Ylioptimointi

Älä optimoi liikaa

Tässä artikkelissa käsittelen ylioptimointia ja niitä yleisimpiä virheitä, joita hakukoneoptimointiin liittyen usein tehdään. Lopussa vinkit siitä, mitä ylioptimoinnin sijasta kannattaisi tehdä.

Miksi sivut eivät löydy hyvin?

Yleinen syy nettisivujen huonoon hakukonenäkyvyyteen on se, että hakukoneoptimointia ei ole lainkaan tehty tai edes osattu ajatella. Nettisivut on “vain tehty”.

Toinen syy huonoon näkyvyyteen on se, että hakukoneoptimointi on tehty väärin tai sivuja on jopa ylioptimoitu.

Ylioptimointi ei tarkoita sitä, että sivut olisi optimoitu hyvin, vaan sitä, että erilaisia SEO-toimenpiteitä on tehty liikaa tai vähän väärällä tavalla.  Niin, että hakukoneoptimoinnin toimenpiteet ovat olleet tärkeämpiä kuin se, mitä annettavaa sivulla voisi olla yleisölleen. 

Sisällön ylioptimointi

Jos hakukoneoptimoitu teksti näyttää kököltä, se on optimoitu väärin. Jos teksti on vaikealukuista ja sisältää tärkeiden avainsanojen toistelua, se on kirjoitettu tyhmää, vanhanaikaista hakukonetta varten. Vielä muutamia vuosia sitten tämä menetelmä toimi, mutta ei enää. Enää ei kirjoiteta hakukoneita varten, vaan ihmistä varten. Se, että jokin hakutermi löytyy sivulta usein, ei yksinään paranna sivun näkyvyyttä. Mutta se, että joku ihminen hakee Googlesta tietoa, päätyy sinun sivullesi ja viettää aikaa siellä – se parantaa näkyvyyttä, kun Google huomaa, että sivusi kiinnostaa kävijää.

Tästä huolimatta hakukoneoptimointi käsitetään usein hakusanojen kylvämisestä mahdollisimman moneen paikkaan. Tekstiin, kuvatekstiin, sivujen alaosaan, metatietoihin…

ENNEN VANHAAN avainsanojen kylvämisessä määrä korvasikin laadun. Enää ei ole niin. Googlen tekoäly on niin kehittynyt, että se pystyy arvioimaan sivujen sisältöä monen muunkin (sadan) tekijän kuin yksittäisten sanojen esiintymistiheyden perusteella.

Hakukone ymmärtää enemmän kuin arvaatkaan

Google pystyy asiayhteydestä ymmärtämään, mistä sivuilla puhutaan. Sitä ei tarvitse enää alleviivata tunkemalla sivuille kökkötekstiä, jota kukaan ei jaksa lukea. Jos lukija ymmärtää, todennäköisesti hakukonekin ymmärtää. Jos sisällöillä riittää lukijoita ja niihin linkitetään muilta sivustoilta ja somesta, ne kiinnostavat ihmisten lisäksi myös hakukoneita.

Kiinnostava, persoonallinen sisältö toimii parhaiten

Tärkeintä on se, että sisältö kiinnostaa ihmisiä. Että sivuille klikataan, ja siellä pysytään, ja sivuston sisällä klikkaillaan sivulta toiselle eikä poistuta. Ja mikäli kyseessä ovat yrityksen sivut, niin lisäisin vielä, että kaikkein tärkeintä on se, että nämä kävijät, jotka sivuille klikkaavat, ovat kohderyhmää, ja lopulta päätyvät ostamaan.

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus ei ole kylvää sivuja täyteen yhtä avainsanaa.

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus ei ole kylvää sivuja täyteen kökköjä hakusanoja – vaan löytyä hyvin hakukoneesta. Hakukone haluaa tarjota sivujasi ratkaistakseen Google-hakijan ongelman. Hakukone haluaa näyttää hakutulostensa kärjessä mahdollisimman relevantteja tuloksia. Ja jos onnistut tarjoamaan sellaista, sinulla on mahdollisuus päästä hakutulosten kärkeen. Ja sitä kautta saada myyntiä ja asiakkaita!

