Yritys perustettu, mutta logo puuttuu. Mistä sellaisen saisi ja paljonko se maksaa?

Entä mitä logon suunnittelussa ja teettämisessä pitäisi huomioida?

Miten päästään parhaaseen lopputulokseen?

Kysytäänpä VisualEditor Teija Pasaselta, graafiselta suunnittelijalta, jonka vahvaa osaamisaluetta on myös logon suunnittelu!

Aloitetaan perusasioista. Mikä on logo ja mikä on liikemerkki? Pitääkö olla molemmat?

Logo on yrityksen graafinen tunnus, joka koostuu logotyypistä ja liikemerkistä, tai vain toisesta niistä.

Logotyyppi on yrityksen nimen vakiintunut kirjoitustapa, joka perustuu johonkin valmiiseen tai itse tehtyyn fonttiin.

Liikemerkki taas on yrityksen kuvallinen ikoni tai symboli:

  •  Ikoni kertoo kansantajuisesti, mikä yrityksesi on tai mitä se tekee.
  •  Symboli taas on usein abstrakti versio logosta, tai logon jokin osa. Hyvä esimerkki on McDonalds, jonka koko logossa lukee yrityksen koko nimi, mutta liikemerkki on tyylitelty M-kirjain. Tuttuja liikemerkkejä jokaiselle ovat myös esim. Nike, Pohjola ja Shell.

 

Logon suunnittelu: Logo, liikemerkki ja logotyyppi

Itse suosittelen, että logo koostuisi sekä logotyypistä että liikemerkki-symbolista. Tällöin on helppo tehdä kaksi eri versiota logosta: toisessa on logo kokonaisuudessaan, ja toisessa pelkkä liikemerkki-symboli.

Aloittavan yrityksen kannattaa ensin käyttää kokonaista logoa kaikessa mitä tekee, mutta kun se ajan myötä tulee tunnetuksi, pelkän liikemerkki-symbolin käyttö yleistyy.

Liikemerkki-symboli on myös helpompi laittaa vaikkapa some-kanavien profiilikuvaksi, kuin leveyssuunnassaan usein liian pitkä logotyyppi.

 

Onko logo “pakollinen”, siis pärjääkö sitä ilman?

Logo on yrityksen tärkein asia – se on sekä identiteetti että markkinointiväline.

Suosittelen logon teettämistä siinä vaiheessa, kun esimerkiksi yrityksen toimenkuva, kohdeyleisö ja arvot on tarkkaan suunniteltu, sillä logon tai liikemerkin tulisi kuvastaa näitä kaikkia.

Logon tekeminen voikin olla vaikeaa, jos ei ole käsitystä yrityksen toiminta-ajatuksesta – tällöin logo saattaa vanhentua nopeasti.

Jos kuitenkin haluan tehdä logon itse, niin mitä ohjelmaa suosittelet?

En suosittele logon tekemistä täysin itse. Graafikonkin kannattaa teettää oma logonsa muualla tai ainakin antaa toisen graafikon arvioitavaksi, sillä omalle työlleen voi tulla sokeaksi. Logon suunnittelussa tulisi myös miettiä asiakkaita – ei pelkästään sitä, mikä miellyttää omaa silmää.

Logoluonnoksia suosittelen kuitenkin lämpimästi tekemään itse! Piirrä vaikka paperille ja ota siitä kuva. Kun graafikolla on jotain kättä pidempää mistä lähteä, on lopputulos aina 300% parempi.

Logon tekstiosuuden suunnitteluun voi käyttää netistä ladattavia fontteja. Suosittelen käyttämään ammattimaisia fonttipalveluja kuten esim. MyFonts tai FontFont, jotka tarjoavat aina parempia fontteja kuin ilmaispalvelujen kirjavat viidakot.

Luonnoksen tekoon käy mikä vaan ohjelma, josta saa ulos png- tai pdf-tiedostoja.

 

Mitä oman logon luonnostelussa pitää huomioida?

Kun luonnostelet logoasi, tutustu samalla kilpailijoidesi yritysilmeisiin ja logoihin, ja yritä keksiä, miten erotut massasta. Taustatutkimus kannattaa senkin takia, ettei vahingossa tule tehtyä sellaista logoa, joka sotketaan suurimpaan kilpailijaasi.

