Kannattaako nettinäkyvyyttä ostaa puhelinmyyjältä?

Jostakin ihmeen yritysrekisteri123:sta tai “kunnan yrityspalveluista” soitetaan, ja halutaan vain tarkastaa yrityksesi tiedot. Nimi, osoite, puhelin, sähköposti, www-osoite – ovatko nämä tiedot edelleen ajan tasalla?

No, tottakai ne ovat ajan tasalla.

Seuraavaksi myyjä kysyy, että jatketaanhan tätä pakettia, jotta asiakkaat jatkossakin löytävät yrityksesi. Jos vastaat myöntävästi, saat jatkossa maksaa kymmenien tai satojen eurojen vuosimaksuja ilman vastiketta.

Jos vastaat kieltävästi tai epäröit, myyjä saa sinut tuntemaan, että

  • tämä maksullinen palvelu on jokseenkin pakollinen
  • myyjä edustaa jotakin virallista tahoa, tai ainakin yrittää kuulostaa sellaiselta
  • myyjä edustaa kuntaa tai kaupunkia tai näiden yrityspalveluja, vaikka oikeasti ei edusta
  • jos et tilaa palvelua, menetät kaikki asiakkaasi
  • kukaan ei enää koskaan löydä yritystäsi
  • voit jättää konkurssihakemuksen vaikka heti.

Ja kun vihdoin luet netistä muiden yrittäjien kokemuksia ja tajuat, että sinua on huijattu, yrität tietysti perua tilauksen. Mutta sitä ei voi kuulemma perua. Ja vaikket olisi mielestäsi tilannut, myyjä vakuuttaa, että olet tilannut, ja että heillä on puhelusta tallenne (jota et saa kuultavaksesi).

Peruutusoikeutta ei ole, sillä kuluttajasuoja ei päde yritysten väliseen kauppaan. Ja jos haluat katkaista tilauksen maksettuasi oppirahat, se on joskus hyvin, hyvin vaikeaa.

Vinkki: Asenna puhelimeesi esimerkiksi ACR tai vastaava ohjelma, jolla voit nauhoittaa puhelut. Näin voit itse kuunnella puhelun jälkeenpäin ja miettiä, tuliko sittenkin tilattua.

Kaikki puhelinmyyjät eivät toki ole huijareita…

…vaikka itse en varsinaisesti koe aggressiivista ympäripuhumista kovin rehtinä myyntikeinona. Lehtimyyjätkin ovat mukavampia vaikka saattavat lyödä luurin korvaan.

Entäs sitten Fonecta?

Fonecta on hieman eri asia, vaikka sekin myy palvelujaan yrittäjille puhelimitse.

Yrittäjät usein kertovat, että Fonecta on ottanut heihin yhteyttä ja tarjonnut näkyvyyttä Googlessa. Joku on kokeillut, muttei osaa sanoa, onko siitä ollut hyötyä “mutta tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä”.

”Tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä.”

Ja nyt taas Fonectalla on joku kiva kamppis – tekisi mieli ostaa koska myyjä on hemmetin hyvä, mutta kannattaako? Siispä kysytään minun mielipidettäni.

Itsehän en ole ostanut Fonectalta näkyvyyttä enkä mitään muutakaan, joten en pysty kertomaan omia kokemuksiani Fonectan palveluista näkyvyyden suhteen. Muiden kokemuksia kyllä senkin* edestä!

Muiden kokemuksia Fonectan palveluista löytyy kyllä senkin edestä!

*Senkki

Miksi en itse osta Fonectan palveluja?

Siksi, että yhteystietoni löytyvät kyllä ilmaiseksikin Fonectan hakupalvelusta – jos siis joku vaikkapa etsii puhelinnumeroani.

Mutta ennen kaikkea siksi, että jos ihminen etsii minun palvelujani, hän ei mene Fonectan sivuille niitä etsimään, vaan GOOGLEEN!

Ja löytyäkseni Googlen etusivulta palveluitani kuvaavilla hakusanoilla minun ei tarvitse maksaa Fonectalle senttiäkään. Eikä mihinkään muuallekaan. EN MAKSA GOOGLE-NÄKYVYYDESTÄ.

