Jostakin ihmeen yritysrekisteri123:sta tai “kunnan yrityspalveluista” soitetaan, ja halutaan vain tarkastaa yrityksesi tiedot. Nimi, osoite, puhelin, sähköposti, www-osoite – ovatko nämä tiedot edelleen ajan tasalla?

No, tottakai ne ovat ajan tasalla.

Seuraavaksi myyjä kysyy, että jatketaanhan tätä pakettia, jotta asiakkaat jatkossakin löytävät yrityksesi. Jos vastaat myöntävästi, saat jatkossa maksaa kymmenien tai satojen eurojen vuosimaksuja ilman vastiketta.

Jos vastaat kieltävästi tai epäröit, myyjä saa sinut tuntemaan, että

  • tämä maksullinen palvelu on jokseenkin pakollinen
  • myyjä edustaa jotakin virallista tahoa, tai ainakin yrittää kuulostaa sellaiselta
  • myyjä edustaa kuntaa tai kaupunkia tai näiden yrityspalveluja, vaikka oikeasti ei edusta
  • jos et tilaa palvelua, menetät kaikki asiakkaasi
  • kukaan ei enää koskaan löydä yritystäsi
  • voit jättää konkurssihakemuksen vaikka heti.

Ja kun vihdoin luet netistä muiden yrittäjien kokemuksia ja tajuat, että sinua on huijattu, yrität tietysti perua tilauksen. Mutta sitä ei voi kuulemma perua. Ja vaikket olisi mielestäsi tilannut, myyjä vakuuttaa, että olet tilannut, ja että heillä on puhelusta tallenne (jota et saa kuultavaksesi).

Peruutusoikeutta ei ole, sillä kuluttajasuoja ei päde yritysten väliseen kauppaan. Ja jos haluat katkaista tilauksen maksettuasi oppirahat, se on joskus hyvin, hyvin vaikeaa.

Vinkki: Asenna puhelimeesi esimerkiksi ACR tai vastaava ohjelma, jolla voit nauhoittaa puhelut. Näin voit itse kuunnella puhelun jälkeenpäin ja miettiä, tuliko sittenkin tilattua.

Suomen Yrittäjien sivuilta löydät toimintaohjeet siihen, miten edetä, jos myyjä väittää sinun jotain ostaneen, muttet oikeasti ole ostanut: https://www.yrittajat.fi/uutiset/573295-tallenne-kertoo-kaiken-oleellisen-nain-luettelofirma-yrittaa-vedattaa-yrittajaa

Tässä lainaus Yrittäjien ohjeista:

1. Älä sitoudu puhelimessa tilauksiin. Vaadi tilauksista kirjallinen tarjous, jossa on mukana sopimusehdot.

2. Tutustu näihin ehtoihin huolellisesti. Laskun tulee aina perustua sopimukseen.

3. Reklamaatiotapauksessa pyydä kirjallisesti nauhoite käydyistä puhelinkeskusteluista. Mikäli et saa nauhoitetta, ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun.

4. Jos laskussa viitataan sopimukseen tai tilaukseen, sopimusehtojen täytyy olla saatavissa.

5. Dokumentoi aina käymäsi kirjeenvaihto.

6. Jos saat perintäkirjeen, tee siitä kirjallinen ilmoitus perintätoimistolla ja ilmoita, että et ole tehnyt sopimusta laskuttajan kanssa. Liitä ilmoitukseen kaikki tarvittavat dokumentit.

7. Tee tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille.

8. Jos koet joutuneesi huijauksen kohteeksi, voit ottaa yhteyttä Suomen Yrittäjien neuvontaan.

Lähde: https://www.yrittajat.fi/uutiset/573295-tallenne-kertoo-kaiken-oleellisen-nain-luettelofirma-yrittaa-vedattaa-yrittajaa

 

Kaikki puhelinmyyjät eivät toki ole huijareita…

…vaikka itse en varsinaisesti koe aggressiivista ympäripuhumista kovin rehtinä myyntikeinona. Lehtimyyjätkin ovat mukavampia vaikka saattavat lyödä luurin korvaan.

Entäs sitten ne isot, tunnetut firmat, jotka soittavat ja tarjoavat näkyvyyttä?

Muutamat yleisesti tunnetut digimarkkinointia tekevät yritykset myyvät palvelujaan yrittäjille puhelimitse.

Yrittäjät usein kertovat, että yritys on ottanut heihin yhteyttä ja tarjonnut näkyvyyttä Googlessa. Joku on kokeillut, muttei osaa sanoa, onko siitä ollut hyötyä “mutta tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä”.

”Tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä.”

Ja monilla näkyvyyden tarjoajilla on aina joku kiva kamppis – tekisi mieli ostaa koska myyjä on hemmetin hyvä, mutta kannattaako? Siispä kysytään minun mielipidettäni.

Itsehän en ole ostanut mistään näkyvyyttä enkä mitään muutakaan, joten en pysty kertomaan omia kokemuksiani näiden eri tarjoajien palveluista näkyvyyden suhteen. Muiden kokemuksia kyllä senkin* edestä!

