Nettisivujen sisältö – vältä yleisimmät virheet!

Nettisivujen sisällöllä – siis ihan tekstillä – on suuri merkitys sille, kiinnostuuko kävijä tuotteistasi tai palveluistasi.

Valitettavan usein sisältö jää visuaalisuuden jalkoihin – sivut jopa suunnitellaan viimeisen päälle kauniiksi ja responsiivisiksi, mutta sisältö on hyvin niukkaa tai jopa ihan vääränlaista. Kävijän voi olla vaikea hahmottaa, mitä yritys oikein tekeekään – ja ennen kaikkea, saako kävijä yrityksestä sitä, mitä on nyt juuri etsimässä.

Sivuillesi saapunut kävijä on todennäköisesti ostoaikeissa. Kannattaa siis tehdä ostopäätös helpoksi ja auttaa kävijää tilaamaan tai ottamaan yhteyttä!

3+1 yleisintä virhettä nettisivujen sisällössä

1. Sisältöä ei edes ole

Nettisivulla on muutama sana, mutta niistä ei välttämättä ilmene, miten yritys asiakastaan voi auttaa – onko tarjolla tuotteita vai palveluja, millä tavalla homma toimii, miten ostaminen tapahtuu jne. Ei siis mitään tietoa, minkä perusteella asiakas voisi kiinnostua.

Ei sisältöä. Mistähän tässä on kyse?

 

2. Tuotekeskeinen sisältö

Nettisivulla kerrotaan tuotteesta. Tuote on sellainen ja tällainen. Tuotteen ominaisuudet pitkänä luettelona, jossa on hienoja lyhenteitä ja ammattisanastoa, joka ei välttämättä avaudu muille kuin kyseisen alan vastavalmistuneelle insinöörille.

Mitähän nämä tiedot tarkoittavat?

3. Myyjäkeskeinen sisältö

Nettisivuilla kerrotaan myyjästä. Me olemme, minä olen. Yrityksemme on perustettu silloin ja silloin, ja sukupolvenvaihdos on tehty tällöin. Meidän osoitteemme oli ennen se ja se, nyt se on tämä. Meillä on tällaisia saavutuksia ja tällaisia palkintoja.

Minä sitä ja minä tätä :)

+ Hakukonekeskeinen sisältö

Tällaistakin näkee! Nettisivujen tekijä on keksinyt, että sisällössä kannattaa toistaa hakutermejä ja kirjoittaa paljon tekstiä. Lukija vain on unohtunut. Ja näin ollen myös hakukonenäkyvyyttä ei ole luvassa, sillä kävijä harvemmin jaksaa lukea toistoa ja pitkiä tekstimassoja.

Teksti suunnattu hakukoneille

Millaista nettisivujen sisällön pitäisi siis olla?

ASIAKASKESKEISTÄ.

Millaista on asiakaskeskeinen sisältö?

Tämä riippuu täysin kohderyhmästäsi ja nettisivujesi tavoitteista! Ei siis ole yleispätevää pohjaa sille, mitä asioita nettisivuilla on oltava ja miten asiat on esitettävä.

Kaiken lähtökohta on kuitenkin se, että tunnet asiakkaasi. Ketä pystyt auttamaan parhaiten? Ketä mieluiten autat? Suuntaa viestisi unelma-asiakkaallesi. Ei kaikille, vaan sille yksittäiselle asiakkaalle, jonka toivot kääntyvän puoleesi.

Kun tiedät, millaiset ihmiset ja yritykset ovat asiakkaitasi, tiedät myös, millaista tietoa he tarvitsevat. Mitä sinulta kysytään? Mitä asiakkaan tulee tietää, jotta hän voi tehdä ostopäätöksen?

Luottamuksen synnyttäminen on tärkeää. Kun kerrot toiminnastasi avoimesti, asiakas uskaltaa luottaa sinuun.

Määrittele sivujesi tavoite. Mitä haluat kävijöiden tekevän, kun he saapuvat sivuillesi? Ohjaa heitä etenemään tavoitteidesi mukaisesti!

Entäs missio ja visio?

Nämä yrityskursseilta tutut, kyllästymiseen asti kulutetut termit ovat niitä ydinasioita, joihin koko yrityksesi toiminta perustuu.

Miksi teet sitä mitä teet?

Mitä haluat saada aikaan?

Anna näiden tietojen välittyä sisällöstä. Mutta ei niin, että sivuilla on otsikko “VISIO” ja kuvauksena jotakin aivan diibadaabaa, kuten

“Visiomme on olla alan johtava toimija.”

Ja otsikon “MISSIO” alla vastaavasti:

“Haluamme tuottaa laadukkaita palveluja asiakkaillemme.”

Plääh!

 

Miten toimia seuraavaksi?

Määrittele kohderyhmäsi ja unelma-asiakkaasi.

Mieti, mitä asiakkaasi sinulta usein kysyvät, ja kerro sivuillasi näistä asioista.

Ohjaa sivuilla kävijää kohti tavoitetta, jonka olet asettanut jo ennen nettisivujesi perustamista.

  • Toivotko, että asiakas saapuu paikan päälle? Ohjaa asiakas perille!
  • Haluaisitko, että asiakas täyttää lomakkeen tai soittaa? Älä piilota yhteydenottolomaketta! Varmista, että asiakas voi soittaa sinulle numeroa klikkaamalla!
  • Pitäisikö asiakkaan tehdä tilaus suoraan verkkokaupassasi? Tee ostaminen helpoksi ja nopeaksi!

Muista, että nettisivut eivät koskaan ole valmiit! Voit aina muokata sisältöä entistä selkeämmäksi ja tehokkaammaksi. Seuraa sivujen käyttöä, kysy palautetta, kokeile mikä toimii ja tee tarvittaessa muutoksia!

Ostoprosessi: Jopa 75% ostoprosessista on jo suoritettu, kun asiakas on ensimmäisen kerran yhteydessä palveluntarjoajaan

Ostoprosessi: Jopa 75% ostoprosessista on jo suoritettu, kun asiakas on ensimmäisen kerran yhteydessä palveluntarjoajaan!

Lue lisää sisältöön liittyvistä aiheista

Mistä ihmeestä sisältöä yritykseni kotisivuille?

Nettisivujen sisällön hakukoneoptimointi

 

Lataa opas nettisivujen sisällön suunnitteluun:

Antamiasi tietoja ei koskaan luovuteta ulkopuolisille!

Kommentoi tai kysy!