Blogin hakukoneoptimointi.

Blogin hakukoneoptimointi ja miten se tehdään. Tästä artikkelista löydät käytännön vinkit, joiden avulla parannat jo olemassa olevien blogikirjoitustesi hakukonenäkyvyyttä!

Hakukoneoptimoinnin tärkein asia on hyvä sisältö, joka kiinnostaa kohderyhmää. Yrityksen nettisivuilla ei aina kuitenkaan pysty tarjoamaan kovin syvällistä tai laajaa infopakettia, sillä ihmisillä ei ole aikaa kahlata pitkiä tekstejä. Myyvät nettisivut ovat selkeät, ytimekkäät ja pysyvät asiassa – joten itse sisältösivuihin ei aina pysty tuottamaan runsasta sisältöä, joka parantaisi merkittävästi hakukonenäkyvyyttä.

Hakukonenäkyvyyden parantaminen kannattaa siis toteuttaa blogin avulla. Yksittäiset blogikirjoitukset on helppo optimoida tietyille avainsanoille, ja siten houkutella liikennettä hakukoneista. Toisiinsa liittyviä blogikirjoituksia kannattaa linkitellä toisiinsa, mikä parantaa hakukonenäkyvyyttä.

Ilahduttavan moni yritys jo bloggaakin, vaikka blogi ei välttämättä ole kyseisen toimialan yritysten keskuudessa vielä suosittua. Nämä edelläkävijät eli bloggaavat yritykset saavat kuitenkin etulyöntiaseman, sillä ajan mittaan heille kertyy valtavat sisältöpankit, joiden varaan hakukonenäkyvyys voi rakentua. Ilman sisältöä kun on aika mahdotonta löytyä hakukoneesta. Lisäksi tätä sisältöä pystyy hyödyntämään monipuolisesti vaikkapa somessa.

Huom! Jos hakukoneoptimointi ei ole vielä tuttua, kannattaa lukaista tämä artikkeli ensin!

Entä jos blogin sisältö ei ole kovin laadukasta tai hakukoneoptimoitua?

Kun bloggaaminen on aloitettu, sisällöntuotanto tai hakukoneoptimointi eivät välttämättä ole kuitenkaan ollut hallussa ja bloggaus ei ole parantanut merkittävästi näkyvyyttä.

Tai vaikka bloggaus onkin aloitettu hakukonenäkyvyyden parantamisen vuoksi, blogiartikkelien joukosta löytyy sisältöä, joka ei välttämättä ole niin kovin laadukasta.

Omassa blogissanikin on paljon höttöä, jota on tullut kirjoiteltua “kun ei muutakaan keksinyt” tai “kun ei vaan ehtinyt tekemään syvällisemmin”. Etenkään bloggauksen alkuaikoina en etukäteen pohtinut avainsanoja ja sitä kautta suunnitellut sisältöä – kirjoitin vain vastauksia kysymyksiin, joita minulle esitettiin.

Mutta koska jokaisessa artikkelissa on kuitenkin ollut jokin ajatus tai idea, olen jälkeenpäin kehittänyt näitä ei-niin-hyödyllisiä-eikä-optimoituja artikkeleita eteenpäin. Olen siis esimerkiksi:

  • lisännyt hyödyllistä tietoa
  • poistanut turhaa hölötystä
  • muotoillut sisältöä helppolukuisemmaksi tai selkeämmäksi esim. kappalejakojen, väliotsikoiden, listojen ja kuvien avulla
  • optimoinut sisältöä esim. pohtimalla avainsanoja ja käyttämällä niitä artikkeleissa
  • lisännyt linkkejä aiheesta liittyvistä artikkeleista toisiin
  • ohjannut tietyistä artikkeleista myös omiin palveluihini
  • ja paljon muuta.

Tämä on ollut varsin hyödyllistä, sillä en kuitenkaan ehdi ideoimaan ja tuottamaan uutta sisältöä säännöllisesti, sillä töitäkin on tehtävä. Vanhoja blogiartikkeleja muokkaamalla olen saanut niiden hakukonenäkyvyyttä nousemaan ja sitä kautta parantanut koko sivuston asemaa. Tämän blogin lopussa onkin vinkit, joiden kautta omia blogikirjoituksiaan kannattaa lähteä kehittämään!

Analytics-raportti, jossa orgaaninen kävijämäärä on noussut 42% edellisestä kuukaudesta ja sivujen määrä sekä sivuilla vietetty aika ovat parantuneet ilman uuden sisällön tuotantoa.
Jokapäiväinen tai viikoittainen uuden sisällön luominen ei ole pakollista, jos sisältöä on jo kertynyt – olemassaolevan sisällön optimointi voi parantaa hakukonenäkyvyyttä valtavasti! Tässä Googlen kautta tulevien kävijöiden määrän ja käyttäytymisen positiivinen muutos kuukauden aikana.

Mitä, saako blogikirjoituksia päivittää?

Minulta on usein kysytty, että saako omia blogikirjoituksiaan päivittää. Ja jos niitä päivittää, niin onko siitä haittaa vai hyötyä?

Kyllä omia blogikirjoituksiaan saa päivittää – ja jopa pitää päivittää. Aiheesta saattaa tulla uutta tai syvempää tietoa, ja se kannattaa päivittää myös lukijoiden nähtäville. Joskus taas jokin tieto vanhenee, jolloin se ei pidä enää paikkaansa. Päivitä silloin se ajan tasalle!

Joskus on järkevää tehdä samaan aiheeseen liittyen erillinen blogikirjoitus – etenkin jos haluat kertoa aiheesta syvemmin, laajemmin tai vaikkapa eri näkökulmasta. Tällöin näitä samaan aiheeseen liittyviä artikkeleita kannattaa linkittää keskenään. Voit myös miettiä, voisiko jostakin aiheesta tehdä moniosaisen sarjan, jota voi halutessaan lukea järjestyksessä. Tätä voi harkita, mikäli aiheesta tulee valtavasti tekstiä tai videoita.

