Miten tehdä hyvät kotisivut?

Miten tehdä kotisivut, joista on hyötyä?

Millaiset ovat hyvät kotisivut? Minkälaiset yrityksen nettisivujen tulee olla, jotta niiden kautta saadaan asiakkaita ja myyntiä?

Ei riitä, että sivut vain ovat netissä, siellä jossakin.

Oikein suunniteltuina kotisivut tuovat kävijöitä hakukoneista

Kotisivujen hakukoneoptimointiEnsinnäkin sivujen tulee löytyä netistä – hakukoneesta. Kun potentiaalinen asiakas etsii tuotettasi tai palveluasi, hän ei välttämättä edes tiedä, että olet olemassa. Hän etsii Googlesta vastausta kysymykseensä. Hakutuloksista hän klikkaa sellaiselle nettisivulle, joka näyttäisi tarjoavan ratkaisun hänen ongelmaansa.

Tässä on siis kaksi huomioitavaa asiaa:

Mittaaminen ja hakukoneoptimointi ovat jatkuva prosessi

Kun kotisivut on hyvin hakukoneoptimoitu, ne löytyvät ja erottuvat muiden joukosta.

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen toimenpide tai lisäosa, vaan asia, jota täytyy tehdä kaiken aikaa. Hakukoneoptimointi alkaa jo sivujen sisällön suunnittelun yhteydessä. Valmiiden sivujen käyttöä ja kävijöiden käyttäytymistä mittaamalla tehdään johtopäätöksiä siitä, mikä toimii ja mitä pitää muuttaa. Pienten toimenpiteiden yhteisvaikutuksella voi olla suuri merkitys.

Hyvät kotisivut saavat asiakkaan kiinnostumaan ja ostamaan

Sitten päästäänkin seuraavaan vaiheeseen: Kun kävijä on saatu hakukoneesta kotisivuillesi, miten saada kävijä pysymään siellä, tutustumaan sisältöön ja toimimaan toivotulla tavalla?

Taustatöiden merkitys on suuri

Tämänkään toteuttamiseen ei ole olemassa nappia tai koodia, vaan se edellyttää sitä, että strategia on tehty jo ennen kotisivujen suunnittelun aloittamista. Jo ennen kuin ensimmäistäkään riviä sisältöä on kirjoitettu, tai ulkoasua ideoitu, täytyy olla hyvä suunnitelma.

Kävijän kiinnostuksen herättämisen ja ylläpitämisen pohjana on kaksi asiaa:

  • kohderyhmän määrittely: Kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu? Kenet haluat asiakkaaksesi? Ketä ajatellen teet nämä kotisivut?
  • kotisivujen tavoite: Mikä on sivujen tarkoitus? Mitä kävijän halutaan tekevän sivuilla?

Kun kohderyhmä ja tavoite on määritelty, on aika miettiä, miten kohderyhmä ohjataan kohti tavoitetta. Millaista sisältöä kotisivuille laitetaan?

Kotisivujen ensivaikutelma antaa yleiskuvan, joka ei helposti muutu

Ensivaikutelma on tärkeä. Ensimmäisten sekuntien aikana kävijälle syntyy jo yleiskuva siitä, millainen yritys on. Selkeä, nykyaikainen ulkoasu ja responsiivinen, toimiva käyttöliittymä ovat ehdoton edellytys.

Selkeiltä kotisivuilta tieto löytyy helposti

Hyvä sisältö tarjoaa riittävästi informaatiota, jonka perusteella asiakas voi tehdä ostopäätöksen. Hyvä sisältö vastaa asiakkaan kysymyksiin ja poistaa ostamisen esteitä.

Hyvä sisältö on esitetty selkeästi ja helppolukuisesti, ja tietoa ei tarvitse kaivella esiin linkkien takaa.

Kotisivujen käyttäjäkokemus koostuu monista eri osa-alueista

Hyvä käyttäjäkokemus syntyy strategisesta sisällöstä, joka tekniikan ja visuaalisuuden kanssa tekee sivuston käytöstä ja ostamisesta helppoa – laitteesta riippumatta.