Muiden kokemuksia näkyvyyspaketeista löytyy kyllä senkin edestä!
*Senkki

Miksi en itse osta hakukonenäkyvyyttä tarjoavien palveluja?

Siksi, että yhteystietoni löytyvät kyllä ilmaiseksikin kaikista tarpeellisista hakupalveluista – jos siis joku vaikkapa etsii puhelinnumeroani.

Mutta ennen kaikkea siksi, että jos ihminen etsii minun palvelujani, hän ei mene jonkun hakupalvelun nettisivuille niitä etsimään, vaan GOOGLEEN!

Ja löytyäkseni Googlen etusivulta palveluitani kuvaavilla hakusanoilla minun ei tarvitse maksaa kenellekään senttiäkään. EN MAKSA GOOGLE-NÄKYVYYDESTÄ. 

Eli löydyn Googlen etusivulta aivan ilmaiseksi. Suurin osa sivujeni kävijöistä tulee Googlen kautta:

Orgaaniset kävijät Googlesta
Orgaaniset kävijät Googlesta

Googlesta kannattaa löytyä

Kysyn asiakkailtani ja tarjousten pyytäjiltä, mitä kautta he ovat minut löytäneet. Yleisin tapa on se, että he ovat etsineet Googlesta nettisivuilleen tekijää, kuka milläkin hakutermillä. Ja he löysivät minut sieltä etusivulta, isojen toimijoiden joukosta.

Osa asiakkaistani myös päätteli, että koska itse löydyn hyvin hakukoneilla (etenkin tällaisella alalla, jossa nettisivun tekijöiden pitäisi todella osata löytyä eli kilpailu on kovaa), niin osaan varmastikin tehdä myös asiakkaideni sivuista sellaiset, että ne löytyvät. Ja näinhän tämä menee.

Voin sanoa, että minulla ei olisi montaakaan asiakasta, ellen löytyisi Googlesta. Yritysurani aikana (alle 15 vuotta) olen muuttanut 3 eri paikkakunnalle, joten millään seudulla en ole ollut “ennestään tunnettu henkilö” jolta automaattisesti tilataan nettisivut. En ole myöskään missään piireissä, en ole aktiivinen yhdistys- tai harrastusihminen (enää nykyään!) ja käyn harvoin missään verkostoitumassa, joten kontakteja ei satele sieltäkään. Lisäksi olen vaihtanut sukunimeä mentyäni naimisiin – ja samalla myös yritykseni nimeä. Eli olen täysin nobody ja Google on minulle korvaamaton kaveri, sillä kukaan ei löytäisi palvelujani muuten.

Monenlaisia paketteja on tarjolla

Mutta palatakseni näihin puhelimen kautta näkyvyyttä tarjoaviin yrityksiin – vaikka yhdestä firmasta minullekin ajoittain soitellaan, niin en tarvitse heidän apuaan.

Taannoin minulle soitettiin ja tarjottiin hakemistopalvelua 49 €/kk + alv 24%. Myyjä sanoi, että heidän maksuttoman hakemistopalvelunsa sivuilla olevien yritystietojeni yhteydessä oleva kioskin kuva synnyttää epäluottamuksen yritystäni kohtaan ja menetän 9-11 asiakasta kuukaudessa, ellen osta heidän maksullista hakemistopalveluaan. Silloin saisin kioskin kuvan tilalle jonkin itse valitsemani kuvan, esim. logon, ja sitten asiakkaat luottaisivat minuun. Myyjä väitti kivenkovaan, että vaikka joku googlaisi yritykseni nimellä ja tulisi ensin omille nettisivuilleni, hän menisi sen jälkeen heidän hakemistopalveluunsa katsomaan, mitä yritysprofiilissani on. Ja jos siellä on kioskin kuva, asiakas ei osta.

Kuitenkaan ne kyseisen kuukauden aikana omilla sivuillani käyneistä tuhannesta kävijästä eivät näyttäneet käyneen kyseisen hakemistopalvelun sivuilla katsomassa kioskin kuvaa – hakemistopalvelussa olevalla profiilisivullani oli käynyt vain 9-11 kävijää. Jotta myyjän väite pitäisi paikkansa, tuhannen nettisivukävijän olisi pitänyt mennä myös heidän hakemistoapalvelunsa sivuille – siellä pitäisi näkyä ne samat 1000 kävijää kuin omilla nettisivuillanikin. Tämä ei siis liittynyt suoraan Google Adsiin, mutta näkyvyyden myyntiin puhelimitse.

