GDPR ja uutiskirjeet - tietosuoja-asetuksen mukainen sähköpostilistan käyttö

Apua! Sähköpostiini tulvii viestejä kymmeniltä yrityksiltä, ja kaikki haluavat, että hyväksyn uudestaan heidän uutiskirjeensä tilauksen. Pitääkö minunkin ryhtyä pommittamaan asiakkaitani ja uutiskirjeeni tilaajia?

Tämä aihe herätti kysymyksiä vuonna 2018. Ei ehkä enää kuitenkaan ajankohtainen!

Täytyykö minun tuhota vanha sähköpostilistani?

Ei tarvitse. Paitsi jos olet koonnut listasi ilman tilaajien suostumusta – jos olet lisännyt sähköpostiosoitteet ihan itse, henkilön pyytämättä.

Täytyykö minun pitää pyytää uutiskirjeeni tilaajilta uusi lupa uutiskirjeiden lähettämiseen?

Jos uutiskirjeen tilaaja on antanut suostumuksensa eli antanut sinulle luvan lähettää hänelle uutiskirjeitä, sinun ei tarvitse kysyä lupaa uudestaan.

Eli jos sivuillasi tai vaikkapa toimipisteessäsi on ollut lomake, jossa lukee esimerkiksi “Tilaa uutiskirje!” ja sen yhteydessä kysytään nimi ja sähköpostiosoite, niin silloin sinulla on lupa uutiskirjeen tilaamiseen. Tilaaja on halunnut tilata uutiskirjeesi. Tilaaja on tiennyt, että hän antaa yhteystietonsa nimenomaan siksi, että voit lähettää hänelle uutiskirjeitä.

Jos nettisivuillasi on vaikkapa ladattava opas, jonka saa ladattua antamalla sähköpostiosoitteensa, niin tässä yhteydessä tilaajalta täytyy kysyä lupa siihen, että saat hänen sähköpostiosoitteensa ja voit lähettää hänelle myös sähköpostitse viestejä.

Tällöin lomakkeessa tulee olla kohta, jossa tilaaja itse laittaa rastin ruutuun “haluan vastaanottaa uutiskirjeitä” tms. tekstin yhteyteen. Eli tilaajan täytyy itse aktiivisesti hyväksyä uutiskirjeiden tilaaminen, ennen kuin voit lähettää hänelle sähköpostitse uutiskirjeitä.

Entä double opt-in eli tilauksen vahvistaminen sähköpostin kautta?

Kysy uutiskirjeen ja oppaiden tilaajilta sähköpostin vahvistusta erillisellä double opt-in -viestillä. Tilaajan sähköpostiin tulee viesti, jossa olevaa linkkiä klikkaamalla hän vahvistaa tilanneensa uutiskirjeen. Tämä toiminnallisuus on olemassa uutiskirjeohjelmissa.

Ja tällöin saat itsekin varmistuksen siitä, että tilaajan antama sähköpostiosoite on aivan oikea – eli kukaan ei voi antaa kaverin sähköpostiosoitetta tai keksiä päästään jotakin osoitetta.

Täytyykö minun lähettää asiakkailleni ja uutiskirjeeni lukijoille viesti uusista GDPR:n mukaisista tietosuojakäytännöistäni?

Jos olet tähänkin asti huolehtinut henkilötietojen käsittelystä asiallisesti eli GDPR:n mukaisesti, ei tarvitse lähettää asiakkaille tai uutiskirjeen lukijoille viestejä.

Jos taas et ole huolehtinut henkilötietojen käsittelystä asianmukaisesti, korjaa tilanne.

Lisää aiheesta GDPR

GDPR-ohjeet selkokielellä

GDPR ei ole pop-up eikä WordPressin lisäosa

Evästeilmoitus ponnahdusikkunassa

PS. Tämäkään artikkeli ei ole lainopillinen neuvo!

Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!