Miten tehdä hyvät kotisivut? Tehokkaiden nettisivujen resepti.

Miten tehdä kotisivut, joista on hyötyä?

Millaiset ovat hyvät kotisivut? Minkälaiset yrityksen nettisivujen tulee olla, jotta niiden kautta saadaan kävijöitä, ja kävijöistä asiakkaita – ja sitä kautta myyntiä?

Ei riitä, että sivut vain ovat netissä, siellä jossakin.

Oikein suunniteltuina kotisivut tuovat kävijöitä hakukoneista

Ensinnäkin sivujen tulee löytyä netistä – hakukoneesta. Kun potentiaalinen asiakas etsii tuotettasi tai palveluasi, hän ei välttämättä edes tiedä, että olet olemassa. Hän etsii Googlesta vastausta kysymykseensä. Hakutuloksista hän klikkaa sellaiselle nettisivulle, joka näyttäisi tarjoavan ratkaisun hänen ongelmaansa.

Tässä on siis kaksi huomioitavaa asiaa:

Kotisivujen hakukoneoptimointi
Hyvät kotisivut löytyvät Googlen hakutulosten kärjestä ja erottuvat siellä edukseen.

Mittaaminen ja hakukoneoptimointi ovat jatkuva prosessi

Kun kotisivut on hyvin hakukoneoptimoitu, ne löytyvät ja erottuvat muiden joukosta.

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen toimenpide tai lisäosa, vaan asia, jota täytyy tehdä kaiken aikaa. Hakukoneoptimointi alkaa jo sivujen sisällön suunnittelun yhteydessä. Valmiiden sivujen käyttöä ja kävijöiden käyttäytymistä mittaamalla tehdään johtopäätöksiä siitä, mikä toimii ja mitä pitää muuttaa. Pienten toimenpiteiden yhteisvaikutuksella voi olla suuri merkitys.

Hyvät kotisivut saavat asiakkaan kiinnostumaan ja ostamaan

Sitten päästäänkin seuraavaan vaiheeseen: Kun kävijä on saatu hakukoneesta kotisivuillesi, miten saada kävijä pysymään siellä, tutustumaan sisältöön ja toimimaan toivotulla tavalla?

Taustatöiden merkitys on suuri

Tämänkään toteuttamiseen ei ole olemassa nappia tai koodia, vaan se edellyttää sitä, että strategia on tehty jo ennen kotisivujen suunnittelun aloittamista. Jo ennen kuin ensimmäistäkään riviä sisältöä on kirjoitettu, tai ulkoasua ideoitu, täytyy olla hyvä suunnitelma.

Kävijän kiinnostuksen herättämisen ja ylläpitämisen pohjana on kaksi asiaa:

  • kohderyhmän määrittely: Kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu? Kenet haluat asiakkaaksesi? Ketä ajatellen teet nämä kotisivut?
  • kotisivujen tavoite: Mikä on sivujen tarkoitus? Mitä kävijän halutaan tekevän sivuilla?

Nämä asiat unohtuvat valitettavan usein. Sivuista tulee helposti vain tuoteluettelo tai kooste siitä, mitä kaikkea yritys tekee (tai on tehnyt vuosien varrella). Sivuilta ei välttämättä tule lainkaan esille se, ketä yritys palvelee ja millaista apua, hyötyä, iloa ja muita mukavia seurauksia asiakas voi saada. Toisin sanoen: asiakas on unohtunut heti alkuunsa.

Mieti, mikä kohderyhmääsi – asiakastasi – kiinnostaa? Mikä ongelma kohderyhmälläsi on, ja miten sinä ratkaiset sen ongelman?

Kirjoita sisältö asiakkaasi näkökulmasta. Ei tuotteen, palvelun tai itsesi näkökulmasta. Kerro selkeästi, millaista apua tarjoat. Avaa sitä, miten homma etenee. Näytä, millaisia positiivisia seurauksia ratkaisustasi on syntynyt.

Samalla kun rakennat sisältöä, pohdi sitä, miten kävijät ohjataan kohti sivujen tavoitetta. Millaista sisältöä kotisivuille laitetaan ja miten se tuodaan esille?

Kotisivujen ensivaikutelma antaa yleiskuvan, joka ei helposti muutu

Ensivaikutelma on tärkeä. Ensimmäisten sekuntien aikana kävijälle syntyy jo yleiskuva siitä, millainen yritys on. Selkeä, nykyaikainen ulkoasu ja responsiivinen, toimiva käyttöliittymä ovat ehdoton edellytys.

Selkeiltä kotisivuilta tieto löytyy helposti

Hyvä sisältö tarjoaa riittävästi informaatiota, jonka perusteella asiakas voi tehdä ostopäätöksen. Hyvä sisältö vastaa asiakkaan kysymyksiin ja poistaa ostamisen esteitä.

Hyvä sisältö on esitetty selkeästi ja helppolukuisesti, ja tietoa ei tarvitse kaivella esiin linkkien takaa.

