Mikä on paras verkkokauppa-alusta?

Mikä on paras verkkokauppa-alusta?

Kysymys, joka esitetään verkkokauppa- ja yrittäjyysaiheisiin Facebook-ryhmiin keskimäärin kerran päivässä. Ja vastaukset etenevät tähän malliin:

Meillä on WooCommerce ja olemme tyytyväisiä. Woo on liian monimutkainen, Holvi on paras. Taasko tätä kysytään? Käytä hakutoimintoa. Anteeksi, en tiennyt ettei tätä saa kysyä. MyCashflowlle ääni. Finqu. Minusta Shopify on paras. Woocommerce. Kotimainen Mycashflow tietysti. Meillä on ihan WorldPress. Se on WordPress eikä WorldPress. No sitä tarkoitin. Shopify. Meidän kauppa on Vilkkaalla. WooCommerce on ainoa jolla tekee mitään. Riippuu vähän minkälaiseen kauppaan? CloverShop on ollut vuosia jaa se on hyvä. Holvi. Vaihdoin MyCashflowsta Holviin. WooCommerce. WooCommerce on vaikea, vaihdoin Holviin. Tein itse. Magento on ainoa oikea. MCF. WooCommerce ei ole vaikea. Woocommerce tietysti.

Ja seuraavana päivänä uusi kysymysketju, jolloin huutoäänestyksen voittaa joku muu.

Verkkokauppa-alustaa kysytään usein ensimmäisenä, kun verkkokaupan perustamista lähdetään suunnittelemaan. Alustan valinta pitäisi kuitenkin tehdä vasta siinä vaiheessa, kun on miettinyt tarkkaan, miten kaupan tulisi toimia.

Nimittäin: Riippuu täysin kaupan ja kauppiaan tarpeista, mikä alusta kannattaa valita.

Lisäksi: alustasta riippumatta kaupan voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Parhaiten soveltuva alusta ei tuo myyntiä sen paremmin kuin joku toinenkaan, jos kauppa on muuten toteutettu huonosti, näyttää kököltä tai mikä tahansa kokonaisuuden kannalta tärkeä asia (tuotteet, hinnoittelu, käyttöliittymä, käyttökokemus, nopeus, helppous, asiakaspalvelu, markkinointi jne.) on pielessä. Paraskaan verkkokauppa-alusta ei tuo yhtään kauppaa!

Aloita vaatimusmäärittelystä

Jos verkkokaupan pyörittämisestä ei ole kokemusta, on kuitenkin vaikea miettiä niitä tarpeita ja vaatimuksia, joita verkkokauppa-alustan valinta edellyttää.

Mitä edes pitäisi miettiä? Mitä on huomioitava verkkokauppa-alustan valinnassa? Termi vaatimusmäärittely kuulostaa aika abstraktilta, kun ei ole ole aavistustakaan siitä, mitä pitäisi osata määritellä. Se, että tuotteita voi tilata netin kautta? Se, että ulkoasua voi säätää?

Kyllä, näistä kysymyksistä voi lähteä liikkeelle. Pitää listata ne asiat, jotka kaupassa pitäisi olla.

Paytraililla on muuten hyvä maksuton opas alustan valinnan tueksi:
https://www.paytrail.com/opas-verkkokauppa-alustan-valintaan

Oppaassa on lueteltu asiat, joita kannattaa miettiä. Aloita siis verkkokaupan perustaminen tästä!

Onko pakko perehtyä?

”Mutta en halua tehdä mitään vaatimusmäärittelyjä, lukea oppaita ja perehtyä asioihin, haluan vain nopeasti eteenpäin!”

Silloin tällöin joku verkkokaupan perustamista harkitseva ajattelee, että kun sen verkkokaupan vain äkkiä pystyttää tuonne jonnekin, niin rahaa alkaa tulvia ovista ja ikkunoista. Väärin ajateltu.

Ne kaupat, jotka nyt näkyvät ja menestyvät, tekevät ihan valtavasti työtä menestymisensä eteen. Menestyvät kaupat ovat alun alkaenkin toimineet tavoitteellisesti, ja valinneet toimintatavat sen perusteella. Verkkokauppaa ei siis ole noin vain heitetty nettiin ja jääty odottelemaan tuloksia.

Verkkokaupan perustaminen edullisesti – kriteerinä hinta

Verkkokaupan saa pystyyn tarvittaessa todella edullisesti.

“Tehdään verkkokauppa nyt vain jotenkuten mahdollisimman halvalla, ei käytetä aikaa eikä rahaa perustamiseen eikä markkinointiin, ja sitten KUN niitä asiakkaita eli rahaa alkaa tulvia, niin pistetään sitten NE YLIMÄÄRÄISET RAHAT kunnon alustaan, ammattikuvaajaan, hyvään sisältöön ja TUHLATAAN sitten vähän myös markkinointiin?”

Tyypillinen tein itse ja säästin -esimerkki on seuraavanlainen: Valitaan ilmainen verkkokauppaohjelma, vaikkapa WooCommerce. Asennetaan se halvimmalle mahdolliselle palvelimelle – kuluja tulee 5 €/kk. Ei suotta käytetä aikaa sisältöön tai tuotekuvauksiin, markkinointiin tai mihinkään – kyllähän se kauppa siellä internetissä on, miljardien ihmisten tavoitettavissa! Harmi vaan, kun ihmiset eivät löydä. Puolen vuoden kuluttua sivut eivät näy “päivitysten takia” – mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, eikös siinä pitänyt olla automaattiset päivitykset? Lopputulema: Paska ohjelma ja muutenkaan verkkokauppa ei kannata.