Tottakai sivuille tulee määritellä avainsanat ja käyttää niitä oikein. Mutta näitä avainsanoja ei pidä tunkea joka paikkaan.

Syy miksi itsekin usein neuvon käyttämään avainsanoja sisällössä, on se, että useimmilla nettisivuilla ei ylipäänsä käytetä mitään sanoja – kun ei siellä ole mitään sisältöä. Sivuilla lukee lähinnä että “Tervetuloa sivuillemme, yrityksemme on perustettu 2004, meiltä saat laadukkaan palvelun.” Eikä sivuilla välttämättä edes mainita, mistä palvelusta on kyse!

Tai verkkokaupassa ei mainita tuotteen yhteydessä että mikä se tuote edes on (kuvastahan sen näkee – jos näkee – ja Googlehan ei näe kuvaa, vaan sivuilla olevan tekstin, kuvan nimen ja kuvan vaihtoehtoisen tekstin).

Sellaiset sivut, joissa ei ole juuri minkäänlaista informaatiota yrityksen palveluista tai tuotteista harvemmin kiinnostavat eli löytyvät. Eli  avainsanojen määrittely ja käyttö on edelleen tärkeää, mutta ne pitää määrittää ja käyttää oikein.

Ylioptimointi on helppoa ja yleistä

Vaikka avainsanaa kannattaa käyttää esim.

  • artikkelin nimessä
  • url:ssa
  • otsikossa
  • väliotsikoissa
  • sisällöissä
  • linkityksessä
  • kuvissa (kuvien nimissä ja vaihtoehtoisissa teksteissä)
  • ja metatiedoissa, niin niitä ei missään tapauksessa pidä käyttää liikaa ja joka paikassa.

Taas tämä kissanruokaesimerkki: jos myisit kissanruokaa ja haluaisit sivujesi löytyvän termillä “kissanruoka”, niin sinun kannattaa kyllä mainita tämä sana sivuillasi, sillä eihän Erkkikään muuten voi tietää, mitä sivuillasi myyt. Avainsanaa kannattaa käyttää esim. sivun url:ssa (jos se siihen sopii – vältä ylioptimointia), otsikossa (mikäli se sinne luonnollisesti sopii, vältä ylioptimointia), jossakin väliotsikossa ja vähän myös tekstissä, mutta vain niissä kohdissa, joissa sitä oikeastikin käyttäisit (katso tästä tarkemmin, missä avainsanaa tulisi käyttää: Avainsanojen käyttö nettisivuilla).

Kuvien nimissä ja metatiedoissa kannattaa käyttää avainsanaa, mikäli kuvissa on jotakin siihen liittyvää. Mutta ei sitä kannata sen useammin toistella: älä ylioptimoi – se on yleinen virhe.

  • Hakukonenäkyvyyttä voi huonontaa, jos kissanruokakauppias laittaisi sivun osoitteeksi eli url:ksi kissan-ruokaa-kissalle-kissanruokakaupasta-kissanruokaa.
  • Hakukonenäkyvyyttä voi huonontaa, jos kuvien nimiin ja vaihtoehtoisiin alt-teksteihin tungetaan “Kissanruoka, kissanruokaa, kissalle ruokaa, kissanruokaa, kissanruokaa”.
  • Hakukonenäkyvyyttä voi huonontaa, jos Meta titleen ja Meta descriptioniin tungetaan “Kissanruokaa kissan ruokaa kissanruoka kissalle ruoka ja ainiinjoo koiranruokaa marsunruokaa elefantinruokaa”

Nämä ovat niitä ongelmia, joita löydän lähes kaikilta nettisivuilta, joita on “hakukoneoptimoitu”. Erityisesti metatietoihin tungetaan monenmoisia sanaluetteloita – ja sinnehän ne eivät missään tapauksessa kuulu. Usein vieläpä eri sivuille on lisätty samat sanaluettelot.  Sen sijaan sivuilla ei välttämättä ole juurikaan sisältöä – pitää oikein vaivautua selvittämään, että minkä alan yritys ja missäpäin ja mitä mahdollisesti tarjoaa.