Eilenkin soitettiin – tosi mukava tyyppi soittikin ja kertoi, että minun pitäisi maksaa 570 € jotta he yrittäisivät poistaa Googlen hakutulosten n:neltä sivulta tietoja, jotka ovat peräisin jostakin ulkomaalaisesta ilmaishakemistosta jossa on listattu satunnaisia yrityksiä ympäri maailman – ja jossakin tällaisessa listauksessa saattaa vilahtaa vanha postiosoitteeni. Toki voisin etsiä ja poistaa tällaisia omituisia linkkejä itsekin, mutten jaksa nähdä vaivaa. En tilannut tätä palvelua. Uskoisin, että jos joku hakee Googlesta yhteystietojani, hän klikkaa jotakin etusivulla olevaa linkkiä sen sijaan, että kelaa 10 sivua eteenpäin ja klikkaa jotakin epämääräisen näköistä siansaksaa.

Mutta moni yrittäjä kyllä tarvitsee apua sen kanssa, että sivut löydettäisiin muualtakin kuin sieltä Googlen viidenneltätoista hakutulossivulta (jonne kukaan ei vahingossakaan eksy). Mutta mikä on se apu, jota kannattaa hankkia?

Hakukoneoptimointi

Tietysti hakukoneoptimointi kannattaa laittaa kuntoon. En kuitenkaan käsittele tässä artikkelissa tarkemmin hakukoneoptimointia – se on laaja kokonaisuus. Siitä voit lukea esimerkiksi täältä: Näin pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa. Muista, että hakukoneoptimoinnissa ei ole oikotietä onneen, tekee sitä sitten itse tai ostaa palveluna. Jos hakukoneoptimoinnin (puhelin)myyjä lupaa sinulle vaikkapa top3-sijoitusta kunhan maksat X euroa kuussa, kannattaa valita joku toinen tekijä.

Oikein tehty hakukoneoptimointi kulkee käsi kädessä sivujen liikenteen kanssa.

Annetaan siis tilastojen puhua puolestaan:

Ensimmäisestä kuvassa näet, miten sivujen sijoitus Googlessa on kehittynyt ajan mittaan. Aluksi ei ole löydytty millään hakusanalla (paitsi yrityksen omalla nimellä), mutta nyt sivut löytyvät tärkeimmillä hakutermeillä top3:sta ja yleensäkin etusivulta.

Hakukoneoptimoinnilla Googlen etusivulle

Sivut löytyvät tärkeimmillä hakusanoilla etusivulta.

11 hakutermiä ovat top 3:ssa ja sivuilla 4-10 on 27 hakutermiä.

Eli sivu löytyy 38 relevantilla hakutermillä etusivulta!

Toisessa kuvassa samojen sivujen liikennemäärien kehitys saman ajan kuluessa:

Hakukoneoptimoinnin tuloksia

Näistä graafeista siis näkyy selvästi, että hyvä Google-sijoitus ja sivujen kävijämäärät korreloivat keskenään.

  • Mitä korkeammalla sivu näkyy hakutuloksissa, sen paremmin se huomataan ja sitä klikataan > kävijämäärät kasvavat
  • Kun sivuille klikataan Googlesta ja sivuilla viihdytään (sivut toimivat, kiinnostavat ja saavat ostamaan), sen korkeammalle Googlekin sivuja arvostaa.

Jos siis haluat löytyä Googlen etusivulta ja jopa top3:sta muullakin kuin yrityksesi nimellä, hakukoneoptimointi on ratkaisu, eli kannattaa kääriä hihat!

Ja mikä parasta, hakukoneoptimoinnin kautta tuleva näkyvyys on pysyvää laatua. Siitä ei tarvitse maksaa (toisin kuin maksullisesta markkinoinnista – se loppuu heti kun lopetat siitä maksamisen).

Lue lisää: Nettisivujen hakukoneoptimointi – optimoi itse ja ilmaiseksi.

Hakukonemarkkinointi

Google Ads (joka vielä hetki sitten tunnettiin nimellä AdWords) on maksettua mainontaa. Yrityksesi mainos näkyy Googlen hakutuloksissa maksetuilla mainospaikoilla haluamillasi hakusanoilla. Kun et enää maksa, et myöskään löydy. Google Ads -markkinointia voi tehdä itse, tai mainontaa voi ostaa palveluna.

Hakukonemarkkinointi on usein tarpeellista, jos tarvitaan näkyvyyttä ja asiakkaita – silloinkin, vaikka sivut löytyisivät orgaanisesti hyvin – mutta etenkin silloin jos sivut eivät löydy ja halutaan asiakkaita hakukoneesta. Suosittelen käyttämään Google Adsia, mutta valitsemaan hyvän tekijän.

Monet yritykset tarjoavat  maksullista Google-markkinointia kuukausipaketteina ja silloin tällöin on kivoja tarjouksia.

Hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta!

Osa Google Ads-mainontaa tekevistä yrityksistä siis soittelee yrityksiin ja kertoo, että jos et nyt ota tätä näkyvyyspakettia, niin kukaan ei löydä sinua enää netistä ja konkurssi häämöttää. Minullekin on useasti soitettu – kerran myyjä oikein päivitteli, että hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta. Tokihan löydyin ihan ilman maksullistakin mainontaa, mutta myyjä ei ilmeisesti edes tiennyt, että muitakin vaihtoehtoja on kuin heidän palvelunsa.