Jos kotisivut suunnitellaan ulkoasu edellä, kuten usein tehdään, kauniskaan kokonaisuus ei saa kävijää palaamaan, jos sivuja on hankala käyttää tai tietoa ei löydy.

Tavoitteena luottamuksen kasvattaminen

Sisällön laatu, käyttäjäkokemus ja ulkoasu vaikuttavat myös luottamukseen, joka on ehdoton edellytys ostamiselle. Kukaan ei osta epäluotettavan oloisesta yrityksestä. Jos sisältöä on niukasti ja tietoa ei löydy, on helppo siirtyä toisaalle.

Jos näyttää siltä, että kotisivujen viimeiset päivitykset on tehty viisi vuotta sitten, herää kysymys, mahtaako yritystä olla enää edes olemassa.

Kömpelö käyttöliittymä tai kotikutoinen ulkoasu välittävät homssuisen, epäammattimaisen tunnelman. Asiantuntemusta tai arvokkaampia tuotteita ei osteta kököiltä verkkosivuilta.

Yhteystiedot aina esille

Vaikka laadukasta sisältöä on riittävästi ja se löytyy helposti, asiakkaalla saattaa silti herätä jokin kysymys. Sen vuoksi yhteydenoton on oltava helppoa. Nimeä, puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta ei pidä piilottaa linkkien taakse – ennemminkin tuoda esille joka paikassa. Halutessasi voit ottaa käyttöön chatin, joka lähettää viestin vaikka suoraan puhelimeesi.

Jos roskaposti huolestuttaa, kannattaa hankkia vaikka G Suite tai käyttää sähköpostia ilmaisen Gmailin kautta. Silloin sähköpostiosoitteen voi huoletta julkaista nettisivuilla, eikä tarvitse pelätä hukkuvansa roskaposteihin.

Parasta olisi, jos sähköpostiosoite ja puhelinnumero olisivat klikattavia: sähköpostiosoitetta klikkaamalla voi heti lähettää sähköpostia, ja puhelinnumeroa klikkaamalla sinulle voi soittaa.

Webhotelli ja domainKotisivut hyvälle palvelimelle

Yrityksen kotisivujen oikea paikka on turvallisella, nopealla palvelimella. Pilipaliwebhotellit jumittuvat heti, kun langoilla on kaksi kävijää. Asiakkaat eivät jaksa odottaa, eikä Googlekaan tykkää hitaista sivuista. SSL-sertifikaatti on itsestäänselvyys, joka onneksi yleensä jo sisältyykin webhotelleihin. Jos oma osaaminen tai aika ei riitä tietoturvasta huolehtimiseen, se kannattaa ulkoistaa.

 

Hyvien kotisivujen muistilista

  1. Valitse turvallinen, nopea palvelin
  2. Määrittele ensin sivujen kohderyhmä ja tavoitteet
  3. Valjasta mittarit käyttöösi, niin näet, miten sivuillasi kävijät toimivat
  4. Rakenna kotisivut helppokäytöisiksi
  5. Tuota kiinnostavaa, hyödyllistä sisältöä
  6. Pidä kotisivusi ajan tasalla
  7. Pidä yhteystiedot helposti saatavilla
  8. Varmista, että sivut löytyvät hyvin hakukoneilla.

 

Hyvistä kotisivuista on hyötyä, ja ne maksavat itsensä varmasti takaisin.

“Kiitos hyvistä nettisivuista. Sain ison työn ja olivat päätyneet minuun selkeiden ja informatiivisten sivujen takia.”

”Nyt uskallan sivuja todellakin mainostaa, koska ovat hienot ja toimivat!”

 

Lisää tietoa hyvien kotisivujen suunnittelun tueksi:

Miten sivuni löytyisivät paremmin Googlesta?

Kotisivujen sisällön hakukoneoptimointi

Nettisivujen sisällöntuotanto – mitä ihmettä kirjoittaisin yritykseni sivuille?

Vältä katastrofi ja valitse nettisivujesi tekijä huolella!

2018-06-13T09:45:19+00:00

Kommentoi tai kysy!