Verkkokaupan toimitusehdot.

Jos sivuillasi on verkkokauppa eli sivujesi kautta pystyy ostamaan tai tilaamaan tuotteita tai palveluja, sivuillasi pitää olla toimitusehdot näkyvissä. Toimitusehdot ovat sopimusteksti, joka määrittelee, millaisin ehdoin kauppias ja asiakas kauppaa tekevät.

Lue tästä, miksi toimitusehdot ovat ehkä tärkein teksti verkkokaupassasi – ja mitkä kaikki asiat sinun pitää ainakin muistaa sisällyttää toimitusehtoihin!

Laki määrittelee toimitusehtojen tietyt asiat

Sopimustekstien laatiminen on työlästä ja vaatii perehtymistä lakiin. Verkkokaupan sopimusehtoja ei voi laatia ihan omasta päästä, vaan laki määrittelee, miten tietyt asiat on hoidettava.

Vaikka laki määrittelee tietyt asiat, on myös paljon asioita, jotka verkkokauppiaan tulee itse määritellä.

Verkkokaupan sopimusteksteillä ei voi kumota sitä, mitä vaikkapa kuluttajasuojalaissa sanotaan. Ja jos sopimusehdot on laadittu puutteellisesti tai epäselvästi, yrittäjä ottaa takkiin eli ehdot tulkitaan yleensä aina kuluttajan eduksi.

Toimitusehtoja ei voi muuttaa jälkikäteen

Jos käy niin, että sopimuksessa ei ole huomioitu jotakin asiaa, mutta kaupan syntymisen jälkeen puute huomataan, sopimusta ei voi jälkikäteen muuttaa.

Verkkokaupan toimitusehdot saattavat olla tärkein teksti verkkokaupassasi

Verkkokaupan sivuilla oleva sopimusteksti voi olla jopa tärkein teksti liiketoimintasi kannalta. Väärin laaditut tai puutteelliset toimitusehdot voivat johtaa tilanteeseen, jossa joudut maksumieheksi, vaikket varsinaisesti olisi tehnyt mitään väärää. Jos asioita joudutaan selvittelemään lakimiesten välityksellä, homma tulee taatusti erittäin kalliiksi.

Siksi pidän aika kummallisena sitä, että (pieni) osa verkkokauppiaaksi ryhtyvistä yrittäjistä sivuuttaa toimitusehdot harmistuneella olankohautuksella – “Mitä paskaa se nettisivujen tekijä vielä vaatii? Kai siihen on joku valmis pohja jossain? Ei meillä ole aikaa tällaiseen hömppään, kauppa pitää saada auki jotta päästään takomaan tulosta!”

Toimitusehtojen kopioiminen toisesta kaupasta

Täysin kuvitteellinen tilanne: Kopioidaan toimitusehdot jostakin toisesta kaupasta sellaisenaan. Hyvä jos yrityksen nimi muistetaan korvata oman yrityksen nimellä. Kas niin! Siinä olisi toimitusehdot, aikaa meni googlauksineen ja kopiointeineen kaksi minuuttia ja nämä ehdot ovat varmasti pätevät, onhan ne kopioitu tämän suuren ja tunnetun yrityksen sivuilta!

Toimitusehtojen kopiointi.
Toimitusehdot on helppo kopioida toisesta verkkokaupasta. Kopioidun tekstin toteaminen kopioksi on myös helppoa erilaisilla tekstinvertailutyökaluilla. Tässä esimerkissä kahden eri verkkokaupan toimitusehdot ovat 88,1%:sti samaa tekstiä, eli ehdoissa on muutettu lähinnä yrityksen nimi ja yhteystiedot.

Kuvitteellinen tilanne jatkuu, kun pilkkua viilaava nettisivujen tekijä väittää, että toisen yrityksen tekstejä ei saa kopioida ja käyttää ominaan. KUKA SITÄ HUOMAA? Jos joku valittaa, sitten muutetaan, eikö? Höhö, naureskelee verkkokauppias.

Sitten nettisivujen tekijä nillittää joistakin sopimuksen yksityiskohdista, esimerkiksi: “Näissä sinun sopimusehdoissasi kerrotaan yksityiskohtaisesti tuotteiden lähettämisestä rahtina mutta sinähän myyt ladattavia tuotteita.” NO OHO! Muutetaan sopimustekstistä se kohta – muutetaan sana rahti vaikka sähköpostiksi, keksii verkkokauppias.

