneet pitävät sivujasi.

Ulkoisten linkkien määrä ei korvaa laatua. Päinvastoin, ulkoiset linkit huonoilta, aiheeseen liittymättömiltä sivustoilta huonontavat hakukonenäkyvyyttä. On siis tärkeää saada linkkejä aiheeseen liittyviltä, hyvämaineisilta sivustoilta, jotka ovat itsekin hakukoneen arvostamia.

Jos sivuillasi on erinomaista sisältöä, sinne ennen pitkää linkitetään myös muualta. Jos mahdollista, voit tietysti pyytää esimerkiksi yhteistyökumppaneita ja muita aiheeseen liittyviä tahoja linkittämään sinun sivuillesi. Vastavuoroisesti voit laittaa omilta sivuiltasi linkin heidän sivuilleen, mutta toki täytyy ensin miettiä, mitä kannattaa linkittää ja missä linkit sitten esitetään.

Paikallinen löydettävyys

Jos sinulla on toimipiste tai myymälä, jossa palvelet asiakkaita, on tärkeää, että löydyt erilaisista paikallisista hakemistoista oikeilla tiedoilla. Ja tällä en tarkoita mitään maksullisia puhelinmyyjien hakemistoja – ne ovat edelleen tarpeettomia, älä sorru niihin.

Varmista, että tietosi ovat oikein niiss hakemistoissa, joissa olet mukana: yrityksen nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, nettisivujen osoite – pidä huoli, että ne ovat ajan tasalla, mielellään samalla tavalla esitettyinä eri hakemistoissa. Samoin varmista, että nämä yhteystiedot ovat oikein myös kaikilla somekanavillasi. 

Pidä yhteystiedot ajan tasalla, jotta asiakkaat löytävät perille. Sillä on merkitystä myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Erityisen tärkeää on, että yrityksesi tiedot ovat oikein Googlen yritysprofiilissa eli entisessä Google My Business -palvelussa. Se on maksuton palvelu, jonka hyödyntämismahdollisuudet ovat suuret. Sen avulla löydyt myös Google Mapsista, joten jos toimit paikallisesti, Google yritysprofiilin on oltava kunnossa. Lue lisää Googlen yritysprofiilista täällä: Lisää hakukonenäkyvyyttä Google Yritysprofiilin avulla.

Sosiaalinen media

Varmista, että käyttämissäsi sosiaalisen median kanavissa on näkyvillä oikeat yhteystiedot. Myös nettisivujen osoite oikein kirjoitettuna on tärkeää. Jos siis nettisivujen osoite on vaikkapa https://miiaylinen.fi, sitä ei välttämättä kannata kirjoittaa muotoon www.miiaylinen.com.

Kun teet someen julkaisuja, joissa kerrot vaikkapa tuotteestasi ja palvelustasi, muista laittaa julkaisuun myös linkki, josta kävijä pääsee sivuillesi juuri sille sivulle, missä kerrotaan juuri tästä asiasta. On erittäin turhauttavaa nähdä Facebookissa houkutteleva kuva ja teksti jostakin tuotteesta, jonka haluaisin – mutta julkaisussa ei ole linkkiä siihen. Ensin pitäisi klikata yrityksen Facebook-profiili esille, ja katsoa, josko sieltä löytyisi nettisivujen osoite (aina ei edes löydy). Sitten pitää mennä nettisivuille, ja yrittää etsiä Facebookissa mainittu tuote tai palvelu sieltä. Verkkokaupassa ei kovin helppoa. Helpompaa usein hakea Googlesta jokin vastaava tuote, jolloin sitä usein päätyykin kilpailijan sivuille ostamaan.

Lopuksi

Yhteenvetona voi siis todeta:

Tee sivuistasi kaikin puolin paremmat kuin kilpailijoillasi, niin pääset heidän ohitseen hakutuloksissa!

Toivottavasti tarkistuslistasta on apua nettisivujesi optimoinnissa! Kun teet parannuksia sivujesi tekniikkaan ja sisältöön, autat hakukoneita löytämään ja indeksoimaan sivusi paremmin. Muista seurata orgaanisen hakuliikenteen muutoksia esimerkiksi Google Analyticsin kautta. 

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!