Metatietojen ylioptimointi avainsanoja tunkemalla

Tässä esimerkki tyypillisestä virheestä: metaotsikkoon ja -kuvaukseen on listattu sanoja, joilla sivujen toivotaan löytyvän.

Älä tee tätä virhettä, että kirjoitat metaotsikkoon ja -kuvaukseen jonkinlaisia hakusanalistauksia, sillä näihin pitäisi sen sijaan kirjoittaa jotakin sellaista, joka herättäisi Google-hakijan huomion ja saisi hänet klikkaamaan juuri sinun sivuillesi! Jos siis etsisit kampaajaa, niin valitsisitko tämän, joka näyttää Googlen hakutuloksissa tällaiselta?

Metatietoihin on vähän lisätty sanoja.

 

Focus keyphrase -kentän täyttäminen avainsanoilla

Toinen yleinen virhe (ja asia johon tuhlataan turhaan aikaa) on se, että SEO-lisäosassa on mahdollisuus määritellä ”avainsana” – ”focus keyphrase” (joka on kuitenkin ymmärretty usein väärin).

Tähän kenttään moni kirjoittaa pitkät listat monia sanoja, joilla olisi kiva löytyä, kuten tässä (huom. – älä tee näin):

Esimerkki väärien sanojen käytöstä Focus keyphrase-kentässä.

Mutta älä sinä tee näin! Älä kirjoita tuohon kenttään ”hakusanoja”.

Tuohon kenttään kirjoitettu teksti EI NÄY HAKUKONEELLE.

Sen tarkoitus on olla ainoastaan kirjoittamisen apuna: Ideana on se, että kun kirjoitat tuohon kenttään yhden termin, jolla haluat juuri tämän sivun löytyvän, niin SEO-lisäosa automaattisesti tsekkaa esimerkiksi kuinka monta kertaa kyseinen ilmaus esiintyy sivun tekstissä, onko se joissakin otsikoissa, käytetäänkö sitä linkeissä, kuvateksteissä vai missä… eli toistan vielä: Focus keyphrase -kenttään kirjoittamasi teksti ei näy hakukoneille joten älä sullo sitä täyteen kaiken maailman hakutermejä.

Tuon työkalun avulla voit itse katsoa kohta kohdalta, miten olet käyttänyt kenttään kirjoittamaasi termiä juuri tässä sivussa tai artikkelissa. Ja yleensä myös perusmuodossaan, sillä esimerkiksi Yoast SEO ei ymmärrä suomen kielen taivutusmuotoja.

Kun itse kirjoitan artikkeleita blogiini, en täytä tuohon kenttään mitään, koska tiedän itsekin käyttäväni määrittelemääni avainsanaa artikkelissa oikeissa kohdissa ja riittävästi. Mutta jos vasta harjoittelisin hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittamista, voisin kirjoittaa tuohon kenttään sen avainsanan, kuten vaikkapa tätä artikkelia kirjoittaessani ”ylioptimointi”, jolla toivon tämän artikkelin joskus löytyvän. Sitten katsoisin, miten hyvin olen osannut kyseistä termiä sivuilla käyttää. Pitäisin kuitenkin mielessäni, että jos olen kirjoittanut sanan jossakin eri taivutusmuodossa, ohjelma ei sitä tunnista. Ja huomioisin, että tämä ei ole peli, jossa on tarkoitus saada pallukat vihreiksi, vaan tavoitteena on tehdä sisältöä, joka kiinnostaa lukijaa.

Tässä esimerkki, kuinka voin hyödyntää Focus keyphrase -kenttää tässä artikkelissa:

Ylioptimointi ja avainsanan käyttö.