Sitten nettisivujen tekijä narisee taas: “Tarvittaisiin tietoa siitä lähetätkö tilaukset Postin vai Matkahuollon vai minkä kautta ja paljonko se maksaa.” NO HUI HAI! Enhän minä tiedä minkä kautta ne kannattaa lähettää enkä tiedä Postin hinnastosta mitään, katso niiden nettisivuilta, kehottaa verkkokauppias.

Sitten nettisivujen tekijä vielä kehtaa väittää: “Nämä _____:n kaupasta kopioimasi sopimusehdot käsittelevät hyvin erilaista toimintaa kuin mitä sinun verkkokauppasi tekee. Tässä on asioita, jotka eivät koske sinun toimintaasi, ja toisaalta tästä puuttuu asioita. Sinun täytyy laatia omat ehdot, ei tätä kopiota voi käyttää.” MIKSEI MUKA VOI? Tee sitten paremmat, sinähän se verkkokauppojen tekijä olet!

Mutta arvaa mitä? Ei nettisivujen tekijä voi tehdä sopimustekstejä toisen yrittäjän puolesta (ellei asiasta ole erikseen sovittu).

Jokaisen verkkokaupan toimitusehdot ovat omanlaisensa

Nettisivujen ja verkkokauppojen tekijä ei voi laatia sopimusehtoja puolestasi. Hän voi kyllä liittää ja asetella tekstit kauppaan paikoilleen, mutta ei laadi sopimustekstejä puolestasi. Tässä syyt:

1. Verkkokauppiaan pitää itse tietää, miten hänen verkkokaupassaan toimitaan

Nettisivujen tekijä ei voi tietää, mitä haluat sopia asiakkaidesi kanssa ja millaisin ehdoin. Sinä olet kauppias, sinun tulee tietää. Ei ole olemassa joitakin yleisiä ehtoja ja käytäntöjä, jotka pätevät kaikkiin, vaikka laki laittaakin tietyt raamit. Nettisivujen tekijä ei voi tietää, kuinka pitkän palautusoikeuden annat tai kuinka paljon minkäkin kokoisen paketin toimittaminen asiakkaalle maksaa. Jokaisessa verkkokaupassa on omat toimintatapansa ja hintansa ja sinun on kauppiaana itse tiedettävä, miten juuri sinun kaupassasi toimitaan.

2. Verkkokauppias vastaa siitä, että hänen verkkokauppansa noudattaa lakia

Nettisivujen tekijä ei ole viranomainen tai lakitoimisto, joka on perehtynyt lakiasioihin. Vaikka hän voi listata sinulle asiat, jotka sinun täytyy verkkokauppasi toimitusehdoissa tuoda esille, olet itse vastuussa siitä että tiedot ovat lain mukaiset ja ajan tasalla, ja että kaikki juuri sinun kauppasi toiminnan kannalta oleellinen on huomioitu.

3. Verkkokauppias tekee verkkokauppansa sopimustekstit itse tai sitten teettää ne ulkopuolisella

Sinun verkkokauppasi sopimusehdot tai ylipäänsä sinun yrityksesi asiakirjat eivät voi olla kenelläkään muulla takataskussa kuin sinulla. Ja jos ei sinulla niitä satu olemaan etkä niitä pysty tekemään, voit teettää ne lakitoimistolla ja maksat siitä vähintään tonnin-pari.

Mistä apua verkkokaupan toimitusehtojen laadintaan?

Jos siis et halua perehtyä toimitusehtojen laatimiseen vaan toivot jonkun muun tekevät sopimustekstit ja muut vastaavat asiakirjat puolestasi, ota yhteyttä lakitoimistoon, joille nämä ovat tuttua kauraa. Lakitoimisto pystyy laatimaan sopimusehdot, joissa kaikki mahdollinen on huomioitu.

Toki tässäkin tapauksessa sinun on pystyttävä kertomaan tietoja, joiden pohjalta sopimusehdot laaditaan – eli lakitoimistollakaan ei valitettavasti ole kristallipalloa josta hän näkisi yrityksesi käytännöt.

Mitä tietoja verkkokaupassa täytyy sitten minimissään olla?

Tuotetiedot

Verkkokaupan tuotteilla on oltava tuotekuvaukset, joista voi nähdä mm. tuotteen ominaisuudet, hinnan (kuluttaja-asiakkailla sisältäen verot) ja toimituskulut. Asiakkaan pitää siis nähdä kaikki kulut veroineen, jotta yllätyksiä ei tule.

