Kannattaako nettinäkyvyyttä ostaa puhelinmyyjältä?

 

Jostakin ihmeen yritysrekisteri123:sta tai “kunnan yrityspalveluista” soitetaan, ja halutaan vain tarkastaa yrityksesi tiedot. Nimi, osoite, puhelin, sähköposti, www-osoite – ovatko nämä tiedot edelleen ajan tasalla?

No, tottakai ne ovat ajan tasalla.

Seuraavaksi myyjä kysyy, että jatketaanhan tätä pakettia, jotta asiakkaat jatkossakin löytävät yrityksesi. Jos vastaat myöntävästi, saat jatkossa maksaa kymmenien tai satojen eurojen vuosimaksuja ilman vastiketta.

Jos vastaat kieltävästi tai epäröit, myyjä saa sinut tuntemaan, että

  • tämä maksullinen palvelu on jokseenkin pakollinen
  • myyjä edustaa jotakin virallista tahoa, tai ainakin yrittää kuulostaa sellaiselta
  • myyjä edustaa kuntaa tai kaupunkia tai näiden yrityspalveluja, vaikka oikeasti ei edusta
  • jos et tilaa palvelua, menetät kaikki asiakkaasi
  • kukaan ei enää koskaan löydä yritystäsi
  • voit jättää konkurssihakemuksen vaikka heti.

Ja kun vihdoin luet netistä muiden yrittäjien kokemuksia ja tajuat, että sinua on huijattu, yrität tietysti perua tilauksen. Mutta sitä ei voi kuulemma perua. Ja vaikket olisi mielestäsi tilannut, myyjä vakuuttaa, että olet tilannut, ja että heillä on puhelusta tallenne (jota et saa kuultavaksesi).

Peruutusoikeutta ei ole, sillä kuluttajasuoja ei päde yritysten väliseen kauppaan. Ja jos haluat katkaista tilauksen maksettuasi oppirahat, se on joskus hyvin, hyvin vaikeaa.

Vinkki: Asenna puhelimeesi esimerkiksi ACR tai vastaava ohjelma, jolla voit nauhoittaa puhelut. Näin voit itse kuunnella puhelun jälkeenpäin ja miettiä, tuliko sittenkin tilattua.

Suomen Yrittäjien sivuilta löydät toimintaohjeet siihen, miten edetä, jos myyjä väittää sinun jotain ostaneen, muttet oikeasti ole ostanut: https://www.yrittajat.fi/uutiset/573295-tallenne-kertoo-kaiken-oleellisen-nain-luettelofirma-yrittaa-vedattaa-yrittajaa

Tässä lainaus Yrittäjien ohjeista:

1. Älä sitoudu puhelimessa tilauksiin. Vaadi tilauksista kirjallinen tarjous, jossa on mukana sopimusehdot.

2. Tutustu näihin ehtoihin huolellisesti. Laskun tulee aina perustua sopimukseen.

3. Reklamaatiotapauksessa pyydä kirjallisesti nauhoite käydyistä puhelinkeskusteluista. Mikäli et saa nauhoitetta, ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun.

4. Jos laskussa viitataan sopimukseen tai tilaukseen, sopimusehtojen täytyy olla saatavissa.

5. Dokumentoi aina käymäsi kirjeenvaihto.

6. Jos saat perintäkirjeen, tee siitä kirjallinen ilmoitus perintätoimistolla ja ilmoita, että et ole tehnyt sopimusta laskuttajan kanssa. Liitä ilmoitukseen kaikki tarvittavat dokumentit.

7. Tee tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille.

8. Jos koet joutuneesi huijauksen kohteeksi, voit ottaa yhteyttä Suomen Yrittäjien neuvontaan.

Lähde: https://www.yrittajat.fi/uutiset/573295-tallenne-kertoo-kaiken-oleellisen-nain-luettelofirma-yrittaa-vedattaa-yrittajaa

Kaikki puhelinmyyjät eivät toki ole huijareita…

…vaikka itse en varsinaisesti koe aggressiivista ympäripuhumista kovin rehtinä myyntikeinona. Lehtimyyjätkin ovat mukavampia vaikka saattavat lyödä luurin korvaan.

Entäs sitten Fonecta?

Fonecta on hieman eri asia, vaikka sekin myy palvelujaan yrittäjille puhelimitse.

Yrittäjät usein kertovat, että Fonecta on ottanut heihin yhteyttä ja tarjonnut näkyvyyttä Googlessa. Joku on kokeillut, muttei osaa sanoa, onko siitä ollut hyötyä “mutta tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä”.

”Tuli sieltä joka kuukausi niitä tilastoja että oli siellä kuitenkin ollut kävijöitä.”

Ja nyt taas Fonectalla on joku kiva kamppis – tekisi mieli ostaa koska myyjä on hemmetin hyvä, mutta kannattaako? Siispä kysytään minun mielipidettäni.

Itsehän en ole ostanut Fonectalta näkyvyyttä enkä mitään muutakaan, joten en pysty kertomaan omia kokemuksiani Fonectan palveluista näkyvyyden suhteen. Muiden kokemuksia kyllä senkin* edestä!

Muiden kokemuksia Fonectan palveluista löytyy kyllä senkin edestä!

*Senkki

Miksi en itse osta Fonectan palveluja?

Siksi, että yhteystietoni löytyvät kyllä ilmaiseksikin Fonectan hakupalvelusta – jos siis joku vaikkapa etsii puhelinnumeroani.

Mutta ennen kaikkea siksi, että jos ihminen etsii minun palvelujani, hän ei mene Fonectan sivuille niitä etsimään, vaan GOOGLEEN!

Ja löytyäkseni Googlen etusivulta palveluitani kuvaavilla hakusanoilla minun ei tarvitse maksaa Fonectalle senttiäkään. Eikä mihinkään muuallekaan. EN MAKSA GOOGLE-NÄKYVYYDESTÄ.

Eli löydyn Googlen etusivulta aivan ilmaiseksi. Suurin osa sivujeni kävijöistä tulee Googlen kautta:

Orgaaniset kävijät Googlesta

Orgaaniset kävijät Googlesta

Googlesta kannattaa löytyä

Kysyn asiakkailtani ja tarjousten pyytäjiltä, mitä kautta he ovat minut löytäneet. Yleisin tapa on se, että he ovat etsineet Googlesta nettisivuilleen tekijää, kuka milläkin hakutermillä. Ja he löysivät minut sieltä etusivulta, isojen toimijoiden joukosta.