Eli löydyn Googlen etusivulta aivan ilmaiseksi. Suurin osa sivujeni kävijöistä tulee Googlen kautta:

Orgaaniset kävijät Googlesta

Orgaaniset kävijät Googlesta

Googlesta kannattaa löytyä

Kysyn asiakkailtani ja tarjousten pyytäjiltä, mitä kautta he ovat minut löytäneet. Yleisin tapa on se, että he ovat etsineet Googlesta nettisivuilleen tekijää, kuka milläkin hakutermillä. Ja he löysivät minut sieltä etusivulta, isojen toimijoiden joukosta.

Osa asiakkaistani myös päätteli, että koska itse löydyn hyvin hakukoneilla (etenkin tällaisella alalla, jossa nettisivun tekijöiden pitäisi todella osata löytyä eli kilpailu on kovaa), niin osaan varmastikin tehdä myös asiakkaideni sivuista sellaiset, että ne löytyvät. Ja näinhän tämä menee.

Voin sanoa, että minulla ei olisi montaakaan asiakasta, ellen löytyisi Googlesta. Yritysurani aikana (alle 15 vuotta) olen muuttanut 3 eri paikkakunnalle, joten millään seudulla en ole ollut “ennestään tunnettu henkilö” jolta automaattisesti tilataan nettisivut. En ole myöskään missään piireissä, en ole aktiivinen yhdistys- tai harrastusihminen (enää nykyään!) ja käyn harvoin missään verkostoitumassa, joten kontakteja ei satele sieltäkään. Lisäksi olen vaihtanut sukunimeä mentyäni naimisiin – ja samalla myös yritykseni nimeä. Eli olen täysin nobody ja Google on minulle korvaamaton kaveri, sillä kukaan ei löytäisi palvelujani muuten.

Mutta se Fonecta

Mutta palatakseni Fonectaan – vaikka sieltä minullekin ajoittain soitellaan, niin en tarvitse heidän apuaan.

Eilenkin soitettiin – tosi mukava tyyppi soittikin ja kertoi, että minun pitäisi maksaa 570 € jotta he yrittäisivät poistaa Googlen hakutulosten n:neltä sivulta tietoja, jotka ovat peräisin jostakin ulkomaalaisesta ilmaishakemistosta jossa on listattu satunnaisia yrityksiä ympäri maailman – ja jossakin tällaisessa listauksessa saattaa vilahtaa vanha postiosoitteeni. Toki voisin etsiä ja poistaa tällaisia omituisia linkkejä itsekin, mutten jaksa nähdä vaivaa. En tilannut tätä palvelua. Uskoisin, että jos joku hakee Googlesta yhteystietojani, hän klikkaa jotakin etusivulla olevaa linkkiä sen sijaan, että kelaa 10 sivua eteenpäin ja klikkaa jotakin epämääräisen näköistä siansaksaa.

Mutta moni yrittäjä kyllä tarvitsee apua sen kanssa, että sivut löydettäisiin muualtakin kuin sieltä Googlen viidenneltätoista hakutulossivulta (jonne kukaan ei vahingossakaan eksy). Mutta mikä on se apu, jota kannattaa hankkia?

Hakukoneoptimointi

Tietysti hakukoneoptimointi kannattaa laittaa kuntoon. En kuitenkaan käsittele tässä artikkelissa tarkemmin hakukoneoptimointia – se on laaja kokonaisuus. Siitä voit lukea esimerkiksi täältä: Näin pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa. Ja jos tiedät, että hakukonenäkyvyytesi voisi olla paremmallakin tolalla kuin nyt, niin täältä löydät tehoapua alkuun.

Oikein tehty hakukoneoptimointi kulkee käsi kädessä sivujen liikenteen kanssa.

Annetaan siis tilastojen puhua puolestaan:

Ensimmäisestä kuvassa näet, miten sivujen sijoitus Googlessa on kehittynyt ajan mittaan. Aluksi ei ole löydytty millään hakusanalla (paitsi yrityksen omalla nimellä), mutta nyt sivut löytyvät tärkeimmillä hakutermeillä top3:sta ja yleensäkin etusivulta.

Hakukoneoptimoinnilla Googlen etusivulle

Sijainti Googlen hakutuloksissaSivut löytyvät tärkeimmillä hakusanoilla etusivulta.

11 hakutermiä ovat top 3:ssa ja sivuilla 4-10 on 27 hakutermiä.