Kuvassa on kolme punaista pallukkaa, jotka minun kannattaa korjata.

  • Keyphrase in introduction: avainsanani ei siis ole ensimmäisessä kappaleessa. Totta, paitsi että onhan se. Perusmuodossaan ”ylioptimointi” se ei ole tuossa kappaleessa, mutta ”ylioptimointia” ja ”ylioptimoinnin” -sanat esiintyvät siinä kyllä. Eli tämän punaisen pallukan voi jättää huomiotta.
  • Keyphrase density: 0,3%: avainsanaa on tekstissä tosi vähän. Yoastin mukaan vain 0,3% eli 4 kertaa. Todellisuudessa sana esiintyy artikkelissa todella usein eri taivutusmuodoissaan. Eli tämänkin punaisen pallukan voi jättää huomoitta.
  • Keyphrase in meta description: Yoastin mukaan metakuvauksessa ei ole sanaa ”ylioptimointi”. Ei olekaan, mutta siellä on sana ”ylioptimointia”. Joten tämänkin punaisen pallukan voi jättää huomoitta.

Kuvassa on kaksi oranssia pallukkaa – ei siis niin tärkeitä, mutta kannattaa huomioida nämäkin vinkit. Katsotaanpa tarkemmin:

  • Outbound links: ulkoisia linkkejä ei ole. Ei muuten olekaan. Voisin lisätä linkin johonkin aiheeseen liittyvään artikkeliin jollakin muulla sivustolla!
  • Image alt attributes: Kuvien vaihtoehtoisissa teksteissä ei näy avainsanaa ”ylioptimointi”. Ei ehkä näy perusmuodossaan, mutta varmasti taivutusmuodoissaan. Eli tämän vinkin voi jättää huomiotta.

Eli tällä tavalla kannattaa käydä nuo vinkit läpi: miettiä, onko parannusehdotus aiheellinen ja onko yleensäkään virhettä tai puutetta olemassa.

No, se metatietojen ylioptimoinnista. Laita metatietoihin kohderyhmääsi kiinnostavat tekstit. Ja pohdi käyttämääsi avainsanaa siltä kannalta, että kirjoitat hyvää sisältöä ja pysyt aiheessa. Silloin ei tarvitse kauheasti pohtia pallukoiden väriä. Etkä tule vahingossa ylioptimoineeksi sisältöäsi!

Rakenna selkeä ja ymmärrettävä kokonaisuus

Sisällössä sinun ei siis tarvitse toistella avainsanoja vain siksi että siellä pitää olla avainsanoja. Voit kirjoittaa sujuvaa, helppolukuista tekstiä. Sivuilta on käytävä selkeästi ilmi, että mistä on kyse. Kannattaa miettiä erityisesti sitä, mitä tietoa kävijä haluaa sivuilta löytää ja miten kävijä saadaan ostamaan (lue täältä lisää konversio-optimoinnista). Mieti myös sellaista ihmistä, joka tulee sivuille ensimmäistä kertaa. Mitä sivuilla pitäisi olla, jotta hän kiinnostuisi ja lukisi lisää – ja lopulta vaikkapa ostaisi?

Ei kannata kuitenkaan yliarvioida ihmisten ymmärrystä: jos tykkäät käyttää vertauskuvallisia termejä ja sivullasi on linkit vaikka “Sairaala”- tai “Ensihoito” -sivulle vaikka sinulla on autokorjaamo joka tarjoaa “ensiapua” autoille, saattaa olla, että kävijä oikeasti odottaa löytävänsä linkkiesi takaa lääkärin palveluja, ellet tuo esille riittävän selkeästi, että kyseessä on sittenkin autokorjaamopalvelu. Ja kävijä ehkä poistuu sivustolta, kun ei löytänytkään sitä mitä etsi. Riippuu siis kokonaisuudesta – siitä, miten sivuston rakennat, että mitä sanoja siellä kannattaa käyttää ja millä tavalla. Kokeilemalla tämäkin selviää!