Osa asiakkaistani myös päätteli, että koska itse löydyn hyvin hakukoneilla (etenkin tällaisella alalla, jossa nettisivun tekijöiden pitäisi todella osata löytyä eli kilpailu on kovaa), niin osaan varmastikin tehdä myös asiakkaideni sivuista sellaiset, että ne löytyvät. Ja näinhän tämä menee.

Voin sanoa, että minulla ei olisi montaakaan asiakasta, ellen löytyisi Googlesta. Yritysurani aikana (alle 15 vuotta) olen muuttanut 3 eri paikkakunnalle, joten millään seudulla en ole ollut “ennestään tunnettu henkilö” jolta automaattisesti tilataan nettisivut. En ole myöskään missään piireissä, en ole aktiivinen yhdistys- tai harrastusihminen (enää nykyään!) ja käyn harvoin missään verkostoitumassa, joten kontakteja ei satele sieltäkään. Lisäksi olen vaihtanut sukunimeä mentyäni naimisiin – ja samalla myös yritykseni nimeä. Eli olen täysin nobody ja Google on minulle korvaamaton kaveri, sillä kukaan ei löytäisi palvelujani muuten.

Mutta se Fonecta

Mutta palatakseni Fonectaan – vaikka sieltä minullekin ajoittain soitellaan, niin en tarvitse heidän apuaan.

Eilenkin soitettiin – tosi mukava tyyppi soittikin ja kertoi, että minun pitäisi maksaa 570 € jotta he yrittäisivät poistaa Googlen hakutulosten n:neltä sivulta tietoja, jotka ovat peräisin jostakin ulkomaalaisesta ilmaishakemistosta jossa on listattu satunnaisia yrityksiä ympäri maailman – ja jossakin tällaisessa listauksessa saattaa vilahtaa vanha postiosoitteeni. Toki voisin etsiä ja poistaa tällaisia omituisia linkkejä itsekin, mutten jaksa nähdä vaivaa. En tilannut tätä palvelua. Uskoisin, että jos joku hakee Googlesta yhteystietojani, hän klikkaa jotakin etusivulla olevaa linkkiä sen sijaan, että kelaa 10 sivua eteenpäin ja klikkaa jotakin epämääräisen näköistä siansaksaa.

Mutta moni yrittäjä kyllä tarvitsee apua sen kanssa, että sivut löydettäisiin muualtakin kuin sieltä Googlen viidenneltätoista hakutulossivulta (jonne kukaan ei vahingossakaan eksy). Mutta mikä on se apu, jota kannattaa hankkia?

Hakukoneoptimointi

Tietysti hakukoneoptimointi kannattaa laittaa kuntoon. En kuitenkaan käsittele tässä artikkelissa tarkemmin hakukoneoptimointia – se on laaja kokonaisuus. Siitä voit lukea esimerkiksi täältä: Näin pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa. Muista, että hakukoneoptimoinnissa ei ole oikotietä onneen, tekee sitä sitten itse tai ostaa palveluna. Jos hakukoneoptimoinnin (puhelin)myyjä lupaa sinulle vaikkapa top3-sijoitusta kunhan maksat X euroa kuussa, kannattaa valita joku toinen tekijä.

Oikein tehty hakukoneoptimointi kulkee käsi kädessä sivujen liikenteen kanssa.

Annetaan siis tilastojen puhua puolestaan:

Ensimmäisestä kuvassa näet, miten sivujen sijoitus Googlessa on kehittynyt ajan mittaan. Aluksi ei ole löydytty millään hakusanalla (paitsi yrityksen omalla nimellä), mutta nyt sivut löytyvät tärkeimmillä hakutermeillä top3:sta ja yleensäkin etusivulta.

Hakukoneoptimoinnilla Googlen etusivulle

Sijainti Googlen hakutuloksissaSivut löytyvät tärkeimmillä hakusanoilla etusivulta.

11 hakutermiä ovat top 3:ssa ja sivuilla 4-10 on 27 hakutermiä.

Eli sivu löytyy 38 relevantilla hakutermillä etusivulta!

 

Toisessa kuvassa samojen sivujen liikennemäärien kehitys saman ajan kuluessa:

Hakukoneoptimoinnin tuloksia

Näistä graafeista siis näkyy selvästi, että hyvä Google-sijoitus ja sivujen kävijämäärät korreloivat keskenään.

  • Mitä korkeammalla sivu näkyy hakutuloksissa, sen paremmin se huomataan ja sitä klikataan > kävijämäärät kasvavat
  • Kun sivuille klikataan Googlesta ja sivuilla viihdytään (sivut toimivat, kiinnostavat ja saavat ostamaan), sen korkeammalle Googlekin sivuja arvostaa.

Jos siis haluat löytyä Googlen etusivulta ja jopa top3:sta muullakin kuin yrityksesi nimellä, hakukoneoptimointi on ratkaisu, eli kannattaa kääriä hihat!

Ja mikä parasta, hakukoneoptimoinnin kautta tuleva näkyvyys on pysyvää laatua. Siitä ei tarvitse maksaa (toisin kuin maksullisesta markkinoinnista – se loppuu heti kun lopetat siitä maksamisen).

Hakukonemarkkinointi

Google Ads (joka vielä hetki sitten tunnettiin nimellä AdWords) on maksettua mainontaa. Yrityksesi mainos näkyy Googlen hakutuloksissa maksetuilla mainospaikoilla haluamillasi hakusanoilla. Kun et enää maksa, et myöskään löydy. Google Ads -markkinointia voi tehdä itse, tai mainontaa voi ostaa palveluna.

Fonectakin tarjoaa usein maksullista Google-markkinointia kuukausipaketteina ja silloin tällöin on kivoja tarjouksia. Mutta kuten tiedämme, Fonecta ei ole Google, ja Fonecta ei ole Google Ads.

Hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta!

Lisäksi on monia muita yrityksiä, jotka tekevät Google Ads -mainontaa. Osa näistä siis soittelee yrityksiin ja kertoo, että jos et nyt ota tätä näkyvyyspakettia, niin kukaan ei löydä sinua enää netistä ja konkurssi häämöttää. Minullekin on useasti soitettu – kerran myyjä oikein päivitteli, että hyvänen aika, eihän yritykselläsi ole tulevaisuutta, jos et löydy Googlesta. Tokihan löydyin ihan ilman maksullistakin mainontaa, mutta myyjä ei ilmeisesti edes tiennyt, että muitakin vaihtoehtoja on kuin heidän palvelunsa.