Eli sivu löytyy 38 relevantilla hakutermillä etusivulta!

 

Toisessa kuvassa samojen sivujen liikennemäärien kehitys saman ajan kuluessa:

Hakukoneoptimoinnin tuloksia

Näistä graafeista siis näkyy selvästi, että hyvä Google-sijoitus ja sivujen kävijämäärät korreloivat keskenään.

  • Mitä korkeammalla sivu näkyy hakutuloksissa, sen paremmin se huomataan ja sitä klikataan > kävijämäärät kasvavat
  • Kun sivuille klikataan Googlesta ja sivuilla viihdytään (sivut toimivat, kiinnostavat ja saavat ostamaan), sen korkeammalle Googlekin sivuja arvostaa.

Jos siis haluat löytyä Googlen etusivulta ja jopa top3:sta muullakin kuin yrityksesi nimellä, hakukoneoptimointi on ratkaisu, eli kannattaa kääriä hihat! Jos haluat kattavan analyysin kehitysehdotuksineen ja toimenpidesuunnitelmineen, klikkaa tästä: Hakukoneoptimoinnin aloituspaketti.

Ja mikä parasta, hakukoneoptimoinnin kautta tuleva näkyvyys on pysyvää laatua. Siitä ei tarvitse maksaa (toisin kuin maksullisesta markkinoinnista – se loppuu heti kun lopetat siitä maksamisen).

Aloita tehokas hakukoneoptimointi - tilaa nykytilan kartoitus ja ota vastaan käänteentekevät vinkit!

Klikkaa ja tutustu hakukoneoptimoinnin aloituspakettiin!

Hakukonemarkkinointi

Google Ads (joka vielä hetki sitten tunnettiin nimellä AdWords) on maksettua mainontaa. Yrityksesi mainos näkyy Googlen hakutuloksissa maksetuilla mainospaikoilla haluamillasi hakusanoilla. Kun et enää maksa, et myöskään löydy. Google Ads -markkinointia voi tehdä itse, tai mainontaa voi ostaa palveluna.

Fonectakin tarjoaa usein maksullista Google-markkinointia kuukausipaketteina ja silloin tällöin on kivoja tarjouksia. Mutta kuten tiedämme, Fonecta ei ole Google, ja Fonecta ei ole Google Ads.

Hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta!

Lisäksi on monia muita yrityksiä, jotka tekevät Google Ads -mainontaa. Osa näistä siis soittelee yrityksiin ja kertoo, että jos et nyt ota tätä näkyvyyspakettia, niin kukaan ei löydä sinua enää netistä ja konkurssi häämöttää. Minullekin on useasti soitettu – kerran myyjä oikein päivitteli, että hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta. Tokihan löydyin ihan ilman maksullistakin mainontaa, mutta myyjä ei ilmeisesti edes tiennyt, että muitakin vaihtoehtoja on kuin heidän palvelunsa.

Jos siis päätät ostaa Google Ads -markkinointia palveluna, ota ensin selvää, mistä sen ostat. Ei ensimmäiseltä puhelinmyyjältä!

Google Ads -mainontaa voi tehdä myös aivan itse – maksaa vain klikkauksista. Jos haluat opetella, Digiopistossa on täsmäkurssi: Tee tulosta Google Ads -hakumainoksilla.

Kannattaako palvelusta maksaa?

Tottahan toki hyvästä palvelusta kannattaa maksaa, jos palvelu maksaa itsensä takaisin, tuo lisää myyntiä ja säästää omaa aikaa.  Mutta täytyy osata miettiä, mistä maksaa.

Jos budjetti on tosi pieni, kannattaa Google Ads -markkinointia tehdä itse. Ja jos Google Ads -markkinointia voi oppia tekemään hyvin myös ihan itse (se ei ole vaivalloista, kun sen oppii), ei välttämättä ole järkevää maksaa siitä, että joku muu käyttää 5 minuuttia mainoksen luomiseen. Hakukonekeisarikin totesi jossakin blogiartikkelissaan (jota en nyt juuri löydä), että palveluna ostettu Google Ads -markkinointi maksaa kuukaudessa sata euroa tai alle, niin yleensä markkinointitoimisto ei pysty käyttämään paljoa aikaa eli montaa minuuttia  kampanjoiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Isosta firmasta ostaessa asiakas maksaa myös paljon muusta kuin itse mainonnasta ja sen tekemisestä. Onneksi GoogleAds -mainontaa – ja koulutusta sen käyttöön – voi sitä ostaa muualtakin kuin Fonectalta, vaikkakaan Fonectan lisäksi sitä ei aktiivisesti tyrkytä muu kuin se toinen vastaava firma. Joten jos et itse ehdi opetella, kokeile etsiä GoogleAds-tekijää vaikka Googlesta!

