Näin teet yrityksellesi oman Facebook-sivun,

  • jota on helppo jakaa Facebook-ryhmissä ja puskaradioissa
  • jossa olevaa julkaisua voi myös helposti mainostaa paikallisesti!

Jos siis haluat tavoittaa lähiseudun asukkaat Facebookin kautta, toimi näin:

1. Luo yritykselle Facebook-sivu.

Kun olet kirjautuneena Facebookiin, vasemmassa alareunassa on kohta “Luo” ja sen alla linkkejä Mainos, Sivu, Ryhmä, Tapahtuma, Varainkeruukampanja. Klikkaa Sivu:

Facebook-sivun luominen yritykselle

Valitse, minkä tyyppisen sivun luot. Jos yrityksesi on paikallinen, esimerkiksi ravintola, kahvila, kivijalkakauppa tai vastaava, valitse ensimmäinen vaihtoehto eli “Paikallinen yritys tai paikka”:

Facebook-sivun perustaminen yritykselle

 

Kirjoita yrityksesi perustiedot:

Sivun nimi: Kirjoita yrityksesi nimi

Sivuluokka: esim. kahvila, ravintola…

Katuosoite

Paikkakunta

Puhelin

Facebook-sivu yritykselle

 

Kun olet täyttänyt nämä perustiedot, klikkaa Aloita -painiketta. 

2. Lisää profiilikuva.

Profiilikuva voi olla esimerkiksi yrityksesi logo tai omat kasvosi – riippuen minkä tyyppistä toimintaa yrityksessäsi on. Varmista, että kuva on riittävän iso ja hyvälaatuinen – ettei se näytä sumealta tai muuten vain rumalta.

Facebookin suosituskoko yrityssivun profiilikuvalle on 180 x 180 px. Jos siirrät isomman kuvan, Facebook pienentää sen oikean kokoiseksi. Jos siirrät liian pienen kuvan, se näkyy epäselvänä.

Klikkaa painiketta Upload a Profile Picture ja valitse kuva omalta koneeltasi.

Yrityksen Facebook-profiilikuva

Vinkki! Jos logo on “väärän” muotoinen eikä asetu kivan näköisesti profiilikuvaksi, tee se uusiksi ilmaisen Canvan avulla! Profiilikuvalle on varattu neliön muotoinen alue, joten kannattaa asetella logo neliön muotoiselle taustalle. 

Voit vaihtaa profiilikuvaasi milloin tahansa.

 

3. Lisää kansikuva.

Kansikuvassa voi olla esimerkiksi valokuva yrityksesi julkisivusta tai tiloista. Valitse edustava, tyylikäs, hyvänlaatuinen kuva. Epäselvä, vino, hämärä kuva antaa epäluotettavan, negatiivisen vaikutelman.

Klikkaa sinistä Lataa kansikuva -painiketta:

Yrityssivun luominen Facebookiin

Valitse kuva koneeltasi.

Kansikuvan suosituskoko on 828 x 315px ja voit luoda omien kuviesi pohjalta kivan kuvan Canvalla – siellä on oikean kokoisia pohjia jo valmiina. Vaihda vain omat kuvasi ja tekstisi!

Voit vaihtaa kansikuvaasi milloin tahansa. Sitä kannattaakin vaihtaa aika ajoin, sillä kuvan vaihtaminen voi parantaa näkyvyyttäsi Facebookissa!

Kas niin! Nyt ovat perustiedot valmiina! Voit luoda ensimmäisen julkaisusi!

Vinkki 1: Kuva tai video kiinnittävät huomion. Käytä siis hyvälaatuista kuvaa tai videota pelkän tekstin sijaan. Kirjoita selkeä, napakka teksti, jossa kehotat kävijöitä toimimaan: esim. tykkäämään, tervetulleeksi paikalle tai vaikkapa ottamaan yhteyttä.

Vinkki 2: Käytä Canvaa kuvituksen teossa! Sieltä löydät sopivan kokoisia pohjia – muokkaa vain tekstit, ja voit vaihtaa pohjiin myös omia kuviasi.

Viimeistele yrityksesi tiedot

Lisää lyhyt kuvaus yrityksestäsi. Kerro lyhyesti ja houkuttelevasti, mitä tarjoat. Toivota tervetulleeksi!

Sivun perustaminen Facebookiin

 

Klikkaa sitten Tallenna-painiketta.

Luo käyttäjänimi sivullesi. Tämä tarkoittaa sitä, että luot helpon, lyhyen, selkeän nimen sivullesi – sen sijaan että se olisi automaattisesti vaikkapa tämä “Miian-testikahvila-501755106888276”.

Facebook-sivun perustaminen yritykselle

Tässä tapauksessa laittaisin käyttäjänimeksi esimerkiksi miiankahvila:

Facebook-sivun käyttäjänimen luominen

Kun olet kirjoittanut sopivan käyttäjänimen, klikkaa painiketta Luo käyttäjänimi.