Vaikka ehkä tekisi mieli tunkea logoon kaikki yrityksesi tuotteet ja palvelut – ÄLÄ TEE SITÄ. Yksinkertaisuus on monta kertaa toimivampi kuin efektien ja 3D-tekstien sekamelska. Logon teossa nimittäin on tärkeää, että se on selkeä ja luettavissa pienessäkin koossa.

Värien suhteen kannattaa miettiä, miten logoa voisi käyttää vastavärisellä taustalla – esim. musta logo mustalla taustalla – laitetaanko siihen valkoiset reunat, hehku, vai tehdäänkö ihan erillinen valkoinen versio? Entä toimiiko logo mustavalkoisena?

Logon suunnittelu - värien valinta

 

Missä tiedostomuodossa logon pitäisi olla?

Lopullinen logo tulee tehdä aina vektorigrafiikkaohjelmalla, joka mahdollistaa sen, että logosta saadaan niin monta eri kokoista versiota kuin halutaan, ilman että laatu kärsii. Tästä vektoritiedostosta voidaan sitten helposti tehdä eri tarkoituksiin eri kokoisia ja muotoisia tiedostoja.

 

Mitä tiedostomuotoa käytetään mihinkin tarkoitukseen?

Nettiin suosittelen lämpimästi png-muotoa ja painoon pdf-muotoa.

PNG- ja TIFF-tiedostomuodot mahdollistavat läpinäkyvän taustan, jolloin ei tule JPG-tiedostoille tyypillistä valkoista laatikkoa logon ympärille.

Kun teetän logon graafikolla, mitä minun osata kertoa hänelle?

Evästä graafikko riittävän tarkasti: Määrittele yrityksesi arvot, kohderyhmä, toimintaperiaatteet, liiketoimintaa, tuotteita ja palveluja, perusfilosofia ja niin edelleen.

Jos olet luonnostellut logoa, anna luonnos graafikon kehitettäväksi!

 

Miten löydän tekijän logolleni?

Kannattaa katsoa graafikon portfoliota ja tutustua hänen työhistoriaansa. Onko tyyli sitä, mitä haluat?

Montako vuotta kokemusta graafikolla on?

Onko hän saanut paljon positiivista asiakaspalautetta?

Miksi joku pyytää logon suunnittelusta 20 euroa ja jotkut tuhansia euroja?

Sanonta “liian hyvää ollakseen totta” pitää hyvin paikkansa graafikoitakin arvioitaessa.

Alle 300 euroa logon suunnittelusta pyytäviä ei kannata edes harkita, sillä monet arvioivat työtuntinsa alakanttiin tai käyttävät jotakin ilmaista (tai maksullista) kuvapankkia, jolloin sama logo saattaakin joskus löytyä toiseltakin yritykseltä.

 

Minulla on jo logo, mutta se on pieni jpg-tiedosto, eikä sitä kuulemma voi käyttää lehtimainoksissa tai ikkunateippauksissa. Mikä neuvoksi?

Jos sinulla ei ole logostasi vektoriversiota, hanki se heti! Sen avulla logo on aina oikean kokoinen, eikä näytä pikselimössöltä. Vektoritiedoston voi laittaa sellaisenaan suoraan painotaloon, ja lisäkis monet brodeeraus- ja kaiverrusfirmat hyväksyvät vain vektorimuotoisia tiedostoja.

Jos tarvitset vektorointia logollesi, ota yhteyttä!

 

Logon teettäminen pähkinänkuoressa

1. Ideoi ja luonnostele itse
2. Valitse ammattilainen, jonka työn jälki miellyttää silmääsi
3. Kerro graafikolle yrityksestäsi
4. Varmista, että saat logostasi vektoriversion
5. Yksinkertainen on kaunista!

 

Kuka vastasi kysymyksiin?

Visual Editor Teija Pasanen on tamperelainen graafinen suunnittelija. Teija on suunnitellut oman yritykseni logon, sekä myös muutamien asiakkaideni logon. Me tyytyväiset asiakkaat suosittelemme lämpimästi ammattitaitoista ja ystävällistä Teijaa! Teijan sivut löytyvät osoitteesta http://visualeditor.fi/.

Haluatko kysyä jotakin logon suunitteluun liittyvää? Kysy kommenteissa tai lähetä viesti.

Tarvitsetko logon? Tiedustele logon suunnittelua suoraan Teijalta: visual.editor.teija@gmail.com.