Jos käytät sivuillasi salakieltä, todennäköisesti (aiheeseen tutustumattomat) ihmisetkään eivät jaksa pohtia sisältöjen todellista merkitystä (ellei kirjoittaja satu olemaan joku A.W. Yrjänä, jonka nimi mainittu kirjoituksen yhteydessä). Jos ihmiset eivät jaksa lukea sisältöjäsi, he poistuvat, mikä huonontaa näkyvyyttä. Mieti siis, millä termeillä haluat sivujesi löytyvän, ja tuota sitten sisältöä, joka käsittelee näitä asioita.

Näin löydyt hakukoneesta

Pohdi, millä hakutermeillä haluat löytyä. Selvitä, mitä kohderyhmäsi oikeasti hakee. Jos jollekin hakutermille ei tehdä lainkaan hakuja, ei sille termille välttämättä kannata optimoida sivua – PAITSI jos termi on sellainen, joka yleistyy tulevaisuudessa – ei siis välttämättä vielä tunnettu termi. Tällöin voi olla hyvinkin perusteltua tehdä hakukoneoptimointia sellaiselle termille, jota ei vielä paljoakaan haeta. Jos haluat tehdä termiä tunnetummaksi, linkitä aiheeseen liittyvistä artikkeleista kyseiselle sivulle, jolloin termi tulee ennen pitkää tutummaksi lukijoidesi keskuudessa.

Jos valitsemasi hakutermit ovat kovin kilpailtuja, pohdi pitkän hännän hakutermejä eli spesifimpejä kysymyksiä, joita kohderyhmäsi hakukoneista hakee. Tuota sisältöjä, jotka ovat ratkaisuja näihin yksityiskohtaisempiin hakuihin. Kun sivusi alkaa löytyä pitkän hännän hakutermeillä hyvin, mahdollisuutesi löytyä niillä yleisemmillä, suosituilla ja kilpailluilla hakutermeillä paranee huomattavasti.

Lue lisää avainsanojen määrittelystä täältä.

Tarjoa sivuillasi ratkaisut kohderyhmällesi. Vastaa niihin kysymyksiin, joita ihmiset hakukoneesta hakevat. Jos pystyt tarjoamaan vastaukset lyhesti ja napakasti, sinun ei tarvitse kirjoittaa tuhansien merkkien mittaista blogipostausta aiheesta: tieto halutaan saada nopeasti eikä kenelläkään ole aikaa kahlata pitkiä tekstejä. Ja jos sinulla on syvällistä tai laajaa tietoa aiheesta joka kohderyhmääsi kiinnostaa, tuota ihmeessä enemmänkin sisältöä. Vaikka sanotaan, että Google arvostaa sisältöä, niin todennäköisesti lyhyt, selkeä sisältö on yleisösi mielestä parempi kuin pitkä, aikaavievä sisältö. Eli myös vähäisellä sisällöllä on mahdollista löytyä hakukoneesta, mikäli sisältö on riittävän arvokasta lukijoiden mielestä.

Aivan mahtavaa, jos pystyt erottautumaan muista hyvän, persoonallisen sisällön avulla, sillä harva pystyy siihen. Ja jos haluat myydä sivujesi kautta jotakin, tee hakukoneoptimoinnin lisäksi myös konversio-optimointia.

Analytiikasta näet, miten valitsemasi termit toimivat SEOn kannalta eli mihin suuntaan nettisivujesi näkyvyys muuttuu. Esimerkiksi Google Search Consolesta näet, millä termeillä sivuillesi tullaan tai millä hakutermillä tietty sivusi löytyy.

Muista myös huolehtia, että hakukoneen tuloksissa näkyvät metatiedot ovat sellaiset, että ne houkuttavat kohderyhmääsi klikkaamaan juuri sinun sivuillesi.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista:

Hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto

Miten hakutulosten kärkeen pääsee?

Avainsanojen määrittely ja käyttö

 

 

Pinterest-kuva: Ylioptimointi huonontaa hakukonenäkyvyyttäsi.