Jos siis päätät ostaa Google Ads -markkinointia palveluna, ota ensin selvää, mistä sen ostat. Ei ensimmäiseltä puhelinmyyjältä!

Google Ads -mainontaa voi tehdä myös aivan itse – maksaa vain klikkauksista.

Google Ads -mainontaa ei kannata ostaa ihan huvikseen ”kokeillaan nyt tässä lisänä” tai ”kokeillaan nyt jos ei ole kuin viiskymppiä kuussa”, vaikka puhelinmyyjän mukaan se onkin avain onneen.

Koko homma pitää suunnitella alusta loppuun. Ensin pitää olla myyvä sivu, johon liikenne ohjataan. Tavoitteenahan on aina, että kun kävijä saapuu mainoksesta sivulle, hän ostaa. Tällöin sivuilla on hyvä olla esimerkiksi tuote tai kampanja, ja ostamisen on oltava helppoa!

Ei siis ohjata kävijää esimerkiksi etusivulle hengailemaan. Ei kävijä tule mainoksen perässä huvikseen surffailemaan tai pohtimaan, että mitäköhän täältä ostaisin ja mitä täällä edes myydään. Ei hän halua tulla ihastelemaan uutta logoasi, vaan ostamaan. Ei hän halua tulla tavaamaan vaivalla väsäämääsi myyntitekstiä laadukkaista tuotteista, korkealuokkaisesta palvelusta ja yrityksesi pitkistä perinteistä, vaan ostamaan. Hän on vakavissaan ostoaikeissa ja sen vuoksi klikkasi mainosta. Jos ei mainoksen takana ole sitä hän haki ja mitä mainoksessa luvattiin, kävijä sulkee ikkunan – sinä maksoit klikkauksesta turhan takia. 

 

Kannattaako palvelusta maksaa?

Tottahan toki hyvästä palvelusta kannattaa maksaa, jos palvelu maksaa itsensä takaisin, tuo lisää myyntiä ja säästää omaa aikaa.  Mutta täytyy osata miettiä, mistä maksaa.

Jos budjetti on tosi pieni, kannattaa Google Ads -markkinointia tehdä itse. Ja jos Google Ads -markkinointia voi oppia tekemään hyvin myös ihan itse (se ei ole vaivalloista, kun sen oppii), ei välttämättä ole järkevää maksaa siitä, että joku muu käyttää 5 minuuttia mainoksen luomiseen. Hakukonekeisarikin totesi jossakin blogiartikkelissaan (jota en nyt juuri löydä), että palveluna ostettu Google Ads -markkinointi maksaa kuukaudessa sata euroa tai alle, niin yleensä markkinointitoimisto ei pysty käyttämään paljoa aikaa eli montaa minuuttia  kampanjoiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Isosta firmasta ostaessa asiakas maksaa myös paljon muusta kuin itse mainonnasta ja sen tekemisestä. Onneksi GoogleAds -mainontaa – ja koulutusta sen käyttöön – voi sitä ostaa muualtakin kuin Fonectalta, vaikkakaan Fonectan lisäksi sitä ei aktiivisesti tyrkytä muu kuin se toinen vastaava firma. Joten jos et itse ehdi opetella, kokeile etsiä GoogleAds-tekijää vaikka Googlesta!

Kokemuksia Fonectan markkinoinnista

Itse en ole siis tilannut Fonectalta näkyvyyttä enkä markkinointia. Monissa yrittäjien Facebook-ryhmissä sen sijaan keskustellaan aktiivisesti  aiheesta.

Koska Facebook-ryhmistä ei ole aivan korrektia kopioida kuvankaappauksia ja sisältöjä ulkopuolelle, laitan tähän vain muutamia otteita yrittäjien kokemuksista ja näkemyksistä.

Facebook-ryhmässä kysyttiin kokemuksia siitä, kuinka Fonectan maksulliset palvelut tuovat kävijöitä verkkokauppaan tai kivijalkaliikkeeseen.

Parin päivän aikana saapuneet vastaukset jakautuivat seuraavasti:

  • Tuo kävijöitä: vastauksia oli 0 kpl.
  • Ei tuo kävijöitä, on rahan haaskausta: vastauksia tuli 14 kpl

Muutama kommentti:

  • Kuka hakee palveluja jostain fonecta.fi sivulta? Tolla rahalla saa kyllä järkevämpääkin.
  • Meillä XXXX-paketti… ei oo kyllä mitään hyöytä kelleen…
  • Ei sinne kannata eurojaan laittaa
  • Tuon rahan voi käyttää kyllä huomattavasti paremmin! Some-mainonta, SEO kuntoon, AdWords…
  • En suosittele, ei hyötyä
  • Ei hyötyä, kokemuksen rintaäänellä puhun
  • Ei tuo – rahat vie

Toisessa ryhmässä kysyttiin kokemuksia Fonectan hakusanamarkkinoinnista (eli siis Google Ads, ent. AdWords) – kannattaako ottaa, kun tuli hyvä tarjous?

Vastauksia tuli 49.

  • Kannattaa ostaa -vastauksia tuli 0 kpl
  • Jyrkkiä ei kannata ostaa -vastauksia tuli 28 kpl

Poimittuja kommentteja:

  • Ylihinnoiteltu
  • Ei kannata tuhlata rahoja
  • ehdottomasti kannattaa panostaa siihen oman sivun toimivuuteen ja jos maksaa niin maksaa nimenomaan sen optimoinnista, eikä jostain random-mainoksesta
    tarjosivat markkinointipakettia. En kyllä lähtenyt matkaan koska sellaisilla hakusanoilla joilla meidän tarjoamia palveluita haetaan, meidät löytää kohtuu helposti. Myyjä vielä testasi itse ja huomasi että löytyy joo. Miksi siis maksaa sellaisesta joka näkyy toimivan ilman maksettua optimointia
  • Siis oikeasti. Kääk miten järjetön kuukausihinta. Törkeetä.
  • Höpöhöpöhöpö….älä edes mieti
  • En suosittele – huonoja kokemuksia
  • En todellakaan ottanut palvelua, ja sit sainkin kuulla miten en vissii halua että asiakkaat löytää mut, ja että olen huono asiakaspalvelija enkä välitä asiakkaistani.
  • Älä sotkeennu niihin. Nuo on oikeesti ihan turhia. Yritykset löytyy kyllä ja harvoin on mikään maksullinen palvelu jonka kautta sivuille päätyisi.
  • Kunnon sivut, johon on optimoitu paljon avainsanoja, niin pysyy ”pinnalla” ihan itsekseen. Minulla oli onni saada sivujeni tekijäksi tyyppi, joka oli ennen myymässä noita tyhjänmyyntipalveluja
  • Samaa mieltä, unohtakaa ostettu näkyvyys, rakentakaa ennemmin hyvät sivut.
  • sisältömarkkinointi se on mikä kannattaa. Se vie aikaa, mutta on aivan eittämättä paras tapa tehdä tunnettuutta ja liikennettä kotisivuille. Sen päälle oikeat koukut oikeissa kohdissa kotisivuilla niin avot.
  • Älkää hyvät ihmiset menkö tuohon! Täysin turhaa. Ihan sama kuin heittäisitte rahanne silppuriin.
  • Kannattaa hieman tutustua itse aiheseen ja lähteä rohkeasti kokeilemaan itse, ei se niin vaikeaa ole
  • Jos vain vähänkin on intoa, kannattaa tehdä itse, edes kokeilla, mutta vasta kun on peruskäsitys.
  • Parasta olisi hankkia hakukoneosaamista itselleen. Optimoida sivut oikeilla sanoilla, seurata Google Analytics kautta liikennettä, luoda loistavaa sisältöä kotisivuille ja saada ihmiset sen perässä tekemään liikennettä.
  • Ja sen jälkeen kun perusosaaminen ja kotisivujen sisältö on kunnossa, niin etenee adwordsien pariin.
  • Lisään vielä että jos edes kannattaa edetä adwordin pariin 😉
  • Fonektaan en ole repsahtanut mutta XXXXX:an kylläkin. Ei mitään vaikutusta. On rahalle parempaakin käyttöä..
  • mulla on just toi tohon hintaan, puolen vuoden juttu joka onneksi nyt loppuu toukokuussa. ja kuummasti tosiaan raporttien mukaan klikkauksia on vaikkei kukaan ota yhteyttä.
  • Kyllä sieltä raporttia tulee laskun mukana joka kuukausi mutta on se kumma ettei yhtään asiakasta ole silti tullut sitä kautta.
  • Niin turha palvelu ja itse otin suuremman n.1000e kk (3kk) budjetin eikä mitään hyötyä. Uskomatonta
  • Itselläni sekä äidilläni (myös yrittäjä) molemmilla surkeat kokemukset Fonektasta. Rahat meni kankkulan kaivoon.
  • ei fonectaa, edes kotisivuihin ei mihinkään
  • Ei ole hintansa väärtti
  • ei! älä ota
  • Ei missään nimessä! Itse otin 3vuotta sit vastaavanlaisen huomattavasti halvemmalla ja kuten todettu, hyöty oli surkea.
  • Ei googlen mainontaa tarvitse kenelläkään teettää. Olen tehnyt itse jo monta vuotta.
  • On kokemusta…. en suosittele!
  • Juu ei. Tuohan on törkykallis! Teetät jollain tietokonenäppärällä tyypillä ja maksat 150 e. Meillä oli fonecta eikä mitään eroa oliko se vai ei, ei menny sen paremmin tai huonommin.
  • yhden asian olen yrittäjänä sekä yrittäjän ammattitutkinnossa koulussa luennoitsijoilta oppinut. ÄLÄ ikinä osta mitään tuollaista etenkään fonectalta. Ps. google mainontaa saa muualtakin ja hitosti halvempaan hintaan

Vastaavia kysymyksiä vastauksineen löydät mistä tahansa yrittämiseen liittyvältä keskustelupalstalta tai Facebookista, esim. Yrittäjät-ryhmästä,  johon pääsee liittymään vain jos on yrittäjä. Uusia kysymyksiä ja keskusteluja syntyy koko ajan, ja niistä voi bongata myös suosituksia hakukonemarkkinoinnin tekijöistä!

Ja huomio – tämän artikkelin tarkoitus ei ole dissata Fonectaa. Tai no, asiakkaan/pienyrittäjän tietämättömyyden hyväksikäyttöä kyllä vastustan. Mutta tottakai, uskoakseni, Fonectalta voi saada myös hyvää ja hyödyllistä palvelua, vaikken ole keskusteluissa sellaisiin kokemuksiin vielä törmännyt – saako sitä siis pikkurahalla, en tiedä. Tämän vuoksi perehdy aina siihen, mitä olet ostamassa – riippumatta mistä ostat. Ota selvää siitä, mistä maksat, ja onko siitä kannattavaa maksaa. Älä jää puhelinmyyjän myyntipuheen varaan.

Toisekseen – en tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani Fonectan tai jonkun muun sijasta.

”En tee itse Google Ads- eli AdWords-markkinointia, joten en yritä tässä kaupitella omia palvelujani Fonectan tai jonkun muun sijasta.”

Tarkoitukseni on herättää ajatuksia siitä, että mihin pienen yrittäjän raha oikeasti kannattaa laittaa. Etenkin, jos markkinointibudjetissa ei ole ylimääräistä.

Tästä kaikesta huolimatta moni yrittäjä vastaa myöntävästi Fonectan tai muiden puhelinmyyjien ehdotuksiin:

“Kokeillaan nyt kun kerran sanot että tämä on ainoa vaihtoehto välttää perikato”.

Miten löytyä pienellä budjetilla

Jos haluat hyvää hakukonenäkyvyyttä ilmaiseksi, opettele tekemään hakukoneoptimointia. Jos tarvitset apua, osta apua ja koulutusta alkuun sellaiselta tekijältä, joka oikeasti osaa homman! Tämä taatusti maksaa itsensä takaisin, mikäli jatkat optimointia. Voit aloittaa täältä, ja tutustua myös Googlen omiin ohjeisiin, jotka ovat muuten nykyään aika hyviä.

Halutessasi voit toki myös ostaa hakukoneoptimointia palveluna, mutta silloinkin suosittelen ensi alkuun perehtymään hieman asiaan, jotta tiedät, mistä maksat.

Jos haluat löytyä nopeasti, markkinoida ajankohtaisia juttuja “heti”, opettele Google Ads-mainontaa. Googlella on hyviä ilmaisia ohjeita, joilla pääset alkuun ja muista, että tekemällä oppii. Jos tuntuu että tarvitset apua, osta apua ja koulutusta kokeneelta, osaavalta tekijältä! Kun saat juuri sinulle suunnattua täsmäapua, saat parhaat käytännön vinkit, joita voit hyödyntää. Tämäkin varmasti maksaa itsensä takaisin.