Tottakai verkkokaupan perustamisessa kannataa käyttää ammattilaista, jotta säästytään katastrofeilta. Ammattilaisen käyttö ei vain aina ole mahdollista.

Itse tekeminen voi kuitenkin kannattaa, jos osaa

Mutta on myös menestyviä verkkokauppiaita, jotka ovat itse perehtyneet verkkokauppa-alustaansa ja kyenneet kehittämään sitä ilman suuria rahallisia ponnisteluja. Jos sinulla on siis osaamista, aikaa ja motivaatiota, niin tämä on hyvä vaihtoehto!

Se, mistä ei kuitenkaan kannata tinkiä, on palvelin. Verkkokaupan tulisi pysyä pystyssä silloinkin, kun asiakkaat sen vihdoin löytävät. Vinkkejä palveluntarjoajan valintaan!

No, minkä valitsen, jos haluan helpon verkkokaupan?

Suosituimmissa verkkokauppaohjelmissa on valtavasti ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia. Kaikkien alustojen käytön joutuu opettelemaan, mutta kaikki ovat täysin opittavissa, jos haluaa.

Jos verkkokauppias on tottunut käyttämään yhtä alustaa, toinen alusta voikin tuntua kankealta tai vaikealta. Toisen kauppiaan mielestä asia on aivan päinvastoin.

Ja juuri tämän vuoksi ensin kannattaa määritellä ne vaatimukset verkkokaupan suhteen, ja sen jälkeen vasta valita alusta – ja opetella käyttämään sitä alustaa.

Huutoäänestyksen perusteella valittu “helpoin” alusta ei välttämättä taivu siihen, mikä olisi juuri sinun verkkokaupassasi tarpeellista. Voi olla, että sama alusta toimii kätevästi niin villausukkia neulovalla käsityöharrastajalla kuin kodinkoneliikkeelläkin, mutta on erittäin todennäköistä, että näiden verkkokauppojen vaatimukset ovat aivan erilaiset keskenään.

Verkkokaupan perustaminen valmiille pohjalle (esim. MyCashflow)

Vaikka verkkokaupan perustaisi alustalle, jossa on valmis toiminnallisuus ja ulkoasu, kaupan perusasioiden säätämiseen ja tuotetietojen lisäämiseen menee aina oma aikansa, vaikkei tarvitsekaan koodata. Etenkin jos haluaa olla kiinnostava ja saada kävijöistä ostajia. Joten varaa tähänkin vaiheeseen aikaa!

Verkkokauppa-alustat eivät välttämättä olekaan vaikeita

Suuren verkkokauppa-alustaraportin 2018 mukaan kaikki raportissa mukana olleet alustat ovat kauppiaiden mielestä helppokäyttöisiä. Mukana olivat ainakin WooCommerce, Magento, ePages (Vilkas), Shopify, Finqu, MyCashflow, Clover Shop, Omnisell, Prestashop, Oscar Prosper, Open Cart, Viidakko Store, Kotisivukone ja OS Commerce.

Verkkokauppa-alustaraportin 2018 perusteella voisi tehdä johtopäätöksen, että ei ole olemassa erikseen “helppoja” tai “vaikeita” verkkokauppa-alustoja. On vain eri tarpeisiin soveltuvia verkkokauppa-alustoja.

Mitä itse suosittelen?

Tätäkin minulta kysytään usein. Vastaukseni on kuitenkin aika subjektiivinen. Jos perustaisin oman verkkokaupan, tekisin sen todennäköisesti WooCommercella, koska saisin siitä juuri sellaisen kun tahdon – ja silläkin on merkitystä, että osaan jo käyttää sitä, eli aikaa ei mene opetteluun.

Jos tekniikka ei olisi hallussa eli itse tekeminen ei tulisi kysymykseenkään, kotimainen MyCashflow on erinomainen vaihtoehto. Helppous, monipuolisuus ja käsittämättömän hyvä tuki ovat enemmän kuin kuukausimaksun arvoisia. Ja tätähän voi testata myös ilmaiseksi.

Molemmat edellämainitut verkkokauppa-alustat löytyvät myös Suuresta verkkokauppa-alustavertailusta!
https://www.paytrail.com/suuri-verkkokauppa-alustaraportti-2018

Suuri verkkokauppa-alustavertailu 2018 on juuri julkaistu

Tutustu siihen tästä:
https://www.paytrail.com/suuri-verkkokauppa-alustaraportti-2018

Tässä vielä linkki oppaaseen, joka auttaa verkkokauppa-alustan valinnassa: https://www.paytrail.com/opas-verkkokauppa-alustan-valintaan

Verkkokauppiaan tietopankki Paytrailin sivuilla:
https://www.paytrail.com/tietopankki

WooCommerce: https://woocommerce.com/

MyCashflow: https://www.mycashflow.fi/

 

Zoner Webhotelli

Kommentoi tai kysy!