Mutta mikäli lukija hyötyy siitä, että päivität jo olemassa olevan blogikirjoituksesi entistä ehommaksi – vaikka tekstin määrä kasvaisi, niin tee se!

Blogikirjoitusten päivittäminen hakukoneoptimoinnin vuoksi

Jos haluat parantaa artikkelisi hakukonenäkyvyyttä, blogin sisältöä kannattaa hakukoneoptimoida. Käyttämällä avainsanoja tehokkaasti ja linkittämällä järkevästi voit saada artikkelisi hakutuloksissa korkeammalle.

Miksi sisäinen linkitys parantaa hakukonenäkyvyyttä

Kun lisäät linkkejä artikkelista toiseen, saat ohjattua kävijää yhä pidemmälle sivustollasi. Hän tutustuu sinuun, osaamiseesi ja yritykseesi ja sen perusteella hän voi myös alkaa luottamaan sinuun ja yritykseesi. Ehkä hänestä tulee lopulta maksava asiakas!

Se, montako sivua kävijä selaa ja kauanko hän viettää sivustollasi aikaa, vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen. Kun Google huomaa kävijän viihtyvän sisältöjesi parissa, se tulkitsee, että sisältösi on arvokasta. Tällöin hakukonenäkyvyys voi nousta.

Tämän vuoksi kannattaa vaivautua silloin tällöin käymään läpi vanhoja blogikirjoituksia ja lisäämään niihin sopiviin kohtiin linkkejä, jotka johdattavat kävijää eteenpäin sivustollasi!  Lue lisää sisäisestä linkityksestä >>

Mieti, miltä tekstisi näyttää lukijan silmissä

Voit samalla myös miettiä, onko tarve muokata sisältöä myös luettavuuden kannalta: mitä selkeämmin ja kiinnostavammin kirjoitat, sen todennäköisemmin tekstiä jaksaa lukea. Ja mitä enemmän artikkeliasi luetaan, sitä parempana hakukoneetkin sitä pitävät. Muista myös mobiilikäyttäjät – suurin osa selaa nettiä pelkästään puhelimen kautta, joten sisällön tulee olla helposti luettavissa myös mobiilissa.

Mikäli lukija kokee artikkelisi riittävän hyväksi, hän saattaa jakaa sen linkin omilla sivuillaan tai vaikkapa sosiaalisessa mediassa. Tällaiset ulkoiset linkit (eli muilta nettisivuilta tulevat linkit) ovat erityisen tärkeitä hakukonenäkyvyyden paranemisen kannalta!

Tsekkaa metatiedot

Katso myös, miltä artikkelisi näyttää hakukoneen tuloksissa. Ovatko otsikko ja kuvaus sellaiset, että kävijä haluaa klikata juuri sinun artikkeliisi? Päivitä siis nämä metatiedot tarvittaessa. Jos käytät WordPressiä, tässä ohjeet metatietojen muokkaukseen:

Näin optimoit blogiartikkelisi

Jos huomaat, että tietty artikkelisi löytyy melko hyvin hakukoneesta jollakin tietyllä hakutermillä, mutta haluaisit se nousevan vielä korkeammalle, sinun kannattaa optimoida artikkelia ja tarvittaessa muutenkin muotoilla sen sisältöä.

Tutki, miten sellaiset artikkelit on tehty, jotka sijaitsevat hakutulosten kärjessä. Kun teet omasta artikkelista paremman kuin ne jotka löytyvät paremmin kuin omasi, saatat pian päästä niiden ohi. Tarkastele erityisesti seuraavia asioita näissä artikkeleissa:

  • onko avainsana otsikossa?
  • onko avainsana H1-otsikossa?
  • mikä artikkelin url-osoite on? Onko siinä avainsana?
  • käytetäänkö blogikirjoituksen alkupäässä avainsanaa?
  • onko alkupäässä sisäisiä linkkejä?
  • miten artikkelissa hyödynnetään sisäisiä (tai ulkoisia) linkkejä?
  • miten avainsanaa käytetään väliotsikoissa ja sisällöissä?
  • onko artikkeli helppolukuinen ja miten se on rakennettu: onko siellä listoja, kuvia, infograafeja, videoita…?
  • kuinka pitkä artikkeli on?
  • miten artikkelin loppuosa on tehty? Onko siellä yhteenvetoja, ja onko sieltä linkkejä muualle – mihin?
  • miten laadukas, informatiivinen ja hyödyllinen artikkeli on? Mieti artikkelia erityisesti lukijan kannalta. Onko tämä artikkelisi niin hyvä, että se ansaitsee päästä Googlen ykköseksi? Jos ei, niin tee siitä sellainen!

Kannattaa tutkia useampia kilpailevia artikkeleita ja verrata niiden toteutustapaa omaan artikkeliin, jonka toivoisit löytyvän paremmin samalla hakutermillä. Tee artikkeliisi muutoksia, ja seuraa miten sijainti hakutuloksissa muuttuu! Huom! Jos muutat artikkelisi url-osoitetta, muistathan tehdä uudelleenohjauksen – muuten jo saavuttamasi näkyvyys ja ulkoisten linkkien tuoma hyöty menee täysin hukkaan!

Lue lisää hakukoneoptimoinnista

Näin pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa

Apua, sivuni eivät löydy Googlesta!

Paranna hakukonenäkyvyyttä sisäisen linkityksen avulla

Älä eksytä kävijöitä ja hakukoneita – tee uudelleenohjaukset!

Google Search Consolen käyttöönotto

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle.
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!