Yritys perustettu, mutta logo puuttuu. Mistä sellaisen saisi ja paljonko se maksaa?
Entä mitä yrityksen logon suunnittelussa ja teettämisessä pitäisi huomioida?
Miten päästään parhaaseen lopputulokseen?
Kysytäänpä VisualEditor Teija Pasaselta, graafiselta suunnittelijalta, jonka vahvaa osaamisaluetta on myös logon suunnittelu!
Aloitetaan perusasioista. Mikä on logo ja mikä on liikemerkki? Pitääkö olla molemmat?
Logo on yrityksen graafinen tunnus, joka koostuu logotyypistä ja liikemerkistä, tai vain toisesta niistä.
Logotyyppi on yrityksen nimen vakiintunut kirjoitustapa, joka perustuu johonkin valmiiseen tai itse tehtyyn fonttiin.
Liikemerkki taas on yrityksen kuvallinen ikoni tai symboli:
- Ikoni kertoo kansantajuisesti, mikä yrityksesi on tai mitä se tekee.
- Symboli taas on usein abstrakti versio logosta, tai logon jokin osa. Hyvä esimerkki on McDonalds, jonka koko logossa lukee yrityksen koko nimi, mutta liikemerkki on tyylitelty M-kirjain. Tuttuja liikemerkkejä jokaiselle ovat myös esim. Nike, Pohjola ja Shell.
Itse suosittelen, että logo koostuisi sekä logotyypistä että liikemerkki-symbolista. Tällöin on helppo tehdä kaksi eri versiota logosta: toisessa on logo kokonaisuudessaan, ja toisessa pelkkä liikemerkki-symboli.
Aloittavan yrityksen kannattaa ensin käyttää kokonaista logoa kaikessa mitä tekee, mutta kun se ajan myötä tulee tunnetuksi, pelkän liikemerkki-symbolin käyttö yleistyy.
Liikemerkki-symboli on myös helpompi laittaa vaikkapa some-kanavien profiilikuvaksi, kuin leveyssuunnassaan usein liian pitkä logotyyppi.
Onko yrityksen logo “pakollinen”, siis pärjääkö sitä ilman?
Logo on yrityksen tärkein asia – se on sekä identiteetti että markkinointiväline.
Suosittelen logon teettämistä siinä vaiheessa, kun esimerkiksi yrityksen toimenkuva, kohdeyleisö ja arvot on tarkkaan suunniteltu, sillä logon tai liikemerkin tulisi kuvastaa näitä kaikkia.
Logon tekeminen voikin olla vaikeaa, jos ei ole käsitystä yrityksen toiminta-ajatuksesta – tällöin logo saattaa vanhentua nopeasti.
Jos kuitenkin haluan tehdä logon itse, niin mitä ohjelmaa suosittelet?
En suosittele logon tekemistä täysin itse. Graafikonkin kannattaa teettää oma logonsa muualla tai ainakin antaa toisen graafikon arvioitavaksi, sillä omalle työlleen voi tulla sokeaksi. Logon suunnittelussa tulisi myös miettiä asiakkaita – ei pelkästään sitä, mikä miellyttää omaa silmää.
Logoluonnoksia suosittelen kuitenkin lämpimästi tekemään itse! Piirrä vaikka paperille ja ota siitä kuva. Kun graafikolla on jotain kättä pidempää mistä lähteä, on lopputulos aina 300% parempi.
Logon tekstiosuuden suunnitteluun voi käyttää netistä ladattavia fontteja. Suosittelen käyttämään ammattimaisia fonttipalveluja kuten esim. MyFonts tai FontFont, jotka tarjoavat aina parempia fontteja kuin ilmaispalvelujen kirjavat viidakot.
Luonnoksen tekoon käy mikä vaan ohjelma, josta saa ulos png- tai pdf-tiedostoja.
Mitä yrityksen logon luonnostelussa pitää huomioida?
Kun luonnostelet yrityksesi logoa, tutustu samalla kilpailijoidesi yritysilmeisiin ja logoihin, ja yritä keksiä, miten erotut massasta. Taustatutkimus kannattaa senkin takia, ettei vahingossa tule tehtyä sellaista logoa, joka sotketaan suurimpaan kilpailijaasi.
Vaikka ehkä tekisi mieli tunkea logoon kaikki yrityksesi tuotteet ja palvelut – ÄLÄ TEE SITÄ. Yksinkertaisuus on monta kertaa toimivampi kuin efektien ja 3D-tekstien sekamelska. Logon teossa nimittäin on tärkeää, että se on selkeä ja luettavissa pienessäkin koossa.
Värien suhteen kannattaa miettiä, miten logoa voisi käyttää vastavärisellä taustalla – esim. musta logo mustalla taustalla – laitetaanko siihen valkoiset reunat, hehku, vai tehdäänkö ihan erillinen valkoinen versio? Entä toimiiko logo mustavalkoisena?