Jos siis päätät ostaa Google Ads -markkinointia palveluna, ota ensin selvää, mistä sen ostat. Ei ensimmäiseltä puhelinmyyjältä!

Google Ads -mainontaa voi tehdä myös aivan itse – maksaa vain klikkauksista. Tällöin tulee kyllä osata määritellä ketä tavoitellaan, ja minkälaisilla hakutermeillä mainoksen tulisi löytyä – ja pitää jaksaa testata ja kokeilla löytääkseen parhaiten toimivat mainokset.

Google Ads -mainontaa ei kannata ostaa ihan huvikseen ”kokeillaan nyt tässä lisänä” tai ”kokeillaan nyt jos ei ole kuin viiskymppiä kuussa”, vaikka puhelinmyyjän mukaan se onkin avain onneen.

Mainoksen tulee johtaa myyvälle sivulle

Koko homma pitää suunnitella alusta loppuun. Ensin pitää olla myyvä sivu, johon liikenne ohjataan. Tavoitteenahan on aina, että kun kävijä saapuu mainoksesta sivulle, hän ostaa. Tällöin sivuilla on hyvä olla esimerkiksi tuote tai kampanja, ja ostamisen on oltava helppoa!

Ei siis ohjata kävijää esimerkiksi etusivulle hengailemaan. Ei kävijä tule mainoksen perässä huvikseen surffailemaan tai pohtimaan, että mitäköhän täältä ostaisin ja mitä täällä edes myydään. Ei hän halua tulla ihastelemaan uutta logoasi, vaan ostamaan. Ei hän halua tulla tavaamaan vaivalla väsäämääsi myyntitekstiä laadukkaista tuotteista, korkealuokkaisesta palvelusta ja yrityksesi pitkistä perinteistä, vaan ostamaan. Hän on vakavissaan ostoaikeissa ja sen vuoksi klikkasi mainosta. Jos ei mainoksen takana ole sitä hän haki ja mitä mainoksessa luvattiin, kävijä sulkee ikkunan – sinä maksoit klikkauksesta turhan takia. 

Lue lisää: Näin teet myyvät nettisivut.

Google Ads -mainoksen tarkoitus on yleensä lisätä myyntiä

Juuri vähän aikaa sitten minulle soitti yrittäjä, joka kertoi maksavansa X € kuukaudessa eräälle tällä kertaa nimeltämainitsemattomalle isolle yritykselle Google-näkyvyydestä, mutta pohti, että meneeköhän se oikeasti Googlelle vai mihin, ja tuoko se hänelle kävijöitä ja asiakkaita. Minun on sellaiseen vaikea vastata, koska en ole myynyt kyseistä palvelua hänelle enkä tiennyt mitään sen sisällöstä saati tuloksista. Myyjän olisi pitänyt avata asiat yrittäjälle ymmärrettävästi, ei minun. Kehotin häntä keskustelemaan sen yrityksen kanssa, josta on palvelut ostanut.

Toinen yrittäjä kertoi, miten markkinointia tekevä iso yritys oli rakentamassa heille kampanjaa perehtymättä lainkaan siihen, mitä oli myymässä. Tehdään kesäksi kampanjaa tuotteista, joita etsitään, hankitaan ja tarvitaan talvella, ja päinvastoin. Onneksi tällä yrittäjällä oli mahdollisuus nähdä, millaiset kampanjat olivat tekeillä.

Kolmannella yrittäjällä ei ollut pääsyä kampanjoihin, joten hän sai vain klikkausraportteja ja tiedon siitä, että hyvin menee.

Google-markkinoinnin onnistumisen mittarihan ei ole tieto siitä että ”HYVIN MENEE”, tai edes mainoksen näyttömäärä tai klikkausmäärä, vaan se, että moniko lopulta ostaa. Tämän vuoksi en sijoittaisi edes 50 euroa kuukaudessa vuoden ajan, jos sivuni olisivat vuodelta 2005 ja niissä lukisi, että “Yritykseni on perustettu vuonna 2004 ja pyrin tarjoamaan mahdollisimman laadukkaita palveluja”. Siksi kehotan suunnittelemaan mainontaa kokonaisvaltaisemmin. Ei pelkkä mainos, vaan se, miten saadaan klikannut kävijä asiakkaaksi. Ja silloin yleensä tarvitsee olla myyvät sivut. Että se sijoitettu 50 € tuottaisi edes 51 €.

Esimerkkinä – googlasin säätöpöytää ja koska olin ostoaikeissa, klikkasin mainoksia. Kolmesta ekasta mainoksesta yhdessä ei valikoimissa edes ollut säätöpöytää (ja tämä sivusto ei muuten ollut edes responsiivinen vuonna 2019). Toisessa oli, kun oikein kovasti etsi. Mutta ostaminen olikin vaikeaa: toimituskulut olivat arvio, eli en olisi tiennyt paljonko lopulta tulee maksamaan. Kolmas mainos johti suoraan sivulle, jossa myytiin säätöpöytiä ja niitä pystyi tilaamaan, eli ainoa toimiva mainos. Tässä esimerkissä siis ⅔ mainoksista oli aivan turhia – yritykset maksoivat siitä että klikkasin heidän sivuilleen, mutta en ostanut (koska en voinut). ELI PELKKÄ MAINOS EI RIITÄ, SIVUJEN PITÄÄ MYÖS OLLA KUNNOSSA.