Kas niin! Sivu on valmis!

Sivun luominen yritykselle Facebookissa

 

Jotta ihmiset löytäisivät sivuillesi, kerro siitä heille:

Kutsu kavereitasi tykkäämään sivustasi. Kun lähetät kutsut, heille tulee ilmoitus kutsustasi, jonka he voivat hyväksyä tai olla hyväksymättä.

Jaa sivu!

Jaa sivu myös sopiviin, paikallisiin ryhmiin, kuten esimerkiksi Puskaradioon – ja kehota tykkäämään/seuraamaan sivusta, koska julkaiset sivuillasi ajankohtaisia tarjouksia (tai muu hyvä syy!)

Näin jaat sivun:

Kansikuvasi alapuolella on Jaa-painike:

Sivun jakaminen Facebookissa

Klikkaa Jaa-painiketta.

Voit jakaa sivun omalla henkilökohtaisella Facebook-seinälläsi, mutta kannattaa jakaa se myös sopivissa ryhmissä, kuten Puskaradiossa.

Klikkaa siis Jaa-painiketta.

Valitse kohta Jaa ryhmässä:

Facebook-sivun jakaminen ryhmässä

Kirjoita myös houkutteleva teksti – esimerkiksi “Uusi kahvila avattu osoitteeseen Testitie 4, Alavus! Tervetuloa pullakahville joka päivä klo 10 – 17!

Ja sitten vain klikkaa sinistä Julkaise-painiketta!

Kun Facebook-sivu on valmis…

Julkaise Facebook-sivulla kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä. Houkuta julkaisun näkijää esimerkiksi saapumaan paikan päälle, tykkäämään julkaisusta, kommentoimaan, jakamaan julkaisua eteenpäin jne. Mitä useampi julkaisun näkee, sitä enemmän tavoitat ihmisiä.

Julkaisun yhteyteen kannattaa lisätä myös hyvä kuva tai vaikkapa video, sillä sellaiset huomataan paremmin kuin pelkkä teksti.

Saatat tarvita myös maksullista Facebook-mainontaa jossain vaiheessa

Huomioi, että vaikka saisit sivuille paljon tykkääjiä, harva tykkääjä näkee kuitenkaan julkaisuasi. Tämän vuoden alusta Facebook on vähentänyt sivujulkaisujen näkyvyyttä entisestään, joten vain pienen pieni osa seuraajistasi näkee julkaisusi uutisvirrassaan. Jos julkaisua on jaettu, kommentoitu tai tykätty paljon, se näkyy paremmin.

Julkaise siis usein – joku julkaisuista saattaa osua tykkääjän uutisvirtaan. Jaa julkaisuja myös sellaisiin Facebook-ryhmiin, joihin kohderyhmäsi kuuluu. Varmista kuitenkin ensin, että ryhmässä saa julkaista yrityksen mainoksia.

Jos yrityksessäsi on jokin tapahtuma tulossa, mainosta sitä hyvissä ajoin ja usein. Vaikka joka päivä tai monta kertaa päivässä, jos siltä tuntuu. Julkaisut näkyvät vain murto-osalle tykkääjistä, joten päivityksesi menee joka tapauksessa suurimmalta osalta heti ohi.

Mitä kiinnostavampia julkaisuja teet, sitä enemmän ne aiheuttavat reaktioita eli saavat jakoja, kommentteja ja tykkäyksiä. Ja mitä enemmän julkaisuista tykätään, kommentoidaan ja jaetaan, sen useammalle julkaisu näkyy!

Hyödynnä myös maksullista markkinointia! Parin kympin sijoituksella voit saada ison näkyvyyden ja paljon paikallisia, uusia asiakkaita! Voit itse määritellä etukäteen, kuinka paljon maksimissaan haluat sijoittaa markkinointiin, joten sinulle ei tule isoja yllätyksiä. Kokeilemalla selviää, minkä tyyppinen mainonta tehoaa. Ideana on, että mainonnan avulla saat lisää asiakkaita eli myyntiä.

 

Jos sinulle heräsi jotain kysyttävää yrityksen Facebook-sivujen perustamisesta, kommentoi tai lähetä viesti sivujen alareunasta!

 

Aiheeseen liittyviä julkaisuja:

En tarvitse nettisivuja – minulla on jo Facebook-sivut!

Näin lisäät uuden päivittäjän yrityksesi Facebook-sivulle

Valitse itse, mikä kuva Facebook-jaossa näkyy

Löydy paremmin Googlesta – Search Consolen käyttöönotto-ohjeet

Muokkaa itse Googlen hakutuloksissa näkyviä tietoja

Vältä katastrofi – valitse nettisivujesi tekijä huolella

Mistä kotisivutila ja verkkotunnus?

 

Tarvitsetko tarkempia ohjeita Facebook-sivun luomiseen?

Katso Facebook-sivun luominen -verkkokoulutustallenne, joka löytyy Redesanin verkkokaupasta!