(Jos muuten haluat opetella GoogleAdsia, niin koodilla my10 saat 10% alennuksen Digiopiston verkkokurssista Tee tulosta Google Ads -hakumainoksilla. 

Kokemuksia Fonectan markkinoinnista

Itse en ole siis tilannut Fonectalta näkyvyyttä enkä markkinointia. Monissa yrittäjien Facebook-ryhmissä sen sijaan keskustellaan aktiivisesti  aiheesta.

Koska Facebook-ryhmistä ei ole aivan korrektia kopioida kuvankaappauksia ja sisältöjä ulkopuolelle, laitan tähän vain muutamia otteita yrittäjien kokemuksista ja näkemyksistä.

Facebook-ryhmässä kysyttiin kokemuksia siitä, kuinka Fonectan maksulliset palvelut tuovat kävijöitä verkkokauppaan tai kivijalkaliikkeeseen.

Parin päivän aikana saapuneet vastaukset jakautuivat seuraavasti:

  • Tuo kävijöitä: vastauksia oli 0 kpl.
  • Ei tuo kävijöitä, on rahan haaskausta: vastauksia tuli 14 kpl

Muutama kommentti:

  • Kuka hakee palveluja jostain fonecta.fi sivulta? Tolla rahalla saa kyllä järkevämpääkin.
  • Meillä XXXX-paketti… ei oo kyllä mitään hyöytä kelleen…
  • Ei sinne kannata eurojaan laittaa
  • Tuon rahan voi käyttää kyllä huomattavasti paremmin! Some-mainonta, SEO kuntoon, AdWords…
  • En suosittele, ei hyötyä
  • Ei hyötyä, kokemuksen rintaäänellä puhun
  • Ei tuo – rahat vie

Toisessa ryhmässä kysyttiin kokemuksia Fonectan hakusanamarkkinoinnista (eli siis Google Ads, ent. AdWords) – kannattaako ottaa, kun tuli hyvä tarjous?

Vastauksia tuli 49.

  • Kannattaa ostaa -vastauksia tuli 0 kpl
  • Jyrkkiä ei kannata ostaa -vastauksia tuli 28 kpl

Poimittuja kommentteja:

  • Ylihinnoiteltu
  • Ei kannata tuhlata rahoja
  • ehdottomasti kannattaa panostaa siihen oman sivun toimivuuteen ja jos maksaa niin maksaa nimenomaan sen optimoinnista, eikä jostain random-mainoksesta
    tarjosivat markkinointipakettia. En kyllä lähtenyt matkaan koska sellaisilla hakusanoilla joilla meidän tarjoamia palveluita haetaan, meidät löytää kohtuu helposti. Myyjä vielä testasi itse ja huomasi että löytyy joo. Miksi siis maksaa sellaisesta joka näkyy toimivan ilman maksettua optimointia
  • Siis oikeasti. Kääk miten järjetön kuukausihinta. Törkeetä.
  • Höpöhöpöhöpö….älä edes mieti
  • En suosittele – huonoja kokemuksia
  • En todellakaan ottanut palvelua, ja sit sainkin kuulla miten en vissii halua että asiakkaat löytää mut, ja että olen huono asiakaspalvelija enkä välitä asiakkaistani.
  • Älä sotkeennu niihin. Nuo on oikeesti ihan turhia. Yritykset löytyy kyllä ja harvoin on mikään maksullinen palvelu jonka kautta sivuille päätyisi.
  • Kunnon sivut, johon on optimoitu paljon avainsanoja, niin pysyy ”pinnalla” ihan itsekseen. Minulla oli onni saada sivujeni tekijäksi tyyppi, joka oli ennen myymässä noita tyhjänmyyntipalveluja
  • Samaa mieltä, unohtakaa ostettu näkyvyys, rakentakaa ennemmin hyvät sivut.
  • sisältömarkkinointi se on mikä kannattaa. Se vie aikaa, mutta on aivan eittämättä paras tapa tehdä tunnettuutta ja liikennettä kotisivuille. Sen päälle oikeat koukut oikeissa kohdissa kotisivuilla niin avot.
  • Älkää hyvät ihmiset menkö tuohon! Täysin turhaa. Ihan sama kuin heittäisitte rahanne silppuriin.
  • Kannattaa hieman tutustua itse aiheseen ja lähteä rohkeasti kokeilemaan itse, ei se niin vaikeaa ole
  • Jos vain vähänkin on intoa, kannattaa tehdä itse, edes kokeilla, mutta vasta kun on peruskäsitys.
  • Parasta olisi hankkia hakukoneosaamista itselleen. Optimoida sivut oikeilla sanoilla, seurata Google Analytics kautta liikennettä, luoda loistavaa sisältöä kotisivuille ja saada ihmiset sen perässä tekemään liikennettä.
  • Ja sen jälkeen kun perusosaaminen ja kotisivujen sisältö on kunnossa, niin etenee adwordsien pariin.
  • Lisään vielä että jos edes kannattaa edetä adwordin pariin 😉
  • Fonektaan en ole repsahtanut mutta XXXXX:an kylläkin. Ei mitään vaikutusta. On rahalle parempaakin käyttöä..
  • mulla on just toi tohon hintaan, puolen vuoden juttu joka onneksi nyt loppuu toukokuussa. ja kuummasti tosiaan raporttien mukaan klikkauksia on vaikkei kukaan ota yhteyttä.
  • Kyllä sieltä raporttia tulee laskun mukana joka kuukausi mutta on se kumma ettei yhtään asiakasta ole silti tullut sitä kautta.
  • Niin turha palvelu ja itse otin suuremman n.1000e kk (3kk) budjetin eikä mitään hyötyä. Uskomatonta
  • Itselläni sekä äidilläni (myös yrittäjä) molemmilla surkeat kokemukset Fonektasta. Rahat meni kankkulan kaivoon.
  • ei fonectaa, edes kotisivuihin ei mihinkään
  • Ei ole hintansa väärtti
  • ei! älä ota
  • Ei missään nimessä! Itse otin 3vuotta sit vastaavanlaisen huomattavasti halvemmalla ja kuten todettu, hyöty oli surkea.
  • Ei googlen mainontaa tarvitse kenelläkään teettää. Olen tehnyt itse jo monta vuotta.
  • On kokemusta…. en suosittele!
  • Juu ei. Tuohan on törkykallis! Teetät jollain tietokonenäppärällä tyypillä ja maksat 150 e. Meillä oli fonecta eikä mitään eroa oliko se vai ei, ei menny sen paremmin tai huonommin.
  • yhden asian olen yrittäjänä sekä yrittäjän ammattitutkinnossa koulussa luennoitsijoilta oppinut. ÄLÄ ikinä osta mitään tuollaista etenkään fonectalta. Ps. google mainontaa saa muualtakin ja hitosti halvempaan hintaan

Ja huomio – tämän artikkelin tarkoitus ei ole dissata Fonectaa. Tai no, asiakkaan/pienyrittäjän tietämättömyyden hyväksikäyttöä kyllä vastustan. Mutta tottakai, uskoakseni, Fonectalta voi saada myös hyvää ja hyödyllistä palvelua, vaikken ole keskusteluissa sellaisiin kokemuksiin vielä törmännyt – saako sitä siis pikkurahalla, en tiedä. Tämän vuoksi perehdy aina siihen, mitä olet ostamassa – riippumatta mistä ostat. Ota selvää siitä, mistä maksat, ja onko siitä kannattavaa maksaa. Älä jää puhelinmyyjän myyntipuheen varaan.

Toisekseen – en tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani Fonectan tai jonkun muun sijasta.

”En tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani Fonectan tai jonkun muun sijasta.”

Tarkoitukseni on herättää ajatuksia siitä, että mihin pienen yrittäjän raha oikeasti kannattaa laittaa. Etenkin, jos markkinointibudjetissa ei ole ylimääräistä.

Tästä kaikesta huolimatta moni yrittäjä vastaa myöntävästi Fonectan tai muiden puhelinmyyjien ehdotuksiin:

“Kokeillaan nyt kun kerran sanot että tämä on ainoa vaihtoehto välttää perikato”.