Näkyvyyttä tarjoava yritys kyllä tietää, että jotta mainoksen kautta tulevat kävijät ostaisivat, täytyy myös nettisivujen olla kunnossa. Mutta yrittäjä ei välttämättä tule tätä ajatelleeksi ostaessaan maksullista mainontaa toivoen sen tuovan myyntiä ja asiakkaita.

Miksi näillekin yrittäjille, joiden “verkkosivuissa on edelleen paljon kehitettävää”, tarjotaan näkyvyyspakettia x €/kk? Vaikka oikeasti pitäisi tarjota esimerkiksi sitä verkkosivujen kehittämistä sellaisiksi, että mainonta voi konvertoida. Ja sitten, kun sivut ovat kunnossa (nykyaikaiset ja myyvät), voisi tavoitteellisten kampanjoiden avulla hankkia sivuille kohderyhmään kuuluvia kävijöitä.

Miksi puhelinmyyjät SILTI tarjoavat näille yrityksille näkyvyyspakettia hakusanamainonnan ja display-mainonnan muodossa, vaikka aivan päivänselvää on, että (vanhojen, huonojen nettisivujen takia) mainonta ei tuo asiakkaita, vaikka jokusen klikkauksen tuokin? Siksikö, että sitä hakausanamarkkinointia pitää tehdä, jotta ei olisi vanhanaikainen?

Pieni, nettimarkkinointiin perehtymätön yrittäjä on usein helppo nakki, kun hänelle soitetaan ja kerrotaan, että jos et osta näitä palveluja, et löydy netistä. On se sitten kotisivupaketti, näkyvyyspaketti, tietojenpoistopaketti, yrityshakemisto, GDPR-paketti tai mikä hyvänsä. Ja on tarjoajana mikä tahansa yritys, joka tekee puhelinmyyntiä. Kyllä siinä hädissään helposti ostaa – kukapa haluaisi olla löytymättä? Vastaavia kokemuksia facebookin yrittäjyyskeskustelut ovat pullollaan. Yrittäjä ostaa kuukausimaksullisen palvelun, mutta kokee, että se vie rahaa sen sijaan että tuo sitä. Mikä saa ihmiset kokemaan näin?

Sekö, että yrittäjät vain puhutaan ympäri ostamaan jokin näkyvyyspaketti?

Mutta entä jos myyjä perehtyisi asiakkaan tilanteeseen edes sen verran, että mahdolliset sivujen kehittämistarpeet tulisivat esille ja yrittäjä ymmärtäisi laittaa sivunsa kuntoon ennen kuin ostaa mainontaa, joka toisi kävijöitä sivuille. Tällaiselle toden totta olisi tarvetta. Tällöin yrittäjän tarvitse enää kuunnella uhkakuvia ja ostaa palvelua, jota ei ymmärrä.

Kannattaako palvelusta maksaa?

Tottahan toki hyvästä palvelusta kannattaa maksaa, jos palvelu maksaa itsensä takaisin, tuo lisää myyntiä ja säästää omaa aikaa. Mutta täytyy osata miettiä, mistä maksaa.

Google Ads-mainonnan teosta kannattaa maksaa, jos se tuo lisää myyntiä. Mutta jos mainokset eivät tuo lisää myyntiä – tai ei voida mitata, tuovatko ne myyntiä – silloin mainontaan käytetty raha menee hukkaan.

Joten yrittäjällä pitää aina olla pääsy markkinointitiliin ja Analyticsiin, jotta hän näkee, millainen mainonta toimii ja paljonko se tuo, ja mikä taas ei toimi. Kaikilla tekijöillä näin ei ole, vaan yrittäjä saa esim. sähköpostitse kuukausiraportin, jossa on listauksia hakuvolyymista, näyttökerroista, klikkauksista jne. muttei välttämättä sen tarkempaa tietoa markkinoinnin toimivuudesta ja tuloksista. Aina ei ole edes eroteltu, onko laskelmissa mukana myös orgaaniset kävijät. Tästä usein johtuukin se, että yrittäjä ei edes tiedä, toimiiko mainonta: tuleeko klikkaajasta asiakas. Mutta jos yrittäjä pääsee näkemään reaaliaikaisen tilanteen mainonnan, kampanjoiden, yksittäisten mainosten, hakusanojen jne. tehosta, hän pystyy näkemään, tuottaako mainontaan käytetty raha vaiko ei.

Ja siksi markkinointiapu kannattaa ostaa sellaiselta tekijältä, joka mahdollistaa tämän – ei välttämättä ensimmäiseltä puhelinmyyjältä.