Kotisivujen käyttäjäkokemus koostuu monista eri osa-alueista

Hyvä käyttäjäkokemus syntyy strategisesta sisällöstä, joka tekniikan ja visuaalisuuden kanssa tekee sivuston käytöstä ja ostamisesta helppoa – laitteesta riippumatta.

Jos kotisivut suunnitellaan ulkoasu edellä, kuten usein tehdään, kauniskaan kokonaisuus ei saa kävijää palaamaan, jos sivuja on hankala käyttää tai tietoa ei löydy.

Tavoitteena luottamuksen kasvattaminen

Sisällön laatu, käyttäjäkokemus ja ulkoasu vaikuttavat myös luottamukseen, joka on ehdoton edellytys ostamiselle. Kukaan ei osta epäluotettavan oloisesta yrityksestä. Jos sisältöä on niukasti ja tietoa ei löydy, on helppo siirtyä toisaalle.

Jos näyttää siltä, että kotisivujen viimeiset päivitykset on tehty viisi vuotta sitten, herää kysymys, mahtaako yritystä olla enää edes olemassa.

Kömpelö käyttöliittymä tai kotikutoinen ulkoasu välittävät homssuisen, epäammattimaisen tunnelman. Asiantuntemusta tai arvokkaampia tuotteita ei osteta kököiltä verkkosivuilta.

Yhteystiedot aina esille

Vaikka laadukasta sisältöä on riittävästi ja se löytyy helposti, asiakkaalla saattaa silti herätä jokin kysymys. Sen vuoksi yhteydenoton on oltava helppoa. Nimeä, puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta ei pidä piilottaa linkkien taakse – ennemminkin tuoda esille joka paikassa. Halutessasi voit ottaa käyttöön chatin, joka lähettää viestin vaikka suoraan puhelimeesi.

Jos roskaposti huolestuttaa, kannattaa hankkia vaikka G Suite tai käyttää sähköpostia ilmaisen Gmailin kautta. Silloin sähköpostiosoitteen voi huoletta julkaista nettisivuilla, eikä tarvitse pelätä hukkuvansa roskaposteihin.

Parasta olisi, jos sähköpostiosoite ja puhelinnumero olisivat klikattavia: sähköpostiosoitetta klikkaamalla voi heti lähettää sähköpostia, ja puhelinnumeroa klikkaamalla sinulle voi soittaa.

Kotisivut hyvälle palvelimelle

Yrityksen kotisivujen oikea paikka on turvallisella, nopealla palvelimella. Pilipaliwebhotellit jumittuvat heti, kun langoilla on kaksi kävijää. Asiakkaat eivät jaksa odottaa, eikä Googlekaan tykkää hitaista sivuista. SSL-sertifikaatti on itsestäänselvyys, joka onneksi yleensä jo sisältyykin webhotelleihin. Jos oma osaaminen tai aika ei riitä tietoturvasta huolehtimiseen, se kannattaa ulkoistaa. Suosittelen kotimaista Hostaania:

Hostaan - palvelintila WordPress-sivuille.
Kaupallinen yhteistyö Hostaanin kanssa

Hyvien kotisivujen muistilista

  1. Valitse turvallinen, nopea palvelin
  2. Määrittele ensin sivujen kohderyhmä ja tavoitteet
  3. Valjasta mittarit käyttöösi, niin näet, miten sivuillasi kävijät toimivat
  4. Rakenna kotisivut helppokäytöisiksi
  5. Tuota KOHDERYHMÄÄSI kiinnostavaa, hyödyllistä sisältöä
  6. Pidä kotisivusi ajan tasalla
  7. Pidä yhteystiedot helposti saatavilla
  8. Varmista, että sivut löytyvät hyvin hakukoneilla.

Hyvistä kotisivuista on hyötyä, ja ne maksavat itsensä varmasti takaisin, sillä ne tuovat asiakkaita!

“Kiitos hyvistä nettisivuista. Sain ison työn ja olivat päätyneet minuun selkeiden ja informatiivisten sivujen takia.”

“Nyt uskallan sivuja todellakin mainostaa, koska ovat hienot ja toimivat!”

Kotisivut yritykselle

Lue myös nettisivujen ostajan opas, josta löydät vinkit tekijän valintaan ja siihen, mitä kaikkea kotisivujen ostamisessa kannattaa huomioida!

Lisää tietoa hyvien kotisivujen suunnittelun tueksi:

Näin teet myyvät nettisivut!

Miten sivuni löytyisivät paremmin Googlesta?

Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi

Nettisivujen sisällöntuotanto – mitä ihmettä kirjoittaisin yritykseni sivuille?

Vältä katastrofi ja valitse nettisivujesi tekijä huolella!

Kotisivujen teko – näillä vinkeillä onnistut (Copywriter Asta Janssonin blogi)

Hostaan - palvelintila WordPress-sivuille.
Kaupallinen yhteistyö Hostaanin kanssa
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!