MUTTA VIELÄ….

Riippumatta siitä, ohjaatko kävijöitä sivuillesi tai luoksesi hakukoneoptimoinnin, hakukonemarkkinoinnin, Fonectan, muiden hakemistopalveluiden, sosiaalisen median tai minkä tahansa median kautta, on eräs tärkeä asia, joka sinun on hoidettava kuntoon.

Nettisivut.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Vaikka olisi kuinka upea markkinointikamppis, niin jos sivusi ovat kauheat*, kaikki on ollut turhaa.

Liikenteen ohjaaminen kauheille sivuille on vain kertakaikkisen turhaa.

Tiedän, että moni pohtii Fonectaa vaihtoehtona, kun rahaa ei olisi markkinointiin kuin 50 euroa kuussa – ei ole varaa maksaa ammattilaiselle nettisivuista tai mistään muustakaan. Sillä 50 eurolla kun saa jonkun Fonectan minimikamppiksen, ja se vaikuttaa euromäärissä noin niinkuin tosi edulliselta verrattuna siihen, että ammattilainen tekisi sinulle myyvät, hakukoneoptimoidut sivut.

Mutta elämä on valintoja.

*muutamia kauheiden sivujen tunnusmerkkejä

  • eivät toimi puhelimella
  • ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • ne ovat sen näköiset että ne on tehty 5, 10 tai 15 vuotta sitten
  • tiedot ovat vanhentuneet
  • ne eivät edistä myyntiä
  • ne eivät lisää luottamusta
  • ne eivät tuo asiakkaita
  • niitä on vaikea käyttää
  • niitä on vaikea päivittää
  • niiltä ei löydy tietoa
  • niillä ei ole kävijöitä.

Huomioi, että sivut voivat nyt olla kauheat, eli huonot, rumat ja tehottomat, vaikka ne olisivat 5, 10 tai 15 vuotta sitten olleet kertakaikkiaan loistavat ja ajaneet asiansa! Mutta nyt nettisivut ovat erilaisia kuin ennen. Ja ennen kaikkea nettisivujen käyttäjät ovat erilaisia kuin ennen. Nyt nettisivut tehdään siksi, että niiden kautta saadaan lisää myyntiä ja asiakkaita – ei siksi, että voidaan näyttää anopille että katsopas kuinka kauniit sivut, klikkaapa tästä ja katso mitä sitten tapahtuu.

 

Miten siis tästä eteenpäin?

Jos haluat löytyä hakukoneista ilmaiseksi, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

  • opettele tekemään hakukoneoptimointia
  • pyydä apua ammattilaiselta.

Jos haluat löytyä Googlesta NYT HETI, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

  • opettele tekemään GoogleAds -markkinointia
  • pyydä apua ammattilaiselta.

Ja muista: jos sinulle soittaa joku myyjä ja tarjoaa näkyvyyttä, älä osta. Älä yleensäkään osta puhelimessa hetken mielijohteesta taitavan myyjän ohjailemana, vaan perehdy ensin asiaan. Näin vältyt rahastukselta ja huijaukselta.

Lisää aiheesta:

 

6 kommenttia

  1. Pirjo 24.10.2018 at 23:11 - Reply

    Jopas oli ratsastettu ison toimijan nimellä ja jopa dissaamisella, jotta artikkelisi löytyisi Googlesta paremmin.
    En ole Fonectan asiakas, mutta en myöskään ostaisi palvelua sinulta, varsinkaan luettuani tämän.
    Kannattaa keskittyä omaan osaamiseen

    • Miia Ylinen 25.10.2018 at 09:15 - Reply

      Hei Pirjo!

      Kiitos viestistäsi!

      Itse asiassa en myy ollenkaan hakukonemarkkinoinnin palveluja. Toivon kuitenkin yrittäjien saavan riittävästi tietoa ostopäätöksensä tueksi. Puhelinmyyjän antama informaatio ei välttämättä ole koko totuus, eikä asiakas aina osaa kysyä oikeita asioita. Artikkeliin kootut yrittäjien kokemukset kertovat mielestäni siitä, että odotukset kampanjoiden tuloksia kohtaan eivät ole jostain syystä toteutuneet. Onnistunut kampanja edellyttää hyvän mainoksen lisäksi sitä, että mm. ostoprosessi, kampanja- tai laskeutumissivu sekä nettisivut ovat kunnossa. Näistä kannattaa siis keskustella myös puhelinmyyjän kanssa ennen näkyvyyspaketin ostamista, ja tarvittaessa kysyä palvelua myös muualta – vaihtoehtoja on!

  2. ilmaisetvedot 23.11.2018 at 22:52 - Reply

    Aika paljon ollaan käytetty hakukonefirmojen palveluita ja valitettavasti sielä seassa on suurin osa täysin tietämätöntä porukkaa ja toinen puoli sitten keskittyy lypsämään maksimaalisen tuoton asiakkaalta. Näitä firmoja kannattaa kyllä varoa olivat sitten isoja tai pieniä. Isot oikeastaan paljon pahempia.

    • Miia Ylinen 27.11.2018 at 14:35 - Reply

      Kiitos kokemuksistasi! Alalla on monenlaisia toimijoita – ei siis välttämättä kannata ostaa ensimmäiseltä vastaantulijalta tai puhelinmyyjältä tässäkään tapauksessa.

  3. Mika 28.8.2019 at 18:02 - Reply

    Mielenkiintoista kannanottoa Fonectaa kohtaa ja ylipäätään näitä palveluntarjoajia. Toki kerrot, että et kilpaile esim. Fonectan kanssa, kun et kerta hakukonemarkkinointia tee, mutta samalla kuitenkin kilpailet tarjoamalla kotisivuja ja optimointia. Jutustasi saa myös kuvan, että halukonemarkkinointi/ google ads on hieman turhaa, kunhan kotisivut on kunnossa ja löytyy luonnollisesti. Olen kanssasi tästä jokseenkin samaa mieltä, kotisivut pitää olla myyvät jotta tulosta tulee. Katsoin myös kolme ensimmäistä referenssi sivustoasi läpi ja hämmästyin isosti, että ne eivät tulleet Googlessa ensimmäiselle sivulle.
    1. Referenssi, hakusanana/: LVI-työt Jyväskylä -> ei löydy
    2. Referenssi, hakusana: Alumiini painesäiliö -> ei löydy
    3. Referenssi, hakusana: Hamsterin mökki -> ei löydy
    Tässä kuitenkin termeinä ja alueina sanoja millä ei edes kovaa kilpailua ja ei silti löydy??! Entä, jos kyseessä olisikin esim. Rakennusliike Helsinki, Autokorjaamo Turku tai Kampaamo Tampere? On erittäin kyseenalaista kannustaa yrityksiä olla ostamatta Google adsia, tai kannustaa tekemään alkuun itse jos ei ole tehnyt. Varskin, jos sinun ammattilaisenkaan toimesta ei kotisivut löydy luontaisissa hakutuloksissa ekalla sivulla.

