
Tilasin itselleni punaiset piikkikorkosaappaat. Punaisia ei ennestään ollutkaan, eikä olisi tullutkaan, mutta Markkinointi-iltamissa sain jostain syystä sellaisen idean. Kirjoitin tästä ajatuksestani myös Facebookissa kaverilleni.
Kuinka ollakaan, Facebookin uutisvirrassa alkoi näkyä punaisten piikkikorkosaappaiden mainoksia. Olipa muuten hienot saappaat. Klikkasin heti kenkäkauppaan, ihastelin näitä punaisia saappaita ja monia muitakin, mutta ääh, en tilannut. En ollut varma koosta, eikä siinä lähellä ollut mittanauhaakaan, että olisin voinut mitata pohkeen ympäryksen – se kun ei mahdu ihan kapeisiin saappaisiin!
Muutaman viikon ajan näin sitä samaa punaista piikkikorkosaapasta uutisvirrassani. Olivat ne edelleenkin hienot. Innostuin jopa etsimään sen mittanauhan, ja mittataulukkoa tutkiessani totesin, että saappaat saattaisivat mahtua paksuihin jalkoihini. Mutta vaikka hienojen kuvien perusteellasaappaat olivat ihan mahtavat, ja tuotekuvauksen perusteella ne sopisivat minulle ihan täydellisesti, se tilaaminen jäi sitten kuitenkin.
Taas kului aikaa, mutta ne saappaat tervehtivät minua aina iloisesti kirjauduttuani Facebookiin. Vaikka punainen ei ole koskaan ollut minun värini, aloin jo tottua siihen.
Ja taas kului aikaa. Terve taas, punaiset saappaat! Voisivatko saappaani todella olla punaiset?
Yhtenä iltana sitten tilasin ne saappaat
Samalla tilasin sellaiset liukastumista estävät tarrat pohjaan. Enpä olisi muuten älynnytkään sellaisia hankkia, mutta lisättyäni saappaat ostoskoriin, näkyviin ilmestyi ehdotus siitä, että josko tarvitsisin liukuesteet. No ilman muuta, ekat pakkasaamut on koettu!
Parin päivän kuluttua uudet saappaat olivat jalassani. Ihanat! Ja aivan kuten verkkokaupan asiakaspalautteissa oli lukenut, ne ovat todella hyvät jalassa. Vaikka on korkea korko, kävely ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia, vaikka viime vuosina olen viihtynyt lähinnä tennareissa. Ja mikä parasta – saappaat mahtuvat jalkaankin (vaikka housut eivät saa olla kovin paksut siinä välissä).
Siitä lähtien Facebookin uutisvirrassa ei ole enää näkynyt noita punaisia saappaita! Sen sijaan saman kenkäkaupan mustat, vähän erilaiset, mutta kuitenkin kauniit piikkikorkosaappaat siellä vilahtelevat. Hienot nekin.
Koska nyt tarvitsisin punaisten saappaideni kaveriksi punaisen käsilaukun, olisi kiva, jos siellä Facebookissa vilahtelisi myös tyyliin sopivia laukkuja. Vinkkinä verkkokauppiaalle! Ehkä kohta näkyy!
Vinkit muille verkkokauppiaille
Kuvaile tuotetta
Jokaisella tuotteella pitää olla informatiivinen, mutta myös houkutteleva ja puhutteleva tuotekuvaus. Pelkkä koko, väri ja hinta EIVÄT riitä! Tietoa pitää olla tarpeeksi paljon ostopäätöksen tueksi, sillä verkossa asiakas ei voi kokeilla, haistella eikä maistella tuotetta. Tekstisisältö vaikuttaa todella paljon orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen – siis ihan ilmaiseksi.
Kuvaa tuotetta
Jokaisella tuotteella pitää olla hyvä tuotekuva. Mielellään useampia ja eri kulmista. Kuvien pitää olla laadukkaita, riittävän isoja (mahdollisuus suurentaa kuvaa), mutta ei niin isoja, että niiden lataaminen olisi hidasta täällä maalla mobiiliverkossa. Miksi monta kuvaa? Koska asiakas ei pääse näkemään tuotetta netin kautta ja hypistelemään sitä käsissiään.
Julkaise kokemuksia
Aiemmin ostaneiden asiakkaiden arviot rohkaisevat ostopäätöksen tekemiseen. Jos tuote saa paljon kehuja, sen uskaltaa tilata ja todennäköisesti itsekin kokee olevansa tyytyväinen!
Myy samalla muutakin
Ristiinmyynti. Tarjoa tuotteiden yhteydessä sekä ostoskorissa ehdotuksia yhteensopivista tai samankaltaisista tuotteista – esimerkiksi sinänsä edullisia tuotteita, joilla on hyvä kate.
Perehdy Facebook-mainontaan (ja muuhunkin mainontaan) itse, vaikka ostaisitkin palvelua myöhemmin muualta
Facebook-mainontaan kannattaa perehtyä. Kohdenna se oikeille vastaanottajille esimerkiksi alueen, iän, sukupuolen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Facebookin pikseliä käyttämällä voit kohdentaa mainontaa niille, jotka ovat esimerkiksi verkkokaupassasi käydessään tutkineet tiettyjä tuotteita, mutta eivät vielä tilanneet – kuten tässä punaisten piikkikorkosaappaiden esimerkissä. Tämä ei ole rakettitiedettä, joten voit tehdä sen aivan itse!
Lähetä tilaukset nopeasti ja vastaa kysymyksiin
Nopea toimitus on ihan ehdoton vaatimus. Kyllä me ennen vanhaan odotimme vaikka kuukausia, ja hyvää kannattikin odottaa, mutta (valitettavasti) elämme kaikkimullehetinyt-aikakautta. Ulkomaalaisesta verkkokauppajätistä tilattuna tuotteet tulevat parissa päivässä, joten miksi et laittaisi tuotteita toimitukseen saman tien? Asiakas muistaa lämmöllä yritystä, joka palvelee häntä nopeasti niin toimitusasioissa, kysymyksiin vastaamisessa, palautusasioissa, reklamaatioissa ja muissa yhteydenotoissa.