Yleisimmät virheet logon ideoinnissa ja suunnittelussa
Logon tehtävänä on kertoa visuaalisesti yrityksestäsi ja sen arvoista. Ei ole siis aivan samantekevää, miten logo tehdään ja miltä se näyttää. Tässä muutama yleinen virhe logon suunnittelussa:
Vaihtuvien trendien seuraaminen: Trendit tulevat ja menevät, mutta logon tulee kestää aikaa.
Sen sijaan, että paistattelet tämänhetkisten trendien aallonharjalla (ja tarvitset vuoden päästä uuden trendikkään logon, koska nykyinen jo ehti vanhentua), ideoi logo, joka on linjassa brändisi perusarvojen kanssa ja resonoi kohdeyleisösi kanssa. Ammenna inspiraatiota klassisista logoista, jotka ovat kestäneet ajan hammasta, ja sovella niitä omaan ainutlaatuiseen brändi-identiteettiisi.
Monimutkaisuus: Kun logoon tungetaan liikaa yksityiskohtia ja monia erilaisia elementtejä, siitä on vaikea saada tolkkua. Tällaista fonttia voi olla hankala saada toimimaan kaikissa eri käyttötarkoituksissa.
Pyri yksinkertaisuuteen, sillä se on yleensä paras ratkaisu. Käytä selkeitä linjoja, selväpiirteisiä muotoja ja rajattua väripalettia luodaksesi logon, joka on helppo lukea ja muistaa, jopa vilkaisulla.
Väripsykologian unohtaminen: Värit herättävät tunteita ja niillä on tiettyjä assosiaatioita. Brändiviestin kanssa ristiriidassa olevat värit voivat lähettää vääränlaisen signaalin.
Tutki siis väripsykologiaa ja valitse värit, jotka täydentävät toisiaan ja edustavat tehokkaasti brändisi persoonallisuutta. Väripalettia miettiessäsi ota huomioon kohdeyleisösi ja tunteet, joita haluat herättää.
Typografian valinnan vaikeus: Leikkisä fontti voi sopia esimerkiksi lelukaupalle, mutta ei asiantuntijabrändille.
Valitse aina fontti, joka on sekä visuaalisesti houkutteleva että heijastaa brändisi olemusta. Vältä liian koristeellisia tai vaikeasti luettavia fontteja. Valitse puhdas, luettava fontti, joka täydentää logosi suunnittelua ja parantaa sen kokonaisviestiä.
Soveltuvuus eri käyttökohteisiin: Logoasi tullaan käyttämään eri kokoisena ja erilaisissa käyttökohteissa. Jos logoa ei pysty skaalaamaan, se ei pysy tarkkana ja selkeänä, kun sitä esimerkiksi suurennetaan.
Varmista siis, että sinulla on logostasi vektoriversio (tästä lisää myöhempänä tässä artikkelissa). Varmista myös, että saat logostasi sopivat versiot eri värisiä taustoja varten.
Huomioi tekijänoikeudet: Logon täytyy olla aito ja uniikki. Jos käytät logossasi muualta kopioimiasi elementtejä, on tärkeää, että sinulla on asianmukaiset lisenssit niiden käyttöön. Tekijänoikeuksilla suojattujen elementtien käyttö logossasi voi johtaa ongelmiin.
Tarkista tekijänoikeudet ennen logon käyttöönottoa. Jos olet epävarma tietyn elementin käyttöoikeuksista, ota yhteyttä lakiasiantuntijaan. Huomaa, että useimpien kuvapankkien kuvia ei saa käyttää logoihin – lue lisenssisäännöt huolellisesti.
Missä tiedostomuodossa logon pitäisi olla?
Lopullinen logo tulee tehdä aina vektorigrafiikkaohjelmalla, joka mahdollistaa sen, että logosta saadaan niin monta eri kokoista versiota kuin halutaan, ilman että laatu kärsii. Tästä vektoritiedostosta voidaan sitten helposti tehdä eri tarkoituksiin eri kokoisia ja muotoisia tiedostoja.
Miksi juuri vektorilogo?
Vektorilogo säilyttää laadukkuutensa ja terävyytensä, vaikka sitä skaalataan eri kokoihin. Vektorilogon käyttökohteita ovat nettisivujen lisäksi esimerkiksi markkinointimateriaalit, uutiskirjeet, mainostaulut, tuotepakkaukset, etiketit, ikkunateippaukset, auton teippaukset… Siis käytännössä vektorilogoa voi käyttää mihin tahansa. Ei kuitenkaan välttämättä vektorimuodossa, vaan siitä tehdään eri versiot erilaisiin käyttötarkoituksiin.
Vektorilogon tekemiseen tarvitaan sopivaa ohjelmaa, joista tässä muutama:
- Adobe Illustrator: Alan johtava ohjelmisto, joka tarjoaa kattavan valikoiman ominaisuuksia vektorigrafiikan luomiseen ja muokkaamiseen.