    Fiksumpi tapa mielestäni tässä tilanteessa olisi lähestyä näin asiaa: Osta ihmeessä palveluna google adsia ja tee se näin:
    1. Varmista, että mainonta tehdään sinun omalle asikastilille
    2. Sovi kampanjan tavoitteet
    3. Varmista paljonko rahaa menee budjettiin ja paljonko Googlen budjettiin
    4. Tee alkuun lyhyt sopimus (esim. 3kk)
    5. Mikäli intressi tehdä jatkossa itse niin pääset näkemään omalta tililtä miten palveluntarjoaja on kampanjaa tehnyt, joten ei tarvi aloittaa kaikkea nollasta itse
    6. Jos olet ollut tyytyväinen toimijaan ja tuloksiin niin jatka.

    Ja ai niin.. Google ads on paljon muutakin, kun hakusanamainonta. Mainoksia voidaan ajaa myös Googlen display verkostossa tarkkaan kohdennetusti, g-mailin kautta, tai vaikkapa videomainontana YouTubessa.

    Ja lisäksi: Esim. Fonecta tarjoaa myös hakukoneoptimointia.

    • Miia Ylinen 6.9.2019 at 15:45 - Reply

      Hei Mika,

      Kiitos viestistäsi!

      Mielestäni kritiikkini tyrkyttävää puhelinmyyntiä kohtaan on perusteltua, tekee sitä kuka tahansa – ja sitähän tämä artikkeli käsittelee. Se ei ole kritiikkiä hakukonemarkkinointia kohtaan, vaan sitä, miten hakukonemarkkinointia myydään ja miten sitä tehdään ja ”tehdään”. Ja välimuotojakin on. Oman moraalikäsitykseni mukaan on väärin tarjota jotakin pakettia niin, että asiakas puhutaan ympäri ja vakuutetaan, että ilman tätä pakettia sinua ei löydy, etkä saa asiakkaita.

      Ja juuri tällaisia myyntipuheluita olen saanut, kuten moni asiakkaanikin, JA MYÖS FONECTALTA, valitettavasti, vaikka toki olen saanut sieltä aivan asiallisiakin puheluja. Myyjissä on eroja. Viimeksi kun sieltä soitettiin ja tarjottiin hakemistopalvelua 49 €/kk + alv 24%, myyjä perusteli, että Fonectan sivuilla olevien yritystietojeni yhteydessä oleva kioskin kuva synnyttää epäluottamuksen yritystäni kohtaan ja menetän 9-11 asiakasta kuukaudessa, ellen ota heidän hakemistopalveluaan. Silloin saisin kioskin kuvan tilalle jonkin itse valitsemani kuvan, esim. logon, ja sitten asiakkaat luottaisivat minuun. Myyjä väitti kivenkovaan, että vaikka joku googlaisi yritykseni nimellä ja tulisi ensin omille nettisivuilleni, hän menisi sen jälkeen Fonectan palveluun katsomaan, mitä yritysprofiilissani on. Ja jos siellä on kioskin kuva, asiakas ei osta.

      Kuitenkaan ne kyseisen kuukauden aikana omilla sivuillani käyneistä tuhannesta kävijästä eivät näyttäneet käyneen Fonactan sivuilla katsomassa kioskin kuvaa – Fonectan profiilisivulla oli käynyt vain 9-11. Jotta myyjän väite pitäisi paikkansa, näiden kävijöiden olisi pitänyt mennä myös Fonectan sivuille, ja siellä pitäisi näkyä ne samat 1000 kävijää kuin sivuillanikin. Tämä ei siis liittynyt suoraan Google Adsiin, mutta näkyvyyden myyntiin puhelimitse.

      Voihan olla että tämä oli vain yksittäistapaus.

      Sitten Google Adsiin. Hakukonemarkkinointi/Google Ads ei ole turhaa, enkä löytäynyt artikkelistani sellaista väittämää. Usein se on erittäin tarpeellista, jos tarvitaan näkyvyyttä ja asiakkaita – silloinkin, vaikka sivut löytyisivät orgaanisesti hyvin – mutta etenkin silloin jos sivut eivät löydy ja halutaan asiakkaita hakukoneesta. Suosittelen käyttämään Google Adsia, mutta valitsemaan hyvän tekijän. Ei välttämättä sitä ensimmäistä puhelinmyyjää. Ja tämä tulee esille myös artikkelistani:

      “Tottahan toki hyvästä palvelusta kannattaa maksaa, jos palvelu maksaa itsensä takaisin, tuo lisää myyntiä ja säästää omaa aikaa. Mutta täytyy osata miettiä, mistä maksaa.”

      Tämä tarkoittaa sitä, että esim. Google Ads-mainonnan teosta kannattaa maksaa, jos se tuo lisää myyntiä. Mutta jos mainokset eivät tuo lisää myyntiä – tai ei voida mitata, tuovatko ne myyntiä – silloin mainontaan käytetty raha menee hukkaan.

      Joten yrittäjällä pitää aina olla pääsy markkinointitiliin ja Analyticsiin, jotta hän näkee, millainen mainonta toimii ja paljonko se tuo, ja mikä taas ei toimi. Kaikilla tekijöillä näin ei ole, vaan yrittäjä saa esim. sähköpostitse kuukausiraportin, jossa on listauksia hakuvolyymista, näyttökerroista, klikkauksista jne. muttei välttämättä sen tarkempaa tietoa markkinoinnin toimivuudesta ja tuloksista. Aina ei ole edes eroteltu, onko laskelmissa mukana myös orgaaniset kävijät. Tästä usein johtuukin se, että yrittäjä ei edes tiedä, toimiiko mainonta: tuleeko klikkaajasta asiakas. Mutta jos yrittäjä pääsee näkemään reaaliaikaisen tilanteen mainonnan, kampanjoiden, yksittäisten mainosten, hakusanojen jne. tehosta, hän pystyy näkemään, tuottaako mainontaan käytetty raha vaiko ei.