Jos budjetti on tosi pieni, kannattaa Google Ads -markkinointia tehdä itse. Ja jos Google Ads -markkinointia voi oppia tekemään hyvin myös ihan itse (se ei ole vaivalloista, kun sen oppii), ei välttämättä ole järkevää maksaa siitä, että joku muu käyttää 5 minuuttia mainoksen luomiseen. Hakukonekeisarikin totesi artikkelissaan, jota ei enää löydy sivuilta mutta internet-arkistosta kylläkin, että pienen budjetin AdWords-markkinointi kannattaa opetella tekemään itse.

Isosta firmasta ostaessa asiakas maksaa myös paljon muusta kuin itse mainonnasta ja sen tekemisestä. Onneksi GoogleAds -mainontaa – ja koulutusta sen käyttöön – voi sitä ostaa muualtakin kuin puhelinmyyjältä. Joten jos et itse ehdi opetella, kokeile etsiä GoogleAds-tekijää vaikka Googlesta!

Kokemuksia isosta firmasta ostetusta markkinoinnista

Itse en ole siis tilannut mistään yrityksestä markkinointia. Monissa yrittäjien Facebook-ryhmissä sen sijaan keskustellaan aktiivisesti aiheesta.

Koska Facebook-ryhmistä ei ole aivan korrektia kopioida kuvankaappauksia ja sisältöjä ulkopuolelle, laitan tähän vain muutamia otteita yrittäjien kokemuksista ja näkemyksistä.

Facebook-ryhmässä kysyttiin kokemuksia siitä, kuinka ison yrityksen puhelinmyymät maksulliset palvelut tuovat kävijöitä verkkokauppaan tai kivijalkaliikkeeseen.

Parin päivän aikana saapuneet vastaukset jakautuivat seuraavasti:

  • Tuo kävijöitä: vastauksia oli 0 kpl.
  • Ei tuo kävijöitä, on rahan haaskausta: vastauksia tuli 14 kpl

Muutama kommentti:

  • Kuka hakee palveluja jostain xxxxxxx.fi sivulta? Tolla rahalla saa kyllä järkevämpääkin.
  • Meillä XXXX-paketti… ei oo kyllä mitään hyöytä kelleen…
  • Ei sinne kannata eurojaan laittaa
  • Tuon rahan voi käyttää kyllä huomattavasti paremmin! Some-mainonta, SEO kuntoon, AdWords…
  • En suosittele, ei hyötyä
  • Ei hyötyä, kokemuksen rintaäänellä puhun
  • Ei tuo – rahat vie

Toisessa ryhmässä kysyttiin kokemuksia samaisen ison yrityksen tekemästä hakusanamarkkinoinnista (eli siis Google Ads, ent. AdWords) – kannattaako ottaa, kun tuli hyvä tarjous?

Vastauksia tuli 49.

  • Kannattaa ostaa -vastauksia tuli 0 kpl
  • Jyrkkiä ei kannata ostaa -vastauksia tuli 28 kpl

Poimittuja kommentteja:

  • Ylihinnoiteltu
  • Ei kannata tuhlata rahoja
  • ehdottomasti kannattaa panostaa siihen oman sivun toimivuuteen ja jos maksaa niin maksaa nimenomaan sen optimoinnista, eikä jostain random-mainoksesta
    tarjosivat markkinointipakettia. En kyllä lähtenyt matkaan koska sellaisilla hakusanoilla joilla meidän tarjoamia palveluita haetaan, meidät löytää kohtuu helposti. Myyjä vielä testasi itse ja huomasi että löytyy joo. Miksi siis maksaa sellaisesta joka näkyy toimivan ilman maksettua optimointia
  • Siis oikeasti. Kääk miten järjetön kuukausihinta. Törkeetä.
  • Höpöhöpöhöpö….älä edes mieti
  • En suosittele – huonoja kokemuksia
  • En todellakaan ottanut palvelua, ja sit sainkin kuulla miten en vissii halua että asiakkaat löytää mut, ja että olen huono asiakaspalvelija enkä välitä asiakkaistani.
  • Älä sotkeennu niihin. Nuo on oikeesti ihan turhia. Yritykset löytyy kyllä ja harvoin on mikään maksullinen palvelu jonka kautta sivuille päätyisi.
  • Kunnon sivut, johon on optimoitu paljon avainsanoja, niin pysyy ”pinnalla” ihan itsekseen. Minulla oli onni saada sivujeni tekijäksi tyyppi, joka oli ennen myymässä noita tyhjänmyyntipalveluja
  • Samaa mieltä, unohtakaa ostettu näkyvyys, rakentakaa ennemmin hyvät sivut.
  • sisältömarkkinointi se on mikä kannattaa. Se vie aikaa, mutta on aivan eittämättä paras tapa tehdä tunnettuutta ja liikennettä kotisivuille. Sen päälle oikeat koukut oikeissa kohdissa kotisivuilla niin avot.
  • Älkää hyvät ihmiset menkö tuohon! Täysin turhaa. Ihan sama kuin heittäisitte rahanne silppuriin.
  • Kannattaa hieman tutustua itse aiheseen ja lähteä rohkeasti kokeilemaan itse, ei se niin vaikeaa ole
  • Jos vain vähänkin on intoa, kannattaa tehdä itse, edes kokeilla, mutta vasta kun on peruskäsitys.
  • Parasta olisi hankkia hakukoneosaamista itselleen. Optimoida sivut oikeilla sanoilla, seurata Google Analytics kautta liikennettä, luoda loistavaa sisältöä kotisivuille ja saada ihmiset sen perässä tekemään liikennettä.
  • Ja sen jälkeen kun perusosaaminen ja kotisivujen sisältö on kunnossa, niin etenee adwordsien pariin.
  • Lisään vielä että jos edes kannattaa edetä adwordin pariin 😉
  • Xxxxxxxxx:n en ole repsahtanut mutta XXXXX:an kylläkin. Ei mitään vaikutusta. On rahalle parempaakin käyttöä..
  • mulla on just toi tohon hintaan, puolen vuoden juttu joka onneksi nyt loppuu toukokuussa. ja kuummasti tosiaan raporttien mukaan klikkauksia on vaikkei kukaan ota yhteyttä.
  • Kyllä sieltä raporttia tulee laskun mukana joka kuukausi mutta on se kumma ettei yhtään asiakasta ole silti tullut sitä kautta.
  • Niin turha palvelu ja itse otin suuremman n.1000e kk (3kk) budjetin eikä mitään hyötyä. Uskomatonta
  • Itselläni sekä äidilläni (myös yrittäjä) molemmilla surkeat kokemukset Xxxxxxx:sta. Rahat meni kankkulan kaivoon.
  • ei xxxxxx:aa, edes kotisivuihin ei mihinkään
  • Ei ole hintansa väärtti
  • ei! älä ota
  • Ei missään nimessä! Itse otin 3vuotta sit vastaavanlaisen huomattavasti halvemmalla ja kuten todettu, hyöty oli surkea.
  • Ei googlen mainontaa tarvitse kenelläkään teettää. Olen tehnyt itse jo monta vuotta.
  • On kokemusta…. en suosittele!
  • Juu ei. Tuohan on törkykallis! Teetät jollain tietokonenäppärällä tyypillä ja maksat 150 e. Meillä oli xxxxxxx eikä mitään eroa oliko se vai ei, ei menny sen paremmin tai huonommin.
  • yhden asian olen yrittäjänä sekä yrittäjän ammattitutkinnossa koulussa luennoitsijoilta oppinut. ÄLÄ ikinä osta mitään tuollaista etenkään xxxxxxx:lta. Ps. google mainontaa saa muualtakin ja hitosti halvempaan hintaan

Vastaavia kysymyksiä vastauksineen löydät mistä tahansa yrittämiseen liittyvältä keskustelupalstalta tai Facebookista, esim. Yrittäjät-ryhmästä,  johon pääsee liittymään vain jos on yrittäjä. Uusia kysymyksiä ja keskusteluja syntyy koko ajan, ja niistä voi bongata myös suosituksia hakukonemarkkinoinnin tekijöistä!

Ja huomio – tämän artikkelin tarkoitus ei ole dissata hakukonemarkkinoinnin puhelinmyyjiä. Tai no, asiakkaan/pienyrittäjän tietämättömyyden hyväksikäyttöä kyllä vastustan. Oman moraalikäsitykseni mukaan on väärin tarjota jotakin pakettia niin, että asiakas puhutaan ympäri ja vakuutetaan, että ilman tätä pakettia sinua ei löydy, etkä saa asiakkaita. Mutta tottakai, uskoakseni, monesta puhelinmyyntiä harjoittavasta yrityksestä voi saada myös hyvää ja hyödyllistä palvelua, vaikken ole keskusteluissa sellaisiin kokemuksiin vielä törmännyt – saako sitä siis pikkurahalla, en tiedä. Tämän vuoksi perehdy aina siihen, mitä olet ostamassa – riippumatta mistä ostat. Ota selvää siitä, mistä maksat, ja onko siitä kannattavaa maksaa. Älä jää puhelinmyyjän myyntipuheen varaan.

Toisekseen – en tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani kenenkään sijasta.

”En tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani kenenkään sijasta.”

Tarkoitukseni on herättää ajatuksia siitä, että mihin pienen yrittäjän raha oikeasti kannattaa laittaa. Etenkin, jos markkinointibudjetissa ei ole ylimääräistä.

Tästä kaikesta huolimatta moni yrittäjä vastaa myöntävästi puhelinmyyjien ehdotuksiin:

“Kokeillaan nyt kun kerran sanot että tämä on ainoa vaihtoehto välttää perikato”.

Mistä sitten löytyy hyvä hakukoneoptimoinnin tai -markkinoinnin tekijä?

Yrittäjä ei useinkaan ehdi opettelemaan ja tekemään hakukoneoptimointia ja -markkinointia. Tällöin palvelu on ulkoistettava, mutta tekijän valinnassa pitää olla tarkkana: kuten edellä on todettu, rahalle ei välttämättä saa vastinetta. Parhaat vinkit hakukoneoptimoinnin tekijän valintaan löydät tästä artikkelista: Verkkokaupan hakukoneoptimointi – mistä hyvä tekijä?

