Hakukoneista voi saada kävijöitä kahdella eri tavalla:
- Kun käytät maksullista markkinointia Googlessa, mainoksesi näkyy hakutulosten yhteydessä saman tien. Tämä kuitenkin kestää vain sen aikaa, kun maksat mainoksen näkymisestä.
- Kun teet hakukoneoptimointia, hakukonenäkyvyyden paranemiseen menee jopa kuukausia, ja hyviä tuloksia saa odottaa vuoden-pari. Mutta tämä hakukonenäkyvyys onkin pysyvämpää lajia, eikä siihen tarvita välttämättä ollenkaan rahaa.
Orgaanisen näkyvyyden kehittyminen on siis hidasta. Uudet sivut eivät heti löydy ollenkaan, ja vaikka ne olisivat kuinka hakukoneystävälliset ja pullollaan hyvää sisältöä, eivät ne saman tien pompsahda ykköspaikalle.
Kuinka pian on mahdollista saada parempaa hakukonenäkyvyyttä?
Aiemmin tekemässäni case-esimerkissä hakukoneoptimoinnin ja sisällön tuottamisen seuraukset alkoivat näkyä muutamassa kuukaudessa:
Puolessa vuodessa kävijämäärä tuplaantui. 8 kuukauden kuluttua bloggaamisen aloittamisesta alkoi tulla selvästi enemmän kävijöitä Googlen kautta.
Vuoden kuluttua tulokset olivat jo erinomaiset:
- Sivuston käyttäjien määrä oli noussut 500%
- Orgaanisen haun kautta tulevien kävijöiden määrä oli noussut yli 1200%
- Etusivun istuntojen määrä oli noussut yli 1000%
- Välitön poistumisprosentti hakukoneiden kautta saapuvilla oli 200% parempi.
Neil Patelin mukaan hakukoneoptimoinnin (sisältäen säännöllisen sisällöntuotannon eli esim. bloggauksen) tuloksia voi odottaa seuraavassa tahdissa:
- Kolmen kuukauden kuluttua kävijätilastoissa pitäisi jo nähdä nousua
- Puolen vuoden kuluttua sivuille tulee liikennettä muillakin hakusanoilla kuin vain brändin tai yrityksen nimellä
- Kahden vuoden kuluttua kävijöitä on 50-kertaisesti!
Tuloksiin voi Neil Patelin mukaan päästä, kun
- sisältöä tuotetaan säännöllisesti ainakin kerran viikossa
- tuotettua sisältöä jaetaan aktiivisesti somessa
- linkityksiä omille sivuille saadaan 5-10 kpl kuukaudessa.
Miten hakukonenäkyvyyttä voi itse parantaa?
Parempaa hakukonenäkyvyyttä saadakseen blogiin pitäisi kirjoittaa siis ainakin kerran viikossa. Näppis sauhuamaan!
Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että harva pienyrittäjä pystyy tähän, etenkään, jos haluaa pitää sisällön laadukkaana. Myös hitaammalla julkaisutahdilla saa tuloksia. Uusia kirjoituksia voi julkaista myös vaikkapa kahden, kolmen tai neljän viikon välein. Harvemmalla tahdilla blogiartikkelien määrä on pienempi, jolloin tuloksetkin näkyvät hitaammin. Pääasia kuitenkin on, että aloitat, ja pyrit säännöllisyyteen. Huomioi, että alku voi olla hankalaa, mutta rutiinin kehittyminen nopeuttaa kirjoittamista huomattavasti.
Kun blogikirjoitus on julkaistu, sitä kannattaa jakaa omissa somekanavissa ja toki myös sopivissa ryhmissä. Myös vanhoja sisältöjä kannattaa jakaa uudestaan.
Ja kun sisältö on hyvää, muilta sivustoilta linkitetään sivustoosi ja myös muut jakavat sisältöäsi somessa.
Jos aloitat sisällön tuottamisen nyt, saat tuloksia aikaisemmin, kuin jos aloitat vasta ensi vuonna.
Miten hakukonenäkyvyyden kehittymistä voi seurata?
Search Consolesta näet yksityiskohtaista tietoa sivujesi hakukonenäkyvyyden kehittymisestä.
Samasta paikasta myös näet, millä hakusanoilla Googlesta klikataan sivuillesi. Tullaanko sinne yrityksesi nimellä, vai löydetäänkö sivuillesi hyvin myös esim. palveluitasi tai tuotteitasi etsiessä? Mille sivulle tullaan milläkin hakutermillä? Mikä sivu tai avainsana löytyy hakutulosten kärjestä, mikä taas on jossain kaukana?
Jos et tuota sisältöä, jos et jaa sitä, ja jos kukaan ei linkitä sivuillesi, hakukonenäkyvyyden saavuttaminen on vielä vaikeampaa.
Lue lisää aiheeseen liittyvää:
Bloggaamalla hakukonenäkyvyyttä
Kannattaako nettinäkyvyyttä ostaa puhelinmyyjältä?
Blogivalmentaja Tiia Konttisen sivut