      Ja siksi markkinointiapu kannattaa ostaa sellaiselta tekijältä, joka mahdollistaa tämän – ei välttämättä ensimmäiseltä puhelinmyyjältä.

      Fonectalta ei tietääkseni ole mahdollista ostaa kuvaamaasi palvelua (oma asiakastili, lyhyt sopimus, ja moniko osaa sellaisia edes kysyä jos ei ole aiempaa kokemusta tai tietoa). Itselleni ja asiakkailleni on tarjottu tai myyty kuukausimaksullista palvelua, johon on pitänyt sitoutua ainakin 12 kuukaudeksi. Asiakkailla ei näissä tapauksissa ole ollut pääsyä mainostiliin, vaan heille on lähetetty raportti, jossa on listattu hakusanoja, hakuvolyymia, klikkauksia jne mutta ei esim. kampanjoiden tai mainosten tuloksia.

      Siksi kirjoitin, että “Google Ads -mainontaa ei kannata ostaa ihan huvikseen ”kokeillaan nyt tässä lisänä” tai ”kokeillaan nyt jos ei ole kuin viiskymppiä kuussa”, vaikka puhelinmyyjän mukaan se onkin avain onneen.” Itselleni ainakin 50 € kuussa on sen verran iso raha, että en antaisi sitä vuodeksi sitoutuen taholle, joka toki tekee ne mainokset, mutta ei ole tietoa tuloksista tai siitä kuinka mainoksia seurataan ja optimoidaan – ja kuinka iso osa tästä 50 eurosta menee mainosten tekijälle ja kuinka iso osa Googlelle.

      “Koko homma pitää suunnitella alusta loppuun. Ensin pitää olla myyvä sivu, johon liikenne ohjataan. Tavoitteenahan on aina, että kun kävijä saapuu mainoksesta sivulle, hän ostaa. Tällöin sivuilla on hyvä olla esimerkiksi tuote tai kampanja, ja ostamisen on oltava helppoa!”

      Google-markkinoinnin onnistumisen mittarihan ei ole mainoksen näyttömäärä tai klikkausmäärä, vaan se, että moniko lopulta ostaa. Tämän vuoksi en sijoittaisi edes 50 euroa kuukaudessa vuoden ajan, jos sivuni olisivat vuodelta 2005 ja niissä lukisi, että “Yritykseni on perustettu vuonna 2004 ja pyrin tarjoamaan mahdollisimman laadukkaita palveluja”. Siksi kehotan suunnittelemaan mainontaa kokonaisvaltaisemmin. Ei pelkkä mainos, vaan se, miten saadaan klikannut kävijä asiakkaaksi. Ja silloin yleensä tarvitsee olla myyvät sivut. Että se sijoitettu 50 € tuottaisi edes 51 €.

      Esimerkkinä – googlasin säätöpöytää ja koska olin ostoaikeissa, klikkasin mainoksia. Kolmesta ekasta mainoksesta yhdessä ei valikoimissa edes ollut säätöpöytää (ja tämä sivusto ei muuten ollut edes responsiivinen vuonna 2019). Toisessa oli, kun oikein kovasti etsi. Mutta ostaminen olikin vaikeaa: toimituskulut olivat arvio, eli en olisi tiennyt paljonko lopulta tulee maksamaan. Kolmas mainos johti suoraan sivulle, jossa myytiin säätöpöytiä ja niitä pystyi tilaamaan, eli ainoa toimiva mainos. Tässä esimerkissä siis ⅔ mainoksista oli aivan turhia – yritykset maksoivat siitä että klikkasin heidän sivuilleen, mutta en ostanut (koska en voinut). ELI PELKKÄ MAINOS EI RIITÄ, SIVUJEN PITÄÄ MYÖS OLLA KUNNOSSA.

      Kirjoitin artikkelissani, että

      “Tarkoitukseni on herättää ajatuksia siitä, että mihin pienen yrittäjän raha oikeasti kannattaa laittaa. Etenkin, jos markkinointibudjetissa ei ole ylimääräistä.”

      Ja olen edelleen ihan samaa mieltä.

      Kirjoitit, että “On erittäin kyseenalaista kannustaa yrityksiä olla ostamatta Google adsia, tai kannustaa tekemään alkuun itse jos ei ole tehnyt.”

      En kannusta olemaan ostamatta Google Adsia, mutta kannustan olemaan ostamatta puhelinmyyjän myyntipuheen perusteella. Hyviä tekijöitä voi etsiä itsekin. Voin myös suositella hyväksi havaittuja vaihtoehtoja Google Ads -markkinoinnin tekijäksi. Ja mielelläni otan vastaan myös suosituksia, sillä tätä palvelua minulta usein kysytään ja olisi mukava ohjata kysyjä hyvälle tekijälle. Joten jos sinulla on kokemusta pienelle yritykselle sopivasta Google-markkinoinnin tekijästä, lähetä vaikka sähköpostia miia@miiaylinen.fi!

      Kannustan kuitenkin mainontaa miettivän yrittäjän tutustumaan Google Adsiin sen verran, että tietää, miten se toimii. Tällöin on mahdollista päättää, että tekeekö itse tai etsiikö hyvän tekijän. Ja pystyy paremmin suhtautumaan puhelinmyyjän uhkauksiin tai lupauksiin. Googlen omissa ohjeissa on paljon tietoa Google Adsista ja sen toiminnasta.

      Olet ollut hyvin viitseliäs käydessäsi läpi asiakkaideni sivuja ja etsiessäsi sanoja, joilla ne eivät löydy Googlen etusivulta. On myös monia muita sanoja, joilla nämä sivut eivät löydy. Lisäksi on myös paljon sivustoja, jotka eivät löydy. Nämä mainitsemasi sivustot löytyvät onneksi monella relevantilla hakutermillä, vaikkei niille ole tehty hakukonenoptimoinnin toimenpiteitä sitten perustamisen jälkeen. Itse asiassa yksikin sivusto, jonka Fonecta on aikoinaan tehnyt ja orgaaninen kävijämäärä oli hakukoneoptimoinnistakin maksettuna 3-10 kävijää/kk alkoi pian saada satakertaisesti kävijöitä Googlen orgaanisen haun kautta, kun sivut tehtiin uusiksi.

      Ja toinen pieni yritys: Asiakkaan sivut olivat Fonectalla. Kävijöitä orgaanisten hakutulosten kautta 20/kk. Tehtiin sivut uusiksi – kävijöitä orgaanisten hakutulosten kautta 357/kk. Yrittäjä kertoo, että sivujen kautta tulee nyt asiakkaita.