Jos kyseessä on vaikkapa palvelu tai verkkokurssi, asiakkaalle pitää tehdä selväksi myös sopimuksen sisältö ja kesto.

Tilausehdot

Maksuehdot: Onko käytössä verkkomaksupainikkeet vai laskutatko jälkeenpäin? Käteinen vai tilisiirto? Osamaksu? Kirjoita selkeästi, millä tavoilla tilauksen voi maksaa ja miten, missä ja milloin se tapahtuu.

Jos verkkokaupassasi on käytössä jokin maksunvälittäjä, jonka kautta olet esimerkiksi hankkinut verkkomaksupainikkeet, sinun tulee lisätä toimitusehtoihin myös maksunvälittäjään liittyviä tietoja. Ne saat maksunvälittäjältäsi.

Toimitusehdot: Miten toimitat tilauksen asiakkaalle? Posti, Matkahuolto, nouto, lataus, sähköposti vai mikä? Kuinka paljon toimitus maksaa ja milloin se tapahtuu? Kauanko toimitus kestää? Vai ovatko palvelut kenties verkossa ja miten niihin pääsee käsiksi?

Peruutusoikeus: Jos asiakas muuttaa mielensä, miten hän voi peruuttaa kaupan? Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, miten palautus tapahtuu? Maksaako palauttaminen ja kuinka paljon – ja kuka maksaa palautuskustannukset, kuluttaja vai yritys? Entä mitä tapahtuu, jos tuotteessa onkin virhe?

Huomioi: Kuluttaja-asiakkailla on aina 14 vuorokautta aikaa peruuttaa tai palauttaa tilauksensa. Tämä ei kuitenkaan koske sellaisia tuotteita/palveluja, johon kuluttajalla on pääsy heti maksun jälkeen – esimerkiksi jos hän saa vaikkapa verkkokurssin sisällön tai e-kirjan tai minkä tahansa digitaalisen aineiston välittömästi maksun jälkeen.

Sopimusasiat: Entäpä miten menetellään, jos jompi kumpi osapuolista rikkoo sopimuksen? Mitä siitä seuraa? Millä ehdoin sopimusehtoja voi muuttaa? Miten sopimuksen voi irtisanoa tai purkaa?

Verkkokaupan tiedot

Yhteystiedot: Toimitusehdoissa on myös oltava selkeästi näkyvissä myyjän tiedot – siis tarkat yhteystiedot. Nettisivujen osoite ei riitä.

Toimitusehdojen hyväksyminen

Ehtojen hyväksyntä: Jotta tilaus tapahtuu lain vaatimalla tavalla, asiakkaan on ostaessaan hyväksyttävä ehdot (joiden on oltava selkeästi näkyvillä). Eli tilauslomakkeella tulee olla selkästi esim. rasti ruutuun -systeemi, jossa tilaaja ilmoittaa hyväksyvänsä ehdot.

Laadi myös seloste henkilötietojen käsittelystä

Toimitusehtojen lisäksi verkkokaupassa tulee olla myös näkyvillä tiedot siitä, miten verkkokaupassanne käsitellään henkilötietoja. Yleensä nämä tiedot kerrotaan rekisteriselosteessa tai tietosuojaselosteessa, joka on sitten löydettävissä nettisivuiltanne.

Myös rekisteri- ja tietosuojaselosteet ovat sellaisia tekstejä, joita ei voi vain kopioida toisesta verkkokaupasta. Syy on sama kuin toimitusehdoissa – toisessa yrityksessä menetellään taatusti eri tavalla kuin omassasi.

Sopimustekstit auttavat ongelmatilanteissa

Näitä erilaisia sopimustekstejä ja selosteita ei siis laadita sen vuoksi, että “verkkokauppiaiden sivuilla vain pitää olla lakitekstiä” tai että “nettisivujen tekijä tykkää nillittää”. Toimitusehtojen ja tietosuojaselosteiden tehtävänä on jo etukäteen kertoa, miten tietyissä tilanteissa juuri tässä yrityksessä menetellään. Kun kaikki on mietitty etukäteen, ongelmatilanteiden sattuessa ei tarvitse enää arpoa, miten toimitaan, ja tämä on yleensä myös verkkokauppiaan etu.

Oliko tämä lakineuvo?

No ei! Vaikka tässä artikkelissa on lakiasioihin liittyviä vinkkejä, tämä ei ole lakineuvo. Varmista omien toimitusehtojesi täydellisyys ja oikeellisuus esimerkiksi viranomaiselta tai lakitoimistolta!

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!