Miten löytyä pienellä budjetilla

Jos haluat hyvää hakukonenäkyvyyttä ilmaiseksi, opettele tekemään hakukoneoptimointia. Jos tarvitset apua, osta apua ja koulutusta alkuun sellaiselta tekijältä, joka oikeasti osaa homman! Tämä taatusti maksaa itsensä takaisin, mikäli jatkat optimointia. Voit myös opiskella aihetta vaikkapa Digiopiston verkkokurssilla:

Hakukoneoptimointikurssi

Opiskele itse hakukoneoptimointia verkkokurssilla! 10% alennus koodilla my10 – tilaa heti!

Halutessasi voit toki myös ostaa hakukoneoptimointia palveluna, mutta silloinkin suosittelen ensi alkuun perehtymään hieman asiaan, jotta tiedät, mistä maksat.

Jos haluat löytyä nopeasti, markkinoida ajankohtaisia juttuja “heti”, opettele Google Ads-mainontaa. Googlella on hyviä ilmaisia ohjeita, joilla pääset alkuun. Tutki hieman niitä, ja jos tuntuu että tarvitset apua, osta apua ja koulutusta kokeneelta, osaavalta tekijältä! Kun saat juuri sinulle suunnattua täsmäapua, saat parhaat käytännön vinkit, joita voit hyödyntää. Tämäkin varmasti maksaa itsensä takaisin.

Avuksi voi siis olla vaikkapa Digiopiston GoogleAds -verkkokoulutus: Tee tulosta Google Ads -hakumainoksilla.

MUTTA VIELÄ….

Riippumatta siitä, ohjaatko kävijöitä sivuillesi tai luoksesi hakukoneoptimoinnin, hakukonemarkkinoinnin, Fonectan, muiden hakemistopalveluiden, sosiaalisen median tai minkä tahansa median kautta, on eräs tärkeä asia, joka sinun on hoidettava kuntoon.

Nettisivut.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Liikenteen ohjaaminen kauheille sivuille on vain kertakaikkisen turhaa.

Tiedän, että moni pohtii Fonectaa vaihtoehtona, kun rahaa ei olisi markkinointiin kuin 50 euroa kuussa – ei ole varaa maksaa ammattilaiselle nettisivuista tai mistään muustakaan. Sillä 50 eurolla kun saa jonkun Fonectan minimikamppiksen, ja se vaikuttaa euromäärissä noin niinkuin tosi edulliselta verrattuna siihen, että ammattilainen tekisi sinulle myyvät, hakukoneoptimoidut sivut.

Mutta elämä on valintoja.

*muutamia kauheiden sivujen tunnusmerkkejä

  • eivät toimi puhelimella
  • ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • ne ovat sen näköiset että ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • tiedot ovat vanhentuneet
  • ne eivät edistä myyntiä
  • ne eivät lisää luottamusta
  • ne eivät tuo asiakkaita
  • niitä on vaikea käyttää
  • niitä on vaikea päivittää
  • niiltä ei löydy tietoa
  • niillä ei ole kävijöitä.

Huomioi, että sivut voivat nyt olla kauheat, eli huonot, rumat ja tehottomat, vaikka ne olisivat 5, 10 tai 15 vuotta sitten olleet kertakaikkiaan loistavat ja ajaneet asiansa! Mutta nyt nettisivut ovat erilaisia kuin ennen. Ja ennen kaikkea nettisivujen käyttäjät ovat erilaisia kuin ennen. Nyt nettisivut tehdään siksi, että niiden kautta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita – ei siksi, että voidaan näyttää anopille että katsopas kuinka kauniit sivut, klikkaapa tästä ja katso mitä sitten tapahtuu.

 

Miten siis tästä eteenpäin?

Jos haluat löytyä hakukoneista ilmaiseksi, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

Jos haluat löytyä Googlesta NYT HETI, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

Ja muista: jos sinulle soittaa joku myyjä ja tarjoaa näkyvyyttä, älä osta. Älä yleensäkään osta puhelimessa hetken mielijohteesta taitavan myyjän ohjailemana, vaan perehdy ensin asiaan. Näin vältyt rahastukselta ja huijaukselta.

Lisää aiheesta:

 

2018-08-03T14:14:32+00:00

Kommentoi tai kysy!