      Ja nyt kun katsoin, niin oikeastaan yllätyin kun tuo Kotipesat.com-sivustokin löytyy noin hyvin etusivulta monella tuotteen nimellä, vaikka sivut on julkaistu vasta pari kuukautta sitten (ja sitä ennen hakukonenäkyvyyttä ei käytännössä ollut lainkaan). Onneksi muiden eläinten mökit ovat etusivulla, vaikka hamsterin mökki onkin toisella sivulla. Aika hyvin pieneltä yhden naisen käsityöyritykseltä, jonka sivujen kävijämäärä vielä tosi pieni ja markkinoilla on isoja ja tunnettuja kilpailijoita.

      Sivujen uudistamisen jälkeen hakukonesijoitus on poikkeuksetta noussut, kunhan sivut on tehty järkevästi ja optimoitu niille termeille, jotka etukäteen on määritelty.

      Mutta sivujen julkaisun jälkeen tapahtunut nousu hakukonäkyvyydessä ei ole ikuista. Toki sijoitus voi pysyä suunnilleen samana pitkään, mutta jos sivut jätetään sellaisenaan eikä niitä päivitetä, tuoteta uutta sisältöä, mitata eikä optimoida, niin kyllä niiden näkyvyys ennen pitkää lähtee laskuun. Hakukonesijoitus muuttuu koko ajan, riippuen kävijöistä, Googlesta, sivustolla tehtävistä toimenpiteistä ja kilpailijoiden tekemisistä. Neuvon asiakkailleni, miten he voivat omilla toimillaan jatkossakin kehittää hakukonenäkyvyyttä niin halutessaan. En kuitenkaan itse jatka sivujen hakukoneoptimointia sivujen valmistuttua, ellei niin ole erikseen sovittu. Tämä tarkoittaa sitä, että monet sivustot jäävät siihen tilaan, johon ne on julkaistu. Itsekseen ne eivät niinkään nouse hakutuloksissa, etenkään jos sisältöä on vähän.

      Jos sivujen halutaan löytyvän paremmin ja tulevaisuudessakin, niille pitää siis tehdä jatkuvaa hakukoneoptimointia: mittaus > analysointi > toimenpiteet > mittaus jne. Vaikka siis sivujen uudistuksen ja sen yhteydessä tehtävän sisällön ja teknisen hakukoneoptimoinnin jälkeen sijoitus paraneekin selvästi edellisiin sivuihin verrattuna, niin jos halutaan pysyä tulosten kärjessä ja löytyä yhä useammilla hakutermeillä, pitää hakukoneoptimointia tehdä säännöllisesti. Tästä aiheesta olenkin kirjoittanut useissa artikkeleissa ja pidän hakukoneoptimointia tärkeänä.

      Sisältö on yleensä se tärkein edellytys hakukonenäkyvyyden saamiseksi ja parantamiseksi. Ja vieläpä sellainen sisältö, joka potentiaalista asiakasta kiinnostaisi – ei siis riitä, että hakutermiä tungetaan sivulle väkisin tai kirjoitetaan ihan turhanpäiväisiä juttuja. Tämä puolestaan edellyttää laadukkaan sisällön tuotantoa, mikä taas vie aikaa (eli siinä mielessä ei ole ilmaista). Monellakaan yrityksellä ei ole resursseja (aikaa, tekijää) tähän. Siksi sivut, jotka ehkä julkaisun jälkeen löytyvät hyvin, putoavat ajan mittaan alemmaksi hakutuloksissa. Kun sivuja ei päivitetä eikä hakukoneoptimoida, mutta kilpailijat tekevät niin omille sivuilleen, suunta on alaspäin. Mutta kurssia on onneksi mahdollista muuttaa, jos niin halutaan.

      Tässä havainnollistava kuva siitä, miten nollasta lähtevä pieni sivusto alkaa löytyä hakutuloksissa yhä useammilla termeillä miten etusivulla tai top3:ssa olevien hakutermien määrä voi kasvaa – ja miten yhä parempi hakukonenäkyvyys johtaa kävijämäärän kasvuun. Ja tämä on se syy miksi suosittelen hakukoneoptimointia:

      Hakukoneoptimointi johtaa parempiin hakukonesijoituksiin ja sitä kautta kasvattaa kävijämääriä.

      Saman kävijämäärän saamiseksi ilman orgaanista näkyvyyttä olisi pitänyt laittaa aika paljon rahaa esim. Google-mainontaan tai somemainontaan.

      Tässä tuli nyt pitkä selostus hakukonemarkkinoinnista ja hakukoneoptimoinnista. Ne eivät ole toistensa vaihtoehtoja, vaan ne usein täydentävät toisiaan. Niitä ei ole pakko tehdä tai ostaa, jos sivujen ei tarvitse löytyä hakukoneesta. Ja jos näitä palveluja haluaa ostaa, kannattaa vähän perehtyä aiheeseen. Ja sanoinko jo että ei kannata ostaa pelkästään puhelinmyyjän myyntipuheen perusteella 😀

      Vielä lyhyesti kilpailutilanteesta. Luulenpa, että Fonecta painii hieman eri sarjassa kuin minä, pieni toiminimiyrittäjä. En koe olevani Fonectan kilpailija enkä usko että kukaan voisi pitää minua kilpailijana sellaisen yrityksen kanssa, jolla on satoja työntekijöitä ja sadan miljoonan liikevaihto. Ei ole siis käynyt pienessä mielessäkään, että olisimme jotenkin samalla viivalla. Yksittäinen asiakas tuskin pohtii valintaa minun ja Fonectan välillä, kun etsii tekijää nettisivuilleen: toimintamme ja liiketoimintamallimme ovat aivan erilaiset.

      PS. Tämä kirjoitus ei ole myöskään kritiikkiä puhelinmyyjiä kohtaan. Olen itsekin ostanut monenmoista hyviltä puhelinmyyjiltä, ja ollut myös ostamatta, ja arvostan kaikkea työtä ja tekijöitä. Juurikin tilasin tutustumispaketin johonkin lasten kirjakerhoon, kun oli niin hyvä tarjous. Sitäkin kyllä punnitsin mielessäni että kannattaako – puhelimessa se päätös pitää kuitenkin aika nopeasti tehdä. Olisihan sitä voinut klikkailla saman firman sivuille ja pohtia sitten.

Kommentoi tai kysy!