- CorelDRAW: Toimiva vaihtoehto, joka tarjoaa käyttäjäystävällisen käyttöliittymän ja monipuoliset ominaisuudet suunnittelijoille.
- Affinity Designer: Edullinen vaihtoehto, jossa on paljon ominaisuuksia ja hyvä käyttöliittymä
- Inkscape: Ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelmisto, jonka avulla on mahdollista tehdä ja muokata vektorilogoja.
Graafikolla on käytössään logon suunnitteluun sopivat ohjelmistot, joten sinun ei tarvitse sellaista hankkia – paitsi jos aiot ryhtyä suunnittelemaan ja toteuttamaan logoja.
Kun graafikko on suunnitellut logosi, hän toimittaa sinulle logot esimerkiksi seuraavissa tiedostomuodoissa:
- EPS (Encapsulated PostScript)
- AI (Adobe Illustrator Artwork)
- SVG (Scalable Vector Graphics) – digitaaliseen käyttöön
- PNG (Portable Network Graphic) – omiin dokumentteihin, mahdollisesti nettisivuille tai someen
- PDF (Portable Document Format) – painokäyttöön.
Mitä tiedostomuotoa käytetään mihinkin tarkoitukseen?
Nettiin suosittelen lämpimästi png-muotoa ja painoon pdf-muotoa.
PNG- ja TIFF-tiedostomuodot mahdollistavat läpinäkyvän taustan, jolloin ei tule JPG-tiedostoille tyypillistä valkoista laatikkoa logon ympärille.
Nettisivujen suunnittelijalle logo kannattaa aina toimittaa riittävän isona läpinäkyvänä png- tai pdf-tiedostona, tai vektorimuodossa.
Kun teetän yritykseni logon graafikolla, mitä minun osata kertoa hänelle?
Evästä graafikko riittävän tarkasti: Määrittele yrityksesi arvot, kohderyhmä, toimintaperiaatteet, liiketoimintaa, tuotteita ja palveluja, perusfilosofia ja niin edelleen.
Jos olet luonnostellut logoa, anna luonnos graafikon kehitettäväksi!
Miten löydän tekijän yrityksen logolle?
Kannattaa katsoa graafikon portfoliota ja tutustua hänen työhistoriaansa. Onko tyyli sitä, mitä haluat?
Montako vuotta kokemusta graafikolla on?
Onko hän saanut paljon positiivista asiakaspalautetta?
Miksi joku pyytää logon suunnittelusta 20 euroa ja jotkut tuhansia euroja?
Sanonta “liian hyvää ollakseen totta” pitää hyvin paikkansa graafikoitakin arvioitaessa.
Alle 300 euroa logon suunnittelusta pyytäviä ei kannata edes harkita, sillä monet arvioivat työtuntinsa alakanttiin tai käyttävät jotakin ilmaista (tai maksullista) kuvapankkia, jolloin sama logo saattaakin joskus löytyä toiseltakin yritykseltä.
Minulla on jo logo, mutta se on pieni jpg-tiedosto, eikä sitä kuulemma voi käyttää lehtimainoksissa tai ikkunateippauksissa. Mikä neuvoksi?
Jos sinulla ei ole logostasi vektoriversiota, hanki se heti! Sen avulla logo on aina oikean kokoinen, eikä näytä pikselimössöltä. Vektoritiedoston voi laittaa sellaisenaan suoraan painotaloon, ja lisäkis monet brodeeraus- ja kaiverrusfirmat hyväksyvät vain vektorimuotoisia tiedostoja.
Jos tarvitset vektorointia logollesi, ota yhteyttä!
Yrityksen logon teettäminen pähkinänkuoressa
1. Ideoi ja luonnostele itse
2. Valitse ammattilainen, jonka työn jälki miellyttää silmääsi
3. Kerro graafikolle yrityksestäsi
4. Varmista, että saat logostasi vektoriversion
5. Yksinkertainen on kaunista!
Kuka vastasi kysymyksiin?
Visual Editor Teija Pasanen on tamperelainen graafinen suunnittelija. Teija on suunnitellut oman yritykseni logon, sekä myös muutamien asiakkaideni logon. Me tyytyväiset asiakkaat suosittelemme lämpimästi ammattitaitoista ja ystävällistä Teijaa! Teijan sivut löytyvät osoitteesta http://visualeditor.fi/.
Haluatko kysyä jotakin logon suunitteluun liittyvää? Lähetä viesti!
Hei
Eihän logoa tarvitse ns. hyväksyttää kenelläkään?
Hei! Ei tarvitse hyväksyttää.
Moi,
Tarvitsen jonkun viimeistelemään yritykselleno logon sekä suunnittelemaan kotisivut
Hei Juha,
Lähetin sinulle juuri sähköpostia! Tulihan sähköpostiviestini perille?
Terveisin Miia