Miten löytyä pienellä budjetilla

Jos haluat hyvää hakukonenäkyvyyttä ilmaiseksi, tee myyvät nettisivut ja opettele tekemään hakukoneoptimointia. Jos tarvitset apua, osta apua ja koulutusta alkuun sellaiselta tekijältä, joka oikeasti osaa homman! Tämä taatusti maksaa itsensä takaisin, mikäli jatkat optimointia. Voit aloittaa täältä, ja tutustua myös Googlen omiin ohjeisiin, jotka ovat muuten nykyään aika hyviä.

Halutessasi voit toki myös ostaa hakukoneoptimointia palveluna, mutta silloinkin suosittelen ensi alkuun perehtymään hieman asiaan, jotta tiedät, mistä maksat.

Jos haluat löytyä nopeasti, markkinoida ajankohtaisia juttuja “heti”, opettele Google Ads-mainontaa. Googlella on hyviä ilmaisia ohjeita, joilla pääset alkuun ja muista, että tekemällä oppii. Jos tuntuu että tarvitset apua, osta apua ja koulutusta kokeneelta, osaavalta tekijältä! Kun saat juuri sinulle suunnattua täsmäapua, saat parhaat käytännön vinkit, joita voit hyödyntää. Tämäkin varmasti maksaa itsensä takaisin.

MUTTA VIELÄ….

Riippumatta siitä, ohjaatko kävijöitä sivuillesi tai luoksesi hakukoneoptimoinnin, hakukonemarkkinoinnin, näkyvyyspakettien, muiden hakemistopalveluiden, sosiaalisen median tai minkä tahansa median kautta, on eräs tärkeä asia, joka sinun on hoidettava kuntoon.

Nettisivut.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Liikenteen ohjaaminen kauheille sivuille on vain kertakaikkisen turhaa.

Tiedän, että moni pohtii puhelinmyyjän tarjoamaa kuukausimaksullista näkyvyyttä vaihtoehtona, kun rahaa ei olisi markkinointiin kuin 50 euroa kuussa – ei ole varaa maksaa ammattilaiselle nettisivuista tai mistään muustakaan. Sillä 50 eurolla kun saa jonkun minimikamppiksen, ja se vaikuttaa euromäärissä noin niinkuin tosi edulliselta verrattuna siihen, että ammattilainen tekisi sinulle myyvät, hakukoneoptimoidut sivut.

Mutta elämä on valintoja.

*muutamia kauheiden sivujen tunnusmerkkejä

  • eivät toimi puhelimella
  • ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • ne ovat sen näköiset että ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • tiedot ovat vanhentuneet
  • ne eivät edistä myyntiä
  • ne eivät lisää luottamusta
  • ne eivät tuo asiakkaita
  • niitä on vaikea käyttää
  • niitä on vaikea päivittää
  • niiltä ei löydy tietoa
  • niillä ei ole kävijöitä.

Huomioi, että sivut voivat nyt olla kauheat, eli huonot, rumat ja tehottomat, vaikka ne olisivat 5, 10 tai 15 vuotta sitten olleet kertakaikkiaan loistavat ja ajaneet asiansa! Mutta nyt nettisivut ovat erilaisia kuin ennen. Ja ennen kaikkea nettisivujen käyttäjät ovat erilaisia kuin ennen. Nyt nettisivut tehdään siksi, että niiden kautta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita – ei siksi, että voidaan näyttää anopille että katsopas kuinka kauniit sivut, klikkaapa tästä ja katso mitä sitten tapahtuu.

Miten siis tästä eteenpäin?

Jos haluat löytyä hakukoneista ilmaiseksi, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

  • opettele tekemään hakukoneoptimointia
  • pyydä apua ammattilaiselta.

Jos haluat löytyä Googlesta NYT HETI, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

  • opettele tekemään GoogleAds -markkinointia
  • pyydä apua ammattilaiselta.

Molemmissa tapauksissa on tärkeää, että nettisivusi herättävät kohderyhmäsi kiinnostuksen ja saavat heidät toimimaan – eli ostamaan. Huolehdi, siis, että nettisivusi tuovat asiakkaita ja myyntiä!

Ja muista: jos sinulle soittaa joku myyjä ja tarjoaa näkyvyyttä, älä osta. Älä yleensäkään osta puhelimessa hetken mielijohteesta taitavan myyjän ohjailemana, vaan perehdy ensin asiaan. Näin vältyt rahastukselta ja huijaukselta.

Lisää hakukonenäkyvyyden parantamisesta:

Näin teet myyvät nettisivut

Sivut eivät löydy hakukoneesta – mitä tehdä?

Nettisivujen hakukoneoptimointi – optimoi itse ja ilmaiseksi

Hakukoneoptimointi ja mittaus

Avainsanojen käyttö nettisivuilla

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle.
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!