Hakukoneoptimointi - näin pääset hakutulosten kärkeen!

Nettisivujen tulee löytyä hakutulosten kärjestä – eihän sivuja muuten kukaan löydä, eikä sivujen kautta siis voi tulla uusia asiakkaita. Mutta miten sinne hakutulosten kärkeen pääsee? Olen kirjoittanut aiheesta lukuisia yksittäisiä ohjeita, ja tässä artikkelissa on lyhyt kooste ja linkit täsmäohjeisiin!

Lue täältä lisää, miksi on tärkeää löytyä hakutulosten kärjestä: Yritysblogin ja hakukoneoptimoinnin vaikutus hakukonenäkyvyyteen .

Miten hakutulosten kärkeen pääsee?

Tiedät jo varmastikin, että hakukoneoptimointi ei ole mikään yksittäinen toimenpide tai asetus, joka voidaan laittaa päälle. Hakukoneoptimointi koostuu monesta eri tekijästä ja on jatkuva prosessi – sitä on siis tehtävä myös sivujen valmistumisen jälkeen.

Jos nettisivusi eivät löydy OLLENKAAN hakukoneista, tsekkaa nämä asiat kuntoon.

Tee itse hakukoneoptimointia.

Lue täältä tarkemmin, mitä hakukoneoptimointi on ja miten pääset sen kanssa alkuun: Hakukoneoptimointi ja mittaus. Artikkelissa on myös ohjeet tärkeimpien mittaustyökalujen käyttöönottoon ja ohjeet sivukarttojen lähettämiseksi Googlelle.

Tee hyvää sisältöä ja mittaa sen toimivuutta

Hakukonenäkyvyyden kulmakivi on hyvä sisältö, jota sivuillasi on. Ilman hyvää sisältöä sivut eivät houkuta asiakkaita eivätkä hakukoneita. Mitä asiakkaasi tarvitsee ja etsii? Tarjoa hänelle ratkaisut nettisivuillasi! Mitä arvokkaampana asiakkaasi pitävät sivujasi, sitä enemmän myös hakukoneet niitä arvostavat.

Sisällön kirjoittamiseen kannattaa varata aikaa, sillä sisältö vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen eniten.

Millaiset ovat hyvät nettisivut? Miten tehdä hyvät yrityksen kotisivut?

Millaiset ovat MYYVÄT nettisivut? Paranna nettisivujesi konversiota näiden 5 vinkin avulla!

Millaista sisältöä nettisivuilla kannattaa olla? Kun mietit tehokasta sisältöä sivuillesi, määrittele ensin kohderyhmä ja tavoitteet. Lue lisää artikkelista Kotisivujen sisällön suunnittelu!

Millaista sisältöä nettisivuille ei kannata laittaa? Vältä yleisimmät virheet ja johdata ostoaikeissa oleva kävijä asiakkaaksesi! 

Mistäs sen sitten tietää, onko sisältö kiinnostavaa? Google Analyticsin ja Search Consolen avulla näet, miten sivujasi käytetään: mitä siellä luetaan, kauanko milläkin sivulla vietetään aikaa ja mitä linkkejä klikkaillaan. Jos haluat tutkia sivujesi käyttöä tarkemmin, ota käyttöön Hotjar: https://miiaylinen.fi/hotjar-ohje/

Entä jos ei ole optimoinut omia sivujaan tai blogiaan ollenkaan? Ei hätää – voit muokata ja optimoida sivujasi myös jälkeenpäin. Sivuja ja blogiartikkeleita saa ja pitää päivittää. Kun optimoit aiemmin tekemiäsi sivuja tai blogiartikkeleita, niiden näkyvyyskin paranee. Lue lisää täältä: Blogin hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimoinnin tuloksia kannattaa seurata.

Määrittele avainsanat ja käytä niitä oikein

Millä hakutermeillä haluat löytyä? Tutustu avainsanatutkimukseen!

Miten sisältöä voi optimoida, jotta hakukoneet löytäisivät sen vielä paremmin? Lue täältä nettisivujen sisällön hakukoneoptimoinnista!

Mitä kannattaa huomioida kuviin liittyen, jotta sivut löytyisivät hakukoneesta paremmin?

Hakukoneoptimointi ja kuvat.

Linkittäminen parantaa näkyvyyttä

Nettisivuilla ja verkkokaupassa sivuja kannattaa linkittää keskenään järkevästi. Tällöin palvelet samalla asiakkaitasi ja parannat hakukonenäkyvyyttäsi. Lue täältä ohjeet sisäiseen linkittämiseen.

Erotu hakutuloksissa eduksesi

Muokkaa myös nettisivujesi metatiedot kuntoon. Eli ne tiedot, jotka näkyvät siellä Googlen hakutuloksissa. Kun yrityksesi erottuu hakutuloksissa edukseen, kävijät mielellään klikkaavat juuri sinun sivuillesi! Jos sivusi on tehty WordPressillä, voit käyttää metatietojen muokkaukseen helppokäyttöisiä lisäosia, kuten Yoast SEO tai SEOPress. Tästä löydät yksityiskohtaiset ohjeet metatietojen muokkaukseen näillä lisäosilla:

Löydy Googlen hakutuloksista.

Tekniikka kuntoon!

Sisällön lisäksi myös tekniikan tulee olla kunnossa. Sivuilla on oltava SSL-sertifikaatti. Sivujen tulee toimia nopeasti ja sujuvasti myös hitailla yhteyksillä. Testaa sivujesi nopeus täällä!

Tekniikan, turvallisuuden ja nopeuden kannalta palveluntarjoajalla on suuri merkitys – eli sillä, mistä hankit kotisivutilan. Lue täältä palveluntarjoajan valinnasta.

Mitä jos sivut ovat ihan hyvät, nopeat ja toimivat, mutta eivät silti löydy hakukoneesta? Jos sivut eivät löydy, lue tämä artikkeli: Mitä tehdä – sivut eivät löydy hakukoneesta!

Pysy kartalla

Hakukoneoptimointi johdattaa asiakkaat ja hakukoneet sivuillesi.

Jos olet uudistanut sivusi tai siirtänyt ne uuteen osoitteeseen, uudelleenohjaus on aivan välttämätön, jotta et menetä hakukonenäkyvyyttäsi! Lue täältä lisää uudelleenohjauksista! 

HUOM! Kannattaa muuten ottaa käyttöön ilmainen Google My Business (Google yritysprofiili), joka parantaa hakukonenäkyvyyttä monella tapaa ja mahdollistaa yrityksesi näkymisen myös Google Mapsissa. Aivan välttämätön erityisesti paikallisesti toimiville yrityksille! Lue lisää täältä: Paranna hakukonenäkvyyttäsi Google My Business -palvelun avulla.

Hakukoneoptimoinnin ostaminen

Itse ei aina ehdi opettelemaan ja tekemään. Silloin hakukoneoptimointia kannattaa ostaa palveluna. Mutta varoitus: hakukoneoptimoinnin tarjoajia on laidasta laitaan. Älä sitoudu pitkiin sopimuksiin pelkkien myyntipuheiden perusteella. Lue parhaat vinkit hakukoneoptimoinnin tekijän valintaan: Verkkokaupan hakukoneoptimointi – mistä hyvä tekijä?

Mistä hakukonenäkyvyyteen liittyvästä asiasta haluaisit lisää tietoa?

Täydellinen hakukoneoptimoinnin tarkistuslista yrittäjälle.
Näitä vinkkejä saa laittaa jakoon!